ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

دکتر جعفریان درگذشت


دکتر محمد علی جعفریان

بنیان گذار گنجینه تاریخ طبیعی اصفهان درگذشت

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: دکتر محمد علی جعفریان یکی از استادان برتر دانشگاه اصفهان و از چهره های علمی شناخته شده ایرانی در رشته زمین شناسی  29 بهمن ماه 1391 پس از سکته مغزی درگذشت و پیکر او روز چهارشنبه دوم اسفند ماه 91 از محل موزه تاریخ طبیعی اصفهان تا دانشکده زمین شناسی دانشگاه اصفهان تشییع و سپس در قطعه نام‌آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده خواهد شد. آیین یادبود وی نیز بامداد روز آدینه چهارم اسفندماه در مسجدالمهدی مرداویج برگذار خواهد شد.

دکتر محمد علی جعفریان، درسال 1313 خورشیدی در محمدیه نایین از شهرستان های استان اصفهان در خانواده‌ای کشاورز دیده به گیتی گشود.

او از پنج سالگی به مدت دو سال به مکتب « ملا میرتقی» رفت و خط و خواندن آموخت. سپس به دبستان محمدیه نایین رفت و تحصیلات ابتدایی را تا کلاس چهارم در آنجا گذراند. پس از آن به همراه عموی خود به شیراز رفت و در دبستان حافظ شیراز، دوران ابتدایی را به پایان رساند. سپس برای ادامه تحصیلات در مقطع راهنمایی به نایین بازگشت.

وی دوره دبیرستان را نیز در نایین گذراند و سپس به دانش‌سرای کشاورزی شیراز رفت و در سال 1332 از این دانشسرای دیپلم کشاورزی گرفت. همچنین به پاس تلاش و موفقیت هایش در درس ها به او اجازه داده شد که رشته علوم طبیعی و شیمی را نیز همزمان بخواند ولی از آنجا که بعد از مدتی این دو رشته از هم جدا شدند، وی رشته علوم طبیعی را که شامل زمین شناسی و زیست شناسی بود، برگزید و در سال 1334 از دبیرستان شاپور شیراز دیپلم تجربی گرفت.

 پس از شرکت در در کنکور دانشکده علوم دانشگاه تهران و قبولی در این دانشگاه، به تهران رفت و در سال 1337 خورشیدی موفق به دریافت مدرک کارشناسی علوم طبیعی از دانشگاه تهران شد.

 تلاش مداوم او برای آموختن بیشتر و افزایش دانسته هایش موجب شد که به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شود و موفق به کسب امتیاز بورسیه شود، به همین دلیل به صورت دانشجوی مأمور به تحصیل، به فرانسه اعزام شد.

 وی در سال 1351، مدرک کارشناسی ارشد زمین شناسی را با گرایش «مجموعه های رسوبی» از دانشگاه «کلود برنارد» فرانسه دریافت نمود و دو سال پس از آن در سال 1353 خورشیدی، دوره دکترای خود را در رشته «بیو استراتیگرافی و فسیل شناسی» در دانشگاه لیون به پایان رساند.

ادامه مطلب ...

نشان دانش و فن آوری آمریکا برای یک ایرانی


دکتر پیمان، چشم پزشک ایرانی

برترین نشان دانش و فن‌آوری آمریکا را دریافت کرد

 دکتر غلامعلی پیمان، مخترع ایرانی جراحی لیزیک چشم و عضو انجمن جراحی آب مروارید و رفرکتیو، مدال ملی فن‌آوری و نوآوری ایالات متحده آمریکا را به عنوان عالی‌ترین نشان برای یک مخترع از رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد.

مهم‌ترین دلیل شهرت وی، اختراع عمل جراحی لیزیک است که به کمک آن افراد دارای ضعف بینایی می‌توانند بدون استفاده از عینک دید طبیعی خود را بازیابند.

 دکتر پیمان استاد علوم اپتیکال و مهندسی کالج پزشکی در دانشگاه آریزونا، یکی از 12 پژوهشگر دریافت کننده این مدال است.

دکتر پیمان در سال ۱۳۶۸ با ثبت اختراع رسمی جراحی لیزیک، انقلاب بزرگی در چشم‌پزشکی جهان ایجاد کرد و در سال ۱۳۸۴ با نظر بیش از ۳۰ هزار تن از چشم‌پزشکان جهان به عنوان یکی از اعضای تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان شناخته شد.

ادامه مطلب ...

کتاب شناخت: اصفهان صد راز دارد ...


اصفهان صد راز دارد در نهان!

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: اصفهان صد راز دارد در نهان، تا نگردی آشنا، زین پرده رمزی نشنوی. بیش از هزاران یادگار تاریخی و فرهنگی در شهر اصفهان، بستری را گسترده، تا قلم به آغوش نویسنده آید و با جستارهایی در شناسایی یادگارهای نیاکان که در گذر از هزاره‌ها برجای مانده، از رازهای آنها پرده بردارد و روزنه ای بگشاید به فراسوی اندیشه‌های ناپیداکرانه از دیرهنگامان این سرزمین.

اصفهان صد راز دارد در نهان، عنوان تازه‌ترین کتاب منصور قاسمی، پژوهشگر، عکاس و راهنمای گردشگری است که پیشتر کتاب «اصفهان، این همه هست، این همه نیست» از او به هفت زبان منتشر شده بود. 

این کتاب که با تصاویر رنگی زیبا اثر نویسنده همراه است، نخست به تاریخ و سیمای اصفهان و سرگذشت این سامان پرداخته و سپس جلوه‌های مختلف هنری در مهد هنر را از دوران باستان تاکنون، بر خشت و آجر و کاشی و گچ و سفال به تصویر می‌کشد.

برخی از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب عبارتند از: «یادگارهای جاودانی اصفهان» همچون آتشگاه، تپه اشرف، سردر جورجیر، میدان‌ها، مساجد تاریخی اصفهان، منارهای سلجوقی اصفهان، تالار تیموری، تالار اشرف، مدرسه چهارباغ، کاخ عالی قاپو و ...، «محور بزرگ بازار اصفهان»، «زاینده رود و پل‌های تاریخی آن»، « پل‌های زاینده رود از باختر تا خاور»، «جلفای اصفهان و کلیسای وانک»، «یهودیان و کنیسه‌های آنان در اصفهان»، «زرتشتیان اصفهان»، «دیگر مکان‌های تاریخی اصفهان» همچون: بازارچه نو، بازارچه ساروتقی، بازارچه دردشت، محله علی‌قلی آقا، بازارچه حسن آباد، بازارچه چهارسو آجری، گرمابه‌های اصفهان، خانه‌های تاریخی اصفهان.

ادامه مطلب ...

چگونه به حیوانات آسیب دیده کمک کنیم؟


راه‌های کمک به حیوانات بی سرپرست و آسیب دیده

دکتر مازیار منشئی

چندی پیش یکی از بازدیدکننده‌های وبلاگم سوالی را مطرح کرد که تصمیم گرفتم تا چند خطی در این زمینه بنویسم، البته این سوال خیلی از مواقع به طور تلفنی از دامپزشکان پرسیده می‌شود و ما نیز تا حد امکان مشاوره لازم در این زمینه  ارائه می‌دهیم .

امروزه افراد زیادی هستند که با مشاهده حیوانات مصدوم یا بیمار بی سرپرست (خیابانی) تصمیم به کمک کردن به ین حیوانات گرفته و می‌خواهند حتی الامکان با مراجعه به دکتر دامپزشک آنها را معالجه کنند. این حیوانات یا به دلیل تروما دچار آسیب شده‌اند یا به دنبال ابتلا به یک بیماری عفونی یا مزمن تحلیل برنده و عدم درمان، وضعیت وخیمی پیدا کرده اند.

 تروما (Trauma)* بیشترین درصد آسیب را به خود اختصاص داده که ناشی از تصادفات، نزاع بین حیوانات، آسیب‌های انسانی که به واسطه سنگ، چوب، شلیک گلوله و غیره به حیوان وارد می‌شود .

ادامه مطلب ...

نامه سرگشاده به شورای شهر اصفهان


فروشگاه‌های بزرگ اصفهان با زبان فارسی بیگانه‌اند

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: این روزها، فروشگاه‌های بزرگی در شهر اصفهان با پشتیبانی نهادهای دولتی، توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود که دارای نام‌های بیگانه و ناآشنا در زبان فارسی هستند. هنوز مدتی از گشایش هایپر مارکت (Hypermarket) در قلب مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان و در مجاورت مسجد مصلی نمی‌گذرد که شاهد ایجاد سیتی‌سنتر (City Center)، هایپر استار (HyperStar)، فود کورت(Food Court) ، شاپینگ مال (Shopping Mall) و غیره هستیم.

در همین راستا، گروهی از فعالان مدنی و فرهنگی اصفهان در یک نامه سرگشاده از همه نهاد‌های مسئول همچون شورای شهر، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، و نیروی انتظامی خواستار شدند که به استناد قانون‌ منع‌ بکارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌ مصوب‌ مورخ‌ 14/9/1375 مجلس‌ و آیین‌ نامه‌ اجرایی‌ آن‌ مصوب‌ مورخ‌ 19/2/1378 هیأت‌ وزیران‌، به‌ منظور حفظ‌ قوت‌ و اصالت‌ زبان‌ فارسی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از ارکان‌ هویت‌ ملی‌ ایران،‌ نسبت به انجام وظیفه و مسئولت خود در راستای منع‌ بکارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌ و حفظ جایگاه زبان فارسی کوشا باشند.

گفتنی است که چندی پیش، استاندار اصفهان دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی، و برخی از نمایندگان مجلس و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز به روند نام‌گذاری مراکز تجاری اصفهان با نام‌های بیگانه اعتراض کرده بودند.

متن نامه گروهی از دوستداران اصفهان به شورای شهر به شرح زیر است:

ادامه مطلب ...

انتشار دیوان قصاید امین


چکامه های میهنی امین، دور از میهن منتشر شد!

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: دیوان قصاید پرفسور حسن امین منتشر شد. این مجموعه شامل 65 قصیده مفصل ازجمله بلندترین قصیده تاریخ ادبیات زبان فارسی با بیش از هزار بیت به نام «کمدی الهی امین» است که با اقتباس از «کمدی الهی دانته» سروده شده است.

سردبیر ماهنامه توقیف شده حافظ در مورد این کتاب و انگیزه‌اش از پرداختن به قالب قصیده گفت: «امروز از میان قالب های شعر کلاسیک، غزل نوآیین، مقبولیتی کم‌تر از شعر نو ندارد اما قصیده بالنسبه متروک و مهجور است. در حالی که خوب و بد شعر به نو کهنه و یا قالب و ردیف و قافیه آن ربطی ندارد. در مرحله اول این شاعر است که باید فرم و قالب مناسب حال و هوای شعر خود را تشخیص دهد و در مرحله دوم، این مخاطبان اند که در رد یا قبول آثار ارائه شده از سوی شاعران داوری نهایی را می کنند؛ شعری را می پسندند و شعری را در خاطر نمی‌‌سپارند. به باور من قالب قصیده نیک از عهده شعر میهنی، مفاخره، بث شکوی، و حماسه سرایی بر می‌آید و من در این راستا به قدر توان خویش کوشیده‌ام.»

سردبیر علمی دایره المعارف ایران شناسی افزود: «شاعرانی مانند سیمین بهبهانی، حسین منزوی، و محمدعلی بهمنی توانسته اند غزل را از تکرار و انجماد بلکه ساختار گذشته ها برهانند و آن را پا به پای شعر نو روزآمد کنند. در همین راستا، من نیز خواسته ام کاری مشابه کنم و همین تحول را در قصیده تکرار کنم تا ظرفیت این قالب کهن نیز برای بازتاب تجربه‌های انسان امروز و ایران معاصر ثابت شود.»

ادامه مطلب ...

سروده دکتر خاتون آبادی


زنده رود عشق

دکتر احمد خاتون آبادی

 

اصفهان را زندگی در کام نیست / جز به آب زنده رود آرام نیست

زخم هایی کز جفا بر رود رفت / ناله شد از سینه ها چون رود رفت

زردکوه اینک غمین در ماتم است / نونهالش بی سر و بی خاتم است

اشک هاش از دیدگان بر خاک شد / ناله هایش تا همه افلاک شد

ماه زین پس، بر سر هر بام نیست / هر کجا را بنگری جز دام نیست

برگ سبز اینک میان بادها / دل ندارد تا کند فریادها

می گساران را هوای جام نیست / بلبلان را نغمه اندر کام نیست

باغ دیگر دلپریشانی نکرد / ماه دیگر پرتوافشانی نکرد

آفتاب این جا میان یخ فسرد / ره به جایی جز هوای غم نبرد

نیک دانم کاین جفا را چاره چیست / مرهم این سینه صدپاره چیست

چرخ گردون را مگر تدبیر نیست؟! / در میان شهر آیا پیر نیست؟!

تا بیافشاند پیامی بر دلی/ بذر دانایی درون محفلی؟!

تا به حرف آیند شاخ و برگ خاک / نغمه ها سازند از هر ذره خاک؟!

موسی ما را به ما در باز ده! / زنده رود عشق را آواز ده!

قطره قطره آب در پیمانه کن / زلف شب را با طراوت شانه کن

زاغ را با بلبلان هم خانه کن / شمع را عاشق بر این پروانه کن

مستی مستان ببین و ناز کن / آسمان را نغمه زن، پر راز کن

آسمان را با زمین هم ساز کن / عشق را پرواز ده، پرواز کن

  

کتاب شناخت: خانه های اصفهان

 

خانه های اصفهان به زیور طبع آراسته شد

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: کتاب نفیس خانه های اصفهان که زیر نظر دکتر داراب دیبا، فیلیپ ریوالت و سرژ سانتلی و با مقدمه هانری استیرلن نوشته شده توسط دکتر مریم قاسمی سیچانی استادیار دانشگاه خوراسگان و همکارانش دکتر پروانه خیابانی و دکتر محمد مسعود به فارسی ترجمه شد.

به گزارش هنرنیوز، کتاب "خانه های اصفهان" با یک پیش گفتار و ۹ فصل به موضوعات مختلفی درباره خانه های تاریخی اصفهان می پردازد که توسط افرادی همچون سیمون آیوازیان، داراب دیبا، احمد علی فرزین، عبدالله جبل عاملی، احمد منتظر، حشمت الله متدین، پی یر پینون، گلناز رادی آذرخشی، فیلیپ ریوالد، محمد جواد ثقفی و سرژ سانتلی نوشته شده است

عنوان های پیش گفتار و فصل های نه گانه کتاب عبارتند از: پیوستگی معماری از خانه شهری تا مسجد دارای حیاط مرکزی، رشد شهر، خانه های اصفهان از نظر گردشگران قدیم، از باغ شهر تا باغ خانه، معنا و کارکردهای مختلف خانه، اجزای تشکیل دهنده خانه، گرایش به هندسه در خانه‌های سنتی اصفهان، طبیعت در خانه، تزئینات در خانه‌های اصفهان، سازه و مصالح خانه.

ادامه مطلب ...

آغاز فعالیت تارنمای عکاسی از ایران


تارنمای عکاسی از ایران

 به کوشش هنرمندان تبریزی راه‌اندازی شد

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: تارنمای عکاسی از ایران به کوشش گروهی از دوستداران ایران و هنرمندان عکاس تبریزی آغاز به کار نمود. به گزارش ایران‌نامه، «هانیه دخت‌جباری» خبرنگار و عکاس خبری اهل تبریز در این مورد گفت: «تارنمای «عکاسی از ایران» به نشانی  www.photographyofiran.com  به عنوان اولین تارنمای تخصصی که به شکلی نو، متفاوت، منظم و سلسله وار به انتشار عکس‌هایی از ایران خواهدپرداخت راه اندازی شده و انتشار عکس و گزارش‌های تصویری را ابتدا از شهر تاریخی و زیبای تبریز  آغاز نموده است.» مدیر تارنمای عکاسی از ایران افزود: «پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، احترام به باورها و اعتقادات مردم، رعایت دقیق قوانین کشور و نیز انتشار منظم و سیستماتیک عکس، خبر و مطالب مرتبط با عکاسی از جمله اهداف تعریف شده شورای سردبیری این تارنماست. ما همچنین با بهره گیری از علوم روز رسانه‌ای، سایبری و عکاسی و نظارت اساتید نام آشنا و بزرگوار در زمینه روزنامه‌نگاری و عکاسی به روز رسانی این تارنما را انجام می‌دهیم.»

ادامه مطلب ...