ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

کتاب شناخت: سفر به ایران


سفری به یادماندنی به ایران دوران قاجار!

مشخصات کتاب:

تصویرگران: اوژن فلاندن و پاسکال کست
شرح تصاویر: پاتریک گروژان و اولین گروژان
برگردان به فارسی: دکتر عباس اگاهی
ویرایش و توضیحات: حشمت الله انتخابی
نشر: نقش مانا
سال انتشار: چاپ اول 1393

ایران نامه- شاهین سپنتا: کتاب مصور "سفر به ایران ( تصویری از ایران دوران قاجار)"  اثر اوژن فلاندن توسط انتشارات نقش مانا در 240 صفحه خشتی منتشر شد.

شرح تصاویر در متن فرانسه را "پاتریک گروژان" و "اولین گروژان" نوشته اند و کار ترجمه متن این کتاب از فرانسه به فارسی را دکتر عباس آگاهی بر عهده داشته و حشمت الله انتخابی ویرایش ادبی و محتوایی کتاب را به پایان برده است.

از میان تصاویری که در سفرنامه های مختلف منتشر شده است، بدون شک بیشترین اقبال با تصاویر فلاندن و کُست است. دقت در برداشت این تصاویر به حدی است که امروزه به عنوان اسنادی مهم در مطالعات باستان شناسی و مرمتی از آنها استفاده می شود. برای نمونه تصویر شماره 35 از پل خواجو (ص 121) مبنای بازیابی، بازسازی و مرمت دو دهانه گم شده در زیر سطح شیب دار جبهه شمالی این پل در همین چند سال پیش شد.

کتاب " سفر به ایران" برگزیده ای از کتاب " سفر آقایان اوژن فلاندن نقاش و پاسکال کُست معمار به ایران" است که در سال های 1851 و 1852 میلادی با هزینه دولت فرانسه به چاپ رسیده است. 

ادامه مطلب ...

نغمه اصفهانی: همبستگی و ستارگان هنر


عشق به ایران در آثار نغمه اصفهانی موج می زند

ستایش ایران با همه زیبایی هایش همواره دستمایه هنر بسیاری از هنرمندان کشورمان بوده است. هنرمندانی که تاریخ و فرهنگ درخشان این سرزمین را ستوده اند و یاد بزرگ زنان و دلاورمردانش را گرامی داشته اند.

نغمه اصفهانی یکی از هنرمندان میهن دوست اصفهانی است که در آثارش از ایران و ابرمردان و شیرزنانش می خواند. موسیقی فاخر نغمه اصفهانی سرشار است از عشق به فرهنگ ایرانی، مهرورزی و همبستگی مردمان.

آلبوم "ستارگان هنر" اثر نغمه اصفهانی با تصنیف هایی دلنشین و به یادماندنی با آثاری همچون: عاشق ترین، سخن عشق، بنمای رخ، آرزوی بهاری، عشق، خاکستر، درخت، دختر من، همبستگی، ستارگان هنر، آواز مخالف، شمع و پروانه ، کعبه دل ها، و صبحدم، روح نواز و صفا بخش کلبه اهل دل است.

دوستداران هنر نفمه اصفهانی دو تصنیف "ستارگان هنر" و " همبستگی" را که با اجازه هنرمند برای نخستین بار در ایران نامه منتشر می شود، می توانند در اینجا و اینجا بشوند.