ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سرودها و ترانه های ایران زمین: 30) خلیج فارس: رضا یزدانی


طنین امواج پرخروش خلیج فارس

 با صدای یزدانی رضا !

رضا یزدانی، خواننده، نوازنده، آهنگساز پرطرفدار کشورمان است که در ترانه‌هایش به گونه‌ای از سبک راک ایرانی که خاص خود اوست، گیتار الکتریک می‌نوازد. ترانه‌های راک رضا یزدانی رنگ و بویی ایرانی و نوستالژیک دارد. رضا یزدانی با ترانه‌های خود، شنوده را به گذشته‌هایی نه چندان دور اما پرخاطره می‌برد. رضا یزدانی در ترانه‌هایش با صدای حماسی و رسای خود دردهای جامعه و انتقادات اجتماعی را نیز به رسایی فریاد می‌زند. 

از ترانه‌های ماندگار  یزدانی می‌توان از حس تاریخ، کوچه ملی، پیکان، سینما، کافه نادری، و لاله زار نام برد. یکی از تک ترانه‌های رضا یزدانی که دربرگیرنده مفاهیم ملی و میهنی است، « خلیج فارس» نام دارد. هنگام اجرای این ترانه در یکی از کنسرت های یزدانی، حاضران در سالن با شوری فراموش نشدنی، همگی ایستادند و هم‌صدا با یزدانی این قطعه را یک‌صدا خواندند. در اینجا ترانه زیبا و حماسی "خلیج فارس" با صدای پرشور رضا یزدانی و  ترانه سرایی یغما گلرویی را می توانید بشنوید و متن کامل آن را در ادامه بخوانید:


یکی از آخر شنزار، به فکر سرقت دریاست
یکی انگار، تو خواب دیده که تاریخ ما یه رویاست
یکی فکر کرده، دست بردن تو تاریخ ما آسونه
ولی اسم خلیج فارس، همیشه فارس می مونه
بخون با من که دنیا هم دوباره بشنوه ما رو
بخون و از نو باطل کن طلسم آدمکارو
خلیج فارس، خلیج ماست، از آغاز زمین اینجاست
همیشه فارس می مونه، تا خون توی رگای ماست

خلیج فارس که بازیچه، تو دست کس و ناکس نیست
خلیج فارس که تنها یه اسم، توی اطلس نیست
یه تاریخ کهن پشت تپیدن‌های موجاشه
تا وقتی اینجا ایرانه، خلیج باید که فارس باشه
بخون با من که دنیا هم دوباره بشنوه ما رو
بخون و از نو باطل کن طلسم آدمکارو
خلیج فارس، خلیج ماست، از آغاز زمین اینجاست
همیشه فارس می‌مونه، تا خون توی رگای ماست
ای ایران، ای مرز پرگهر
ای خاکت سرچشمه هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی و جاودان

اعتراض درمانگاه های دامپزشکی به ناجا


بیانیه انجمن صنفی درمانگاه های دامپزشکی اصفهان

درباره طرح جمع آوری حیوانات خانگی

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: انجمن صنفی درمانگاه‌های دامپزشکی استان اصفهان در بیانیه‌ای خطاب به جانشین ناجا ضمن بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود راجع به طرح جمع آوری حیوانات خانگی، چهار پیشنهاد کاربردی را نیز جهت ساماندهی به وضعیت موجود ارائه نموده است. 

در این بیان نامه پیشنهاد شده است: «به منظور تضمین سلامت جامعه، نیروی انتظامی با همکاری سایر نهادها، شرایطی مطلوب را جهت انجام وظایف سازمان دامپزشکی و مراکز درمانی دامپزشکی بخش خصوصی جهت انجام معالجات و  واکسیناسیون حیوانات خانگی تامین نماید تا دارندگان حیوانات خانگی بتوانند بدون واهمه به درمانگاه ها مراجعه و خدمات بهداشتی و درمانی لازم را دریافت نمایند.»

در یکی دیگر از بندهای پیشنهادی این بیانیه آمده است: «به منظور پرهیز از اعمال فراقانونی با حیوانات خانگی و دارندگان آنها، جامعه دامپزشکان و سازمان دامپزشکی با همکاری نیروی انتظامی ضوابطی را برای نگهداری و تردد حیوانات خانگی تدوین نمایند که طبق آن همه دارندگان حیوانات خانگی ملزم شوند که برای حیوان خانگی خود شناسنامه و گواهی سلامت تهیه نموده و از نیروی انتظامی مجوز تردد با خودرو طبق روش ایمن، جهت مراجعه به درمانگاه را دریافت نموده و از تردد در اماکن عمومی و پر ازدحام منع شوند.»

انجمن صنفی درمانگاه ها همچنین خواستار شده است: «با همکاری سازمان دامپزشکی و نیروی انتظامی، کلیه مراکزی که به صورت غیر مجاز به پرورش و عرضه حیوانات خانگی مشغول هستند، ملزم به دریافت مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی شوند و در غیر این صورت نیروی انتظامی طبق نظر مراجع قانونی از ادامه فعالیت این مراکز جلوگیری نماید.» متن کامل این بیانیه به شرح زیر است :

   ادامه مطلب ...

معصومه شهباز خبرنگار برتر میراث فرهنگی شد



معصومه شهباز، روزنامه نگار اصفهانی

برگزیده هشتمین جشنواره فصلی خبرگزاری‌ها و مطبوعات شد

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: در هشتمین جشنواره فصلی مطبوعات که با حضور وزیر فرهنگ و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ در سرای روزنامه نگاران برگذار شد، معصومه شهباز روزنامه نگار اصفهانی در سطح خبرگزاری ها و  در بخش گزارش خبری با  گزارش «ثبت شکار کبک، تیر خلاص به طبیعت بختیاری» که در خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر شده بود، حائز رتبه برتر شناخته شد. وی تنها خبرنگار در حوزه میراث فرهنگی بود که مورد قدردانی داوران جشنواره قرار گرفت.

در هشتمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری ها حدود 200 هزار اثر از فعالان رسانه در بخش های مقاله، سرمقاله، یادداشت، نقد، تیتر، عکس، صفحه آرایی، طراحی و کاریکاتور، گفتگو، گزارش خبری و طنز که در زمستان1391منتشر شده است، مورد داوری قرار گرفت. در این مراسم از 32 برگزیده این جشنواره با اهدای لوح قدردانی شد.

معصومه شهباز، کارشناس ارشد رسانه و روزنامه نگار توانمند اصفهانی از سال 1386 تاکنون به عنوان خبرنگار تخصصی حوزه میراث فرهنگی با رسانه هایی همچون ماهنامه زندگی سالم، هفته نامه صدا، روزنامه زاینده رود، روزنامه نسل فردا، روزنامه شرق، خبرگزاری میراث فرهنگی"CHN" و مطبوعات دیگر همکاری داشته است.  پیش از این، بسیاری از گزارش‌ها و یادداشت های وی در تارنگار "ایران‌‌نامه" نیز منتشر شده است.

کسب این رتبه را به همکار گرامی سرکار خانم معصومه شهباز شادباش می گوییم و برای ایشان موفقیت بیشتر آرزومندیم.

پیوند به گزارش «ثبت شکار کبک، تیر خلاص به طبیعت بختیاری» در ایران نامه.

دفتر موسیقی شهناز بسته شد



شهناز موسیقی ایران خاموش شد

استاد جلیل شهناز پدر تارنوازی ایران امروز 27 خردادماه 1392 در سن 92 سالگی، در بیمارستان آراد تهران درگذشت.  جلیل شهناز، در سال 1300 خورشیدی در اصفهان و در یک خانواده دوستدار موسیقی دیده به گیتی گشود. استعداد فراوان و استادان خوبی که در اختیار داشت، باعث شد که در دوران جوانی از نوازندگان برجسته تار به شمار آید.

همکاری و همگامی جلیل شهناز با حسن کسایی پدر نی نوازی ایران، آثار ارزشمند و ماندگاری را آفرید. شهناز از سال 1324، به تهران رفت و به عنوان تک نواز به همکاری با رادیو پرداخت.

شهناز در دهه 1360 گروه موسیقی «اساتید» را با همراهی علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک)، فرامرز پایور (سنتور)، و محمد موسوی (نی) تشکیل داد.

جلیل شهناز در سال 1383 خورشیدی به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد و  در سال 1383، نشان درجه یک هنر را به خاطر یک عمر فعالیت هنری دریافت نمود.

در تاریخ موسیقی ایرانی، از دوران درخشان جلال تاج اصفهانی، جلیل شهناز و حسن کسایی، به عنوان دوران «مثلث طلایی موسیقی سنتی ایران» نام برده می‌شود. 

جلیل شهناز در دوران حاکمیت مکتب تهران بر موسیقی سنتی ایران، نوای دل انگیز تار مکتب اصفهان را به گوش  جان و دل پرچمداران مکتب تهران رساند.

از استاد جلیل شهناز آلبوم های ارزشمندی همچون «عطرافشان»، «زبان تار»، « آواز شهناز» و  کتاب "گل های جاویدان" (پانزده قطعه برای تار و سه تار) به یادگار مانده است.

 زنده‌یاد استاد حسن کسایی درباره استاد شهناز گفته بود: «شناخت موسیقی کار هر کسی نیست. همه موسیقی را گوش می‌دهند و دوست می‌دارند اما کسی که سره را از ناسره تشخیص بدهد و بتواند درک مقاماتی را که استاد شهناز نواخته‌اند، داشته باشد، بسیار نادر است. همه ساز می‌زنند و همه خوب ساز می‌زنند ولی قدرت نوازندگی و محفوظات و لحظات موسیقی که آقای شهناز می‌دانند و اجرا کرده‌اند، چیزی که در دست همگان باشد نیست. قدرت آقای شهناز در جواب دادن و دونوازی خارق العاده‌است. من ۶۰ سال با ایشان همنوازی کرده‌ام و ساز بنده با ساز شهناز گره خورده‌ است.»

استاد محمدرضا شجریان نیز درباره وی گفته است: »ساز شهناز در من زندگی می‌کند و من با ساز شهناز زندگی می‌کنم. من تنها خواننده‌ای هستم که خودم را شاگرد جلیل شهناز می‌دانم. ساز این نوازنده بی بدلیل، یک ساز آوازی است؛ برخلاف دیگر نوازنده‌ها که ۸۰ درصد سازی می‌زنند و فقط ۲۰ درصد آوازی. جلیل شهناز به بیان واقعی در نوازندگی تار رسیده است؛ چرا که در گیر و دار ردیف و تقلید از دیگران نماند و مانند آبشاری خروشان در جریان است.«

آیین بدرود با پیکر استاد جلیل شهناز روز چهارشنبه  ۲۹ خرداد ماه،  از مقابل خانه هنرمندان ایران برگذار می‌شود. انتظار می‌رود که زنده یاد جلیل شهناز در آرامستان تاریخی تخت فولاد اصفهان در کنار یاران همیشگی‌اش، تاج اصفهانی و حسن کسایی به خاک سپرده شود. 

حمایت اصلاح طلبان از میثاق



حمایت ائتلاف اصلاح طلبان اصفهان برای شورای شهر

از میثاق با شهر و مردم اصفهان


فهرست 21 نفره نام و کد نامزدهای اصلاح طلب برای شورای شهر اصفهان

به خاطر تشابه اسمی حتما شماره کد را هم بنویسید


 حسن صلواتى2514- فتح الله معین2961- محمودحسینی1745 - حسین سیستانی2158- 

تقی علوی2621- اصغربرشان1542- احمدعلی عاملی2565- اصغرلطفی2862-

مجتبی بزرگی1546حجت اله غلامی2646-علیرضانصراصفهانی4186- 

حسین نجار4176-محمدرضااحمدیان1271- 

اسماعیل مکارمی2969-احمدصرامی2485- بهروزتاکی1594- 

حمیدرضاشفیعی2191- علی راعی1878- محبوبه بهمنی1572-

ناهیدتاج الدین1589- شیرین طغیانی2546-


 ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر اصفهان، با صدور اطلاعیه ای حمایت کامل و قطعی خود از میثاق نامه استادان دانشگاه، پژوهشگران و فعالان مدنی اصفهان را اعلام کرد و این میثاق نامه را رسماً امضا کرد.

به گزارش ایران نامه، در این اطلاعیه اعلام شده: «ائتلاف اصلاح طلبان اصفهان با تمام مفاد این میثاق نامه موافق بوده و نامزدهای این ائتلاف در صورت پیروزی در انتخابات، در مسیر تحقق این میثاق نامه به عنوان سندی برای پیشرفت و توسعه اصفهان گام برخواهند داشت.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «دغدغه فکری این افراد در تنظیم بیانیه ای که در 12 بند، بایدها و نبایدها و راهکارهای کلیدی و راهگشای مدیریت شهری را مشخص کرده اند، قابل تحسین و احترام است.

ضمن تقدیر از این فعالان اجتماعی و تلاش کنندگان انتشار و اطلاع رسانی آن، باید گفت نه تنها نامزدهای اصلاح طلب در صورت راهیابی به شورای شهر مفاد روشن‌گرانه این میثاق نامه را در دستور کار قرار خواهند داد بلکه از همه کسانی که سهمی در تحقق این موضوعات دارند، می خواهند که این پیمان ها را برای سربلندی شهر و کشورشان در دستور کار قرار داده و پیمان خود با مردم را فراموش نکنند.»

 گفتنی است، مدتی پیش و در آستانه برگذاری انتخابات شورای شهر، جمعی از استادان دانشگاه، پژوهشگران، فعالان مدنی و فرهنگی و روزنامه‌نگاران اصفهانی با امضای پیمان‌نامه‌ای با عنوان "میثاق با شهر و مردم اصفهان" ضمن بیان دیدگاه های خود درباره اولویت‌های آینده شهر اصفهان که باید مورد توجه شورای شهر چهارم قرار گیرد، مطالبات خود را از نامزدهای انتخاباتی شورای شهر اصفهان مطرح کردند.

متن کامل میثاق با شهر و مردم اصفهان

http://www.iranname.net/1392/03/05/post-990/

علی راعی نامزد شورای شهر شد



علی راعی، نامزد انتخابات شورای شهر اصفهان:

به میثاق با شهر و مردم اصفهان پایبندم

ایران‌نامه: علی راعی نامزد اصلاح طلب شورای شهر اصفهان پایبندی خود را به میثاق با شهر و مردم اصفهان که از سوی فعالان جامعه مدنی اصفهان منتشر شده است، اعلام نمود و ابراز امیدواری کرد که با ورود به شورا با رای مردم بتواند به پیمانی که با مردم برای به ثمر نشاندن این آرمان ها بسته وفا کند.

علی راعی روزنامه نگار منتقد و رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان در هیئت‌های اجرایی و نظارتی استان اصفهان به استناد بند ج- د  ماده  26 قانون انتخابات، رد صلاحیت شده بود که با اعتراض به شورای عالی نظارت  در آخرین روز قبل از شروع تبلیغات تایید صلاحیت شد.

وی محور برنامه های خود را در این دوره از انتخابات در دو بخش فرهنگی و اجتماعی بیان نمود. توجه به ارتقاء فرهنگ شهروندی، ایجاد شهر سالم ، توجه به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی، رفع مسائل شهری مثل ترافیک و بافت های فرسوده، ارتقاء سطح خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی، مسائل زیست محیطی شهر اصفهان و در راس آن زاینده رود از جمله اهداف وی می باشد.

راعی در مورد اولویت هایش در شورای شهر گفت: تلاش خواهم نمود که شهروندان با حقوق شهروندی خود بیشتر آشنا شوند و بجای این که بخش عمده بودجه شهر صرف تبلیغات کور شهری شود، این بودجه را صرف به پایان رساندن پروژه های ناتمام شهر کنیم که گرفتاری های زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی از پروژه ها مثل مترو بعد گذشت بیش از دو دهه و صرف هزینه های سرسام آور ملی و استانی به یک معضل فرساینده شهری تبدیل شده اند و اگر درست و بجا بودجه ها هزینه می شد، اکنون این پروژه های ناتمام مثل مترو، مسجد مصلی و ورزشگاه نقش جهان و غیره به اتمام رسیده بود.

علی راعی یکی از نامزدهایی است که اعلام پایبندی و پشتیبانی خود را به " میثاق با شهر و مردم  اصفهان" اعلام نموده است.

وی در این مورد گفت: بر پیمانی که با شهر و مردم اصفهان بسته ام، پایبندم و تلاش می کنم که "شکوه چند هزارساله سپاهان را زنده کنم" تا اصفهان به جایگاه درخور خود به عنوان یک شهر مطرح فرهنگی، و گردشگری در سطح جهان دست پیدا کند.

 

ادامه مطلب ...

حمایت طیف های مختلف از میثاق



پشتیبانی گسترده نامزدهای شورای شهر

از میثاق فعالان مدنی با شهر و مردم اصفهان

ایران‌نامه: پس از انتشار متن میثاق نامه با شهر و مردم اصفهان که با امضای بیش از هشتاد نفر از فعالان مدنی، شهروندان و دوستداران اصفهان منتشر شد، شماری از نامزدهای انتخابات شوراهای شهر اصفهان -چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی- با امضای این میثاق متعهد شدند که به عنوان یک شهروند و در صورت انتخاب شدن به عنوان یک عضو مسئول و متعهد در شورای شهر به مفاد آن پایبند باشند. در ادامه به نظرات برخی از نامزدهای طیف‌های مختلف سیاسی که در روزهای اخیر درباره متن میثاق در رسانه های مختلف منتشر شده، نگاهی خواهیم داشت:

محمود حسینی، استاندار اسبق اصفهان و کاندیدای اصلاح طلب چهارمین دوره انتخابات شورای شهر اصفهان با اشاره به این که میثاق نامه فعالان فرهنگی و مدنی شهر اصفهان در نوع خود بسیار جالب است و نحوه کار این میثاق نامه را می پسندم، ادامه داد: علاوه بر حمایت از این میثاق نامه می توان گفت که این میثاق نامه می تواند ساز و کاری نظارتی برای شورای آتی شهر اصفهان داشته باشد.

وی افزود: مهمترین هدف از امضا این میثاق نامه از سوی کاندیداهای اصلاح طلب، رعایت حقوق شهرونی است. ما متعهد شده‌ایم که امکانات عمومی شهر را در راستای خدمت به مردم و تضمین شهر سالم به کار گیریم و منافع شخصی را در امور  شهری دخالت ندهیم. اگر بر خلاف این عمل کنیم ناقض این عهدنامه هستیم. ما پایبند به قانون اساسی با رویکرد اصلح طلبی هستیم و در تصمیمات شهری و انتخاب شهردار کاملا به صلاح مردم عمل می‌کنیم.

مصطفی معین، از نامزدهای شورای چهارم شهر اصفهان، با اشاره به میثاق نامه فعالان فرهنگی و مدنی اصفهان که در رابطه با اولویت های شورای چهارم اصفهان به امضا رسیده است، تصریح کرد: به عنوان یکی از نامزدهای شورای شهر اصفهان در این دوره، تمام مفاد این میثاق نامه را تایید می کنم.  وی ادامه داد: بنده به عنوان یکی از نامزدهای شورای شهر این میثاق نامه را امضا کرده ام.

علی راعی، کاندیدای اصلاح طلب چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان: بر پیمانی که با شهر و مردم اصفهان بسته ام، پایبندم و تلاش می کنم که "شکوه چند هزارساله سپاهان را زنده کنم" تا اصفهان به جایگاه درخور خود به عنوان یک شهر مطرح فرهنگی، و گردشگری در سطح جهان دست پیدا کند.

غلامرضا شیران، از نامزدهای شورای شهر اصفهان، به میثاق نامه فعالان فرهنگی و مدنی شهر اصفهان در رابطه با اولویت های شورای چهارم اصفهان اشاره کرد و گفت: این میثاق نامه را دیدم و در حدی که آن را بررسی کردم خوب بود.

مجتبی شهیدی، از نامزدهای شورای شهر اصفهان با بیان اینکه به میثاق نامه شهر اصفهان در رابطه با شورای چهارم شهر اصفهان پایبندم،وی با ابراز رضایت از میثاق نامه ای که از سوی فعالان فرهنگی و مدنی شهر اصفهان به امضا رسیده است، گفت: به دلیل سابقه ای که بنده در عرصه فرهنگی و به ویژه رسانه ای دارم به نظرم کارهای شورای شهر و شهرداری در عرصه فرهنگی مثبت بوده است.

 ابوالفضل قربانی، یکی از نامزدهای شورای شهر اصفهان در دور چهارم، به میثاق نامه ای که از سوی برخی فعالان فرهنگی و مدنی شهر اصفهان در ارتباط با مسائل و دغدغه های مهم اصفهان در دوره چهارم شورای شهر تدوین و امضا شده است، اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه این میثاق نامه را تایید و حمایت می کنم پیشنهادهای دیگری نیز برای اضافه کردن به مفاد آن در نظر دارم.

 متن کامل میثاق با شهر و مردم اصفهان

یادداشتی از آثار حکیمی


مخالفت با واژه‌‌های پارسی،

اهانت به زبانِ مادری اکثریت مردم افغانستان است

آثار حکیمی  ( روزنامه نگار افغانستانی)


در برابر فارسی‌ستیزی و تمامیت‌خواهی رایج در این کشور، اگر حرفی زدیم و یا موضع گرفتیم، با برچسپ قوم‌گرایی از سوی گروه‌های فارسی ستیز و توجیه‌گران‌شان روبرو شدیم. در نخست تصور ما بر این بود که این واکنش‌ها ناشی از ناآگاهی‌ست و می‌توان با آن با روشن‌گری مقابله کرد،‌ اما به مرور زمان ثابت شد که آن‌ها به هدف و نیت کار خود آگاه‌اند و در برابر این گونه برخورد‌ها تمکین نخواهند کرد.

ثابت شد که دشمنی ‌آن‌ها با زبان فارسی ناشی از تفکرِ تبعیض‌آمیزی است که ذهن و قلب شان را بیمار کرده است و این بیماری با روشن‌گری در مورد چیستی زبان و این که این واژه‌ها فارسی‌اند، بهبود نمی‌یابد چون منطق طرف منطق زور و عدم پذیرش استدلال است.

طی چندین سال، بارها آن‌ها را مخاطب قرار داده و در نوشتارهای بی‌شمار مطرح کردیم که استفاده از واژه‌ها‌ی فارسی حق مسلم شهروندان این سرزمین است. با استناد به نمایندگان شورای تصویب قانون اساسی و همین طور متن امضا شده‌ی قانون اساسی، نوشتیم که بند آخر ماده‌ی شانزدهم قانون اساسی (مصطلحات ملی) پس از تصویب متن اصلی توسط حلقه‌ی فاشیست ارگ اضافه شده است.

ادامه مطلب ...

نامه جمعیت زنان به نمایندگان مجلس


 

جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست خطاب به نمایندگان مجلس:

با مدیریت یکپارچه و درست، زاینده رود را نجات دهیم

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست شاخه اصفهان با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به نمایندگان مجلس که رونوشت آن را برای مسئولان اجرایی و حکومتی کشور فرستاده‌اند خواستار اصلاح روش‌های مدیریتی منابع آب به ویژه زاینده‌رود شده اند و تاکید کرده اند که برای رسیدن به این هدف «مدیریت یکپارچه حوضه­های آبخیز و طرح جامع منابع آب باید در اولویت اول برنامه­های ملی قرار گیرد.»

جمعیت زنان، در این نامه، ریشه اصلی بحران آب زاینده رود را مربوط به اعمال روش غلط مدیریت استانی منابع آب دانسته و آورده اند: « از سال 1384 و به دنبال استانی شدن و تفکیک مدیریت آب از حالت حوضه آبخیز به مرزهای سیاسی و استانی مشکلات به شدت افزایش یافته است و منجر به نتایج تلخ و فاجعه بار شده است.»

این سازمان مردم نهاد فعال زیست محیطی کشور، در ادامه خواستار شده‌ است: «از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم برای منافع ملی کشور و حفظ یکپارچگی آن جلوی رفتارهای غیر قانونی، غیر علمی، غیر عادلانه و غیرمیهنی را گرفته و اجازه ندهند بر اساس منافع گروهی و قبیله­ای این تغییر مرزی داده شود، همچنین عامل تنش و تخریب در مسائل آب کشور که بی تردید تأثیرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی به دنبال دارد، یعنی قانون استانی شدن آب را با رویکرد به منافع ملی و حوضه­های آبخیز اصلاح کرده و از نظریات علمی ، کارشناسی و تخصصی استفاده نمایند.

متن کامل این نامه سرگشاده را در ادامه بخوانید: 

ادامه مطلب ...