ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نغمه اصفهان با صدای شهریار بلوچستانی


نغمه اصفهان، پس از 70 سال فراموشی به گوش رسید! 



نماهنگ نغمه اصفهان با صدای شهریار بلوچستانی را در اینجا بشنوید و ببینید


سال هاست که تصنیف جاودانه "به اصفهان رو " با صدای تاج و سروده بهار در وصف "تبعیدگاهش، یگانه اثر ماندگاری است که دوستداران این شهر تاریخی زیر لب زمزمه می کنند. اما کمتر کسی به یاد دارد که همزمان با آن، "سرود اصفهان" کار مشترک حسین گل گلاب و روح الله خالقی، ساخته و اجرا شد و اکنون پس از گذشته 70 سال این اثر با صدای شهریار بلوچستانی زنده شده است.

 

به گزارش هنر نیوز، پس از 70 سال از نخستین اجرای سرود اصفهان اولین اثر موسیقیایی که در وصف شهر اصفهان ساخته شد، این اثر تاریخی از پرده فراموشی بیرون آمد و با صدای شهریار بلوچستانی اجرا شد.

 

 شهریار بلوچستانی خواننده «نغمه اصفهان» با اشاره به آثار پیشین خود، درباره انگیزه  اش از اجرای این اثر گفت: «پس از انتشار آلبوم «اشک من هویدا شد» سعی کردم به صورت تک آهنگ نیز آثاری با موضوع خاص منتشر کنم که تصنیف «بغض عاشقانه» در ژانر پاپ سنتی و یا تصنیف «عشوه معشوق» در ژانر موسیقی خانقاهی از این دست بودند. اما ازآنجا که به زیبایی های اصفهان و طبیعت این شهر علاقه ویژه ای دارم، تصنیف «به اصفهان رو» را با تنظیم متفاوتی از سیامک بهبهانی با تصویرهایی ویژه از اصفهان در سال 92 نشردادم.

 ولی همیشه به دنبال کاری متفاوت برای اصفهان می گشتم که جوینده یابنده شد و سرراه پیشنهاد شاهین سپنتا قرارگرفتم که اجرای این اثر فاخر و تاریخی را به من پیشنهاد داد.»


بلوچستانی درباره مشکلاتی که در اجرای این اثر وجود داشت گفت: «شعر این اثر کامل بود ولی فقط بخشی از نت آن پیدا شده بود ولی سرانجام یکی از دوستداران اصفهان به نام آقای رفیعییان که در گذشته دوره پیشاهنگی را گذرانده بود و هنوز شیوه اجرای آن را در گروه های سرود پیشاهنگی به یاد داشت به یاری ما آمد و با اجرای شفاهی آن در تکمیل ملودی به ما کمک کرد و سرانجام با تنظیم خوب اقای مرتضی شفیعی کار اجرا و ضبط شد.»

 شهریار بلوچستانی


وی در ادامه به مشکلاتی که در راه نشر این اثر با آن روبرو شد، اشاره کرد و گفت: «از سال 93 به دنبال پخش و انتشار درخور این اثر بودم که متاسفانه صدا و سیمای مرکز اصفهان و همچنین سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دست رد به سینه اثر زدند و سرانجام امسال تصمیم گرفتم که با بودجه شخصی این امانت فرهنگی را به گوش علاقمندانش برسانم.»

 

خواننده "نغمه اصفهان" درباره ویژگی های فنی این اثر گفت: «این سرود از فاصله پنجم آواز بیات اصفهان (مینور) شروع می شود که گستردگی یک اکتاو کامل این آواز را دارد. در قسمت ترجیع بند این سرود مدولاسیون به گام ماهور (ماژور) می گردد. معمولا سرودها از یک ترجیع بند و سه بخش ملودی شبیه به هم تشکیل می شوند که این اثر هم از همین الگو پیروی می کند.»


بلوچستانی افزود: « "نغمه اصفهان" در گام لامینور برای صدای من اجرا شده است اما این اثر را می توان در گام های مختلف و با ارکسترهای متفاوت در هر گوشه دنیا اجرا کنیم. من کوشیدم "نغمه اصفهان" به صورت حماسی اجرا شود چون شعر این سرود نیز محتوایی حماسی دارد تا احساسی یا شعاری.»

 

شاهین سپنتا از اعضای انجمن دوستداران اصفهان درباره تاریخچه سرود اصفهان گفت:  «شعر این سرود را دکتر حسین گل گلاب سروده  و آهنگساز آن استاد روح الله خالقی هستند که هر دو سراینده و آهنگساز سرود ملی "ای ایران" هستند و این مساله اهمیت سرود اصفهان را نیز دوچندان می کند و جایگاهی ویژه به این سرود می دهد که حتی در  مراسم رسمی شهر اصفهان پس از سرود ملی نواخته شود.»

سپنتا درباره انگیزه تلاش برای اجرای این سرود گفت: «شنیده بودیم که از حسین گل گلاب و روح الله خالقی کار مشترکی با نام " نغمه اصفهان" برجا مانده اما هیچ نسخه اجرا شده ای از آن به دست نیامد و پس از چند سال جستجو حتی شعر و نت آن نیز دور از دسترس به نظر می رسید تا این که سرانجام در کتاب "ای ایران" که در سال 1385 به کوشش گلنوش خالقی منتشر شده است، متن شعر و بخشی از نت به دست آمد.»

سپنتا افزود: «شعر و نت به دست آمده از "نغمه اصفهان" در اصل در بروشور نخستین اجرای این اثر در تیرماه 1324 خورشیدی و در کنسرت انجمن موسیقی ملی که در تالار دبیرستان سعدی اصفهان برگذار شد، منتشر شده بود. به این ترتیب سرود اصفهان تنها یک سال پس از سرود "ای ایران" به اجرا درآمده است. نخستین اجرای سرود «ای ایران» 27 مهر 1323 در تالار دبستان نظامی دانشکده افسری در خیابان استانبول تهران بود.»

عضو انجمن دوستداران اصفهان ادامه داد: «مدتی در جستجوی هنرمندی بودیم که بتواند با عشق به اصفهان این اثر ارزشمند را اجرا کند و هنرمندانی چون علی اصغر شاهزیدی و علیرضا افتخاری نیز مطرح بودند اما سرانجام شهریار بلوچستانی دل در گرو این اثر نهاد و با همه دشواری هایی که پیش رو داشت آن را برای نخستین بار پس از 70 سال اجرا کرد و پس از سال ها فراموشی در پنجمین همایش نکوداشت روز اصفهان در آذرماه 1392 در تالار همایش‌های دانشگاه آزاد خوراسگان معرفی و در سال 1394 منتشر شد.»

شاهین سپنتا در حال معرفی تصنیف نغمه اصفهان

شهریار بلوچستانی در حال معرفی نغمه اصفهان

 

روح‌الله خالقی (۱۲۸۵ - ۲۱ آبان ۱۳۴۴)  از استادان موسیقی ایرانی، و آهنگساز سرود ملی «ای ایران» بود. خالقی از شاگردان علینقی وزیری بود و تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود.

زنده یاد استاد روح الله خالقی

 

حسین گل‌گلاب، (۱۲۷۶ تهران  -۱۳۶۳تهران) گیاه‌شناس، ادیب، نویسنده، شاعر، مترجم، استاد   دانشگاه، نوازنده، موسیقی‌دان، عکاس و هنرمند ایرانی بود.

گل‌گلاب از معدود شاعرانی بود که هم نت می‌دانست و هم به موسیقی آگاه بود، از این روی سرودن شعر روی آهنگ برایش مشکل نبود و واژه ها را با نت‌های موسیقی تطبیق می‌داد. او به تشویق علینقی وزیری چندین سرود و تصنیف تهیه کرد. سروده‌های جاودانه «ایایران»، «نغمه اصفهان» و  «آذرآبادگان» از ماندگار کارهای اوست.

 زنده یاد دکتر حسین گل گلاب


شهریار بلوچستانی، زاده 1354 در اصفهان، از سال ۱۳۶۸ تنبک نوازی را نزد استادانش مطاع و شفائی فراگرفت و از سال 1374 تا 1379 شش دوره پی در پی نفر اول جشنواره فجر کشوری و در سال ۱۳۸۰ نفر ممتاز در بداهه نوازی تنبک کشور شد. از سال ۱۳۷۳ به آموختن آواز نزد استادانی چون نوربخش، طاهر پور، علی تجویدی، محمد رضا شجریان، مجید مطاع، و رسول شفاهی پرداخت. آلبوم «آسمان شب» و آلبوم «اشک من هویدا شد» بازخوانی بخشی از آثار امیرهمایون خرم از آثار اوست.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
هادی انصاری 13 فروردین 1395 ساعت 01:23 ب.ظ http://esfahanguide.ir

با سلام خدمت شما جناب سپنتای عزیز
با اجازه ، مطلبتون راجع به نغمه اصفهان را در وب سایت راهنمای اصفهان esfahanguide.ir بازنشر دادم با ذکر منبع و لینک به صفحه وبلاگتون
تقدیر و تشکر از زحماتتون بابت وبلاگ خوب ایران زمین
در وبلاگ ( سایت ) esfahanguide.ir در قسمت پیوندها ، لینک وبلاگ شما تحت عنوان ایران زمین را قرار دادم .
سه تا وب سایت دارم که خوشحال می شم بازدید و راهنمایی داشته باشین و در صورت صلاحدید ایجاد پیوند کنید :
Esfahanguide.ir
Isfahanguide.com به انگلیسی
Iranmytrips.com به صورت انگلیسی و فارسی توامان
بیش از یکی دو ماه از راه اندازی وب سایت ها نگذشته و در حال تکمیل است و سعی می کنم حق مطلب را با نوشته و عکس و مولتی مدیا به جا بیاورم . از راهنمایی و همکاری شما خیلی خوشحال خواهم شد
هادی انصاری

درود و سپاس از توجه شما. نام تارنگار من ایران نامه هست نه ایران زمین.
برایتان آرزوی شادکامی و بهروزی دارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد