ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

تجاوز به حریم نیایشگاه آناهیتا

 

ساخت و ساز در نزدیکی نیایشگاه باستانی آناهیتا

گزارش هایی از عملیات ساختمانی در نزدیکی بقایای معبد باستانی آناهیتا در شهر کنگاور کرمانشاه منتشر شده است که از تهدید جدیدی برای این بنای تاریخی خبر می دهد. خبرگزاری های ایران از ساخته شدن پایه های بتنی و وجود مصالح ساختمانی مثل تیرآهن در نزدیکی معبد آناهیتا خبر می دهند که از آغاز عملیات ساختمانی در نزدیکی این معبد تاریخی حکایت دارد.  خبرگزاری دانشجویان ایران ،ایسنا، از کاشته شدن ۱۴ پایه بزرگ بتنی در فاصله ای بسیار نزدیک به این اثر تاریخی خبر می دهد که خیس بودن بتن های آن نشانه تازه بودن این عملیات ساختمانی است. حدود یک ماه پیش اسدالله بیرانوند، رئیس سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در واکنش به خبری مبنی بر ساخت و ساز در حریم معبد آناهیتا به خبرگزاری ایسنا گفته بود: "مسئولین اداره اوقاف شهرستان کنگاور قصد احداث سایبان دراطراف امامزاده ابراهیم را داشتند که با توجه به اینکه این امامزاده در عرصه تاریخی معبد آناهیتا قرار دارد و هرگونه ساخت و ساز در این عرصه تاریخی ممنوع است، با جدیت از فعالیت آنها جلوگیری شد ."

ادامه مطلب ...

روز ملی حمایت از حیوانات همزمان با بهمنگان

 

جشن بهمن‌گان و روز حمایت از حیوانات

جشن بهمن‌گان، جشن نکوداشت منش نیک در فرهنگ ایران است. یکی از نمودهای اندیشه نیک در فرهنگ ایران پاسداری از محیط زیست و همه ارکان آن است. جانوران یکی از ارکان محیط زیست هستند که در فرهنگ ایران پاسداری از حقوق آن ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از جلوه های زیبای جشن بهمنگان نیز توجه به حقوق جانوران است. به مناسبت روز ملی حمایت از حیوانات که همه ساله همزمان با جشن بهمنگان برگزار می شود، سرکار خانم مینو صابری گفت و گوهایی با این نگارنده و همچنین نیک اندیش گرامی جناب آقای عبدالرضا باقری مدیر روابط عمومی انجمن حمایت از حیوانات ایران انجام داده اند که با سپاس فراوان از ایشان متن کامل این دو گفت و گو برای اطلاع علاقه مندان در ادامه بازنشر می شود . لینک مستقیم این مطالب نیز در اینجا قابل دسترسی است و فایل صوتی این گفت و گو را نیز می توانید در اینجا بشنوید:  

ادامه مطلب ...

سرودها و ترانه های ایران زمین: ۱۷) راه رهایی

 

راه رهایی ....

در چند ماه اخیر آثار پرشوری از هنرمندانی که با آرمان های ملت همگام هستند به دوستداران موسیقی ایرانی پیشکش شده است. یکی از این آثار که به تازگی اجرا شده ترانه سرود « راه رهایی » با صدای شورآفرین حسام الدین سراج است. شعر زیبای این اثر را « علیرضا بدیع » سروده و آهنگساز آن «میدیا فرج نژاد» است. هنرمندان در این ترانه سرود ملی میهنی، برای مردمان ایران زمین شادی و آزادی و رهایی و روزهای درخشان بهاری آرزو می کنند. این اثر دلنشین را می توانید در اینجا بشنوید و متن آن را در ادامه بخوانید:

ادامه مطلب ...

انتشار فصل نامه فروزش ۴

 

چهارمین شماره فروزش منتشر شد 

 

چهارمین شماره فصل نامه ایران‌‌پژوهی فروزش با نوشتارهایی خواندنی در موضوعات « تاریخ و فرهنگ »، «ایران‌شهر»، « جهانِ ایرانی »، « ادبیات فارسی »، « هنر »، « یادگارهای فرهنگی و طبیعی »، « چکامه » و « کتاب‌شناخت » منتشر شد. در این شماره مقالات متعددی از پژوهشگران برجسته در زمینه های ایران شناسی به چشم می خورد. برخی از نوشتارهای این شماره عبارتند از: نوشتن تاریخ اکنون ( شروین وکیلی )، آذربایجان در روزگار باستان ( داریوش احمدی )، ماهیّت حکومت صفویان ( تیرداد بنک‌دار )، مقاومت‌های ملی ( کاوه بیات)، نخستین سند ادبی ارتباط آذربایجان و شاهنامه ( سجاد آیدنلو )، مکتب تهران در مینیاتور ( ادیب برومند ) ، بن‌مایه‌ ماهی ‌های درهم در قالی ایرانی ( صدرالدین طاهری )، نوای خوش باستانی ( یسنا خوش‌فکر ). در هنگامه ای که گرفتاری های بسیاری در راه انتشار چنین نشریاتی وجود دارد، انتشار چهارمین شماره از این نشریه ایران شناسی ، کاری بزرگ و فرخنده است که امیدواریم ادامه یابد.

دکتر پرویز دبیری پزشک نامور ایرانی

 

زندگی، اندیشه و آثار دکتر پرویز دبیری

دکتر پرویز دبیری، یکی از چهره های نامدار دانش پزشکی جهان و از دانشمندان اندیشه ورز ایرانی است که در سال ۱۳۷۵ (  1996 میلادی ) به عنوان یکی از پانصد دانشمند برتر جهان شناخته شده است. وی در دوم اسفند ماه سال 1300 در تهران دیده به گیتی گشود. اصلیت او از فراهان و از بازماندگان قائم مقام فراهانی است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دانشکده پزشکی را در تهران گذراند و درجه دکترای پزشکی را در سال 1325 خورشیدی به دست آورد و چند سال دستیار بخش های بیولوژی و پاتولوژی دانشگاه تهران بود. او پس از خدمت نظام وظیفه در سال 1330 به عنوان دانشیار در دانشگاه اصفهان پذیرفته شد و به اصفهان آمد. پس از شروع کار در دانشگاه اصفهان علاوه بر رشته اختصاصی پاتولوی، رشته های بیولوژی و بافت شناسی و جنین شناسی و آناتومی مقایسه ای را نیز در دانشکده پزشکی تدریس نمود و در سال 1334 به سمت استاد پاتولوژی و مدیریت گروه پاتولوژی ارتقاء یافت.

ادامه مطلب ...

گزارشی از گروه غارنوردی اصفهان

 

نویافته های غارنوردان اصفهانی درغارچاه سنگریز قمشلو

چهار نفر از هموندان گروه غارشناسی و غارنوردی استان اصفهان (مریم حاج صباغ، مهرداد حاجی هاشمی، مهدی ابراهیمیان و  محسن عسکری) به تازگی موفق به فرود در غارچاه « سنگریز » در منطقه حفاظت شده قمشلو اصفهان شدند. اما متاسفانه در ژرفنای غارچاه با بازمانده پیکر شماری از جانوران روبرو شدند که گویا به دلیل بی توجهی محیط بانان و محصور نکردن اطراف غارچاه به درون آن سقوط کرده اند و جان باخته اند. این گروه غارنوردی گزارشی مهم از فرود و یافته های خود را برای انتشار به « ایران نامه » سپرده اند که ضمن سپاس از آقای مهرداد حاجی هاشمی و همه تلاشگران این گروه، برای آگاهی علاقه مندان منتشر می شود:

ادامه مطلب ...

سرودها و ترانه های ایران زمین: 16 ) دایه دایه

 

دایه دایه وقت جنگه

ترانه « دایه دایه » یکی از شناخته شده ترین و ماندگار ترین ترانه های حماسی ایرانی به گویش لُری است که در هنگامه نبرد با استبداد ساخته و خوانده شده است و بیان گر روحیه دلاوری و ایستادگی ایرانیان به ویژه دلاوران قوم لُر در برابر حاکمان خودکامه و ستمگر است. در ابتدای این ترانه که در دستگاه ماهور ساخته شده، به نشانه سنت ترانه خوانی با مقدمه آوازی،  آواز « شیرین خسرو » بر پایه سروده های نظامی گنجوی اجرا شده است. در ادامه خواننده از زبان شیر زنان و دلاور مردان لُر از آمادگی برای مبارزه و جان سپاری برای آزادی میهن سخن می گوید. در اینجا می توانید یکی از اجراهای این ترانه حماسی ملی را بشنوید و متن آن را به همراه برگردان به فارسی در ادامه بخوانید:

ادامه مطلب ...

مار در نشان جهانی دارو و درمان

 

بُن مایه های ایرانی ِ نماد جهانی دارو و درمان 

شاهین سپنتا

دکتر هوشنگ طالع به تازگی در نامه ای «به پیراپزشکان و داروسازان» نوشته است: «نشان پزشکی غربیان یعنی دو مار به هم تنیده که در ایران نیز به کار گرفته می‌شود،‌ نشانی است یونانی که با برداشت نادرست از دانسته‌های ایرانیان کهن و درست برخلاف برداشت ایرانیان از مار (اژدها)، آن را برگزیده‌اند. در فرهنگ کهن ایران، مار (اژدها)، پلیدترین و در عین حال نیرومندترین آفریده‌ی استومند (مادی) اهریمن است». 

وی در ادامه با اشاره به داستان سیمرغ، در پایان خواستار شده است: «... در زمینه‌ی جای‌گزین کردن نماد سیمرغ به جای مار که نشانی است انیران و ضد باور و اندیشه ایرانیان، اقدام‌های لازم به عمل آید». در این مورد بیان چند نکته ضروری به نظر می رسد: 

ادامه مطلب ...

دو گفت و گو درباره شب یلدا

 

 شب یلدا با رسانه ها

همزمان با شب یلدا دو گفت گو داشتم با دو رسانه فارسی زبان که برای آگاهی دوستان نشانی های آن ها را در زیر می آورم. نخست گفت و گویی با شهرزاد نیوز که زحمت تنظیم آن را سرکار خانم مریم رئیس دانا کشیدند و در سایت شهرزاد نیوز منتشر شده است. خانم رئیس دانا در این گفت و گو  پرسش های خوبی را درباره دیرینگی جشن شب یلدا و  آذین بندی سرو یلدا و همچنین جایگاه واژه « یلدا » در زبان فارسی مطرح نمودند. دیگری گفت و گوی کوتاهی با رادیو زمانه است که سرکار خانم مینو صابری ترتیب دادند و در کنار گفت و گوی شنیدنی استادان بزرگوارم جناب آقای دکتر رضا عبدالهی و آقای محمد علی دادخواه که از باورهای کهن درباره شب یلدا سخن می گویند، در سایت رادیو زمانه برای خواندن و شنیدن در دسترس است.