ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

یلدا در کنار سروهای همیشه سبز

 

درخت سرو در شب یلدا به یاد جوانان آزاده میهن

درخت همیشه سبز سرو، در فرهنگ ایران پیوندی جاودانه با مهر تابان دارد و نشان آزادگی و پایداری در برابر سردی و سیاهی و تباهی نیروهای اهریمنی است. از این روی برپایه یک آیین کهن، ایرانیان در بلندترین و سیاه ترین شب سال به امید فرارسیدن صبح صادق، درخت سرو را با نمادهایی از مهر می آراستند و شب یلدا را تا برآمدن پرتوهای زندگی بخش مهر، با همنشینی سروهای آزاد به صبح می رساندند. امسال در شب یلدا، به یاد همه جوانان آزاده ای که در راه آزادی میهن جان سپردند، نهال های درخت همیشه سبز سرو را با روبان های سبز و سپید و سرخ می آراییم و با آرمان های سبز آنها  برای میهن، پیمانی جاودانه خواهیم بست.   

کتاب شناخت: ۶) سیمای طبیعی یزد

 

سیمای طبیعی یزد در اصفهان رونمایی شد

اطلس سیمای طبیعی استان یزد با حضور شماری از دوستداران میراث طبیعی، در اصفهان رونمایی شد. در آیین رونمایی این اطلس که در شهرکتاب اصفهان برگزار شد، محمد علی موسوی فریدنی نویسنده و پژوهشگر در سخنانی پیرامون اهمیت حفظ میراث طبیعی مشترک انسان ها گفت: همه این تغییراتی که ما انسان ها در زمین ایجاد کرده ایم در جهت تخریب بوده است و هیچ تضمینی وجود ندارد که فرزندان ما بتوانند از گردابی که ما برای آن ها ساخته ایم جان سالم به در برند. وی در ادامه افزود: دست و پا زدن در روابط اقتصادی هر لحظه انسان را بیشتر در خود فرو می برد و ما انسان ها سال هاست که همه چیز را برای خود خواسته ایم و حتی به زمین از منظر انسان نگاه کرده ایم و این دیدگاه سازنده ای نیست. ما باید بپذیریم که خودمان هم بخشی از طبیعت هستیم و جنگ با این طبیعت یعنی که ما با خودمان نیز در جنگیم. نگاهی که ما به طبیعت داریم نگاهی نیست که طبیعت را نجات دهد و در نتیجه خود ما انسان ها را هم نجات دهد. نگاه یک دزد ، شکارچی و غارتگر به طبیعت نگاهی سازنده نخواهد بود پس تا ما نگاهمان را تغییر ندهیم نمی توانیم طبیعت را نجات دهیم.

ادامه مطلب ...

پاسخ بهرام روشن ضمیر به پرویز رجبی

 

پاسخ بهرام روشن ضمیر به سخنان پرویز رجبی در روزنامه اعتماد

بدون خشم به تاریخ نگاه کنیم

بهرام روشن ضمیر برخی از سخنان اخیر دکتر پرویز رجبی را پاسخ داد. دکتر پرویز رجبی که پیش تر کتاب « هزاره های گمشده » از او منتشر شد، به تازگی در یک گفت و گوی جنجالی با روزنامه اعتماد سخنانی را بر زبان راند که موجب شگفتی و اعتراض پژوهشگران و دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران شد. از دیدگاه منتقدان، وی در این سخنان حقایق تاریخی را نادیده گرفته و با مغلطه های فراوان سعی در توجیه و تفسیر برداشت های نادرست خود از تاریخ ایران داشته است. اما دکتر پرویز رجبی که افتخار دارد تا در رادیوی جمهوری اسلامی به عنوان کارشناس در قلمروی تاریخ سخن بگوید، در گفت و گوی خود با روزنامه اعتماد زیر عنوان «اسلام در ایران » به  «مروری بر سقوط ساسانیان و ورود اسلام به ایران » پرداخته بود. درباره جایگاه علمی دیدگاه های دکتر پرویز رجبی و اهمیت آن، همین بس که به همکاری ناصر پورپیرار با او در ویرایش و انتشار یکی از کتاب هایش و همچنین ستایش فردی همچون رضا مردای غیاث آبادی از پرویز رجبی در مطلبی با عنوان «مکتب تاریخ نگاری رجبی» اشاره نمود. علاقه مندان می توانند گفت و گوی دکتر رجبی با روزنامه اعتماد را در اینجا ببینند و  متن کامل پاسخ های مستدل دوست و پژوهشگر گرامی « بهرام روشن ضمیر » را در ادامه بخوانند:

ادامه مطلب ...

انتشار نشریه منظر

 

تازه ترین شماره نشریه منظر منتشر شد

پنجاه و پنجمین شماره نشریه اینترنتی « منظر » ویژه جستارهای معماری منتشر شد. در این نشریه که به مدیر مسئولی « پژوهشکده نظر، مرکز تحقیقات هنر، معماری و شهرسازی » منتشر می شود مقالات علمی گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد معماری دانشگاه های تهران، تربیت مدرس و دانشگاه هنر اصفهان منتشر می شود. تازه ترین شماره نشریه اینترنتی منظر دربرگیرنده مقالاتی با این عنوان هاست: « کارکردهای نمایش منشور کوروش در ایران »، «عمارت خورشید - نگاهی به ارزش های باغ چشمه عمارت بهشهر »، « بررسی هماهنگی منظر شهر نوش آباد با منظر کویر»، «تاریخانه دامغان »، « راهنمایی طراحی پارک »، « مقدمه ای بر گیاهشناسی کاربردی و طراحی کاشت » ، « پارک گوئل، جنبش کاتالونیا و آنتونی گائودی» و مطالب خواندنی دیگر. نشریه اینترنتی منظر را می توانید در این نشانی www.manzar.ws بخوانید.

سرودها و ترانه های ایران زمین: ۱۵) آذربایجان

 

ترانه سرود آذربایجان

ترانه آذربایجان یکی از ساخته های عارف قزوینی شاعر و ترانه سرای ملی عصر مشروطه است. این تصنیف هنگام قیام آذربایجان و ریاست وزرایی وثوق الدوله سروده شد چون او گفته بود که « آذربایجان عضو فلج ایران است »! ترانه سرود آذربایجان که بازگو کننده مهر ایرانیان به آذربایجان پاره تن میهن است به شیوه ترانه سرایی دوره قاجار ساخته شده است. عارف در این ترانه همچنین از مردم تبریز به نمایندگی از شیرزنان و شیرمردان آذری که در برابر دشمنان ایستادگی می کنند، می خواهد که برای پایداری خود پیوسته به ریشه های فرهنگی و زبانی مشترک همه ایرانیان مهر بورزند. این ترانه سرود را می توانید در اینجا بشنوید و متن کامل آن را در ادامه بخوانید:

ادامه مطلب ...

سروده ای از ادیب برومند

 

نجات آذربایجان

آزاد شدن آذربایجان از ننگ سلطه سید جعفر پیشه‌وری که با حمایت روسیه فکر تجزیه این استان را در سر می ‌پرواند، توفیقی عظیم برای ملت ایران و کاری مهم به‌منظور حفظ تمامیت کشور ایران بود. هنگامی که در آذر ماه 1325 خورشیدی، سپاهیان ایران برای آزاد کردن آذربایجان به آن سو لشکر کشیدند در حالی که موانع خارجی از طریق سیاست احمد قوام ( قوام‌السلطنه ) و اعتراض سازمان ملل متحد و برخی از کشورها از میان برخاسته بود، مردم دلیر و غیرتمند آذربایجان هم بر ضد پیشه‌وری قیام کردند و این حماسه را آفریدند. قصیده « نجات آذربایجان » سروده شاعر ملی استاد ادیب برومند که در همان زمان منتشر شد، ترجمانی از احساسات ملی ایرانیان درباره آذربایجان است. در آستانه 21 آذرماه « روز ملی نجات آذربایجان »، این سروده ملی در ادامه از نظرتان خواهد گذشت:

ادامه مطلب ...

سرودها و ترانه های ایران زمین: ۱۴ ) سرزمین من

 

سرزمین من !

یکی از ترانه های زیبا و ماندگاری که هنرمندان افغان و ایرانی بارها اجرا کرده اند و هرگز تازگی و طروات خود را از دست نداده، ترانه افغانی « سرزمین من » است. این ترانه فارسی، زبان حال مردم افغان، تاجیک و ایرانی است و از یک درد مشترک تاریخی سخن به میان می آورد. درد مشترک « جدایی » که چاره ای جز « پیوند » ندارد. پیوند پاره های از هم گسسته یک سرزمین پهناور، سرزمین مشترکی که متعلق به مردم هم ریشه تاجیک، ایرانی و افغان خواهد بود. « دریا دادور » هنرمند توانمند ایرانی ترانه « سرزمین من » را با گویش افغانی بازخوانی کرده است و با سرود و صدایش از « بی سرودی و بی صدایی » این سرزمین مشترک پهناور در این روزها می خواند. این ترانه ماندگار را می توانید از اینجا بردارید و متن آن را در ادامه بخوانید:

ادامه مطلب ...

جشن آذرگان

 

جشن آذرگان در یک نگاه

نام جشن : آذرگان. زمان برگزاری : در نُهمین روز از آذرماه که نام روز و ماه یکی می شود یعنی روز آذر در  ماه آذر ، جشن « آذرگان » برگزار می شود. انگیزه برگزاری : فرخندگی هم نامی روز و ماه به نام ایزد آذر و بزرگداشت جایگاه آن در اندیشه ایرانیان. نگاهی به جایگاه آذر در فرهنگ ایران : « آذر » در اوستا « آتَر/ آتَرش» و در پهلوی « آتُر / آتَخش » و در فارسی امروز « آذر / آتش » است. آذر، ایزد نگاهبان آتش و فروزه اهورامزداست برای همین گاه او را در شمار امشاسپندان آورده اند. در فرهنگ ایران، آتش یکی از پدیده های طبیعی ستودنی است چون گرمای زندگی را در کالبد دیگر پدیده های هستی جاری می سازد و با نور خود که نشانی از آذر اهورایی است جان و دل یاران اهورامزدا را روشنایی می بخشد پس « سوی پرستش » اهورا مزداست و آتش پرستاران در آتشکده از آن پرستاری می کنند. جشن آذرگان از جشن های ویژه آتش در فرهنگ ایران است که در ستایش آذر اهورایی برگزار می شود.

ادامه مطلب ...

همایش هفته اصفهان

 

نخستین همایش هفته اصفهان برگزار شد

نخستین همایش هفته اصفهان با استقبال گسترده گروه های مختلف مردم برگزار شد. این همایش یک روزه به کوشش انجمن دوستداران اصفهان و با همکاری دانشگاه آزاد خوراسگان روز پنج شنبه 5 / 9 / 88 در همایشگاه این دانشگاه برگزار شد. سخنرانان در این همایش به بررسی جلوه های گوناگون فرهنگ و معماری شهر تاریخی اصفهان پرداختند. سخنران نخست این همایش آقای « حشمت اله انتخابی » بود که به تفسیر نماد منقوش بر سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از نماد برج قوس طراحی شده، پرداخت و با ارائه اسناد تاریخی سیر تحول این نماد را در گذر تاریخ نشان داد. در ادامه آقای « محمد علی موسوی فریدنی » اصفهان شناس، در سخنان خود به تفسیر و تشریح فلسفه نماد تاریخی اصفهان با اشاره به دیدگاه های نجومی پرداخت. بخش دوم همایش با سخنان خانم « دکتر مهوش عالمی » درباره باغ های شاهی اصفهان آغاز شد که طی آن به بررسی باغ های تاریخی اصفهان همچون باغ گلدسته، باغ میرآخورباشی، باغ چهلستون، باغ هزار جریب و باغ فرح آباد پرداخته شد. پس از آن خانم « مهندس فریار جواهریان » در سخنان خود به بررسی مفهوم معماری پایدار در غرب و مقایسه آن با معماری پایدار سنتی ایرانی به ویژه در خانه های قدیمی اصفهان و یزد و کاشان پرداخت.

ادامه مطلب ...