ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعترض شجریان به صدا و سیما

 

« ایران، ای سرای امید » ارتباطی به شرایط کنونی ندارد

در پی اعتراض های گسترده ایرانیان به رویدادهای ناگوار اخیر، محمدرضا شجریان استاد آواز ایران، با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار عدم پخش آثارش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد. شجریان در این نامه، به ویژه از سرود " ایران، ای سرای امید" نام برده و اعلام کرده است که آثارش به هیچ وجه مرتبط به شرایط کنونی نمی‌باشد. وی همچنین به رئیس سازمان صدا و سیما تأکید کرده است که در سال ۱۳۷۴ نیز درخواست عدم پخش آثارش را به رئیس وقت سازمان یاد شده ارسال کرده است. متن نامه وی و تصویر آن چنین است:

جناب آقای ضرغامی،
رییس محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی
سلام
همانطور که اطلاع دارید صدا و سیما در شرایط فعلی مستمراً اقدام به پخش سرودهای میهنی اینجانب به ویژه سرود "ای ایران ای سرای امید" می‌کند. جنابعالی مستحضرید این سرود و دیگر سرودهای خوانده شده متعلق به سال ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ است و هیچ ارتباطی به شرایط کنونی ندارد.اینجانب در سال ۱۳۷۴ نیز اعلام کردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم. مجدداً تقاضای خود را تکرار کرده و تاکید می کنم، آن سازمان هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون سریعاً کلیه واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند.

محمد رضا شجریان

۲۵/ ۳/ ۱۳۸۸

               

خاستگاه: شجریانی ها

نظرات 3 + ارسال نظر
لطف ا...حاجی هاشمی ی - م 27 خرداد 1388 ساعت 11:37 ب.ظ

استاد عزیز و گرامی جناب آقای دکترسپنتا، درود بر شما ودرود بر استادمحمد رضا شجریان سربلند ، بعنوان یک ایرانی به داشتن چنین هم میهنان آزاده ای برخود می بالم . سربلند وپیروز باشید

مهرداد سپهر 29 خرداد 1388 ساعت 11:38 ق.ظ

درود صدا وسیما این روزها با یک جانبه گرایی و بلند گو شدن یک گروه خاص معلوم الحال در کشور بیشتر درنشان دادن چهره نامردمی خود می کوشد .

مهرک 31 خرداد 1388 ساعت 08:58 ق.ظ http://1lahze.blogfa.com/

سلام جناب دکتر سپتا
متشکر از این که نامه ی استاد شجریان را در سایت خود گذاشتید. شنیده بودم درباره ی آن اما با چشم خودم نخوانده بودم.
به نظر من استاد شجریان در حق هم‌وطنان خود کم لطفی کرده اند. سرود« ایران ای سرای امید» برای بیشتر ما نوستالوژی دارد و یادآور روزگار گذشته است. شاید شرایط حاکم بر ایران تغییر کرده باشد اما ایران همان ایران است و ایرانی همان ایرانی .ایران همیشه سرای امید است اگر چه شرایطش بر وفق مرادمان نباشد. این روزها که صدای استاد را از تلویزیون می شنیدم به خاطر وجود ایشان در کشورم بر خود می بالیدم. اگر قرار باشد هنرمندان بزرگمان هنر خود را از مردم دریغ بدارند ، پس جای گلایه نیست اگر نورسیدگان موسیقی پاپ تمام ذهن و وقت مردم ما را به خود مشغول کنند.
برای استاد عزیز _ محمد رضا شجریان _ آرزوی سلامت دارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد