ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعتراض ایرانیان به اشپیگل ادامه دارد

بیان نامه اعتراضی ایران دوستان درباره نوشتار توهین آمیز اشپیگل

پس از انتشار نوشتار توهین آمیز هفته نامه آلمانی اشپیگل درباره کورش بزرگ،  اگرچه برخی با اهداف مشخص کوشیدند تا با زیر سوال بردن حرکات اعتراضی ایرانیان، در این مورد و موارد دیگر دوستداران ایران را بفریبند و آنان را به سکوت بکشانند و از حساسیت و مسئولیت شناسی فعالان فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی در این شرایط خطیر که کشورمان از همه سو مورد هجوم بدخواهان قرار دارد بکاهند ، اما خوشبختانه موج گسترده اعتراض های هم میهنان در درون مرز و برون مرز ادامه یافت و به خوبی نشان داد که دوستداران ایران با هوشیاری همه کنش ها و واکنش های دوستان و دشمنان مام میهن را به خوبی زیر نظر دارند و به موقع واکنش نشان می دهند. در همین راستا ، گروهی از ایران دوستان در بیان نامه ای به ملت ایران و فرهنگ دوستان جهان ، با اشاره به زمینه ها و انگیزه های نویسنده یا نویسندگان چنین نوشتارهایی، آورده اند :

سیاست های خشن و دور از تمدن و فرهنگ ایرانی به قدرت نشستگان، چنان فضایی علیه ایران و ایرانی به وجود آورده که هر چه به این فرهنگ و تمدن وابستگی دارد، مورد خشم و هجوم بیگانگان قرار گرفته است.

متاسفانه در روزهای گذشته شاهد توهین غیرمنصفانه هفته نامه آلمانی اشپیگل به بزرگ ترین فرمانروای تاریخ ایران و بلکه جهان و منجی و نماد آزادی – کوروش بزرگ – بوده ایم که به سزاوار او را باید پدر حقوق بشر نامید.

ما ایران دوستان ضمن محکوم کردن این عمل به دور از خرد اشپیگل، بیان می کنیم که تازش به فرهنگ و تمدن ایرانی، تازش به فرهنگ و تمدن بشری است و آنانی که خود را متمدن می نامند، نباید به چنین تحریف های تاریخی متوسل شوند. از آن اسفناک تر آن که در درون کشور ما هم گروهی از قدرت به دستان، خود بزرگترین آسیب ها را به فرهنگ و تمدن ایرانی و به چهره ایرانیان در نزد جهانیان زده اند. در این سال ها ما شاهد روزی نبوده ایم که در آن خبر ناگواری از تخریب آثار مادی و معنوی ایرانیان به گوش نرسد.

ما امضاکنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن هر دوی این حرکت ها، از قدرتمداران می خواهیم از کارهایی که منجر به آسیب زدن به هویت ایرانیان شود، بپرهیزند و به فرهنگ دوستان جهان اعلام می کنیم که اعمال این کار به دستان را به حساب مردم و تاریخ پربار ایرانیان نگذارند و با ملتی که در طول تاریخ خدمات شایانی به تمدن و فرهنگ بشری کرده است، عناد نورزند. به باور ما این گونه کارها نهایت بی خردی و فرهنگ ستیزی نزد افکار عمومی جهانیان و نسل های آینده خواهد بود.

این بیان نامه به امضای افراد زیر رسیده است : ادیب برومند، الهه امیرانتظام، مهندس عباس امیرانتظام، بانو دکتر لقا اردلان، بانو فرشید افشار، ابوالقاسم آخته، دکتر داود هرمیداس باوند، مهندس مرتضی بدیعی، دکتر جهانشاه برومند، تیرداد بنکدار، دکتر چنگیز پهلوان، بانو گیتی پورفاضل، ابوالحسن پازوکی، سرهنگ بازنشسته نصرالله توکلی، بیژن جانفشان، عیسی خان حاتمی، دکتر علی حاج قاسمعلی، علی حیدری، مهندس حمیدرضا خادم، دکتر پرویز دبیری، جمال درودی، مهندس آرش رحمانی، بهرام رحمانی وحید، دکتر علی رشیدی، دکتر محسن رهامی، مهندس اشکان رضوی، مهندس کورش زعیم، دکتر احمد ساعی، بانو توران شهریاری، مهندس مجید ضیایی، یوسف فلاح، دکتر محسن فرشاد، سرلشکر بازنشسته ناصر فربد، دکتر باقر قدیری اصلی، دکتر علیقلی محمودی بختیاری، هرمز ممیزی ، دکتر محمد ملکی، مهندس حمیدرضا مسیبیان، مهندس علی اکبر معین فر، بانو پریچهر مبشری، دکترعلی اکبر نقی پور، دکتر عبدالرضا  هوشنگ مهدوی، مهندس حبیب یکتا، دکتر شاهین سپنتا.

نظرات 3 + ارسال نظر
خدادادیان 28 مرداد 1387 ساعت 03:09 ب.ظ

درود بر شما
از قدیم گفته اندحرمت امامزاده به متولی ان است!
موفق باشی

هامون 28 مرداد 1387 ساعت 10:47 ب.ظ

شما فارسها آنقدر به خودتان کورش و داریوش و ...در خیالات خودتان تلقین کرده اید که خودتان هم باورتان شده.حقیقت تلخ است اما باید خورد.

مانی 29 مرداد 1387 ساعت 06:50 ق.ظ http://bakhtiar.blogsome.com

با درود بشما جناب سپنتا. سخنِ شما بسیار محترم و متین است. من هم در وبلاگم به جنبه ای از اعتراضاتی که برخی از شبه روشنفکران به اعتراضاتِ ایرانیان در این باره وارد می کنند چیزکی نوشته ام. بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد