ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

یکی می کارد و دیگری از بُن می برد! چرا؟



دیدگاه کارشناسان درباره قطع درختان کبوده در اصفهان

 

قطع تعدادی از درختان مادی نیاصرم اصفهان در چند روز گذشته با ابراز تاسف و اعتراض بسیاری از شهروندان و به ویژه اهالی خوب محل مواجه شد چنانکه با انتشار نامه ای سرگشاده خواستار توقف قطع درختان شدند. پس از این اعتراض‌ها، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در توجیه عملکرد خود، کاربرد این درختان را «صنعتی» دانست و اعلام کرد: «قطع درختان مذکور به علت پوسیدگی از درون و برای جلوگیری از سقوط آن‌ها انجام شده است.» همزمان، برخی از عوامل با توهین به اهالی محل و رسانه‌ها به خاطر انتشار آن نامه، اعتراض مردم را غیرکارشناسانه دانسته و از اقدام سازمان مطبوع خود در قطع درختان پشتیبانی کردند. این همه در حالی است که طبق گزارش‌های رسیده قطع درختان در نواحی مختلف شهر و به ویژه در کنار مادی‌ها توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنان ادامه دارد. برای آگاهی بیشتر درباره درستی یا نادرستی قطع این درختان، دیدگاه دو نفر از کارشناسان را جویا شدیم که در ادامه خواهید خواند:

ادامه مطلب ...

کسایی به تاج پیوست!


کسایی در کنار تاج آرمید!

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: مثلث طلایی موسیقی سنتی ایرانی با وجود استادان برجسته‌ای که هر سه در اصفهان دیده به گیتی گشودند، شکل گرفت. جلال تاج اصفهانی ( استاد آواز)، حسن کسایی (استاد نی) و جلیل شهناز (استاد تار) سه راس پیشرو و نوآور این مثلث طلایی بودند. تاج اصفهانی در ۱۳ آذر ماه ۱۳۶۰ خورشیدی دیده از گیتی برگرفت و در آرامستان تخت فولاد اصفهان در تکیه سیدالعراقین به خاک سپرده شد. سی و یک سال بعد در تاریخ  ۲۵ خردادماه ۱۳۹۱ خورشیدی استاد حسن کسایی به یار دیرینش پیوست و بنا بر وصیت خودش در چند قدمی جلال تاج اصفهانی در تخت فولاد به آرامش ابدی رسید و خوشبختانه وجود فروزان استاد جلیل شهناز همچنان گرمی‌بخش محفل خانواده و جمع دوستان است.

خانواده استاد حسن کسایی برای آن که بتوانند به وصیت استاد عمل کنند و او را در کنار تاج در تخت‌فولاد به خاک سپارند، مجبور شدند به این شرایط که مراسم خاکسپاری در سکوت خبری و به صورت شبانه برگزار شود، تن‌دهند. اما ای کاش مدیریت مجموعه تاریخی- فرهنگی- مذهبی تخت فولاد و شهرداری اصفهان دست از این همه کج‌سلیقگی برمی‌داشتند و امکاناتی را فراهم می‌آوردند که لحظه خاکسپاری استاد کسایی در جمع پرشور دوستدارانش و با شکوه تمام به نحو شایسته‌تری برگزار شود.

اگرچه استاد کسایی را غریبانه به خاک سپردند اما او در تخت فولاد غریب نیست، چون به خواسته‌اش رسید و برای همیشه در کنار یار دیرینش جلال تاج اصفهانی آرمید. 

ادامه مطلب ...

پیام استاد ادیب برومند به مناسبت درگذشت استاد کسایی



استاد ادیب برومند، شاعر ملی ایران:

آوای ِ نی ِ کسایی، شادی‌بخش ِ دل‌های اهل ذوق بود

 

به نام خداوند جان و خرد

صاحب‌نظران می‌دانند که مرگ هنرمند بیش از درگذشت‌های عادی اندوه‌خیز و تاثربرانگیز است به ویژه هنرمندی که در رشته خود از برجستگی خاص برخوردار بوده و گران‌مایگی آن را پاس داشته است. درگذشت استاد حسن کسایی که سال‌ها آوای نی دل‌نواز او مرهم‌گذار سینه‌های غم‌آلود و شادی‌بخش دل‌های اهل ذوق و لذت‌انگیز شاعران و اهل کمال بوده، بسی اسفبار و دریغ انگیز است. من با خاطری افسرده این ضایعه را به همشهریان ارجمند و جامعه هنرمندان ایران و خاندان وی تسلیت عرض می‌کنم و شادمانی روح و آمرزش آن روان‌شاد را از درگاه یزدان پاک درخواست می‌نمایم.

دانشگاه هنر تبریز


ورود تبریزی‌ها به میدان مرمت آثار تاریخی

نخستین دانشجوی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در رشته مرمت آثار تاریخی در مقطع کارشناسی، از پایان‌نامه خود دفاع خواهد نمود. «علی اصغر خدابنده‌لو» پایان‌نامه خود با عنوان «حفظ و مرمت یک نمونه زیارت نامه کاغذی با تکیه گاه چوبی متعلق به کتابخانه مرکزی تبریز» را در ساعت 11:30 روز هشتم تیرماه 1391  در تالار الغدیر این دانشگاه ارائه خواهد نمود و این آغازی خواهد بود بر ورود دانش‌آموختگان رشته مرمت از این دانشگاه به میدان مرمت آثار تاریخی که به شدت نیازمند دستان مرمت‌گر هستند. استادان راهنمای این پایان نامه آقایان علی نعمتی عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و محسن  محمدی مدرس گروه مرمت همان دانشگاه هستند. گفتنی است:  دانشگاه هنر اسلامی تبریز،  از 4 سال پیش رشته در مقطع کارشناسی مرمت به پذیرش دانشجو می پردازد. در حال حاضر بجز دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تنها  دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه زابل در مقطع کارشناسی رشته مرمت آثار تاریخی و فرهنگی دانشجو می‌پذیرد. دانشگاه هنر اسلامی تبریز در دو رشته دکترای, رشته‌های معماری اسلامی، شهرسازی اسلامی، یازده رشته کارشناسی ارشد، رشته های معماری، معماری اسلامی، تکنولوژی معماری، طراحی شهری، طراحی صنعتی، پژوهش هنر، هنر اسلامی گرایش نگارگری، هنر اسلامی گرایش هنر و صنایع چوبی، هنر اسلامی گرایش سفال، هنر اسلامی گرایش هنر و صنایع فلزی و یازده رشته کارشناسی، رشته‌های معماری و شهرسازی، طراحی صنعتی، هنر اسلامی گرایش شیشه، هنر اسلامی گرایش سفال، هنر اسلامی گرایش فلز  هنر اسلامی گرایش نگار گری، فرش، صنایع دستی، چندرسانه ای و مرمت آثار تاریخی و یک رشته کاردانی، رشته فرش در شهرستان هریس در حال تربیت دانشجو می‌باشد.

درگذشت استاد کسایی


نوای نای استاد دیگر به گوش نمی رسد!

استاد حسن کسایی، نوازنده نامدار موسیقی ایرانی درگذشت

 استاد حسن کسایی در جمع دوستداران اصفهان، آذرماه 1388 

عکس: شاهین سپنتا

استاد حسن کسائی نوازنده نامدار نی، امروز  25 خردادماه پس از سال‌ها درگیری با سرطان و یک دوره بیماری زونا، در سن 84 سالگی دیده از گیتی برگرفت. وی ۳ مهر ۱۳۰۷خورشیدی در اصفهان دیده به گیتی گشود. پدرش، «جواد کسایی» از بازرگانان اصفهان و دوستدار موسیقی بود که با استادان آن زمان موسیقی در اصفهان همچون حسین طاهرزاده، جلال‌الدین تاج اصفهانی، اکبر خان نوروزی، خاندان شهناز (شعبان خان، حسین آقا، علی آقا و جلیل شهناز)، غلامحسین سارنج و ادیب خوانساری رفت و آمد داشت و خانه‌اش دیدارگاه دوستداران موسیقی و هنرمندان بود. در این نشست‌های فرهنگی، حسن کسائی نیز از همان دوران کودکی با موسیقی آشنا شد و پس از شنیدن نوای نی یک نوازنده دوره‌گرد به ساز نِی دلبسته شد. 

ادامه مطلب ...

گرد فراموشی بر سر و روی خانه افیونی نشست

 


خانه تاریخی افیونی در آستانه تخریب کامل 

ایران‌نامه- مهدی فقیهی: خانه تاریخی افیونی در اصفهان، متعلق به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار، به خاطر عدم مرمت و نگهداری اصولی در وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای قرار دارد و در آستانه تخریب کامل است. اگرچه ساختار اصلی خانه افیونی در دوران متأخر با تصرف‌های زیادی روبرو شده، ولی همچنان ارزش‌های معماری و فرهنگی خود را حفظ نموده و با اندک مرمت و بازسازی می‌تواند به مکانی دلپذیر جهت اسکان گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. خانه افیونی (جناب) با میان‌سرایی نه چندان وسیع و بخش‌های متعدد ساختمانی در محدوده بازار اصفهان واقع است و غالب عناصر آن را فضاهای ضلع شمالی بنا یا بخش زمستان نشین خانه تشکیل می دهند که شامل اجزاء مسکونی جداگانه ای که شامل یک اتاق سه دری اُرسی‌دار در مرکز و دو اتاق کوچک  دو دری هستند که با ایوانچه‌های کوچک رو به حیاط ارتباط دارند و از طریق راه پله ای باریک و پیچ‌دار به اشکوب دوم ساختمان راه می‌یابند.  در اشکوب دوم،  اتاق‌هایی به شکل قرینه و به صورت دو گوشواره جانبی و فضاهای تو در تو مشاهده می‌شوند که از طریق بهارخوابی زیبا با دست اندازی کاشی‌کاری شده با یک دیگر ارتباط دارند.

ادامه مطلب ...

قطع درختان سالم به بهانه پوسیدگی توسط شهرداری


 

شهرداری اصفهان به مردم دروغ گفت

گزارش قطع درختان مادی نیاصرم توسط شهرداری تائید شد 

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پس از انتشار گزارش قطع درختان سالم در کنار مادی نیاصرم اصفهان، سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ضمن تکذیب خبر قطع درختان سالم، کاربرد این درختان را «صنعتی» دانست و اعلام کرد که قطع درختان مذکور به علت پوسیدگی از درون و برای جلوگیری از سقوط آن‌ها انجام شده است و تاکید کرد که تمام درختان سطح شهر توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان در صورت وجود علائم پوسیدگی قطع می‌شوند.

این سخنان سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز در حالی اعلام شد که از دیدگاه کارشناسان، تعداد زیادی از درختان قطع شده، هیچ نشانه ای از پوسیدگی در خود نداشتند و از نظر سنی نیز در مرحله‌ای نبودند که شرایط تحلیل بافت و پوسیدگی از درون در تنه آنها ایجاد شده باشد.

دکتر محمد کوشافر، فعال محیط زیست اصفهان در این مورد گفت: «در این محل تنها یک درخت قطع نشده، بلکه تعداد بیشتری درخت بریده شده که هم اکنون قابل شمارش است.»

ادامه مطلب ...

مردم به شهرداری اعتماد ندارند


قطع درختان مادی نیاصرم روان مردم را آزرد

در چند روز گذشته و به دنبال قطع مکرر درختان در حاشیه مادی نیاصرم اصفهان، شاهد ابراز نگرانی اهالی محل نسبت به این موضوع بودیم. این نگرانی ها در حالی همچنان ادامه دارد که مسئولان تاکنون هیچ پاسخ قانع کننده‌ای درباره عملکرد خود در این مورد مطرح نکرده‌اند و  طبیعی است که چنین وضعیتی بر خشم و نگرانی اهالی محل نسبت به تخریب محیط زیست شهرشان می‌افزاید. آنچه در گزارش اهالی محل به خوبی مشهود است نگرانی آنها از ادامه این روند، بدون توجیه منطقی می‌باشد. به نظر می رسد که طبق روال سال‌های قبل و موارد مشابه، مسئولان پس از گذشت چند روز از اعتراض مردم و در پاسخ به رسانه، ضمن تکذیب خبر، دلایلی را در توجیه عملکرد خود بر می‌شمارند که معمولا با ناباوری و بی‌اعتمادی مردم مواجه می‌شود و احتمالا این باز نیز پس از سکوت چند روزه، سرانجام به دلایلی همچون پوسیدگی درختان و پیشگیری از سقوط آنها بر سر عابران و خودروها اشاره خواهند نمود.

این روند معیوب هربار ادامه می‌یابد و باز هم عوامل شهرداری به بهانه نجات دادن جان مردم در گوشه و کنار شهر درختانی را قطع خواهند نمود و باز مردم نگران تر از گذشته، افسوس خواهند خورد و اعتراض خواهند نمود. اما آیا برای  پیشگیری از وارد آمدن چنین زخم‌هایی بر روان مردمان این شهر راهی وجود ندارد؟

ادامه مطلب ...