ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

یادی از پروین دولت آبادی

پروین دولت آبادی به سرزمین نور سفر کرد

قلب مهربانِ دکتر پروین دولت آبادی سراینده توانمند و نامدار کودکان ایران ، 27 فروردین ماه و در سن  84 سالگی از تپش افتاد ، اما سروده های او را برای همیشه کودکان شیرین زبان ایرانی زمزمه خواهند کرد. 

« پروین دولت‌آبادی » در سال ۱۳۰۳ خورشیدی در اصفهان و در خانواده ای فرهنگی دیده به گیتی گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در اصفهان آغاز و در دبیرستان نوربخش تهران به پایان برد. پس از پایان دوره دیبرستان چندی در یک کودکستان به کار پرداخت و در آنجا انگیزه سرودن سروده هایی برای کودکان در او پدیدار شد.

ادامه مطلب ...

سیزده به در

 

جشن فرخنده « سیزده به در»

در کرانه های زیبای زاینده رود

 

امروز سفره های ایرانیان از کرانه های دریای مازندران تا کرانه های خلیج فارس و از کرانه های اروند رود تا دریاچه هامون ، چنان تنگاتنگ یکدیگر گسترده شده بود که گویی این خانواده بزرگ بر سر یک خوان فرهنگی پهناور به گستردگی ایران زمین نشسته اند.

جشن فرخنده « سیزده به در » از دیرباز  در « تیر روز »  از فروردین ماه یا سیزدهم فروردین ماه ، در دامان طبیعت دل انگیز ایران از سوی گروه های مختلف مردم با سرور و شادمانی برپا می شود. اگرچه امروز کمتر مردم به ریشه های استوره ای ، تاریخی و فرهنگی کهن این جشن فرخنده آشنایی دارند ، اما جلوه هایی از باورهای کهن نیاکان را هنوز در آیین های شادمانه « سیزده به در » می توان دید...

ادامه مطلب ...

طرح جمع آوری ماهی قرمز

 

گردهمایی سالیانه ماهی های قرمز

 

ماهی قرمز کوچک ، تاریخی چند هزارساله را پشت سر نهاد تا به عنوان قدیمی ترین ماهی زینتی به جوی های روان در باغ های پردیس ایرانی ، حوض خانه های مردم و آب نماهای عمومی راه یافت و به نشانه برج « حوت » یا برج ماهی در « گاهشماری هجری شمسی بُرجی » و به عنوان نمادی از سرزندگی و جنبش و جوشش ، مهمان کوچک نوروزی سفره های هفت سین ایرانیان شد. امسال نیز برای چندمین سال پیاپی ، پس از اجرای موفقیت آمیز طرح فرهنگی – آموزشی نگهداری درست از ماهی قرمز سفره هفت سین با آرمان « ماهی قرمز من باید زنده بماند » از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و استقبال خوب مردم از آن ، در اقدامی دیگر شهرداری اصفهان طرح جمع آوری ماهی های قرمز سفره هفت سین و انتقال آن ها به دریاچه باغ فدک را به مرحله اجرا در آورد و به تحویل دهندگان ماهی قول داد که « با تحویل ماهی قرمز نوروز 87  ، جهت نوروز سال آینده ماهی رایگان دریافت کنید »...

 

ادامه مطلب ...