ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نشان دانش و فن آوری آمریکا برای یک ایرانی


دکتر پیمان، چشم پزشک ایرانی

برترین نشان دانش و فن‌آوری آمریکا را دریافت کرد

 دکتر غلامعلی پیمان، مخترع ایرانی جراحی لیزیک چشم و عضو انجمن جراحی آب مروارید و رفرکتیو، مدال ملی فن‌آوری و نوآوری ایالات متحده آمریکا را به عنوان عالی‌ترین نشان برای یک مخترع از رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد.

مهم‌ترین دلیل شهرت وی، اختراع عمل جراحی لیزیک است که به کمک آن افراد دارای ضعف بینایی می‌توانند بدون استفاده از عینک دید طبیعی خود را بازیابند.

 دکتر پیمان استاد علوم اپتیکال و مهندسی کالج پزشکی در دانشگاه آریزونا، یکی از 12 پژوهشگر دریافت کننده این مدال است.

دکتر پیمان در سال ۱۳۶۸ با ثبت اختراع رسمی جراحی لیزیک، انقلاب بزرگی در چشم‌پزشکی جهان ایجاد کرد و در سال ۱۳۸۴ با نظر بیش از ۳۰ هزار تن از چشم‌پزشکان جهان به عنوان یکی از اعضای تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان شناخته شد.

اختراع‌های دکتر پیمان دامنه وسیعی از دستگاه های پزشکی جدید، سیستم انتقال دارو چشمی، تکینک‌های جراحی، وسایل جراحی‌های لیزر و اپتیکال و شیوه های جدیدی برای درمان و تشخیص را در برمی گیرد.

دکتر پیمان پیشگام در جراحی لیزر و درمان فوتودینامیک و مطالعات انتقال دارو به داخل کره چشم، جراحی رفرکتیو و شبکیه محسوب می شود. وی همچنین تکنیک‌هایی را جراحی‌های دیگر چشم ارائه کرده و نخستین فردی بوده که موفق به انجام نمونه برداری شبکیه-مشمیمه و پیوند سلول‌های مخاطی رنگدانه شبکیه شده است.

دکتر پیمان در این مراسم با ابراز مسرت از دریافت این جایزه گفت: از این که کار ما روی افراد بسیاری تأثیرگذاشته بسیار مسرور هستم. ما همواره برای ارتقای درمانها و بهبود نتایج برای بیماران کار می کنیم و همواره به دنبال آن هستیم که مشکلات بیشتری را حل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در این مراسم با اشاره به شرایط نامساعد آزمایشگاه دکتر پیمان که برای اولین بار در دانشگاه ایلینوز فعال بود، یادآور شد که وی با تلاشهای خود اکنون به عنوان پدر جراحی لیزیک چشم شناخته می شود.

دیوید چانگر رئیس انجمن آب مروارید و جراحی رفرکتیو نیز در این مراسم اظهار داشت: دکتر پیمان به عنوان مخترع پیشرو در چشم پزشکی شناخته می شود.

اهداء مدال ملی علوم آمریکا از سال ۱۹۵۹ توسط بنیاد ملی علوم آغاز شد مدال ملی فناوری و ابتکار در سال ۱۹۸۰ تحت حمایت اداره ثبت اختراع و نشان تجاری اداره بازرگانی آمریکا ایجاد شد. کمیته‌هایی، نامزدها را برای مدال علوم جهت مشارکت در پژوهش و مدال فناوری برای مشارکت در رقابت و کیفیت زندگی آمریکا انتخاب می‌کنند.

دکتر غلامعلی پیمان در ایران دیده به گیتی گشود و در ۱۹ سالگی برای تحصیل در رشته پزشکی عازم آلمان گردید و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی موفق به کسب مدرک دکترای حرفه ای در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه فرایبورگ شد. وی در سال ۱۳۴۸ دوره تخصص خود را در رشته چشم پزشکی در دانشگاه اسن آلمان به پایان رسانید و برای دوره فوق دکترا به ایالات متحده آمریکا رفت و از سال ۱۳۵۰ خورشیدی به عنوان استادیار گروه چشم پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس مشغول به فعالیت شد.

او در سال ۱۳۶۸ با ثبت اختراع عمل جراحی لیزیک تحول بزرگی در دانش چشم پزشکی جهان ایجاد نمود و در سال ۱۳۸۴ با نظر بیش از سی هزار نفر از چشم پزشکان جهان به عنوان یکی از اعضای تالار مشاهیر چشم پزشکی جهان شناخته شد. از وی بیش از ۱۲۴ عنوان اختراع به ثبت رسیده است.

وی با داشتن بیش از چهل سال تجربه و اطلاعات ژرف در زمینه پزشکی و دارو شناسی، تحولی چشمگیر در عرصه چشم پزشکی و بهبود روشهای جراحی چشمی و شیوه های درمانی ایجاد کرد.

دکتر غلامعلی پیمان در سال 1389 ، در آیین گشایش بیستمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران، جدیدترین اختراعش در زمینه جراحی چشم پزشکی را رونمایی کرد. این دستگاه، امکان تزریق داخل چشم را بدون استفاده از سوزن فراهم می کند.

افزون بر این دستگاه، دو دستگاه دیگر نیز که ساخته دکتر غلامعلی پیمان بود در آن کنگره رونمایی شد که یکی از آنها مربوط به چگونگی اندازه گیری فشار داخل چشم بود.

دکتر غلامعلی پیمان هنگام دریافت نشان طلا و لوح تقدیر از رییس انجمن چشم پزشکی ایران با تشکر به زبان انگلیسی گفت: این نخستین نشان طلاست که در طول زندگی دریافت کرده است.

دکتر غلامعلی پیمان اکنون در شهر فینکس ایالت آریزونای آمریکا زندگی‌ و کار می‌کند.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
bakhtiar 23 اسفند 1391 ساعت 11:50 ب.ظ

اینکار دکتر پیمان واقعا فوق العاده و خیلی فضایی بود. حیف که از این نام آورانِ نخبه در مملکت گل و بلبل اطلاع رسانی درست و بموقع نمی شود. چند نفر از دوستانِ خودم تا بحال با این روش که من تازگیها فهمیده ام ابداع دکتر پیمان است از دستِ عینک راحت شده اند./ یک آمار فضایی ِ دیگر هم اینست که سی هزار متخصص چشم پزشک به ورودِ وی به "تالار مشاهیر چشم پزشکی" رای داده اند.

درود. متوجه نشدم منظور شما از عبارت " فضایی" چیست؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد