ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

کتاب شناخت: ۶) سیمای طبیعی یزد

 

سیمای طبیعی یزد در اصفهان رونمایی شد

اطلس سیمای طبیعی استان یزد با حضور شماری از دوستداران میراث طبیعی، در اصفهان رونمایی شد. در آیین رونمایی این اطلس که در شهرکتاب اصفهان برگزار شد، محمد علی موسوی فریدنی نویسنده و پژوهشگر در سخنانی پیرامون اهمیت حفظ میراث طبیعی مشترک انسان ها گفت: همه این تغییراتی که ما انسان ها در زمین ایجاد کرده ایم در جهت تخریب بوده است و هیچ تضمینی وجود ندارد که فرزندان ما بتوانند از گردابی که ما برای آن ها ساخته ایم جان سالم به در برند. وی در ادامه افزود: دست و پا زدن در روابط اقتصادی هر لحظه انسان را بیشتر در خود فرو می برد و ما انسان ها سال هاست که همه چیز را برای خود خواسته ایم و حتی به زمین از منظر انسان نگاه کرده ایم و این دیدگاه سازنده ای نیست. ما باید بپذیریم که خودمان هم بخشی از طبیعت هستیم و جنگ با این طبیعت یعنی که ما با خودمان نیز در جنگیم. نگاهی که ما به طبیعت داریم نگاهی نیست که طبیعت را نجات دهد و در نتیجه خود ما انسان ها را هم نجات دهد. نگاه یک دزد ، شکارچی و غارتگر به طبیعت نگاهی سازنده نخواهد بود پس تا ما نگاهمان را تغییر ندهیم نمی توانیم طبیعت را نجات دهیم.

           

        

        

در بخش دیگر از آیین رونمایی اطلس سیمای طبیعی استان یزد، حسن مقیمی که کار عکاسی این اطلس را برعهده داشته است، در سخنانی گفت: می دانیم که ایران جزء پنج کشور اول جهان از نظر داشتن تنوع زیستی است اما همیشه این پرسش برای من مطرح بوده است که ما ایرانیان برای حفظ میراث طبیعی کشورمان چه کرده ایم و حتی آن قدر که میراث فرهنگی برایمان مهم بوده است به میراث طبیعی اهمیت داده ایم؟

وی در ادامه تاکید کرد: جوان ترین میراث طبیعی ما به مراتب بیش از قدیمی ترین میراث فرهنگی ما قدمت دارد و بسیاری از آن ها هزاران سال پیش از آن که بشر پای به روی این کره خاکی بگذارد، وجود داشته اند و میلیون ها سال فرایند تکامل را طی کرده اند تا به اینجا رسیده اند و با ما هم عصر شده اند، پس این اهمیت مسئولیت ما را در حفظ آن ها نشان می دهد.

مقیمی افزود: محیط زیست نه مرز جغرافیایی می شناسد و نه مرز سیاسی. پس همه ما باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم. اما ببینید در همین دهه های اخیر ببر مازندران و شیر ایرانی که در تاریخ و استوره و فرهنگ ما جایگاهی ویژه دارند از بین رفته اند و یوزپلنگ ایرانی نیز اگر حمایت سازمان های جهانی نبود از بین رفته بود و اکثر ما در مورد بسیاری از گونه هایی که خاص کشورمان هستند آگاهی کافی نداریم.

حسن مقیمی، عکاس اصفهانی که عکس هایش بنیان اطلس سیمای طبیعی استان یزد را تشکیل می دهد درباره انگیزه اش از تصویربرداری در طبیعت گفت: من حدود 10 سال را با عشایر حوزه زاگرس مرکزی همچون ایلات قشقایی، بختیاری و لر بویراحمدی گذراندم و با آنها زندگی کرده و به مطالعات جامعه شناسی مشغول بودم و همین زندگی با آن ها من را با طبیعت آشنا کرد و به عکاسی از طبیعت پرداختم. در حقیقت طبیعت من را برای این کار انتخاب کرد.

مقیمی در پایان سخنان خود افزود: من امیدوارم که با ارائه کارهایی از این دست مردم بدانند که چه گنجینه هایی دارند شاید علاقه مند شوند و بیشتر از آن ها حفاظت کنند همان گونه که در قضیه سد سیوند دیدیم هنگامی که بحث و گفت و گو درباره حفظ آثار تاریخی در مقابل زیان های سد مطرح شد، بسیاری افراد به موضوع حفظ میراث فرهنگی علاقه مند شدند. 

         

                حشمت اله انتخابی / حسن مقیمی / محمد علی موسوی فریدنی

در بخش دیگری از آیین رونمایی اطلس سیمای طبیعی استان یزد، حشمت الله انتخابی که کار تالیف و ویرایش متن این اطلس را برعهده داشته است به برخی از ویژگی های این اثر همچون نگاه ویژه به مبحث جغرافیای طبیعی و ارائه نقشه های ماهواره ای از مناطق حفاظت شده، پارک های ملی، آثار طبیعی ملی و پناهگاه های حیات وحش اشاره نمود و تاکید کرد که بسیاری از عکس های این کتاب ارزش جهانی دارد. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک اطلس سیمای طبیعی استان اصفهان نیز منتشر شود و این تلاش ها زمینه ای را برای تدوین نهایی « اطلس تنوع زیستی ایران » فراهم آورد.

اطلس سیمای طبیعی استان یزد به دو زبان فارسی و انگلیسی در 184 صفحه به سفارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، توسط انتشارات نقش مانا در اصفهان منتشر شده است.  

                          

کاراکال در مطقه حفاظت شده و جنگل باغ شادی / ص ۱۴۵، اطلس سیمای طبیعی استان یزد

 

گزارش و عکس : شاهین سپنتا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد