ردپای آدم برفی در استوره و تاریخ
شاید کمتر کسی به این نکته توجه کرده است که ردپای مرد برفی یا همان آدم برفی را میتوان در استورههای ایرانی پیدا کرد. یکی از داستانهای پرکشش شاهنامه فردوسی، داستان نبرد رستم با دیو سپید است.
گلی گشو/ گرگشو، آیینی ایرانی در ماه رمضان
نظر به گستردگی این آیین در نواحی مختلف ایران و شباهت ها و اشتراکات غیر قابل انکار در نام و شیوه برگذاری این آیین، نگارنده بر این باور است که گلی گشو یا گره گشو یا گرگیعان یک آیین کاملا ایرانی است.
گل پلنگ مشک، نماد جشن اسفندگان
در فرهنگهای گیاهشناسی از گل پلنگ مشک و درخت بیدمشک به عنوان دو گونه گیاهی متفاوت نام برده میشود و به نظر میرسد که در برهان قاطع در زیر واژه «پلنگ مشک» به یک نقل قول نامتداول و به احتمال زیاد نادرست، اشاره شده و آمده: «..بید مشک را هم گفته اند...»
نگاهی به پیشینه و جایگاه یلدا در فرهنگ ایران
شناسایی بهتر و ثبت این جشن کهنسال به عنوان میراث مشترک بشری ضمن این که می تواند آن را به همه ملت های جهان بیشتر بشناساند ، امکان حفظ ارزش های جهانی نهفته در این جشن و انتقال بهتر آن را به نسل های بعدی بشر فراهم خواهد آورد.
آیین آذین بندی سرو مهر در جشن یلدا
پس از گسترش آیین مسیح در ارمنستان و اروپا، اگرچه پیروان این آیین به بسیاری از سنت های میترایی رنگ و روی مسیحی دادند اما کلیسای متعصب برای مستقل نشان دادن مسیحیت از کیش مهر کوشید تا برخی از نمادهای مشهود مهری همچون سرو مهر را به فراموشی بسپارد...
چله درست است یا یلدا، یا هر دو؟
بلندترین شب سال را ایرانیان با جشن و شادی و شب زنده داری سپری می کنند. جشنی که گروهی آن را "چله" و گروه دیگر "یلدا" می نامند و همواره این پرسش پیش می آید که کدام نام درست تر با به قولی ایرانی تر است؟
جشن های ایرانی در تقویم رسمی ایران
این نگارنده نگاهی خواهد داشت به تاریخچه و برتری های گاهشماری رسمی کشور نسبت به گاهشماری های دیگر و اهمیت آن در تعیین دقیق زمان جشن های ایرانی، و سپس دیدگاه شماری از پژوهشگران و اندیشمندان را در این باره، بازمی نماید.
زندگی نامه شاهین سپنتا
من در بیستم اردی بهشت ماه سال 1353 خورشیدی در اصفهان به دنیا آمدم...
رد پای موشخوشو از بابل تا پارس
«موشخوشو» چیست؟ آیا یک جانور افسانه ای است یا یک نماد جانوری واقعی برای مردوک خدای بابلیان ؟ ارتباط بین «موشخوشو» و مردوک از کجا سرچشمه گرفته؟ و چرا پس از کورش در دوران هخامنشی به این نماد توجه نشده است؟
گل زنبق، نماد جشن امردادگان
زنبق مورد اشاره در متون کهن ایرانی و نماد جشن امردادگان، زنبق زرد یا زنبق رشتی است که تفاوت آشکاری با زنبق رسمی دارد ...
گل بنفشه، نماد جشن تیرگان
گل بنفشه مورد نظر در متون کهن ایرانی همان Viola odorata یا بنفشه ایرانی یا بنفشه معطر است...
گل سوسن، نماد جشن خردادگان
معروفترین نمونههای گل سوسن نزد ایرانیان سوسن سپید یا سوسن آزاد است که به نام سوسن ده زبان یا صد زبان نیز شناخته می شود ...
سرودههای شاهین سپنتا
من نه آن بیدم که با این بادها لرزان شوم ... من نه آن چشمم که با این غصهها گریان شوم
گمانی دربارۀ محل نظم هماینامه
هماینامه منظومهای است دربارۀ داستان مهرورزی همای، پسر شهریار مصر، بر گل کامکار، دختر شاه شام ...
پیشینه آشنایی ایرانیان با ماهی قرمز
به نظر می رسد که ایرانیان بیش از 2500 سال پیش با ماهی قرمز آشنایی داشتهاند و احتمالا این ماهیان از ایران به چین رفته اند...
جشنهای ایرانی در گفتگو با رسانهها
از چارشنبه سوری و هفت سین نوروزی تا سیزده به در و از اسفندگان تا شهریورگان و از حاجی فیروز تا ماهی قرمز ...
گل یاسمن سپید، نماد جشن بهمنگان
در کتاب پهلوی «بندهش» آنجا که «درباره چگونگی گیاهان» سخن به میان میآید، از میان گلها «یاسمن سپید»، گل ویژه «بهمن» معرفی شده
گلهای جشنهای سهگانه دیگان
بر بنیان بندهش،بادرنگ « دی به آذر» را، و کاردک « دی به مهر» را، و شنبلید «دی به دین» را خویش است...
گل آذرگون نماد جشن آذرگان
پرسش اینجاست که بر اساس دانش گیاهشناسی امروز منظور از گل آذرگون یا آذریون نامبرده شده در متون کهن ایرانی کدام گل است؟
سلام از کجا می توان دریافت که این عکس مربوط به هندوانه شب یلداست؟ و از دیگر میوه های مخصوص این شب در این تابلوی کاشی کاری شده اثری نیست. درکنار هندوانه به نظرمی آید میوه زردرنگ گلابی باشد که فصل برداشت این دومحصول با یکدیگر متفاوت است؟آیا این چنین است؟ متشکر
دوست گرامی محسن
البته شما درست می گویید. صرف بودن یک هندوانه در یک تصویر نمیتوان به قطع نظر داد که منظور طراح از آن هندوانه شب یلدا بوده . در این نگاره افزون بر آن میوه که شبیه انجیر یا گلابی است، گل سرخ هم دیده می شود. یلدا نامی است که هنرمند عکاس بر این عکس نهاده و آن را با این عنوان منتشر کرده است و ما نیز به رسم امانت آن را به کار بردیم. از ایشان خواهش خواهم کرد تا اگر لازم می دانند توضیحاتی در این مورد بنویسند با سپاس/ شاهین
به نام خداوند جان و خرد ضمن سلام و عرض ادب خدمت "جناب سپنتا" و "نویسنده ی کامنت محسن". همانگونه که مدیر وبلاگ مرقوم فرموده اند، هدف یادی از شب یلدا به بهانه ای بود. این بهانه را در میان شمس العماره یافتم. اما نکته یی جالب اینکه شمس العماره بیشترین نقش میوه را در میان نقوش خود ـ به نسبت دیگر کاخ ها ـ جا داده است. شاید دلیل سرخ و سفیدی و سرحال بودن ناصرالدین شاه هم همین باشد ! . خوش و سالم باشید. مهدی تمیزی
دوست گرامی جناب آقای مهدی تمیزی از توضیح شما سپاسگزارم امیدوارم برای دوستان موضوع روشن شده باشد البته ذکر عبارت « هندوانه شب یلدا » در تیتر انتخابی من نیز شاید بیشتر به این پرسش دامن زده بود که البته ویرایش شد. جهت اطلاع خوانندگان که بیشتر با بنای شمس العماره آشنا شوند توضیحی در مورد این بنا به نقل از ویکی پدیا در زیر می آورم:
شمس العماره یکی از بناهای تاریخی تهران، مربوط به دورهٔ قاجار است. شمس العماره یا بنای خورشید، از شاخصترین بناهای کاخ گلستان است. احداث این ساختمان در سال ۱۲۸۲ ه.ق به دستور ناصرالدین شاه شروع و طی دو سال به اتمام رسید. این ساختمان برای تماشای شهر تهران و اطراف آن توسط شاه و مهمانان او مورد استفاده بودهاست. دلیل شاخص بودن آن ارتفاع، تزیینات و طراحی این بناست. سبک این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است. کریم پیرنیا سبک این بنا را سبک تهرانی نامیده است.
سلام
از کجا می توان دریافت که این عکس مربوط به هندوانه شب یلداست؟
و از دیگر میوه های مخصوص این شب در این تابلوی کاشی کاری شده اثری نیست.
درکنار هندوانه به نظرمی آید میوه زردرنگ گلابی باشد که فصل برداشت این دومحصول با یکدیگر متفاوت است؟آیا این چنین است؟
متشکر
دوست گرامی محسن
البته شما درست می گویید. صرف بودن یک هندوانه در یک تصویر نمیتوان به قطع نظر داد که منظور طراح از آن هندوانه شب یلدا بوده . در این نگاره افزون بر آن میوه که شبیه انجیر یا گلابی است، گل سرخ هم دیده می شود.
یلدا نامی است که هنرمند عکاس بر این عکس نهاده و آن را با این عنوان منتشر کرده است و ما نیز به رسم امانت آن را به کار بردیم. از ایشان خواهش خواهم کرد تا اگر لازم می دانند توضیحاتی در این مورد بنویسند
با سپاس/ شاهین
به نام خداوند جان و خرد
ضمن سلام و عرض ادب خدمت "جناب سپنتا" و "نویسنده ی کامنت محسن".
همانگونه که مدیر وبلاگ مرقوم فرموده اند، هدف یادی از شب یلدا به بهانه ای بود. این بهانه را در میان شمس العماره یافتم. اما نکته یی جالب اینکه شمس العماره بیشترین نقش میوه را در میان نقوش خود ـ به نسبت دیگر کاخ ها ـ جا داده است. شاید دلیل سرخ و سفیدی و سرحال بودن ناصرالدین شاه هم همین باشد ! . خوش و سالم باشید. مهدی تمیزی
دوست گرامی جناب آقای مهدی تمیزی
از توضیح شما سپاسگزارم
امیدوارم برای دوستان موضوع روشن شده باشد
البته ذکر عبارت « هندوانه شب یلدا » در تیتر انتخابی من نیز شاید بیشتر به این پرسش دامن زده بود که البته ویرایش شد.
جهت اطلاع خوانندگان که بیشتر با بنای شمس العماره آشنا شوند توضیحی در مورد این بنا به نقل از ویکی پدیا در زیر می آورم:
شمس العماره یکی از بناهای تاریخی تهران، مربوط به دورهٔ قاجار است. شمس العماره یا بنای خورشید، از شاخصترین بناهای کاخ گلستان است.
احداث این ساختمان در سال ۱۲۸۲ ه.ق به دستور ناصرالدین شاه شروع و طی دو سال به اتمام رسید. این ساختمان برای تماشای شهر تهران و اطراف آن توسط شاه و مهمانان او مورد استفاده بودهاست. دلیل شاخص بودن آن ارتفاع، تزیینات و طراحی این بناست. سبک این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است. کریم پیرنیا سبک این بنا را سبک تهرانی نامیده است.
میلاد عیسی مسیح مبارکباد.
درود برشما
سرور گرامی مهدی تمیزی
سپاس از پاسختان
شادزیوید
سلام خیلی خوب بود.باریکلاه