ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

بیان‌نامه نوروزی ۵۲ سازمان مردم نهاد

 

بیانیه‌ ۵۲ سازمان مردم‌نهاد در آغاز سال 1389 خورشیدی

آرمان‌نامه نوروز

1. پس از چند سال تلاش پی‌گیر ایرانیان و ایرانی‌تباران در سراسر جهان، سرانجام جشن بزرگ نوروز ، هم‌زمان با یکم فروردین‌ماه برابر با 21 مارس، به عنوان «روز جهانی نوروز» در مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. مجمع عمومی سازمان ملل در روز 4/12/88 قطع‌نامه‌ی «روز جهانی نوروز» را در چارچوب ماده‌ی 49 دستورکارِ خود و تحت عنوان «فرهنگ صلح» به تصویب رساند و برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی را به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی رسمیت داد. این قطع‌نامه که با هم‌کاری مشترک کشورهای ایران، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده شده بود، مورد حمایت عمومی کشورهای عضو سازمان قرار گرفت و به اتفاق آرا به تصویب رسید. قابل توجه است که سه کشور هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای‌گیری به کشورهای تهیه‌کننده‌ی این قطع‌نامه پیوستند در حالی که پیش از آن، دو کشور تاجیکستان و افغانستان به علت عدم عضویت کشورشان در کنوانسیون میراث معنوی از این همراهی باز مانده بودند. به باور ما، چه شاهد حضور کشورهای هم‌فرهنگِ تاجیکستان و افغانستان - که در سخت‌ترین دوره‌های تاریخیِ سرکوب و کشتار حکومت‌های بلشویکی و طالبانی نگذاشتند آتشِ دیرینه‌سالِ نوروز در کشورشان خاموش شود - در این مناسبت نباشیم و چه کشوری هم‌چون ترکیه - که تا کمتر از یک دهه پیش، حضور بیش از بیست‌و‌پنج میلیون کرد را در کشور خود انکار می‌کرد و به آن‌ها ترک‌های کوهستانی لقب داده بود و میراث ارزشمند کهن آن‌ها با سایر ایرانیان، یعنی نوروز، را ممنوع و هرگونه بزرگداشت آن را به شدت سرکوب می‌کرد – در کنار وارثان فرهنگ و تمدن ایرانِ بزرگ قرار گرفته باشد، ثبتِ جهانی نوروز تحولی نوین در هم‌گرایی منطقه‌ای کشورهای هم‌تبار، هم‌فرهنگ و هم‌تاریخِ آسیای مرکزی و آسیای جنوب غربی خواهد بود.

ادامه مطلب ...

پیام نوروزی بان کی مون

 

پیام نوروزی دبیرکل سازمان ملل:  

نخستین روز جهانی نوروز را گرامی می داریم

به گزارش دفتر سازمان ملل در تهران، بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که به مناسبت جشن جهانی نوروز صادر نموده، اعلام کرده است که تصمیم امسال مجمع عمومی سازمان ملل برای به رسمیت شناختن روز بین‌المللی نوروز گواه رشد فزاینده آگاهی جهانی نسبت به اهمیت این مناسبت، نه تنها در مناطقی که آن را جشن می‌گیرند بلکه برای سراسر جهان است. وی در این بیانیه تصریح کرده است: هنگامی‌که که خورشید از خط استوا عبور می‌کند و بهار در نیم‌کره شمالی آغاز می شود، مردم در بالکان، حوزه دریای سیاه، قفقاز، آسیای میانه، خاورمیانه و سایر مناطق، مراسم ویژه خود را برای جشن نوروز برگذار می نمایند. این آیین ها از رنگ نو به خانه‌ها دادن گرفته تا دیدار از دوستان یا آماده سازی غذاهای نمادین، همگی القاء‌کننده روح تجدیدپذیری بوده و نه تنها الهام بخش آنانی که این مراسم را برگذار می کنند، بلکه همه مردم است. دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه بیانیه خود افزوده است: همان‌گونه که اولین روز بین‌المللی نوروز را گرامی می داریم، امیدوارم کشورها و مردم سراسر جهان به تاریخ و مراسم این جشن برای ارتقاء هماهنگی با جهان طبیعت توجه نموده و حسن نیت و صلح جهانی را ترویج نمایند.

مصوبه کنگره آمریکا درباره نوروز

 

شناخت ِ نوروز و ستایش کورش بزرگ در کنگره‌ آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای "اهمیت فرهنگی و تاریخی" مهم‌ترین جشن باستانی ایرانیان را به رسمیت شناخته و نوروز را به ایرانی‌ها و همه کسانی که آن را جشن می گیرند، تبریک گفته است. مایکل هوندا، یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا در کنگره، تهیه کننده اصلی این قطعنامه است. وی در صحن مجلس نمایندگان گفت: "برای همه آمریکاییان ایرانی‌تبار و تمام مردمی که نوروز را جشن می‌گیرند سال جدید پر رونقی آرزو می کنم." این قعطنامه با ۳۸۴ رای مثبت در برابر ۲ رای مخالف تصویب شد. این قطعنامه از کوروش، پادشاه هخامنشی تمجید می کند و "منشور کوروش" که بعد از فتح بابل به دستور او تدوین شد را تحولی مهم در تاریخ حقوق بشر می‌داند. قانون‌گذاران آمریکایی گفته اند: "۵۳۹ سال قبل از میلاد مسیح کورش کبیر یکی از اولین منشورهای حقوق بشر را بنیان گذاشت، منشوری که برده داری را لغو کرد و آزادی دینی را اجازه داد."

ادامه مطلب ...

به مناسبت ۲۹ اسفندماه

 

به مناسبت ملی شدن صنعت نفت و جشن جهانی نوروز  

در بیان‌نامه ای که "کانون آینده نگری ایران" به مناسبت جشن جهانی نوروز و 29 اسفندماه سال‌روز ملی شدن صنعت نفت ایران منتشر کرده، آمده است: بار دیگر زمین لباس نو می­پوشد و مردمان، خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن جشن طلیعه بهار و حلول سال نوی خورشیدی آماده می­کنند. نوروز ایرانی که به­عنوان یک مناسبت جهانی به ثبت رسیده، بهانه­ای است برای شاد بودن، شاد کردن یکدیگر، بدور ریختن کینه­ها از سینه­ها و جزم کردن عزم برای ساختن فرداهایی بهتر.  شادروان دکتر محمد مصدق در 29 اسفند 1331 بهترین عیدی را به ملت ایران داد. ملی شدن صنعت نفت رویدادی است که همه ساله یک یا دو روز پیش از نوروز، از سوی همه نیروهای آزادی‌خواه و عدالت‌جو گرامی داشته می­شود و با گذشت بیش از نیم قرن هنوز از شیرینی آن کاسته نشده و اگر هم شور و حالی هست، از برکت آن روزهاست. در بخش دیگری از این بیان نامه آمده است:حرکت مصدق کبیر در کشورهای مختلف، از مصر و اندونزی گرفته تا یوگسلاوی، افغانستان، عراق، غنا، تانزانیا و... تسری پیدا کرد و چنان­که خود رهبران جنبش‌های مردمی در کشورهای مذکور اذعان داشته­اند، این جنبش‌ها توفیقات خود را مرهون تاثیر نهضت ملی ایران به رهبری مرحوم مصدق بودند. ملی شدن نفت و نوروز باستانی دو مناسبت بسیار مهم و خجسته در تقویم ملی ایران هستند و کانون آینده نگری ایران نیز به نوبه خود این مناسبت‌ها را به کوشندگان راه میهن‌دوستی انسانی تبریک می­گوید و آرزوی سالی پر از موفقیت و شادکامی، صلح و آزادی و عدالت و رفاه و سعادت برای مردم ایران و جامعه بزرگ بشری دارد.

جشن چارشنبه سوری

 

چهارشنبه سوری، جشن پیشباز رستاخیز طبیعت

"بن‌مایه‌های جشن چهارشنبه‌سوری به جشن آخرین گاهنبارسال یا «گاهنار پنجه» بازمی‌گردد که در پنج روز پایانی سال برگزار می‌شده است. ایرانیان باستان، در آخرین روزِ گاهنبار پنجه، مقداری هیزم بر فراز بام خانه که بلندترین جای خانه بوده است، گرد می‌آوردند و در سپیده‌دم روز بعد روی بام خانه آتش روشن می‌کردند و طی آیینی به هنگام بازگشت، فروهر نیاکان درگذشته را بدرقه می‌کردند، زیرا به باورشان در چنین روزهایی فروهر آنان برای همراهی در جشن بازمی‌گشته‌اند. روشن‌کردنِ آتش بر پشت‌بام خانه‌ها یا تپه‌های مشرف بر شهر یا روستا اگرچه در برخی از مناطق شرقی و غربی و مرکزی کشور و برخی شهرستان‌ها و روستاها هنوز پابرجاست، اما در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور فراموش شده؛ البته این امر با توجه به امکانات محدود مناطق مسکونی شهری طبیعی به نظر می‌رسد". این بخشی بود از گفت و گویی که با سرکار خانم مریم رئیس دانا از پایگاه خبری « شهرزاد نیوز» درباره جشن ملی چهارشنبه سوری داشتم. متن این گفتگو را در شهرزاد نیوز بخوانید.درباره چارشنبه سوری همچنین گفتگویی نیز با سرکار خانم میترا شجاعی از صدای « دویچه‌وله» داشتم که متن آن را می‌توانید در اینجا بخوانید. همچنین در گفتگویی دیگر با شهرزاد نیوز به برخی دیگر از آیین های نوروزی اشاره شد که متن این گفتگو را نیز در اینجا می توانید،بخوانید.

محدودیت دوچرخه سواری برای بانوان در اصفهان

 

 ایستگاه‌های دوچرخه در اصفهان مردانه شد

چند روز پس از اعلام نگرانی نشریه «عبر‌ت‌های عاشورا» درمورد وضعیت ایستگاه‌های دوچرخه سواری در سطح شهر اصفهان و ابراز تاسف از دوچرخه سواری زنان و دختران، مدیران شهری اصفهان با اعمال ممنوعیت تحویل دوچرخه به بانوان، نسبت به این ابراز نگرانی‌ها پاسخ مثبت دادند و با نصب اطلاعیه‌ای در ایستگاه‌های دوچرخه سواری تاکید کردند: « به منظور حفظ و رعایت شئونات اسلامی از تحویل دوچرخه به بانوان محترم معذوریم ». گفتنی است که چند روز پیش نشریه عبرت‌های عاشورا در مطلبی با عنوان «بی توجهی به نظر علماء، چرا؟! » نوشته بود:

ادامه مطلب ...

پیشنهاد تشکیل اتحادیه نوروز

 

 اتحادیه نوروز

Nowruz Union

شاهین سپنتا

drshahinsepanta@yahoo.com

آنچه که در ادامه خواهید خواند پیش نویس طرح پیشنهادی  « اتحادیه نوروز » است که به نظر نویسنده می تواند در صورت تشکیل شدن در گستره نفوذ فرهنگی نوروز تحولات مهمی را در بین ملت هایی با ریشه های تاریخی و فرهنگی مشترک ایجاد کند. نگارنده ضمن ارائه این پیش نویس، با اذعان به مقدماتی بودن و نیاز به بازنگری مکرر و بررسی همه جانبه این پیشنهاد، از همه صاحب نظران در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و به ویژه کارشناسان روابط بین‌الملل خواستار است تا با نقد منصفانه و ارزیابی فنی به تکمیل و تدوین دقیق‌تر آن جهت ارائه به نهادهای مربوط در آینده، یاری رسانند:

ادامه مطلب ...

یادروز درگذشت دکتر مصدق

 

یادی از منش و روش دکتر محمد مصدق

14 اسفندماه سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق بزرگ‌مرد تاریخ ایران و پرچم‌دار مبارزه با استعمار و استبداد است. منش و روش او چه در زندگی شخصی و چه در عرصه کشورداری همچنان نمونه‌ای خوب و الگویی شایسته خواهد بود برای دولتمردانی که شعار مردم‌داری سرمی‌دهند، و ادعا می کنند که می‌خواهند با روش ساده‌زیستی حکومت کنند. در این مورد رئیس دفتر دکتر مصدق گوشه‌ای از ویژگی‌های او را در دوران 28 ماهه نخست‌وزیری‌اش این‌گونه یادکرده است: "قسم مصدق همیشه «به‌حق‌خدا» بود. دو تا یتیم از بچه‌های احمدآباد همیشه در خانه‌اش بود و اینها را بزرگ می‌کرد. زندگی‌اش فوق‌العاده ساده بود. چه هدایا برای شخص ایشان و چه برای دولت  محال بود به منزل بیاید. هیچ سرسوزنی نمی‌گرفت.

ادامه مطلب ...