ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

جنبش ملی پاسارگاد

 

جنبش ملی پاسارگاد و پاسداشت میراث ملی ایرانیان

از نخستین روزها که گزارش هایی درباره ساخت و احتمال آبگیری سد سیوند منتشر شد تا امروز که دو سال از انتشار خبر صدور دستور آبگیری این سد می گذرد، هزاران نفر از ایرانیان و دوستداران میراث فرهنگی از سراسر جهان به این اقدام زیان آور و غیر اصولی اعتراض کردند و در کوتاه زمان دامنه این اعتراض ها که بربنیان گزارش های دقیق باستان شناسان و کارشناسان آگاه و غیر وابسته بود از مساله سد سیوند فراتر رفت و به جنبشی برای پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی ایران تبدیل شد. پرتوهای "جنبش پاسارگاد" از شیراز تا اصفهان، از همدان تا خوزستان، از تهران تا بوشهر، از خراسان تا مازندران، از کردستان تا کرمان و از تبریز تا سیستان و بلوچستان گسترده شد و به زودی در  سراسر ایران گروه های مختلف دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی تلاش های خود را برای پاسداشت میراث ملی دو چندان کردند و با پیوستن این تلاش های گروهی به یکدیگر، امروز شاهد حضور جنبشی فراگیر در سراسر کشور و برون مرز برای جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی و طبیعی ایران زمین هستیم.

ادامه مطلب ...

عصارخانه صفوی زباله دانی شد

 

عصارخانه صفوی زباله دانی شد

 به گزارش محمد مهدی حبیبی در پایگاه آگاهی رسانی نجات پاسارگاد: چهارشنبه بازار که یکی از بازارهای سه گانه پر رونق و محلی همایون شهر ( سِده پیشین ) است، از زمانی اهمیت پیدا کرد که بخشی از سقف عصارخانه زیر زمینی چهارشنبه بازار در اسفند هشتاد و شش فرو ریخت و عصارخانه چهارشنبه بازار که متعلق به زمان صفویان است از زیر زمین نمایان شد. به زودی این خبر در میان مردم و مسئولین شهری پیچید و در 18/12/86 تارنمای chn.ir خبری خوشحال کننده زیر عنوان " کشف یک عصارخانه از زمان صفوی " از زبان ایمان پیمان (نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان همایون شهر اصفهان) درج کرد و آن این که: « طرح حفاظت از این اثر ارزشمند به صورت اوژانسی و تعیین حریم تاریخی این اثر ارزشمند با همکاری فرمانداری و شهرداری خمینی شهر از اقدامات انجام شده در طی چند روز  اخیر است.» و در جایی دیگر از این گزارش آمده است: « کارشناسان با تحقیق و اثبات این که این اثر تاریخی مربوط به دوره صفوی است نسبت به ثبت این اثر ارزشمند اقدام کردند.»

    

ادامه مطلب ...

بیان نامه کمیته نجات پاسارگاد

 

بنای یادبود یک بی خردی بزرگ

در دومین سالگشت آبگیری سد سیوند، کمیته بین المللی نجات پاسارگاد به همین مناسبت بیان نامه ای منتشر نمود که در بخشی از آن آمده است: بر صفحات تاریخ همه ی ملت های جهان، نام مردمان به خاطر کارهایی که در سطح اجتماعی انجام می دهند، چه نیک و چه بد، ثبت می شود: با خطوطی روشن یا تیره. نام زنان و مردان نیک کردار چونان چراغی همیشه فروزان مسیر تاریخ بشری را روشن می کند و عطر جاودانگی بخود می گیرد، و نام بد کرداران تاریخ، به هر مناسبتی چون سایه از میان گرد و غبار رخ می نماید و لعنتی ابدی را برای خود می خرد.

ادامه مطلب ...

دست هنرمند سپاهان را شکستند

 

هنرهای دستی اصفهان در آستانه نابودی !

شاهین سپنتا

یکی از جلوه های درخشان میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان، هنرهای دستی مردمان این سامان است که در گذر هزاران سال، نسلی از نسل دیگر آموخته، بر زیبایی هایش افزوده و امروز به عنوان یکی از برترین نمونه های هنرهای دستی و نمایشگر یک جهان ذوق و هنر مردمان نصف جهان شناخته می شود. فهرست بلندبالای هنرهای دستی اصفهان نشانه گونگونی و گستردگی آن و گویای اوج هنرمندی پدیدآورندگان آن هاست. هنرهای کم مانندی چون: خاتم سازی، مینا کاری، سوخت کاری، ملیله سازی، فیروزه کوبی، قلم زنی، عبا بافی، پاپیه ماشه، شعربافی، زری بافی، معرق کاری، گچ بُری ، گره چینی، قلمدان سازی، گلابتون دوزی، پولک دوزی، زنجیره بافی، نگارگری، کاشی کاری، منبت کاری، مس گری، قلمزنی، قالی بافی، زری دوزی، قلمکاری، مخمل بافی، خوش نویسی و تذهیب،صحافی،سفال گری، ترمه بافی، نقره کاری، گلیم بافی، زرکشی و سیم کشی ، زربافی ، میناکاری روی طلا.

ادامه مطلب ...

سرودها و ترانه های ایران زمین : ۶

 

از خون جوانان وطن لاله دمیده

ترانه سرای ملی ایران، عارف قزوینی، ترانه " از خون جوانان وطن لاله دمیده " را به یاد جوانان آزادی خواهی که برای آزادی میهن جان سپردند، همزمان با گشایش دوره دوم مجلس شورای ملی در تهران ساخت. آواز این ترانه "دشتی" است و کلام این ترانه بر اساس روایت حاتم عسکری فراهانی ، در شش بند بلند بالا و سرشار از مفاهیم ملی و میهنی است که بندهای یک، دو و چهار آن به زیبایی اجرا شده است. متن این ترانه ساده ، تاثیر گذار و مردمی است و بر این پایه، مردم در دوره های مختلف این ترانه را  زیر لب زمزمه می کردند و هنوز با گذشت سال ها، تازه و شور آفرین است.  نسخه ای از این ترانه را که به صورت همخوانی اجرا شده می توانید در اینجا بشنوید و متن کامل آن را می توانید در دنباله بخوانید؛ به یاد آنانی که در بهار پیشین بودند و در این بهار نیستند!

ادامه مطلب ...

جشنی برای لاله های نو دمیده

 

جشن لاله ها در محلات

نیمه دوم فروردین ماه،بهترین زمان برای دیدن لاله های بهاری شهر محلات، یکی از شهرهای استان مرکزی است که در حدود دویست کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد. لاله زارهای محلات با لاله های رنگارنگ خود، همه ساله در چنین روزهایی دوستداران طبیعت ایران زمین را به آغوش خود می کشاند اما همه زیبایی های " شهر گل" تنها در لاله زارهایش خلاصه نمی شود.  سرچشمه ای زیبا با آبی گوارا، درختانی تناور، گلخانه های پهناور، گلزارهای چشم نواز با پوشش گیاهی متنوع، کوهستانی دل انگیز با آب و هوایی معتدل، چشمه های آب گرم معدنی با خواص درمانی، کاخ خورهه و آتشکده آتشکوه و دیدنی های دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان محلات است که  هر یک چون پنجره ای با چشم اندازهای بی مانندش در برابر دیدگان تماشاگران مشتاق گشوده است، اما متاسفانه آن گونه که شایسته آن هاست از هیچ کدام نگهداری نمی شود. عکس هایی از جشن لاله محلات و کاخ خورهه را در دنباله ببینید:

ادامه مطلب ...

بهترین کوشنده حیات وحش سال ۲۰۰۹

 

پژوهشگر ایرانی، برترین کوشنده حیات وحش در سال 2009

به گزارش زیستا، پژوهشگر جوان ایرانی به عنوان برترین متخصص حفاظت از حیات وحش دنیا در سال 2009 برگزیده شد. محمدصادق فرهادی نیا از میان 148 متخصص حفاظت از حیات وحش (Wildlife Conservationist) از  56 کشور دنیا و درکنار دو پژوهشگر از کشورهای هلند و ساحل عاج به این مقام ارزشمند دست یافت.هیات انتخاب بهترین متخصص حیات وحش سال 2009، فرهادی نیا را به دلیل انجام فعالیت های گسترده به منظور حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی در ایران طی 15 سال گذشته لایق این جایزه دانست. فرهادی نیا یکی از موسسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و مشاور فعلی پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است. در مراسم اهدای این جایزه که در محل باغ وحش "برگر" کشور هلند برگزار شد، بیش از 300 نفر از چهره های سرشناس دانشگاهی و متخصصان حیات وحش از کشورهای مختلف به همراه مقامات دولت هلند و اعضای سازمان های غیردولتی این کشور حضور داشتند. همچنین سِر دیوید اتن بورو (Sir David Attenborough )، مستندساز مشهور شبکه BBC که به دلیل تولید مجموعه های بی نظیر درباره طبیعت از اعتبار بین المللی خاصی برخوردار است نیز به عنوان مهمان افتخاری در این مراسم حضور داشت.

ادامه مطلب ...

نتایج نظر سنجی ایران نامه

 

سازه ها و محوطه های تاریخی ایران آسیب پذیرترند

Loading khhg-jpg.jpg, please wait...سال گذشته از سوی بنیاد جهانی میراث پاسارگاد به نام سال میراث فرهنگی و طبیعی ایران نام نهاده شد و این نام گذاری انگیزه ای شد برای طرح یک نظرسنجی در همان مورد در « ایران نامه » با این پرسش که « به نظر شما کدام یک از میراث فرهنگی و طبیعی ایرانیان آسیب پذیرتر است؟ » در این نظر سنجی، 10 گزینه برای داوری بازدید کنندگان مطرح شده بود که عبارت بودند از: سازه ها و محوطه های تاریخی، زبان و گویش های اقوام ایرانی، زبان و خط فارسی، جنگل ها و مراتع، جشن های ملی، میراث مکتوب، لباس های محلی، موسیقی و رقص و بازی ها، گونه های جانوری، هنر و صنایع دستی. در یک سال کذشته  از 16 فروردین ماه 87 تا 16 فروردین ماه 88 ، تعداد 279 نفر در این نظر سنجی شرکت کردند و در حدود 28 درصد از شرکت کنندگان، « سازه ها و محوطه های تاریخی » را آسیب پذیرترین گزینه از میراث فرهنگی و طبیعی ایران دانستند و در حدود یک و نیم درصد از شرکت کنندگان هم آسیب پذیری « هنر و صنایع دستی » را از دیگر گزینه ها کمتر دانستند. 

ادامه مطلب ...

سرگردانی نوروزی در اصفهان

 

گشت و گذار یا سرگردانی نوروزی در اصفهان !

Loading pol-e-khajoo-jpg.jpg, please wait...با وجود خشکی زاینده رود به خاطر بستن دریچه های سد زاینده رود، امسال نیز شهر اصفهان پذیرای شمار زیادی از هم میهنان از سراسر کشور بود. گرچه مسئولان شهر از چند ماه پیش از نوروز، سخن از هماهنگی های به عمل آمده و تشکیل ستاد نوروزی برای رفاه گردشگران را به میان آوردند، اما به نظر می رسد که وضعیت رفاهی مهمانان نوروزی اصفهان، امسال نسبت به سال های گذشته از وضعیت مطلوب تری برخوردار نبود. کمبود هتل و محل اقامت با بهای مناسب و امکانات کافی، سرگردانی مسافران در خیابان ها و بزرگراه ها به خاطر اطلاع رسانی نامطلوب، ترافیک خسته کننده در خیابان های اصلی و مرکز شهر، کمبود پارکینگ و سرگردانی خوروها، نبودن راهنمای گردشگران به تعداد کافی در مراکز تاریخی و تجاری، کمبود خدمات بهداشتی، اسکان موقت گردشگران در کمپ ها، ادارات، مدرسه ها و منازل اجاره ای، مسافران نوروزی را با دشواری های فراوانی رو به رو کرده است.

ادامه مطلب ...