ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعترض شجریان به صدا و سیما

 

« ایران، ای سرای امید » ارتباطی به شرایط کنونی ندارد

در پی اعتراض های گسترده ایرانیان به رویدادهای ناگوار اخیر، محمدرضا شجریان استاد آواز ایران، با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار عدم پخش آثارش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد. شجریان در این نامه، به ویژه از سرود " ایران، ای سرای امید" نام برده و اعلام کرده است که آثارش به هیچ وجه مرتبط به شرایط کنونی نمی‌باشد. وی همچنین به رئیس سازمان صدا و سیما تأکید کرده است که در سال ۱۳۷۴ نیز درخواست عدم پخش آثارش را به رئیس وقت سازمان یاد شده ارسال کرده است. متن نامه وی و تصویر آن چنین است:

ادامه مطلب ...

کارنامه زیست‌محیطی دولت نهم

 

کارنامه زیست‌محیطی دولت نهم

در آستانه انتخابات،" فریبا والیات" خبرنگار رادیو دویچه وله ( صدای آلمان ) نگاهی هر چند گذرا به کارنامه دولت محمود احمدی‌نژاد در زمینه‌ مسائل محیط زیست داشته و با چند تن از فعالان و آگاهان زیست‌محیطی ایران در این باره سخن گفته است. در این گفت و گوهای کوتاه، مژگان جمشیدی فعال و روزنامه‌نگار محیط زیست، دکتر ناصر کرمی سردبیر خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران، دکتر اسماعیل کهرم استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست، الهه‌ موسوی روزنامه‌نگار و فعال زیست‌محیطی، دکتر شاهین سپنتا عضو هیأت امنای بنیاد میراث پاسارگاد و علیرضا روحانی سخنگوی ائتلاف حامیان میراث فرهنگی اصفهان برگی کوچک از کارنامه زیست‌محیطی محمود احمدی‌نژاد را گشوده‌اند که می توانید در اینجا بخوانید و بشنوید.

زیان های افزایش رطوبت بر آرامگاه کورش

 

زیان های افزایش رطوبت

بر آرامگاه کورش و دیگر بناهای سنگی باستانی

چندی پیش نوشتاری غیرکارشناسانه از رضا مرادی غیاث آبادی زیر عنوان: « فواید افزایش رطوبت بر آرامگاه کورش و دیگر بناهای سنگی باستانی » منتشر شد که مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان و مرمت گران قرار گرفت. به تازگی درباره آن مقاله و اصولا نگاه هایی این چنین به اثر رطوبت بر آرامگاه کورش، نقدی مستدل و مستند به دستمان رسیده از آقای مهندس رضا شیخ الاسلام، کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی و فرهنگی.  از آنجا که ایشان مدت هاست به عنوان یکی از مرمتگران آثار تاریخی کشور، به طور تخصصی به مرمت سنگ­های آهکی می پردازد و در محوطه­های باستانی پاسارگاد و تخت جمشید مشغول فعالیت بوده است، به نظر می رسد که انتشار نظر ایشان می تواند روشنگر بسیاری از حقایق باشد":

ادامه مطلب ...

نقدی دیگر بر فرضیه کاربری تقویمی چهارتاقی ها

 

چارتاقیِ کهک و بی احترامی به شعور مخاطب

مهندس یاغش کاظمی کارشناس ارشد مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی و عضو هیات علمی گروه هنر و معماری دانشگاه رامسر که پیشتر نیز به نقد جدی فرضیه کاربری تقویمی چارتاقی ها پرداخته بود، در ادامه نقد و بررسی های خود درباره چارتاقی ها، به تازگی پاسخی به دیدگاه های غیر علمی و ساختگی فردی به نام رضا مرادی غیاث آبادی که مدعی شده اختر باستان شناس است، درباره بنای موسوم به " امامزاده سیده معصومه ( زینب خاتون) از نوادگان موسی کاظم" در شهر کهک ( به مسافتی در حدود 30 کیلومتری قُم ) داده است. او در این مطلب با عنوان " چارتاقیِ کهک و بی احترامی به شعور مخاطب" دیدگاه های خود را درباره ادعاهای مطرح شده درباره بنای یاد شده شرح داده است. علاقه مندان به پیگیری این رشته پژوهش ها می توانند از تارنگار مهندس کاظمی ( از این اوستا ) دیدار کنند و از پژوهش های شایسته او در نقدِ فرضیه کاربری تقویمی چهارتاقی ها و همچنین پژوهشی درباره چارتاقی خیرآباد و نوشتارهای دیگر در همین موضوع استفاده کنند.

عنوان فرعی: نقد نظریات بی پایه رضا مرادی غیاث آبادی درباره چارتاقی ها

تخریب تخت جمشید

 

سنگ جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای تخت جمشید متلاشی شد

در اثر انتقال غیر کارشناسی و عدم استفاده از نیروهای متخصص هنگام جابجایی یکی از سنگ های جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای محوطه تاریخی تحت جمشید( کاخ پارسه ) سنگ مذکور در اثر سقوط به زمین متلاشی شده است. به گزارش خبرنگار مهر، این اتفاق هفته گذشته هنگام جابجایی سنگ مذکور و در اثر عدم استفاده از لوازم و امکانات تخصصی و نیروهای متخصص رخ داده است. بر اساس مشاهدات شاهدان عینی سنگ جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای تخت جمشید هنگام جابجایی با جرثقیل به زمین پرتاب شده و علاوه بر شکستگی از قسمت مرکزی بخش هایی از آن به بیش از 10 قطعه تبدیل شده است. این در حالی است که اغلب کارشناسان مرمت و میراث فرهنگی معتقدند که به کارگیری جرثقیل های مکانیکی که اساساً در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند در مرمت آثار تاریخی امری غیرکارشناسی و غیر تخصصی است. محوطه باستانی تخت جمشید مهمترین اثر باستانی ایران است که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

جشن خُردادگان

 

جشن خُردادگان در یک نگاه

نام جشن : خُردادگان. زمان برگزاری : روز خرداد ( ششمین روز  ماه ) از ماه خرداد ( سومین ماه سال ). انگیزه برگزاری : فرخندگی هم نامی روز و ماه به نام امشاسپند خرداد و بزرگداشت جایگاه آن در اندیشه ایرانیان. مفهوم امشاسپند خرداد: « خرداد » در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُـردات» یا « هُردات » به معنی رسایی و کمال است که در گات ها یکی از فروزه های اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورا مزدا است. خرداد، امشاسپند بانویی است که نگهداری از آب ها در این جهان خویشکاری اوست و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری می کند از این روی در سنت، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد می شود. در گات ها، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب ها و گیاهان اند که به یاری مردمان می آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می دهند. در یسنا، هات 47، آمده است که اهورامزدا رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است.

ادامه مطلب ...

سرودها و ترانه های ایران زمین: ۷) آزادی خرمشهر

 

حماسه خرمشهر با صدای ادیب برومند

امروز سوم خردادماه و سالروز آزادسازی خرمشهر است. روزی که از جان گذشتگی و دلاوری های فرزندان برومند ایران زمین که نه برای خوشامد این و آن، بلکه تنها برای جاودانگی و یکپارچگی ایران بزرگ به میدان های نبرد شتافتند، به بار نشست و برگ زرین دیگری از تاریخ ایران نگاشته شد. آزاد سازی خرمشهر، نماد مقاومت مردمی است که به رسایی فریاد زدند، نمی خواهند حتا برای یک لحظه، حضور نیروهای بیگانه را در خاک اهورایی ایران تحمل کنند و تا آخرین قطره خون خود را در راه آزادی و سرفرازی مام میهن نثار خواهند نمود. به یاد این حماسه جاودان، سروده ای از شاعر ملی ایران استاد ادیب برومند به نام " آزاد شدن خرمشهر" را با صدای خود شاعر در اینجا می توانید بشنوید.

گزارشی تازه از سرستون ساسانی اصفهان

 

آخرین گزارش از سرستون ساسانی اصفهان

پس از انتشار گزارش پیشین درباره وضعیت نگران کننده سنگ سازه های تاریخی اصفهان که در گوشه ای از باغ چهلستون در بدترین شرایط به حال خود رها شده اند و به ویژه ابراز نگرانی از سرنوشت سرستون ساسانی اصفهان، مهندس مهدی رازانی کارشناس مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، برای یافتن اطلاعاتی از وضعیت این سرستون به تکاپو پرداخت و نتیجه این پیگیری ها را چنین بیان نمود : " من از دوستداران میراث فرهنگی که دلسوزی و علاقه مندی آن­ها باعث بالا رفتن درک و حساسیت­های عمومی نسبت به ارزش­های آثار و ابنیه تاریخی می گردد، سپاسگزارم. انتشار گزارشی درباره وضعیت سرستون ساسانی اصفهان، حساسیت­های بسیاری از علاقمندان به هنر و میراث فرهنگی را که پیش از این، از غم به تاراج رفتن آثار ملیِ دیگری همچون آثار فلزی غار کلمانکره لرستان در اواسط دهه 70 ، سنگ­های صابونی تمدن جیرفت مابین سال 81-1379 و اخیراً سر سرباز هخامنشی و فروش آن در حراج­های بین­المللی، آزرده خاطر شده بودند، برانگیخت. از این روی وضعیت امروزین سرستون را از برخی مسئولین امر از جمله سرکار خانم فاتحی مدیر موزه­ چهلستون جویا شدم که به گفته وی سرستون ساسانیِ نگهداری شده در کاخ چهلستون پس از شرکت در نمایشگاهی در خارج از کشور دوباره به کاخ چهلستون بازگشته است و در محوطه داخلی کاخ قرار دارد و طبق گفته­های وی قرار است به زودی در ایوان غربی کاخ به­همراه دیگر سنگ های تاریخی موجود در باغ، ساماندهی و به نمایش گذاشته شود و به خاطر آن که تا پیش از آغاز طرح ساماندهی، این اثر دوباره به گوشه­ باغ باز نگردد، هنوز بسته­بندی آن باز نشده است."

ادامه مطلب ...