ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سرو یلدا

سرو ِ مهر یا درختِ یلدا

 شاهین سپنتا

درخت سرو در فرهنگ ایران جایگاه ویژه ای دارد و از هزاران سال پیش تاکنون مورد علاقه ایرانیان بوده است. گرامیداشت درخت سرو در فرهنگ ایران با گسترش آیین مهر در ایران کهن در پیوند است. در هزاره های دور ، نیاکان هوشمند ما که در طبیعت و با طبیعت زندگی می کردند، پس از مشاهده خورشید و ماه و ستارگان و تجربه تغییرات طبیعی فصول و کوتاهی و بلندی روز و شب ، فعالیت های روزانه خود را بر بنیان این پدیده های طبیعی و دگرگونی های آن ها تنظیم کردند و از آن ها بهره های فراوان بردند. از این روی "زندگی بخشی" این پدیده های طبیعی را ستودند و از میان این پدیده های طبیعی، خورشید که با پرتوهایش (مهر ) به این زمین و همه زیستمندان روی آن گرمای زندگی می بخشید ، بیش از همه مورد ستایش قرار گرفت. سپس نیاکانمان با ژرف نگری در بزرگترین منشاء نور مادی ( خورشید ) و با شناخت اثرات زندگی بخش پرتو های آن ( مهر ) به شناخت درونی بزرگترین منشاء نور مینوی ( خداوند ) دست یافتند و فروزهای پاک و جاودانش همچون مهر و محبت مینوی را ستودند و کوشیدند تا برترین صفاتی را که برای او متصور بودند همچون مهرورزی و پیمان داری و میانه روی و دادگستری را در نهاد خود نیز پرورش دهند و آن آیین را « آیین مهر» نامیدند.

ادامه مطلب ...

یلدای مهر تابان فرخنده باد

 

چو مهر میهنت افروز گردد / شب یلدای میهن روز گردد

رسد دوران اهریمن به پایان / سپیدی چیره و پیروز گردد

شاهین سپنتا

تشییع پیکر ارحام صدر

نصف جهان عزادار، ارحام خدا نگهدار!   

پیکر رضا ارحام صدر هنرمند محبوب سینما و تئاتر کشورمان صبح امروز 26 آذرماه بر روی دستان هزاران نفر از دوستدارانش که از اصفهان و دیگر شهرهای ایران برای وداع با او آمده بودند، تشییع شد و در قطعه نام آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد. اگرچه درگذشت رضا ارحام صدر با بی توجهی رسانه های دولتی روبه رو شد اما آیین تشییع و خاکسپاری این هنرمند مردمی با حضور بی سابقه هزاران نفر از اقشار مختلف مردم از خیابان کمال اسماعیل اصفهان تا پل غدیر این شهر در حالی صورت گرفت که در طول این مسیر چند کیلومتری، تصاویر بزرگ او و تاج های گل از طرف مردم نصب شده بود و سرتاسر مسیر انبوه از جمعیتی بود که پیکر او را در آخرین لحظات پیش از خاکسپاری همراهی می کردند.

> گزارش تصویری از تشییع پیکر ارحام صدر / عکس ها از شاهین سپنتا

ادامه مطلب ...

شکرپاره رفت!

شکرپاره رفت، کام ها تلخ شد !

ارحام صدر در یاد و خاطره صحنه زنده است 

رضا ارحام صدر، هنرمند نامدار نمایش و سینمای ایران عصر روز یکشنبه 24 آذرماه در سن 85 سالگی درگذشت. وی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۲ خورشیدی در محله پاقلعه اصفهان دیده به گیتی گشود. ارحام صدر از دوران تحصیل در دبیرستان ادب اصفهان علاقه خود را به بازیگری نشان داد و نمایش « رفیق ناجنس» را در دبیرستان اجرا کرد. این نمایش 10 شب به روی صحنه رفت و با حضور و استقبال خوب مردم رو به رو شد تا آنجا که از درآمد آن براى دبیرستان یک پیانو خریداری شد. او پس از گرفتن دیپلم "اقتصاد و تجارت" از دبیرستان ادب و دیپلم ادبى از دبیرستان صارمیه تا سن بازنشستگی به فعالیت در اداره بیمه مشغول بود.

ادامه مطلب ...

حقوق انسان و حیوان را قربانی می کنند!

 

قربانی کردن حقوق انسان ها و حیوانات به شیوه ای قانونی!

قربانی کردن حیوانات در خیابان، در پیاده رو، در برابر دیدگان کودکان بی گناه، در حالی که خون آن ها بر روی زمین جاری شده و درون جوی آب کنار خیابان ریخته و پیاده رو و خیابان با خون و مدفوع و محتویات دستگاه گوارش حیوان قربانی شده آلوده است، مناظری مربوط به هزاران سال پیش نیست. این ها صحنه های زشتی است که در چنین روزهایی در بیشتر شهرها و روستاهای ایران دیده می شود. به گواهی تاریخ، بسیاری از قوانین حقوق انسان ها و حیوانات برای نخستین بار در جهان، در ایران و به دست ایرانیان نگاشته شد. اما متاسفانه امروز به مناسبت های گوناگون شاهد زیر پاگذاشتن این حقوق اولیه به شیوه هایی خشن و غیر انسانی هستیم که در یک بستر به ظاهر قانونی صورت می گیرد.

در این زمان و در هیچ کجای دنیا پذیرفتنی نیست که به هر دلیلی دولت و سازمان های متولی بهداشت جامعه، چشم خود را بر کشتار حیوانات در کوچه و خیابان ببندند و حتا به صورت مستقیم و غیر مستقیم از چنین کارهایی پشتیبانی کنند.

چه کسی پاسخ گوی پراکندگی آلودگی ناشی از مدفوع ، محتویات گوارشی و خون حیوانات کشتار شده در خرابه ها و کاروان سراها و کنار جوی آب خیابان است؟ چه کسی پاسخ گوی شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان به دنبال مصرف گوشت بازرسی نشده و دام کشتار شده در اماکن غیر مجاز است؟

اگر فرض کنیم که در همه روز های سال نظارت دقیق و بهداشتی بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه های کشور انجام می شود، اما در روز ها و مناسبت های خاص افراد اجازه داشته باشند که به فروش دام زنده در کنار خیابان و در سر چهارراه و همچنین کشتار حیوانات در آلوده ترین شکل ممکن بپردازند چه احترامی برای قانون و اصول اولیه بهداشتی در جامعه باقی می ماند؟

ادامه مطلب ...

تخریب به بهانه بهسازی!

ساخت و ساز هدایت شده در بافت تاریخی اصفهان !

در حالی که مساله گذر مترو از بافت تاریخی اصفهان به ویژه از زیر محور تاریخی چهارباغ و نزدیکی سی و سه پل، به عنوان یکی از مشکلات پیچیده این شهر هنوز حل نشده باقی مانده است، این روز ها در نقاطی از شهر اصفهان تابلوهای بزرگی از سوی روابط عمومی شهرداری منطقه 3 اصفهان ( که تخریب آثار تاریخی حمام خسرو آقا و سردر کاخ هشت بهشت را در کارنامه خود ثبت کرده ) برپا شده است که بر روی آن نوشته شده است: « در راستای احیاء بافت فرسوده و تاریخی شهر و همچنین تشویق سازندگان واحدهای مسکونی در این گونه بافت ها، شهرداری منطقه 3 به متقاضیان احداث بنای مسکونی در بافت فرسوده ( که محدوده آن در نقشه مشخص گردیده) تخفیف عوارض و تراکم ساخت اعطاء و جهت استفاده از تسهیلات به بانک مسکن معرفی می نماید. ضمنا به ازای عرصه در مسیر نیز تراکم رایگان تعلق می گیرد».

ادامه مطلب ...

قتل درختان در اردکان

قطع بیش از 300 درخت کهنسال در منطقه کویر مرکزی ایران

به گزارش زیستا، در روزهای گذشته بیش 300 اصله درخت که قدمت آنها بین 100 تا 150 سال بوده در منطقه کویر مرکزی ایران و توسط اداره جهادکشاورزی شهرستان اردکان استان یزد قطع شده است. در این مورد رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردکان، در مصاحبه ای تلفنی با پیک بامدادی رادیو ایران ضمن تائید این مسئله از اجرای « طرح از رده خارج کردن درختان فرسوده در قسمت کویر مرکزی ایران » خبر داد و گفت: « این درختان کهنسال بی‌ثمر هستند و در این طرح جایگزینی قرار است با درختان ثمردار تعویض شوند! ». همچنین در این برنامه رادیویی فرماندار اردکان از وقوع این مسئله اعلام بی اطلاعی کرد و پس از آنکه  مجری برنامه گفت نیم ساعت پس از آغاز قطع کردن درختان، معاونان شما در جریان قرار گرفته بوده اند، گفت : به ایشان تذکر می دهم. قطع 300 اصله درخت کهنسال در روستای «حاجی آباد زرین» اردکان در حالی صورت می گیرد که این منطقه از سوی دولت منطقه ویژه گردشگری اعلام گردیده است و همچنین با اطلاع از این امر که در مناطق کویری بذر درختان به سختی امکان رویش و رشدونمو پیدا خواهند کرد. گفتنی است قطع درختان با اعتراضات مردم محلی همراه بوده که متاسفانه نتیجه ای در بر نداشته است.

بختیاری گفت:

همدستی دستگاه‌هاى اجرایى برای پیشبرد مترو در بافت تاریخی اصفهان

اگرچه انتشار گزارش هایی در چند هفته گذشته مبنی بر عبور مترو از چهارباغ اصفهان و همچنین آغاز فعالیت های گمانه زنی حفر تونل مترو در چند متری سی و سه پل، موجی گسترده از اعتراض های مردم اصفهان و سازمان های مردمی این شهر را دربرداشت، اما در حالی که مسئولان اجرایی شهر اصفهان می کوشند تا اذهان عمومی مردم این شهر را از پروژه مترو دور سازند و با فروکش کردن دوباره اعتراض سازمان های مردمی، مرتضى بختیارى اسـتـانـدار اصـفـهـان در جمع گروهی از عاملان دستگاه های اجرایی، آن ها را به همدستی برای تسریع در این اقدامات فراخواند و گفت: نباید اجازه داد اختلافات میان دسـتـگـاه‌هـاى اجرایى مانع احداث قطار شهرى اصفهان در سریعترین زمان ممکن شود و روند احداث این پروژه بزرگ را با کندى مواجه کند.

ادامه مطلب ...

سومین موج سبز

تکاپوی موج سبز سوم برای فرونشاندن گرمایش جهانی

در این که میانگین دمای کره‌ زمین در حال افزایش است، تقریباً هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد. امّا در این که عامل این افزایش دما را باید به فعالیت‌های انسانی پیوند دهیم یا ناشی از سازوکارهای طبیعی بدانیم، هنوز برای جمع اندکی از صاحب‌نظران محل تردید است. بنابراین در رخداد خطرناک جهان‌گرمایی یا گرمایش جهانی کمترین شکی وجود ندارد؛ رخدادی که می‌تواند پیامدهای نامیمونی برای تمامی زیستمندان عالم به همراه داشته باشد. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که جهان‌گرمایی - دست کم - 20 میلیون تن ذرت را سالانه در کشورهای درحال توسعه از بین می‌برد که این مقدار معادل 50 درصد میزان کاشت این محصول در کشورهای یادشده است. بدین‌ترتیب، کمینه‌ انسان‌هایی که از این فقدان متأثر خواهند شد، به 140 میلیون نفر می‌رسد؛ در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که با نابودی این محصول، تهیه غذا در بسیاری از کشورهای جنوب تبدیل به بحران و معضلی بنیان‌کن شو؛ معضلی که می‌تواند پایه‌های سست امنیت جهانی را از هر زمان دیگری، سست‌تر سازد.

ادامه مطلب ...