ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش همایش ارجان

شهر تاریخی ارگان را دریابیم

باشندگان در همایش "شهر تاریخی- اسلامی ارجان ( بهبهان )" با صدور بیانیه ای خواستار جلوگیری از تخریب و نابودی میراث فرهنگی و طبیعی دشت بهبهان و تصویب "عرصه و حریم مجموعه تاریخی- اسلامی ارجان" شدند. در نخستین برنامه از نشست­های باستان‌شناسی خوزستان که با عنوان شهر تاریخی- اسلامی "ارجان" (بهبهان) و به کوشش "انجمن ایلام شناسی ایران"، "دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران" و "موسسه فرهنگی-پژوهشی خُجند" برگزار شد ، باستان شناسان گزارش هایی از روند تخریب آثار ارزشمند شهر تاریخی ارجان ارائه دادند. احسان یغمایی، به عنوان نخستین سخنران، ضمن گزارشی از کاوش های انجام شده در آرامگاه « کیدین هوتران » در سال 1361 خورشیدی یادآور شد : محوطه باستانی ارجان که از دیرباز، ارجان یا ارگان- نامیده شده در شمال خاوری بهبهان، حاشیه‌ رود مارون و در جنوب خاوری خوزستان قرار دارد. تاریخ این محوطه توسط تاریخ‌نویسان و پژوهش‌گران نام‌دار ایرانی به تحریر درآمده که از مهم‌ترین و ژرف‌اندیش‌ترین ایشان می‌توان به ناصرخسرو اشاره کرد.

ادامه مطلب ...

اعتراض ایرانیان به اشپیگل ادامه دارد

بیان نامه اعتراضی ایران دوستان درباره نوشتار توهین آمیز اشپیگل

پس از انتشار نوشتار توهین آمیز هفته نامه آلمانی اشپیگل درباره کورش بزرگ،  اگرچه برخی با اهداف مشخص کوشیدند تا با زیر سوال بردن حرکات اعتراضی ایرانیان، در این مورد و موارد دیگر دوستداران ایران را بفریبند و آنان را به سکوت بکشانند و از حساسیت و مسئولیت شناسی فعالان فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی در این شرایط خطیر که کشورمان از همه سو مورد هجوم بدخواهان قرار دارد بکاهند ، اما خوشبختانه موج گسترده اعتراض های هم میهنان در درون مرز و برون مرز ادامه یافت و به خوبی نشان داد که دوستداران ایران با هوشیاری همه کنش ها و واکنش های دوستان و دشمنان مام میهن را به خوبی زیر نظر دارند و به موقع واکنش نشان می دهند. در همین راستا ، گروهی از ایران دوستان در بیان نامه ای به ملت ایران و فرهنگ دوستان جهان ، با اشاره به زمینه ها و انگیزه های نویسنده یا نویسندگان چنین نوشتارهایی، آورده اند :

ادامه مطلب ...

گزارشی از غار اسپهبد خورشید

در صورت ادامه تخریب ها

 اسپهبد خورشید غروب خواهد کرد

به گزارش گروه غارنوردی و سنگ نوردی استان اصفهان ، به خاطر بی توجهی مسئولان و انجام خاک برداری غیر مجاز و استفاده از دژغار اسپهد خورشید و محوطه اطرافش به عنوان سیبل و میدان تیر پادگان ارتش ، روند تخریب این دژغار به عنوان یکی از یادمان های با ارزش تاریخی و طبیعی ایران زمین به شدت ادامه دارد. در بخش آغازین این گزارش که برپایه مشاهده و بررسی دقیق دژغار تهیه شده ، درباره موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی دژغار « اسپهبد خورشید » آمده است : تنگه دو آب سواد کوه ، دروازه ورود به خطه مازندران شمرده می شود چون از سمت جنوب می توان با عبور از گردنه گدوک و روستای ورسک ، به تنگه دو آب « خطیر کوه » رسید. همچنین از سوی خاور با گذر از سمنان و روستای چاشم به این دره دست توان یافت.تنگه خطیر کوه نزد بومیان به نام لاپ کمر شناخته می شود. به این دلایل دوآب درگذشته محل اصلی پس زدن تهاجم بیگانگان از خطه مازندران به شمار می رفته است .

ادامه مطلب ...

پایین کشیدن دوباره شیرها از سردر مجلس

شیرها را به سرزمین شیر و خورشید راه ندادند

پنج روز پس از نصب دوباره دو پیکره شیر بدون خورشید بر سردر مجلس شورای ملی ، ظهر روز سه شنبه 22 امردادماه به دلایل نامعلومی بار دیگر این دو شیر از سردر مجلس پایین کشیده شدند.هرجند درباره نصب و عزل دوباره این پیکره های برنزی ، هنوز هیچ موضع رسمی از سوی هیات رئیسه و نمایندگان مجلس و حتا روابط عمومی، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی ، موزه مجلس و  روابط عمومی کتابخانه مجلس اعلام نشده است ، اما احمد محیط طباطبایی مسوول مرمت موزه مجلس از ارائه طرحی برای نمایش این دو شیر در موزه مجلس سخن به میان آورده است. گرچه نصب دوباره این دو پیکره که نماد اقتدار ملی و نشانگر سابقه قانونگذاری در ایران به شمارمی روند ، با استقبال مردم و دوستداران میراث فرهنگی همراه بود و حتا این امید را در دل ها زنده کرده بود که پس از آن ، نشان جمعیت شیر و خورشید سرخ نیز بار دیگر مورد توجه قرار گیرد ، اما به نظر می رسد که دست های پنهان دوباره موفق شدند که دیدگاه خود را به هیات رئیسه مجلس تحمیل کنند و از آن ها بخواهند تا بدون سر و صدا این دو پیکره تاریخی را پایین بیاورند. نصب و عزل دوباره این دو پیکره شیر برسردر مجلس به هر دلیلی که صورت گرفته باشد ، نمونه ای از تصمیم گیری های لحظه ای ، سلیقه ای و بی ضابطه مدیریت مجلس و اعمال قدرت و نفوذ گروهای فشار بر تصمیم گیری های آن هاست. به این ترتیب ، اگرچه مسئول مرمت موزه از امکان نگهداری و نمایش آن ها در موزه مجلس سخن گفته است اما بیم آن هست که در اثر بی توجهی مسئولان ، آسیب های اساسی به این دو پیکره تاریخی وارد آید.

بازگرداندن شیرها بر سردر مجلس

 

آیا شیرها به سرزمین شیر و خورشید باز خواهند گشت؟

سرانجام دو پیکره « شیر و خورشید » روز پنجشنبه 17 امردادماه به دور از چشم مردم و خبرنگاران ، به جای خود بازگردانده شدند ، در حالی که هر دو یک زخم بزرگ را بر پشت دارند که نشان می دهد ، خورشید ها را از پشت آن ها برداشته اند و گویا کسی نمی داند که چه بر سر این خورشیدها آمده است. دو پیکره شیر و خورشید که سال ها بر سردر مجلس شورای ملی ایستاده بودند و حتی لیاخوف روسی هم هنگام به توپ بستن مجلس نتوانسته بود به آن ها آسیبی وارد کند ، در یکی دو روز نخست انقلاب با این تصور اشتباه که نشان شیر و خورشید نماد نظام سلطنتی است ، توسط گروه های تندرو از سردر مجلس شورای ملی پایین کشیده شدند و چندی پس از آن نیز نشان شیرو خورشید از روی پرچم ملی ایران حذف شد و نام و نشان جمعیت شیر و خورشید سرخ نیز به هلال احمر تغییر یافت.

ادامه مطلب ...

یادبود سردار اسعد بختیاری

بزرگداشت انقلاب مشروطیت و سردار اسعد بختیاری در اصفهان

آیین بزرگداشت انقلاب مشروطیت و یادبود سردار اسعد بختیاری ، سرداربزرگ مشروطه ، به فراخوان کانون بارگاه مهر و با حضور پرشور گروهی از جوانان اصفهانی و بختیاری ، پنج شنبه 17 امردادماه در آرامگاه وی در تخت فولاد اصفهان برگزار شد. علی قلی خان بختیاری نامدار به سردار اسعد ( ۱۲۷۴ ق - ۱۳۳۶ ق ) از سرداران بختیاری و از آزادکنندگان تهران در روند انقلاب مشروطه در ایران است. در جریان انقلاب مشروطیت سردار اسعـد با هـمراهی بخـتیاری ها و آزادی خواهان دیگر، سپاهـی گردآورد و راهی تهـران شد و سرانجام با یاری گروهی از آزادی خواهان شمال، در ۲۴ جمادی ثانی ۱۳۲۷ ق. وارد تهـران شدند. سردار اسعد و آزادی خواهان در هنگام ورود به تهـران از سوی مردم با آغوش باز مورد استـقبال قرار گرفـتـند و پس از درگـیری های پـراکنده، شهـر را آزاد ساختند و در روز جـمعه ۲۷ جمادی ثانی سال ۱۳۲۷ ق. ( ۲۱ تـیر ۱۲۸۸ خورشیدی - ۱۶ ژوئیه ۱۹۰۹ میلادی ) نبرد پایان یافت و در ساعت هشت و نیم بامداد ، مـحـمد علی شاه با 500 تن از سربازان و بستگـان و جنگ سالارانش به سفارت روس در زرگـنده پـناهـند شد.

ادامه مطلب ...

خطرات رطوبت ناشی از سد سیوند

هشدار گروه کارشناسی کمیته بین المللی نجات پاسارگاد :

  خطر سست شدن بستر و سنگ های پی در پاسارگاد جدی است     

اگرچه کارشناسان مستقل پیش از آب گیری سد سیوند نسبت به خطرات این سد برای میراث فرهنگی و طبیعی منطقه پاسارگاد و تنگه بلاغی هشدار دادند اما متاسفانه این هشدارها با بی اعتنایی نهاد های دولتی و تکذیب ، انکار و اظهارات شبه کارشناسی مدعیان وابسته به دولت رو به شد ، اما گزارش هایی که به تازگی منتشر شده حاکی از شدت گرفتن روند تخریب میراث فرهنگی و طبیعی پاسارگاد به دنبال بالا رفتن تراز آب های زیر سطحی تا یک متری سطح زمین می باشد که خطر سست شدن بستر و همچنین سنگ های پی آرامگاه کورش را درپی خواهد داشت. برپایه گزارش منتشر شده از سوی تارنمای نجات پاسارگاد ، مهندس حمید خادم مسئول گروه کارشناسی کمیته بین المللی نجات پاسارگاد با بیان این خبر افزود : مدت هاست بخش هایی از نهادهای قدرت بدون اندکی ملاحظه و دلسوزی کمر به نابودی میراث به یادگار مانده از تاریخ و تمدن با شکوه این مرز پر گوهر، بسته اند و نمادهای عظمت و بزرگی این کشور را که برای ایران و ایرانیان مایه افتخار و مباهات است یکی پس از دیگری می بخشند، می فروشند و یا به شکلی عمدی به ویرانی می کشانند.

ادامه مطلب ...

اعتراض احزاب به تخریب محیط زیست

بیانیه اعتراضی احزاب

 درباره تخریب محیط زیست در ایران

در نشست فصلی خانه‌ احزاب ایران، شماری از احزاب ضمن تشریح روند تخریب محیط زیست ایران و با اشاره به عواملی همچون ضعف مسؤولان سازمان حفاظت از محیط زیست  ، بیانیه‌ای را در دفاع از محیط زیست صادر کردند. متن کامل بیانیه اعتراضی احزاب به شرح زیر است:

شوربختانه ضعف مسؤولان سازمان حفاظت از محیط زیست از سویی، و نیرومندی پیمان‌کارانی که از طریق وزارت‌خانه‌ها اهداف سودجویانه‌شان را در قالب طرح‌هایی به ظاهر عمرانی پی می‌گیرند، کار را به جایی رسانده که ایران از نظر شاخص‌های پایداری محیط زیست در میان 146 کشور جهان رتبه‌ی 132 را به‌دست آورد. هم‌چنین براساس شاخص‌های جهانی عملکرد زیست‌محیطی سال 2008 که در مجمع جهانی اقتصاد – داووس منتشر شد و بر دو هدف اصلی حفاظت از محیط زیست و مدیریت صحیح منابع طبیعی استوار است، ایران در مقایسه با سال  2006 میلادی با 14 پله نزول به رتبه 67 رسیده است.    

ادامه مطلب ...

خطرات رطوبت ناشی از سد سیوند

رطوبت به سنگ های آرامگاه کوروش رسید

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه اعتماد ، زمانی که سد سیوند آبگیری شد بسیاری از کارشناسان به خاطر بالا رفتن رطوبت در طول زمان و آسیب های بسیار جدی به آثار تاریخی مخالف آبگیری این سد بودند، به این دلیل که افزایش رطوبت اثراث غیرقابل جبرانی بر آثار سنگی پاسارگاد که از جنس سنگ های آهکی و جذب کننده رطوبت هستند، می گذارد. اما آن زمان مسوولان دلایل کارشناسان را غیرعلمی دانستند و با سفسطه و ممنوع المصاحبه کردن کارشناسان مخالف آبگیری سیوند این سازمان با خبرنگاران در نهایت این سد فروردین ماه 86 آبگیری شد.اما اگر امروز بعد از گذشت بیش از یک سال به کنار آرامگاه کوروش که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است بروید متوجه می شوید رطوبت خاک در اطراف آرامگاه کوروش به حدی است که این رطوبت به تمام سنگ های اطراف نیز رسیده است.

ادامه مطلب ...