ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارشی از نمایشگاه هنری ارکید


شکوفه‌های نخستین نمایشگاه ارکید دبی

دکتر محمود دهقانی

با این که نوشتن از آفرینش‌های هنری  و گزارش یک نمایشگاه بیشتر از هر چیز به دیدن کار هنرمندان آن نمایشگاه از نزدیک نیاز دارد، اما در سایه چمبره رسانه‌های گروهی الکترونیکی و با دیدن فیلم ها و شنیدن مصاحبه‌ها نیز می‌شود تا آنجا که امکان هست هر چند ناچیز ابراز عقیده کرد.

 از نمایشگاه هنری ارکید دبی که من با نام آن در سایت "ستاره های اوز" آقای فرهاد ابراهیم پور نویسنده و شاعر اوزی، متخلص به (فرهاد محمودا) آشنا شده‌ام، نباید سرسری گذشت. گالری ارکید دبی در نخسین نمایشگاه، همزمان با زاد روز عیسا مسیح در بیست و پنجم دسامبر، پیش درآمد هنری خود را با عرضه کار هنرمندانی که با هنرهایشان از فرهنگ و زیبایی سخن می گویند آغاز کرد و با استقبال بسیار خوبی در آنجا روبرو بوده است. گزارش بازگشایی نمایشگاه در قدیمی‌ترین نشریات امارات بi ویژه در روزنامه های الثقافه، البیان و الاتحاد نیز به گمان نگارنده این سطور ارزش کار  هنرمندان و گالری را بالا برده است. 

ادامه مطلب ...

خروس سپید در دستان یک دامپزشک


ششمین نشان خروس سپید

جایزه ملی حمایت از حیوانات برای دامپزشک دوستدار حیوانات

هم‌زمان با جشن بهمنگان، با اهدای ششمین نشان خروس سپید و لوح تقدیر از دکتر مازیار منشئی و مهندس مژگان جمشیدی تقدیر خواهد شد.

 به گزارش دیده بان حقوق حیوانات، جایزه ملی حمایت از حیوانات با نام «خروس سپید» همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات به دکتر مازیار منشئی تعلق خواهد گرفت. مازیار منشئی دامپزشک دوستدار حیوانات است به نحوی که مخالف بسیاری از اعمال جراحی معمول صورت گرفته روی حیوانات خانگی نظیر عقیم سازی و اخته کردن، اصلاح گوش و حنجره و قطع دم بوده ( مگر در مواردی خاص که برای حفظ سلامتی حیوان ضروری باشد) و در سال‌های اخیر در مخالفت با آنها کوشیده است. ضمن این که حیوانات بیمار بی سرپرست را به طور رایگان درمان می کند.

تاریخچه نشان خروس سپید

جایزه ملی حمایت از حیوانات  همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات سال ۱۳۸۵ خورشیدی به ابتکار انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به کوشاترین فرد یا گروه فعال در زمینه حفظ حقوق حیوانات اهداء می شود. از آنجا که «خروس سپید» یکی از نشانه‌های جشن بهمنگان است، لذا عنوان نشان خروس سپید برای نشان یادبود آن انتخاب شده است.

نخستین بار در بهمنگان سال ۱۳۸۵ خورشیدی این جایزه به یاد «شهید یحیی شاهکو محلی» و برای بزرگداشت او به خانواده این محیط بان شهید اهداء شد. درسال ۱۳۸۶ خورشیدی دومین نشان خروس سپید به «انجمن یوزپلنگ ایرانی» به پاس تلاش‌های علمی و عملی برای حفظ گوشتخواران بزرگ ایران و به ویژه یوزپلنگ ایرانی طی سالهای متمادی تعلق گرفت. سومین جایزه سالانه حمایت از حیوانات در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به پاس تلاش برای حفظ لاک پشت پوزه عقابی و سال ها تلاش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی به « مهندس بیژن فرهنگ دره شوری» اهداء شد. چهارمین نشان خروس سپید در سال ۱۳۸۸ به پاس تلاش‌های بی وقفه «خانم ژاله فتوره چی» در زمینه حفاظت، فرهنگ سازی و رفتار مسئولانه شهروندی در زمینه حمایت از حیوانات به ایشان تعلق گرفت.

سال گذشته نیز، پنجمین نشان خروس سپید به پاس تلاش بی وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به پایگاه خبری «دیده بان حقوق حیوانات ایران» اهدا شد.

از امسال برای پوشش گستره ی بیشتری از فعالیتهای مرتبط با حمایت از حیوانات در ایران، دیده بان حقوق حیوانات ایران نیز در اهدای این نشان مشارکت خواهد داشت و این نشان بطور مشترک از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و دیده بان حقوق حیوانات ایران اهداء خواهد شد.

ادامه مطلب ...

خاکسپاری استاد میناسیان


آیین بدرود با لئون میناسیان برگذار شد

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: آیین بدرود با پژوهش‌گر بزرگ ارمنی، استاد لئون میناسیان امروز ۱۹دی‌ماه 1391 با حضور پرشور ارمنیان اصفهان و دوستداران فرهنگ در کلیسای مریم مقدس اصفهان برگذار شد و پس از آن آیین خاک‌سپاری وی در آرامستان ارامنه اصفهان انجام شد. 

در پیامی که به همین مناسبت از سوی استاندار اصفهان دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی منتشر شد، آمده است: «خانواده محترم لئون میناسیان، ارامنه و مردم بزرگوار اصفهان؛ با نهایت تاسف و تاثر درگذشت لئون میناسیان، پدر فرهنگ و هنر ارامنه را تسلیت عرض نموده و ار درگاه پروردگاه یکتا، سلامت و پایداری برای بازماندگان و  آمرزش و شادی برای روح آن بزرگوار خواستارم.»

در پیام دیگری که از سوی روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان در این آیین منتشر شد، آمده بود: « درگذشت استاد لئون میناسیان نویسنده و مورخ و پژوهشگر برجسته را به اصحاب فرهنگ و هنر، جامعه ارامنه، اعضای محترم شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماییم.»

در پیام انجمن دوستداران اصفهان نیز که در محل کلیسای حضرت مریم نصب شده بود، آمده بود: «درگذشت دوستدار اصفهان، پژوهش‌گر بزرگ ارمنی، استاد لئون میناسیان را به بازماندگان، جامعه ارامنه، و دوستداران اصفهان تسلیت می گوییم.»

گزارش تصویری از این آیین را که دوست عزیز، محسن بریحی، دوستدار اصفهان و عضو گروه تاریخ پژوهان چهارباغ از این مراسم تهیه کرده، در ادامه ببینید:

ادامه مطلب ...

جراحی بینی روی زاینده رود!



حال زاینده رود خوب نیست!

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: اگر سال های گذشته، در فصل پاییز، برای مصارف کشاورزی، مختصر آبی در زاینده رود رها می‌شد، امسال همان چند جرعه آب را هم از این مهم‌ترین رود منطقه مرکزی ایران و همه زیستمندانی که در پایین دست این رود زندگی می‌کنند، دریغ کردند.

چند سال پیش مسئولان علت بی‌آبی زاینده رود را خشکسالی بیان می‌کردند ولی حالا تقریبا همه می‌دانند که برداشت بی‌رویه آب از زاینده رود در بالادست  یا به سخن دیگر، بهره‌برداری نادرست از زاینده رود بر پایه مدیریت اشتباه دولت بر منابع طبیعی، علت اصلی خشکی زاینده رود است اما گویی در بین مسئولان هیچ اراده‌ای برای پایان دادن به این بحران وجود ندارد.

حال و هوای این روزهای زاینده رود به بیماری می‌ماند که دچار بی آبی شدید شده و با وضعیتی رنجور چون پوستی بر استخوان روی تخت بیمارستان افتاده، اما تیم پزشکی خود را برای عمل جراحی زیبایی بر روی بینی او آماده می‌کند.

این روزها در حالی که برای چندمین سال پیاپی اثری از زندگی در زاینده رود نیست و چهره این رود زاینده، پژمرده‌تر از همیشه است، تیم‌های مهندسی سرگرم تعریض پل بزرگمهر با هدف روان‌سازی رفت و آمد خودروها و عبور فاز دوم خط «بی.آر.تی» یا سامانه اتوبوس تندرو (Bus rapid transit)  هستند. 

ادامه مطلب ...

از نگاه دوربین


 غروب پل خواجو !

از نگاه دوربین



اینجا یک اثر ثبت شده جهانی نیست !

   

 

اشتباه نکنید، اینجا مسجد جامع عتیق اصفهان، یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو نیست.

اینجا یکی از گردشگاه های طبیعی اصفهان است که یک خانواده به عنوانی محلی برای پیک نیک انتخاب کرده‌اند. بالش و پتو و آن چراغ پیک‌نیکی هم به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. اگر کمی صبر کنید، چراغ را روشن خواهند کرد و قابلمه غذا را هم بر روی آن خواهند گذاشت.

برای همین، اصلا جای نگرانی نیست که شاید آتش‌سوزی رخ دهد و به یک بنای ارزشمند تاریخی آسیبی وارد شود. این خانواده محترم هم کاری خلاف قانون و عرف انجام نداده است. چون طبق ضوابط «در ساعات ظهر شرعی مسئولیت مسجد بر عهده اداره اوقاف است و اداره اوقاف این حق را برای مردم در نظر می‌گیرد که از فضای معنوی مسجد به طور دلخواه استفاده کنند و  ماموران اداره میراث فرهنگی که در محل حضور دارند، حق ندارند این حق طبیعی مردم را از آنان سلب کنند و اگر چنین کنند، مردم حق دارند از آن مامور خاطی شکایت کنند.»

استاد میناسیان هم رفت


استاد لئون میناسیان درگذشت

لئون میناسیان نویسنده و پژوهشگر نامدار ارمنی 

در سن 92 سالگی و در شب سال نو میلادی در اصفهان درگذشت. 

ادامه مطلب ...

استاد ثاقب فر هم رفت


استاد مرتضی ثاقب‌فر درگذشت

استاد «مرتضی ثاقب‌فر»، جامعه‌شناس، نویسنده، مترجم و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران

 بامداد امروز یازدهم دی‌ماه 1391 به دنبال خونریزی مغزی در تهران درگذشت.


ادامه مطلب ...