ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سرودها و ترانه های ایران زمین: 32) تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم


چرا با خواندن "تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم" مخالفت شد !؟

ایران نامه- شاهین سپنتا: آلبوم موسیقی «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» با هم‌خوانی محسن کرامتی، هنرمند برجسته آواز و ردیف‌دان موسیقی دستگاهی ایران و بانو نوشین طافی و با آهنگ‌سازی «پیمان خازنی» در ژانر موسیقی ملی و مبتنی بر موسیقی ردیف دستگاهی و نگرشی ارکسترال، منتشر شد.

پس از انتشار «تو را‌ ای کهن بوم دوست دارم» ، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید مقیم قم به نشر آن اعتراض کرده و گفتند: «حرف و صحبت متعارف زنان با رعایت موازین اسلامی اشکالی ندارد، ولی آوازه‌خوانی با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند معمول شود و جلوی آن را می‌گیریم. خواندن زن و موسیقی زن در برابر مردان بر اساس قرآن کریم حرام است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد چنین کاری کند و مردم ساکت نمی‌مانند.»

 

این اعتراض ها در حالی انجام شد که طبق نظر اکثر مراجع و بر اساس قوانین فعلی کشور، همخوانی زن و مرد اشکالی ندارد و انتشار آلبوم‌های موسیقی به صورت همخوانی در کشور و پس از انقلاب سابقه داشته است که برای نمونه می توان به آلبوم های «پنجره باز می شود» و «خسته ام از این کویر» با همخوانی خانم شیدا (امجد الملوک جاهدیان) و مسعود جاهد اشاره کرد که در زمان دولت احمدی نژاد منتشر شدند ولی با هیچ مخالفت و اعتراضی از سوی مراجع و اصولگرایان مواجه نشد ( معرفی آلبوم شیدا و ترانه "من فرزند ایرانم" را در اینجا بخوانید)

آلبوم "تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم" نوشین طافی و محسن کرامتی، دارای 6 ترانه است با نام های تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم، ای عشق، پیش رخ تو، سودای تو، سرای بی کسی، شب یلدا.

نوشین طافی دانش آموخته رشته موسیقی است، آواز را نزد محسن کرامتی، پری ملکی، معصومه مهر علی و پریسا واعظی فرا گرفته و علاوه بر حضور در آلبوم عطارنامه، در جشنواره آسیا پاسیفیک ۲۰۱۲ و دانشگاه‌های تایپه نیز به معرفی موسیقی ایرانی پرداخته است.

ترانه سرود «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» از همین آلبوم بر اساس سروده ای از زنده یاد مهدی اخوان ثالت را در اینجا بشنوید.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهرداد شاپوری 29 بهمن 1393 ساعت 01:35 ب.ظ

سلام. چه خوب است که چنین اشعار زیبای میهنی توسط اهل فنی کار شود که بتوانند آنرا بصورت پاپ و جذاب برای جوانان اجرا کنند. متأسفانه این اجرا هیچ جذابیتی نداشت و در نهایت کج سلیقگی بود. بنده همان یکبار هم نتوانستم تا آخر تحملش کنم و گوش دهم.

با شما هم اندیشم. هر چه بهتر در این زمینه کار شود بهتر است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد