ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

آگهی


بزرگداشت ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان و برج گنبد قابوس

همراه با نمایش فیلم و سخنرانی:

محمدحسن طالبیان و اسفندیار حیدری پور و لیلا پهلوان زاده و جمال الدین توماج نیا و آیلا جاذبی

زمان: چهارشنبه چهارم امرداد 1391 ساعت 19- 16 موزه هنر امام علی

تهران- خیابان ولیعصر - چهارراه نیایش - بلوار اسفندیار - شماره 35


مراسم چهلمین روز درگذشت استاد کسایی



چهلمین روز درگذشت استاد حسن کسایی

آیین چهلمین روز درگذشت هنرمند نامدار ایرانی، استاد حسن کسایی، دوشنبه دوم امردادماه ساعت 9 شب در آرامستان تخت پولاد اصفهان و در تکیه سید العراقین بر سر مزارش برگزار می‌شود.


حسن کسایی

(مهر 1307 – خرداد 1391)

نادر نوادر ایام و یگانه روزگاران، دستان طرازی که بانگ بلند نای او همنوای صدای سخن عشق تا جاودان در این گنبد دوار به یادگار خواهد ماند در حق وی چه توان گفت تمام تر از آنچه قرن‌ها پیش از ما سعدی فرموده است:

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را          تا دگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید.


سنگ‌نبشه مزار استاد کسایی به قلم استاد جمشید مظاهری

به مناسبت 30 تیرماه 31


پیام استاد ادیب برومند به مناسبت سی ام تیرماه 1331

به نام خداوند جان وخرد

هموطنان ارجمند،

هرچندممکن است چندصباحی غصب قدرت، برحق و حقوق انبوه مردم چیره گردد اما چه کسی در خاطره‌ی تاریخ زورمندانی را سراغ دارد که برای مدتی دراز توانسته باشند با به‌کارگیری زور، سلطه خود را دوام بخشند و باسمند استکبار در میدان خودکامگی ترکتازی کنند. آنچه در گردش روزگار مهر اثبات خورده آن است که خداوند پشتیبان جماعت است و آنان که به نیروی خود می نازند و بر خیل جماعت می‌تازند از آزمون های تاریخ درس عبرت نیاموخته‌اند.

ادامه مطلب ...

متن سخنرانی کورش زعیم در رسانه‌ها



پشتیبانی اوباما از ادعای امارات

و برنامه کوچک سازی ایران

مهندس کورش زعیم

نقدی بر بیانیه اوباما و شیخ ابوظبی:

بیانیه اخیر رییس جمهور امریکا در رابطه با سه جزیره بوموسو، تنب‌های بزرگ و کوچک، یکی از شگفتی‌های دیپلماسی در تاریخ موضع‌گیری‌های کاخ سپید بوده که من در طول عمرم شاهد بوده‌ام. رییس جمهور کشوری مانند امریکا نمی‌تواند از چنین آگاهی پایینی برخوردار بوده باشد. بی شک مشاوران او بایستی که گزارشی از پس زمینه این ماجرا در اختیارش گذاشته بوده باشند، یا آن‌گونه که من گمان می‌برم، عمدی در دادن اطلاعات نادرست و گمراه کردن او بوده است. بسیاری از ما کنشگران سیاسی و فرهنگی شگفت زده شدیم که چگونه آقای اوباما پس از آن‌همه ستایش که از فرهنگ و تاریخ ایران کرده بود، از نفوذ ژرف ایران در تمدن و فرهنگ جهانی سخن گفته و نیز از مهاجران ایرانی که باسوادترین، فعال‌ترین و ثروتمندترین قشر مهاجر در امریکا را تشکیل می دهند تجلیل کرده بود، با دانستن قدرت علمی، مالی و سیاسی ایرانیان در امریکا و علم به اینکه ایرانیان چقدر وطن پرست و متعصب نسبت به تمامیت ارضی خود هستند، ناگهان خود را در کنار مدعیان خاک ایران و دشمنان تمامیت ارضی ایران قرار داده است.


ادامه مطلب ...

گزارش ویژه از نمایشگاه هنر سیدنی


گلبانگ هنرایرانی در سیدنی استرالیا

دکترمحمود دهقانی

  

شهرزاد چنگلوایی / عکس از thenational.ae

روزهای پایانی هفته در سیدنی استرالیا، سنگین تر از روزهای دیگر است. من  بیشتر به نمایشگاههای هنری شهر می‌روم و با گشت و گذار در موزه‌ها و گالری‌ها، چند ساعت به تماشای کارهای هنری می‌پردازم. از این رو، دیروز به گالری "نیو آلبیون" در شماره ۵۵ خیابان "آکسفورد" در سیدنی رفتم. دو دوست فرهیخته از آموزش و پرورش و کتابخانه استرالیا  و دوستی نیز از دوستداران دانشنامه "ایرانیکا" در "استرال آسیا" همراهم بودند. با استقبال هنرمندانه مدیر گالری آقای "آدم سیمس" فرصتی دست داد تا در نمایشگاه که کارهای هنری معاصر ایران را از هنرمندان در برون و درون مرز برگذار کرده بود،  گفتگویی داشته باشم. 

ادامه مطلب ...

روند تخریب میراث فرهنگی اصفهان شتاب یافته است


گذری بر میراث فرهنگی اصفهان

 ایران‌نامه- مهدی فقیهی: در سال 1301 خورشیدی، برخی شخصیت‌های دوستدار فرهنگ و تمدن ایران بر آن شدند تا برای حفظ آثار تاریخی کشور «انجمن آثار ملی ایران» را تشکیل دهند. فعالیت های این انجمن در سه دوره جداگانه انجام شد: دوره اول از ۱۳۰۱ خورشیدی آغاز شد که پس از برگزاری جشن هزاره فردوسی در سال 1313 خورشیدی به پایان رسید. دوره دوم از آذرماه ۱۳۲۳ شروع شد و تا شهریور ۱۳۶۶ ادامه ‌یافت و از سال 1366 بنابر تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با نام «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» به فعالیت خود ادامه داد.

استقبال افکار عمومی از شکل گیری انجمن آثار ملی ایران در آن زمان باعث تدوین قانونی به نام «عتیقات» شد که در تاریخ  12 آبان‌ماه 1309 خورشیدی به تصویب رسید. طبق آن قانون، همه آثار هنری و بناها و اماکنی که تا آغاز دوران زندیه در ایران احداث شده بود، مورد حفاظت و نظارت دولت وقت قرار گرفت. تصویب این قانون نخستین گام اساسی در راه احیای بناهای تاریخی اصفهان به شمار می‌آمد و از این تاریخ به بعد بود که بناهایی همچون هارون ولایت، مسجد علی، مقبره و مدرسه باباقاسم، امامزاده اسماعیل، امام زاده جعفر، منار ساربان، منار چهل‌دختران، مسجد حکیم، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله، و مسجد جامع عتیق مرمت و بازسازی شدند.

ادامه مطلب ...

نقد فرضیه کاربری تقویمی چارتاقی نیاسر



نقد و بررسی فرضیه کاربری تقویمی چارتاقی نیاسر

در گفت و گو با مهندس یاغش کاظمی

کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی

ایران‌نامه- شاهین سپنتا:  در سال‌های اخیر، پس از آن که فرضیه کاربری تقویمی چهارتاقی‌ها به ویژه چارتاقی نیاسر توسط فردی به نام رضا مرادی غیاث آبادی ارائه شد، تردیدها و ابهامات بسیاری از سوی پژوهشگران نجوم و باستان‌شناسی درباره ادعای کاربری تقویمی چهارتاقی ها ابراز شد. چنانکه نتیجه پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که فرضیه کاربری تقویمی چارتاقی ها از پایه و اساس علمی برخوردار نیست. در همین مورد با مهندس یاغش کاظمی کارشناس ارشد مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی که عضو هیات علمی گروه هنر و معماری دانشگاه رامسر است و پیش‌تر کتاب ارزشمند «آتشگاه اصفهان» از وی منتشر شده است، گفت و گویی داشتم و نظرات او را درباره فرضیه کاربری تقویمی چهارتاقی ها به ویژه چارتاقی نیاسر جویا شدم. مهندس کاظمی پاسخ هایی مستدل و مستند برای پرسش هایم ارائه نمود. حاصل این گفت و گو را بخوانید:

ادامه مطلب ...

پیام تسلیت هموندان جبهه ملی ایران


درگذشت دکتر پرویز دبیری

چهره نامدار علمی و فرهنگی اسپهان و جامعه علمی کشور را تسلیت می گوییم

دکتر پرویز دبیری، چهره نامدار دانشیک و فرهنگی اسپهان، در روز سه شنبه 13 تیرماه در سن 91 سالگی پس از پشت سر گذاشتن یک دوره طولانی بیماری در  اسپهان درگذشت. دکتر پرویز دبیری، یکی از چهره های نامدار دانش پزشگی جهان و از دانشمندان گرانب های ایرانی با شهرت جهانی بود. وی در دوم اسفند ماه سال 1300 از نیای فراهانی خود که به قائم مقام فراهانی می رسد، در تهران زاده شد. وی تحصیلات خود را از دبستان و دبیرستان تا دانشکده پزشگی در تهران گذراند و در سال 1335، به درجه دکترای پزشگی نائل شد و در بخش های بیولوژی و پاتولوژی دانشگاه تهران مشغول به کار شد. سپس با سمت دانشیاری در دانشگاه اصفهان پذیرفته شد. وی نقش موثری در راه‌اندازی دانشکده پزشگی دانشگاه اصفهان داشت و افزون بر رشته پاتولوژی، در رشتههای بیولوژی، بافت شناسی، جنین شناسی و آناتومی سنجشی نیز تدریس کرد. او در سال 1334 به استادی در پاتولوژی و مدیریت گروه ارتقاء یافت. بنیان‌گذاری آزمایشگاه‌های بافت‌شناسی و پاتولوژی و ایجاد موزه پاتولوژی در بخش آسیب‌شناسی دانشگاه اصفهان و تربیت دستیاران آسیب‌شناسی از تلاش های ارزنده دکتر پرویز دبیری است.

دکتر دبیری به مدت یک سال در بخش پاتولوژی دانشکده ویرجینیا در امریکا به مطالعه پرداخت و موفق به دریافت بورس مطالعاتی شش ماهه سازمان بهداشت جهانی برای دانشگاه هاروارد در واشنگتن شد. او از سوی سازمان بهداشت جهانی مامور بازرسی نهادهای بزرگ پاتولوژی کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک، انگلستان و سوئیس شد.

دکتر دبیری در سال 1359 از دانشکده پزشگی اصفهان بازنشسته شد، ولی در سال 1365 از سوی دانشکده پزشگی دانشگاه آزاد نجف آباد برای تدریس و مدیریت بخش پاتولوژی دعوت شد و در آنجا هم رشته های جنین شناسی، بافت شناسی و پاتولوژی را آموزش داد و آزمایشگاههای پاتولوژی و بافت شناسی را بنیان نهاد.

دکتر دبیری، در روز پزشگ سال 1380، به پیشنهاد انجمن پاتولوژیست های ایران از سوی سازمان نظام پزشگی ایران «پاتولوژیست نمونه » شناخته شد. همچنین در آبان ماه سال 1380 فرهنگستان علوم پزشگی ایران عضویت افتخاری فرهنگستان را به وی اعطا کرد. دکتر پرویز دبیری در سال 1996 میلادی بعنوان یکی از پانسد دانشمند برتر جهان شناخته و نامش به عنوان چهل و نهمین چهره دانشمندان جهان در کتاب "پانسد نفر بانفوذترین رهبران دانش" ثبت شد.

از دکتر دبیری آثار پرشماری در زمینه پاتولوژی برجای مانده که از این میان کتاب «تومورهای مثانه» در سال 1379 به عنوان « کتاب سال ایران» برگزیده شده است. دکتر پرویز دبیری در سال 1390، پزشگ نمونه کشور از میان متخصصان پاتولوژی برگزیده شد.                        

او آزادی‌خواه و مبارز دموکراسی خواهی بود که به جبهه ملی ایران پیوست و به عضویت شورای مرکزی جبهه ملی ایران برگزیده شد. وی از پیشگامان جبهه ملی ایران و نماینده جبهه ملی در اسپهان و از محبوبیت ویژه ای در میان مردم برخوردار بود. او همه عمرش و تپش قلبش برای سر فرازی ایران و ایرانی بود و سر انجام نیز در خاک پاک میهن‌اش آرامش ابدی گرفت. در گذشت این بزرگ مرد آزاده و دانشمند را به خانواده و جامعه عملی کشور دلارامی داده و جاودانگی نام و راهش را آرزومندیم.

گروهی از هموندان جبهه ملی ایران

احمد آریان فرد، دکتر لقا اردلان، مهندس اسماعیل احمدی مجد، دکتر حسین اعرابی، الهه امیرانتظام، مهندس عباس امیرانتظام، مهندس محمد اویسی، دکتر داود هرمیداس باوند، مهندس مهران بختیاری، مهندس مرتضی بدیعی، گیتی پورفاضل، شرر کنور تبریزی، دکتر پرویز تمامی، مهندس سمیرا جمشیدی، عیسی خان حاتمی، مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی، دکتر علی حاج قاسمعلی، مهندس هوشنگ خیر اندیش، مهندس جمال درودی، رضا درودی، فریبا درودی، دکتر احمد علی رجایی، مهندس آرش رحمانی، دکتر فاطمه رحمانی، امیر رزاقی، دکتر علی رشیدی، مهندس اشکان رضوی، مهندس کورش زعیم، حسین شاه حسینی، بابک شایگان، علی شجاع، فریال شیبانی فر، مهندس مجید ضیایی، پیمان عارف، جواد فرج الدین، دکتر محسن فرشاد یکتا، ناصر کمیلیان، پریچهر مبشری، دکتر حسین مجتهدی، هرمز ممیزی، حسین موسوی، دکتر علی اکبر نقی پور (تهران)، یونس رستمی (آبدانان)، دکتر شاهین سپنتا (اسپهان)، مهرانه جمشیدی (انزلی)، احمد عبدالحسینیان، مجتبی موسوی (اهواز)، بهرام رحمانی وحید (بجنورد)، فتح الله نجاتی مازگر (تبریز)، مصطفی قاسمی (دره گز)، حسین دلخوش، مهندس میترا آبتین (رشت)، دکتر محسن رهامی (سبزوار)، شهلا رضانیا، امیرتیمور شیبانی (شیراز)، دیاکو پروازی، خسرو پرهام (کرمانشاه)، یوسف فلاح، عباس همایونی (مشهد)، حسین زندی، بابک مغازه ای (همدان).

پیام تسلیت


پیام تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر دبیری

 

تنها اوست که می‌ماند!

دکتر پرویز دبیری استاد فرهیخته و نامدار دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان، عضو قدیمی حزب ایران و عضو ارزشمند شورای مرکزی جبهه ملی ایران چشم از جهان فروبست. او عمر پربارش را در راه پرورش پزشکان جوان و خدمت بی‌‌دریغ به بیماران و هم‌چنین در مسیر آرمان‌های میهن‌دوستانه و آزادی‌خواهانه صرف نمود. دکتر پرویز دبیری کتاب‌های متعددی در زمینه دانش پاتولوژی تالیف نمود که از منابع موثق و مطرح در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود. او همچنین آثاری ارزنده در پیرامون جهان‌بینی علمی و شناخت جهان و کائنات منتشر کرد. او از پیروان صدیق و راستین رهبر نهضت ملی ایران، دکتر محمد مصدق بود و هیچ‌گاه از راه مردم و خواست آزادی و استقلال و اعتلای این مرز و بوم بازنایستاد. ما درگذشت این رادمرد وطن‌دوست را به خانواده محترم ایشان و به همه اعضاء و هواداران جبهه ملی ایران تسلیت می‌گوییم  و به روان پاکش درود می‌فرستیم.

                                                                                         تهران – 15 / 4 /1391

ادیب‌برومند – دکتر لقا اردلان – بانو فرشید افشار – مهندس عباس امیرانتظام – دکتر داود هرمیداس باوند – دکتر علی رشیدی – دکتر خسرو سعیدی – حسین شاه‌حسینی – مهندس حسین عزت‌زاده – اصغر فنی‌پور – سرلشکر بازنشسته ناصر فربد – دکتر حسـین مـوسویان - دکتر مهدی مویدزاده – منوچهر ملک قاسمی.