ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

مترو و سی و سه پل

روند نابودی سی و سه پل آغاز شد

به گزارش زیستا، در حالی که مساله تخلف آشکار مدیران قطار شهری و شهرداری اصفهان  برای عبور تونل مترو از زیر خیابان چهارباغ عباسی اصفهان حل نشده باقی مانده و علیرغم نظرات صریح کارشناسان و همچنین دستور شورای عالی ترافیک کشور و بازپرس شعبه 5 دادگستری اصفهان مبنی بر عبور نکردن مترو از زیر چهار باغ عباسی به دلیل اظهارات ضد و نقیض مدیران قطار شهری ، شهرداری و اعضای شورای شهر، نگرانی های بسیاری در خصوص سرنوشت مجموعه آثار تاریخی خیابان چهارباغ عباسی وجود دارد، صبح امروز شهروندان اصفهانی شاهد تاسیسات گمانه زنی در فاصله ای کمتر از 40 متری سی و سه پل بودند.

ادامه مطلب ...

کتاب شناخت: 3)سایه هایی در کویر

جایزه بهترین کتاب تاریخ سال برای "سایه هایی در کویر"

دکتر کاوه فرخ ، باستان شناس نامور ایرانی ، جایزه اتحادیه ناشران مستقل آمریکا به نام « جایزه بنجامین فرانکلین » را برای کتاب « سایه هایی در کویر » دریافت نمود. به گزارش کمیته نجات پاسارگاد ، این جایزه به عنوان بهترین کتاب تاریخی سال 2008 به دکتر کاوه فرخ ، استاد دانشگاه، و پژوهشگر تاریخ و باستان شناسی تعلق گرفت. دکتر کاوه فرخ، عضو هیات امنای بنیاد میراث پاسارگاد و مسئول بخش باستان شناسی آن است. وی یک چهره جوان و نام آور در رشته باستان شناسی و تاریخ ایران و جهان است که کتاب سایه هایی در کویر او با استقبال بسیاری از چهره های دانشگاهی روبه رو شده و  در شش ماه گذشته جایزه های زیر را از آن خود نموده است:

ادامه مطلب ...

درگذشت دکتر قهرمان

پدر گیاه شناسی ایران در گذشت

دکتر احمد قهرمان، گیاه شناس نامدار ایرانی ، در 80 سالگی درگذشت. وی در سال 1307 در بابل دیده به گیتی گشود . پس از گذراندن دوره دبیرستان در زادگاهش ، به تهران رفت و در سال 1333 خورشیدی از دانشکده علوم دانشگاه تهران دانش آموخته شد. او چند سال در دبیرستان های تهران به دبیری پرداخت و در سال 1342 خورشیدی درجه کارشناسی ارشد را دریافت نمود. سپس به فرانسه رفت و در مرکز گیاه شناسی « مونت پلیه » به آموختن پرداخت. او در سال 1345 خورشیدی پس از دریافت مدرک دکترای گیاه شناسی به ایران بازگشت و عمرش را در راه گسترش دانش گیاه شناسی در ایران سپری نمود. پایه گذاری هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران، نگارش افزون بر چهل عنوان کتاب از جمله کتاب بی مانند « فلور رنگی ایران » به سه زبان فارسی، فرانسه و انگلیسی ، کتاب های « کورموفیت‌های ایران » ، « تطبیق نام های کهن گیاهان دارویی با نام های علمی » و « تنوع زیستی گونه های گیاهی ایران » ، آموزش هزاران دانشجو ، همکاری علمی در بسیاری پروژه‌ها همچون طرح ایجاد جنگل‌های حرا در جنوب کشور ، 15 سال پژوهش روی پوشش گیاهی جنوب ایران ، دریافت مدال طلاى انیشتین و جایزه سازمان یونسکو، برگزیده شدن به عنوان چهره ماندگار و انتخاب کتاب کورموفیت های ایران به عنوان کتاب برگزیده سیزدهم دوره کتاب سال ایران از افتخاراتی است که در کارنامه علمی او ثبت شده است.

یادبود دکتر فاطمی

دکتر فاطمی، زنده بودن نهضت ملی ایران را فریاد زد

به مناسبت پنجاه و چهارمین سالروز شهادت دکتر حسین فاطمی، وزیر امور خارجه دولت ملی دکتر محمد مصدق، گروهی از اعضای شورای مرکزی و نمایندگان سازمان های جبهه ملی ایران عصر روز یکشنبه 19 آبان ماه 1378، با حضور بر آرامگاه او یادش را گرامی داشتند. در این مراسم، مهندس اشکان رضوی، در بخشی از سخنانش ضمن اشاره مبارزه تاریخی ملت ها، گفت: حوادثی که در طول تاریخ برخی ملت ها به ویژه ملل تحت استعمار و استبداد رخ می دهد، گاه با گذر زمان خیلی زود به بوته فراموشی سپرده می شود و به ویژه آن هنگام که ملتی اسیر استبداد، سرنوشت کشور خویش را از دست دیکتاتور و مستبدی می گیرند و به دست مستبدی دیگر می سپارند و ناگزیر از آن که این قانون نانوشته ای است که با گذشت زمان وضعیت هر کشور استبداد زده ای که حاکمانش منتخب مردم و بازتاب خواست های حقیقی آنان نباشند، رو به زوال خواهد گذاشت و روز به روز راه نشیب خواهد پیمود.

ادامه مطلب ...

مخالفت دکتر محمدی با متروی اصفهان

مخالفت یکی دیگر از کارشناسان با متروی اصفهان:

احداث مترو در اصفهان ضرورت ندارد

در آخرین شماره ماهنامه زندگی سالم ، دکتر محمود محمدی ( دکترای شهرسازی ) در گفت و گویی با سپهر سلیمی به نکات مهمی درباره پروژه متروی اصفهان پرداخته است که بیان کننده مخالفت طیفی دلسوز اما کم نفوذ از اعضای شورای شهر با پروژه مترو اصفهان است؛ چنان که چند روز پیش دکتر غلامرضا شیران ) دکترای ترافیک ) عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و از اعضای شورای شهر نیز بر ناکارآمدی آن تاکید کرده بود. دکتر محمود محمدی در بخشی از سخان خود که در "زندگی سالم" منتشر شد ، گفته است: تصورمان این بود که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور که دستور داده بود مترو نباید از زیر چهارباغ عباسی عبور کند، مترو تغییر مسیر نخواهد داشت ولی متاسفانه دوستان ما در شهرداری اصفهان با کلمات بازی کرده اند و این گونه تفسیر کرده اند که مترو می تواند از حاشیه چهارباغ عباسی عبور کند که این مسئله کاملا غلط است. احداث ایستگاه مترو در چهارباغ عباسی توجیه منطقی، عقلی، اجتماعی و شهرسازی ندارد.

ادامه مطلب ...

مخالفت با سدسازی

سازمان‌های غیردولتی خواستار شدند:

 بازنگری در پرونده‌ سدسازی کشور

80 سازمان‌ غیردولتی ایران، در بیانیه ا‌ی تحلیلی، همراهی خود را با مواضع زیست‌محیطی کارشناسان در چهارمین همایش علمی « موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع » و بیانیه خانه احزاب، برای بازنگری بر سدسازی در کشور اعلام کردند و توجه نهادهای دولتی را به « لزوم بازنگری پرونده‌ سدسازی کشور » جلب نمودند. در بخشی از این بیانیه آمده است : هر چند ساخت سد به‌ضرورت و به عنوان آخرین راه ‌حل می‌تواند کارساز باشد اما به باور ما، ادامه‌ ساخت بی‌رویه‌ سدهای بزرگ مخزنی در کشوری که هنوز نمی‌داند یا نمی‌تواند از آب ذخیره‌شده در پشت 93 سد بزرگ مخزنی خود به درستی و با بازدهی (راندمانی) – دست‌کم - 50 درصدی بهره‌برداری کند، عملی نابخردانه است، آن‌هم در کشوری که صاحب یکی از بالاترین نرخ‌های فرسایش و جابه‌جایی خاک است.

ادامه مطلب ...

اعتراض به مترو اصفهان

مخالفت دانشجویان با گذر مترو از بافت تاریخی اصفهان

دانشجویان دانشگاه اصفهان، با انتشار و امضای طوماری خواستار توقف گذر مترو از بافت تاریخی اصفهان شدند. در طوماری که به امضای گروهی از دانشجویان دانشگاه اصفهان رسید، خطاب به مسئولان شورای شهر و مجریان پروژه مترو آمده است: با توجه به جایگاه شهر اصفهان، بی گمان مترو یکی از نیازهای این کلان شهر است؛ اما نظر به مخالفت های متعدد کارشناسان میراث فرهنگی، هیات منتخب استادان دانشگاه صنعتی اصفهان، دو مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و دستور صریح قاضی مبنی بر توقف عملیات مترو در خیابان چهارباغ عباسی، تاکید داریم که مسئولان شورای شهر ، شهرداری اصفهان و مجریان طرح مترو باید ضمن عذر خواهی از مردم فرهنگ دوست اصفهان و پاسخ گویی شفاف به افکار عمومی، هرچه سریع تر نسبت به توقف احداث مترو در خیابان چهارباغ عباسی و بافت تاریخی شهر اصفهان و استفاده از مسیر جایگزین اقدام نمایند.

ادامه مطلب ...

سخنان شیران درباره مترو

متروی اصفهان یک پروژه ناکارآمد است

بیست و هفت هشت سال از شروع پروژه مترو اصفهان گذشته است و ما هنوز موفق به احداث یک خط مترو هم نشده ایم و این نشان می دهد که برخلاف ادعا ، در این زمینه ما چقدر عقب افتاده ایم. غلامرضا شیران، در نشست بیدارباش با موضوع "اصفهان و مترو " که به همت " کانون فرهنگ پژوهان ایرانا " برگزار شد ، در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان با بیان این مطلب به ناکارآمدی متروی اصفهان پس از احداث اشاره نمود و افزود: یک پروژه فنی یک عمر مفیدی دارد. آن زمان که ما متروی اصفهان را طراحی کردیم اصفهان در شرق و غرب این قدر توسعه پیدا نکرده بود. حتا اگر روزی خط یک مترو هم به بهره برداری برسد من نگرانم که آن کارایی لازم را نداشته باشد.چون حوزه نفوذی یک خط مترو تا عمق 500- 400 متر نمی تواند بیشتر باشد و بعد از آن ما باید تدابیر دیگری بیاندیشیم که مسافر را از عمق بیشتر به خطوط مترو برسانیم و برای این کار حمل و نقل تکمیلی نیاز داریم.

ادامه مطلب ...

سخنان روحی درباره میراث فرهنگی

دستگاه های دولتی بزرگترین عامل تخریب میراث فرهنگی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در گفت ‌و گو با " فارس" گفت: 9 درصد کل جرائمی که در تابستان امسال در رابطه با میراث فرهنگی رخ داد توسط دستگاه‌های دولتی انجام شده است. سردار عباسعلی روحی در ادامه افزود: طبق بررسی ‌های به دست آمده،  9 درصد کل جرائم میراث فرهنگی در تابستان امسال توسط ارگان‌های دولتی صورت گرفته است که 17 درصد از این 9 درصد، حفاری غیر مجاز، 28 درصد تخریب، 31 درصد تجاوز به حریم و 22 درصد ساخت و ساز بوده است. وی در ادامه گفت: تابستان امسال 59 باند قاچاق میراث فرهنگی متلاشی شده است که 33درصد این باندها، باند قاچاق اشیای عتیقه، 41 درصد حفاری غیر مجاز، 33 درصد استفاده از فلزیاب و 3 درصد نیز مربوط به ساخت و سازها بوده است.

ادامه مطلب ...