چشمانداز آسمان در تالار فرشچیان
نمایشگاه تخصصی «چشمانداز آسمان» دربرگیرنده 100 قطعه عکس از آثار عکاسی نجومی محمد سلطانالکتابی و محمد رحیمی از 4 آذر ماه 1389 در مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان برپاست و تا 9 آذرماه پذیرای دوستداران آسمان و علاقه مندان نجوم است. غروب و طلوع آسمان شب و تصاویر ترکیبی از زمین و آسمان، همچنین جلوههایی از ژرفنای آسمان زینتبخش این نمایشگاه است. محمد سلطانالکتابی، نزدیک به ده سال است که به عکاسی نجومی میپردازد. وی در آثارش سوژههایی را همراه با نماهایی از آسمان روز و شب تصویر میکند. در بیشتر عکسهای او ماه درخششی چشمنواز دارد. از سلطان الکتابی عکسهای بسیاری در نشریات داخلی و سایتهای اینترنتی داخلی و خارجی منتشر شده است. محمد رحیمی عکاس آماتور آسمان و طبیعت، مدیر سایت آسمان پارس، عضو هیات دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران و عضو هیات تحریریه ماهنامه آسمان شب است. وی نزدیک به 15 سال است عکاسی آسمان شب را نیز تجربه میکند. این دومین نمایشگاه رحیمی با موضوع نجوم است. طبیعت و شب نماهای نزدیک و عکاسی از دل آسمان شب در بیشتر آثار او به چشم میخورد. بسیاری از آثار رحیمی نیز در نشریات داخلی و خارجی و همچنین وبسایتهای اینترنتی داخلی و خارجی منتشر شده است.
مثنوی ِ زاینده بـود
در دومین همایش هفته اصفهان، یکی از برنامههایی که با استقبال زیاد حاضران روبرو شد، برنامه مثنویخوانی آقای مهندس محمود سلطانی، دوستدار اصفهان و کوشنده محیط زیست بود. وی در سروده شیوایش با نام «مثنوی زاینده بود» از روزگاری نه چندان دور که زاینده رود، زاینده بود، یاد کرد و اندوه امروز زندهرود و بی آبیهایش را به تصویر کشید. با سپاس از ایشان که این سروده را برای انتشار به ایراننامه سپردند، این مثنوی زیبا و پُر اندیشه را در ادامه بخوانید:
به عصری که شد ادعا، اصفهان
نماد ترقّی شده در جهان
چنان خشک شد آب زاینده رود
که مانند آن، دیده نادیده بود
کفِ رود، با تابش آفتــاب
همه خاک بود و غبار و سراب
نه آبی به دشت و به هامون رسید
ادامه مطلب ...
سخنرانان در دومین همایش هفته اصفهان تاکید کردند:
بحرانهای امروز اصفهان ناشی از توسعه ناپایدار آن است
ایراننامه- شاهین سپنتا: دومین همایش هفته اصفهان با حضور چهرههای فرهنگی، علمی، و هنری اصفهان به همت انجمن دوستداران اصفهان و چند سازمان مردم نهاد دیگر در روز چهارم آذرماه در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان برگزار شد. در این همایش سخنرانان به بررسی چالشهای پیش روی شهر تاریخی اصفهان و معضلات ناشی از توسعه ناپایدار شهر پرداختند و برای برون رفت از این روند خطرناک راهکارهایی ارائه دادند. در ابتدای همایش دکتر سیروس شفقی، رئیس انجمن دوستداران اصفهان درباره اهداف ایجاد این انجمن و برپایی همایش گفت: «این انجمن هدفی جز مطالعه و معرفی اصفهان ندارد و پایه و اساس کار خود را بر دانایی محوری گذاشته است و از تمام اقشار عضو میپذیرد و اما پذیرفتهشدگان باید دارای یک صفت باشند و آن عاشق بودن فرد به شهر اصفهان است». وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که « این گردهمایی دوستداران اصفهان و حامیان این شهر زیبا، انگیزهای برای برگزاری مجامع تخصصی دیگر از این نوع بوده و دست آوردهای این همایش تجربه موفقی در نشر فرهنگ و شناخت تمدن ایرانی باشد».
ادامه مطلب ...
مسجد جامع اصفهان، ثبت جهانی خواهد شد
ایراننامه – معصومه شهباز: رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان در میزگردی تخصصی که در دومین همایش هفته اصفهان برگزار شد از گردآوری و ارسال پرونده مسجد جامع اصفهان برای ثبت جهانی این اثر در یک ماه آینده خبر داد. اسفندیار حیدریپور، همچنین با اشاره به بازدید به عمل آمده از کوه آتشگاه، ضمن اذعان به نبود امکانات کافی جهت گردشگران، از تخصیص اعتبارات کافی به این میراث کهن خبر داد و افزود: مطالعات در این خصوص انجام شده و بحث نصب پلهها جهت عبور گردشگران، ایجاد اتاق معرفی، مرمت بناهای موجود و حصارکشی محوطه آتشگاه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. حیدریپور در بخش دیگری از سخنانش به سیوسه پل اصفهان اشاره نمود و گفت: مرمت سیوسه پل تا یکی دو ماه آینده شروع خواهد شد، و اعتبارات خوبی به مرمت این پل اختصاص خواهد یافت. وی با اشاره به وضعیت پلهای تاریخی اصفهان افزود: در حال حاضر پلهای تاریخی در اصفهان مظلوم واقع شدهاند که در این راستا سازمان میراث فرهنگی طرح حفاظتی با استقرار یگان حفاظتی در این پلها را در دستور کار دارد.
ادامه مطلب ...
جایزه اصفهانیها برای آن ها که به ریشهها می اندیشند
ایراننامه - شاهین سپنتا: جایزه «ریشه»، از سال آینده به کوشندگان و دوستداران تلاشگر شهر تاریخی اصفهان پیشکش خواهد شد. انجمن دوستدان اصفهان، در دومین همایش هفته اصفهان که در تاریخ چهارم آذرماه در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اعلام نمود که از آذرماه سال 1390 ، همه ساله همزمان با همایش هفته اصفهان به برگزیدگانی که در شاخههای فرهنگ و هنر، معماری و شهر سازی، محیط زیست، و تاریخ و جغرافیای شهر اصفهان به ارائه آثار شاخص پرداخته اند، طبق نظر و بررسی هیات داوران، جایزه ای با نام «ریشه» اهدا خواهد شد. این جایزه نه به یک اثر، بلکه به مجموعه تلاشهای یک نفر یا گروه تعلق خواهد گرفت که برای اصفهان بالندگی و پایداری به بار آورده باشد. برگزارکنندگان در بیان انگیزه نامیدن این جایزه با عنوان «ریشه» اعلام کردند: «ریشه» بخش ناپیدا اما مهم هر رُستنی برای رشد است که در خاک میتند و گیاه را در جایش استوار میسازد؛ آبشخورش در ژرفای خاک بسترش است و شیرابهای جانبخش، برای تنه و شاخه و گل و بار و بَرش فراهم میسازد. از این روی، با نگاهی تمثیلی به شهر تاریخی اصفهان، آن را همچون درختی با پیکرهای پویا میبینیم که یکی از بنیانهای پایداریاش، ریشهدار بودنش خواهد بود. ریشههایی که مرهون تلاشهای مردمانی هستند که از جان و دل مایه گذاشتند تا برای آینده شهرشان گامی برداشته باشند و جایزه ریشه به آنانی تقدیم خواهد شد که در این راه بلندترین و استوارترین گامها را بردارند.
اصفهان، کُل جهان
سروده : دکتر مصطفی مرتضوی
به فرخندگی یکم آذر روز اصفهان
بارها گردش نمودم در جهان
شهرها بسیار دیدم من عیان
پرس و جو کردم من از پیر و جوان
جملگی گفتند با نطق و بیان
هیچ شهری نیست همچون اصفهان
اصفهان شهر ریاحین و گل است
پر زشب بو، اطلسی و سنبل است
بوستانهایش به مانند جنان
زنده رودش زنده گرداند روان
هیچ شهری نیست همچون اصفهان
از هوایش گر بخواهی معتدل
چهار فصل آن به نظم و مستقل
آسمانش آبی و شفاف و پاک
آب هایش صاف چون اشک روان
هیچ شهری نیست همچون اصفهان
جایگاهِ آتش بهرام ِاصفهان
به خوشی ِ یکم آذر ماه، روزِ نکوداشتِ اصفهان
یاغش کاظمی (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر)
مقدمه: در تعریف، «آتش بهرام/وَرَهرام» بینِ آترترش هاست که ستایشِ آن نزدِ مزدیسنان، چونانِ ستایشِ شاهنشاهِ کشور بر همه واجب است. گویند که این آتش، از 16 آتش ِ مختلف ِ دیگر پس از مراسم ِ طولانیِ تصفیه، پاک شدن و یَزشن (نیایش)، که گاه زمانِ آن به یکسال میرسیده، فراهم آمده و سرانجام در آتشکدهی هر شهر تخت نشین میشده است. در مرتبهی فروتر از آن، «آتش آدُران» جای دارد که از 4 آتشِ محقر دیگر فراهم میشده است و امکان داشت که آن را به سرعت (حداکثر یکماهه) در پرستشگاهِ کوچکِ یک قریه یا محله برافروزند. نگارنده در این گفتارِ کوتاه، نخست به شرح ِ موقیعتِ شهری ِ اصفهانِ پیش از اسلام پرداخته، و سپس در جست و جوی محل و جایگاهِ «آتش بهرام» ِ شهر اصفهان برمیآید.
ادامه مطلب ...
به فرخندگی روز اصفهان برگزار شد:
نمایش پیوند سودمندی و زیبایی در آثار هنری مرتضی بخردی
ایراننامه- معصومه شهباز: "عشق به زیبایی است که آدمی را وا میدارد تا در ساختههایش زیبایی را با سودمندی در آمیزد و مهارت خویش را در این آمیزه یگانه جستجو کند. سودمندی و زیبایی دو وجه لازم و ملزوم یکدیگرند که از همان زمان که بشر یاد گرفت در شکل دادن مادهٔ خام طبیعت نقش خود را ایفا کند، مقصدِ منظور وی بود". مرتضی بخردی، هنرمند اصفهانی، با بیان این دیدگاه، درباره آرمانش از نمایش آثارش در گالری آپادانای اصفهان افزود: آنچه اکنون در این راه تازه منظور است، پیوند دوبارهای میان زیبایی و سودمندی است. فراخواندن زیباییهای بریده از سودمندی و آراستن آنها در اشیایی یگانه و بی همانند، اشیاء سودمندی که نوازش دستی هنر آفرین بر چهره داشته و خانه و کاشانه ما را میآرایند. مهندس بخردی که دانش آموخته طراحی معماری داخلی است، درباره انگیزهاش از کاربردی کردن هنرهای ایرانی در زندگی امروزه گفت: در گذشته هنرهای سنتی ما در عین این که کاربردی بوده؛ از ذوق، سلیقه و اصالت هنری بهره بردهاند؛ اما معضلی که سالهاست هنرهای سنتی با آن روبه رو بوده این است که بیشتر جنبه تزیینی پیدا کرده و در نتیجه تکرار مکرراتی شده که هیچ جای کاربردی در زندگی امروز ما ندارند؛.مسالهای که بیست سال روی آن کار میکنم کاربردی کردن هنرهای سنتی است و این که جای کاربردی برای صنایع دستی در زندگی امروزه پیدا کنم .
ادامه مطلب ...
گفت و گوی هنرنیوز با حشمتالله انتخابی درباره نماد اصفهان ؛
حفظ و معرفی نمادها وظیفهای فرهنگی است
هنر نیوز- مریم اطیابی: حشمتالله انتخابی گفت: نماد اصفهان نماد تعلیق بین خشکسالی و آبادانی است. به گزارش هنرنیوز، در بهمنماه سال ۱۳۸۳ پس از پیشنهاد گزینش روز اصفهان از سوی دکتر شاهین سپنتا و استقبال برخی از سازمانهای غیردولتی اصفهان از این پیشنهاد، تلاشی برای گزینش روز اصفهان آغاز شد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ پس از فراخوان «هم اندیشی برای نام گذاری روز نکوداشت اصفهان» روز «یکم آذر ماه» هر سال از سوی بیش از 30 نفر از اصفهان شناسان به عنوان «روز نکوداشت اصفهان» گزینش و تصویب شد و نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاریهای سردر بازار قیصریه اصفهان را که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذر ماه) طراحی شدهاست، به عنوان نماد اصفهان برگزیدند.در متن بیان نامه مصوب اصفهان شناسان آمده است:
ادامه مطلب ...