ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

یلدا: عکسی از مهدی تمیزی

  

هندوانه در کاشی‌های کاخ گلستان 

عکسی از دوست هنرمند مهدی تمیزی 

جشن یلدا: سروده‌ای از هما ارژنگی

 

جشن یلدا

تازه‌ترین سروده بانو هما ارژنگی

بانو هما ارژنگی که پیش‌تر نیز افتخار انتشار برخی سروده‌های زیبای او را با صدای شورانگیزش در ایران‌نامه داشته‌ایم، این‌بار تازه‌ترین سروده‌اش را به مناسبت جشن ملی یلدا به همه میهن‌خواهان و دوستداران ایران عزیز پیشکش نموده است. هما ارژنگی در این سروده به بن‌مایه‌های استوره‌ای مانده برجای «جشن یلدا» نماد زایش مهر می‌پردازد و از گستردن سفره شب چله و نشاندن سرو سبز یلدا در کنار این خوان گسترده به نشانه بی‌گزندی از فتنه باد خزانی برایمان می‌گوید و سخن را با یادی از خرم روز در فردای یلدا به پایان می‌رساند که آغاز روز چیرگی بر تیرگی‌هاست. این سروه بسیار زیبای بانو هما ارژنگی را با نام « جشن یلدا» با صدای شاعر در اینجا بشنوید و متن آن را در ادامه بخوانید: 

 

ادامه مطلب ...

به فرخندگی جشن زایش مهر

 

سرگذشت سروهزاران ساله یلدا  

  

 

 

مادر بزرگ می گوید:

هزاران سال است

که در بلندترین شب سال

بر بالین سپیدجامگان خفته در آغوش مام میهن

سروی همیشه سبز می‌روید

و سر به آسمان می ساید

تا سیاهی شب یلدا را بشکافد

و روزنه‌ای بگشاید بر تاق آسمان

تا درهنگامه زایش مهر

نوری بپاشاند بر سرزمین مهر

و روشن کند دل‌های چله‌ نشستگان را

که ایمان آورده اند به صداقت صبح صادق

تا اهریمن بدسگال را

از سرزمین مادری و خانه پدری برمانند

به امید فرخندگی خرم روز میهن 

به مناسبت 21 آذرماه، روز نجات آذربایجان

 

آتورپاتکان                                                               

سروده  بانو هما ارژنگی

به مناسبت روز نجات آذربایجان

این سروده میهنی را با صدای شاعر در اینجا بشنوید 

 

آتورپاتکان، الا ای سرزمین آذر رخشان!

سر پاینده‌ی  ایران

که  آتش را نگهبان بوده‌ای در پهنه‌ی دوران

تو  از نوری، تو  از دوری، ز پشت پیر تاریخی

تو مهد پاک زرتشتی

همان یزدان‌شناس بخردی‌پرور

که نیکی را فروغ بی زوال ایزدی داند.

ادامه مطلب ...

کاروان‌سرای متقی شهرضا

 

کاروان‌سرای متقی شهرضا

عماد منصف

کاروان‌سرای متقی یکی از کاروان‌سراهای بازار شهرستان شهرضاست. این بازار که سابقه‌اش را به دوران سلجوقیان نسبت داده‌اند ، زمانی پر رونق‌ترین مرکز تجاری جنوب استان اصفهان بوده است. شهرستان شهرضا به دلیل موقیت جغرافیایی ممتازش، زمانی معروف به مرکز تجاری فارس و عراق بود. زمانی که ایل قشقایی در ییلاق اسکان می گزید، از صنایع دستی تا محصولات لبنی خود را به بازار شهرستان شهرضا می آوردند و به شیوه پایاپای محصولات خود را با کالاهای مورد نیاز خود عوض می کردند. برای این منظور چندروزی را در کاروان‌سراهای بازار اقامت می گزیدند و کالاهایی خود را به مسئول کاروان‌سرا می سپرداند تا با کالاهای مورد احتیاجشان به صورت پایاپای عوض کند و از این رهگذر اقتصاد فصلی بر شهر حاکم بود که آن را تُرک بازار می‌گفتند. در مهرماه هم لُرها با اشتران و اسبان و محصولات لبنی و دامی و صنایع دستی‌شان راهی شهرستان شهرضا می شدند و در کاروان‌سراهای بازار از جمله کاروان‌سرای متقی  اقامت می‌کردند و آنها هم همچون ترکان قشقایی، کالاهای خود را به کاروان‌سرادار می دادند تا محصولاتشان را در بازار با اقلام مورد احتیاجشان تعویض کند. به این ترتیب کاروان‌سراهای بازار نقش بسیار مهمی در کسب و رونق اقتصادی بازار داشتند. کاروان‌سراها از نظر معماری معمولا بنایی دوطبقه بوده اند. در طبقه همکف، اصطبل‌هایی برای نگهداری حیوانات بوده است. در این طبقه یک حجره  آهنگری برای نعل‌بندی اسب و الاغ و قاطر بود. طبقه بالا دارای حجره‌هایی بوده که هر حجره را چند نفر اجاره می کردند. در ورودی کاروان‌سرا، بزرگ ساخته می‌شد تا برای ورود هر نوع چارپا به همراه بار مناسب باشد.

ادامه مطلب ...

گزارش ویژه: ادامه تخریب خانه نواب

 

تخریب خانه نواب در اصفهان ادامه دارد

ایران‌نامه:  پس از گذشت یک ماه از تخریب ساباط خانه نواب در اصفهان، تخریب بخش‌های دیگری از این خانه تاریخی ادامه دارد. ماه گذشته با سکوت یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و ماموران شهرداری، ساباط و فروار خانه تاریخی نواب واقع در خیابان ابن‌سینا و در ابتدای کوچه مسجد آقانور، توسط گروهی از مردم به بهانه تعریض کوچه تخریب شد و اکنون پس از گذشت یک ماه، بخش‌های دیگری از این خانه تاریخی با سکوت دوباره نهادهای شهری در دست تخریب است. به نظر می‌سد در صورت ادامه این روند و بازگذاشتن دست تخریب‌کنندگان، در آینده‌ای نزدیک، شاهد ویرانی بخش‌های بیشتری از این میراث فرهنگی باشیم. گفتنی است که خانه تاریخی نواب بازمانده از دوران صفوی ـ قاجار، در سال 1384 خورشیدی به شماره 12124 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

ادامه مطلب ...

خلیج فارس: سروده ای از هما ارژنگی

 

خلیج فارس

سروده‌ای از بانو هما ارژنگی

این سروده شورآفرین و زیبا را با صدای شاعر در اینجا بشنوید 

 

الا ای سرزمین خُرم و مینونشان من!

بلند آوازه‌ی دوران!

بهار بی‌خزان من!

تو ایرانی !

تو مُلک پهلوانانی!

تو مَهد سخت جانانی

دلت دریا

ستبر سینه‌ات آماج توفان‌ها

تو در گسترده‌ی تاریخ

یکتا گُرد میدانی !

ادامه مطلب ...

گزارش تکمیلی از دومین همایش هفته اصفهان

 

دوستداران اصفهان، خدمات گالدیری به اصفهان را ارج نهادند

ایران‌نامه - شاهین سپنتا: در دومین همایش هفته اصفهان، یکی از بخش‌های برنامه، گرامی‌داشت یاد و نام برخی از بزرگان بود که برای پاسداشت هویت تاریخی و فرهنگی اصفهان کوشیده‌اند. در این برنامه از اوجینو گالدیری (Eugenio Galdieri) معمار و مرمت‌گر ایتالیایی که در حدود یک ماه پیش در روز 12 آبان‌ماه درگذشت، تجلیل شد و خدمات ارزشمند او به شهر اصفهان ارج نهاده شد. گالدیری در مرمت تعدادی از بناهای تاریخی ایران و به‌ویژه اصفهان همچون کاخ عالی قاپو، چهل‌ستون، هشت‌بهشت، و مسجد جامع اصفهان مشارکت داشت و سرپرست پروژه های مرمتی موسسه ایتالیایی ایزمئو (IsMEO) را در ایران بر عهده داشت. برنامه ده ساله حفاظت و مرمت از عالی قاپو نیز زیر نظارت دکتر گالدیری موجب نجات این بنای با ارزش تاریخی شد. گالدیری در سال ۱۳۵۹ همراه با زنده یاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی به طور مشترک جایزه معماری آقاخان را برای مرمت بناهای تاریخی در شهر اصفهان به دست آورد.

ادامه مطلب ...

گزارش هنر نیوز درباره اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی

 

درهای میراث فرهنگی به روی خبرنگاران بسته خواهد شد 

 

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی «هنرنیوز»، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صدور اطلاعیه‌ای در یکم آذرماه سال جاری اعلام کرد: این سازمان تنها مرجع رسمی برای اطلاع‌رسانی در مورد کاوش‌ها و کشفیات باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی است. در ادامه این اطلاعیه آمده است: «از این پس هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه خارج از اطلاع و حوزه کاری سازمان، تخلف محسوب شده و مستلزم پیگیری‌های حقوقی و امنیتی است». سازمان میراث فرهنگی در حالی خود را متولی چنین کاری معرفی کرده و سایر دست‌اندرکاران اطلاع‌رسانی، رسانه‌ها، متخصصان باستان‌شناسی و فعالان حوزه میراث فرهنگی را غیرمتخصص و ناصالح دانسته، که اخبار تخریب بسیاری از محوطه‌ها توسط همین رسانه‌ها و از طریق مصاحبه با دوستداران میراث فرهنگی و یا کارشناسان باستان شناسی به اطلاع عموم و از جمله مدیران سازمان رسیده‌ است. هنرنیوز، در این مورد دیدگاه برخی از دوستداران میراث فرهنگی، خبرنگاران فعال میراث فرهنگی را جویا شده که می‌توانید در اینجا بخوانید.