ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

خطرات رطوبت ناشی از سد سیوند

رطوبت به سنگ های آرامگاه کوروش رسید

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه اعتماد ، زمانی که سد سیوند آبگیری شد بسیاری از کارشناسان به خاطر بالا رفتن رطوبت در طول زمان و آسیب های بسیار جدی به آثار تاریخی مخالف آبگیری این سد بودند، به این دلیل که افزایش رطوبت اثراث غیرقابل جبرانی بر آثار سنگی پاسارگاد که از جنس سنگ های آهکی و جذب کننده رطوبت هستند، می گذارد. اما آن زمان مسوولان دلایل کارشناسان را غیرعلمی دانستند و با سفسطه و ممنوع المصاحبه کردن کارشناسان مخالف آبگیری سیوند این سازمان با خبرنگاران در نهایت این سد فروردین ماه 86 آبگیری شد.اما اگر امروز بعد از گذشت بیش از یک سال به کنار آرامگاه کوروش که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است بروید متوجه می شوید رطوبت خاک در اطراف آرامگاه کوروش به حدی است که این رطوبت به تمام سنگ های اطراف نیز رسیده است.

اما به گزارش میراث خبر بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد معتقد است؛ «رطوبت در آرامگاه کوروش از گذشته بوده است و در حال حاضر به علت سازگار شدن سنگ ها با رطوبت موجود هرگونه رفع رطوبتی نیاز به کنترل سنجش رطوبت در منطقه دارد. به همین منظور طرحی به پژوهشگاه ارائه و در آن رطوبت کف آرامگاه با استفاده از دستگاه های پیشرفته و متخصصان داخلی و خارجی مونیتور می شود.»با وجود تذکرهای پی درپی کارشناسان میراث مبنی بر صدمه زدن رطوبت به آرامگاه کوروش هنوز مشخص نیست چرا مسوولان بر آبگیری سد سیوند، اصرار فراوان داشتند. اما اکنون که آرامگاه کوروش در وضعیت اسفناکی به سر می برد و رطوبت به سنگ های آن رسیده مشخص نیست چرا مسوولان همچنان برای جلوگیری از آسیب زدن رطوبت به سنگ های آهکی اقدامی نمی کنند.

  

                    رطوبت در پایه های سنگی آرامگاه / عکس از تارنمای نجات پاسارگاد به نقل از  CAIS

محمدحسن طالبیان در این باره به میراث خبر گفت؛ « قرار است برای کنترل میزان رطوبت کف آرامگاه کوروش و پاسارگاد دستگاه های سنجش رطوبت در محل نصب شود. این دستگاه ها قیمت ارزانی ندارند و تنها وجود آنها هم کافی نیست. بلکه باید در کنار این دستگاه ها یکسری پژوهش های علمی و بین المللی نیز انجام گیرد.» شاید مسوولان میراث فرهنگی برای یکی از برگزیده ترین آثار تاریخی ایران قیمتی تعیین کرده اند که اینچنین توانایی تهیه چند دستگاه که وزارت نیرو نیز متعهد تهیه آنها شده بود را ندارند. اما تهیه هزینه برگزاری همایش های متعدد در زمینه گردشگری برایشان مشکلی نیست.طالبیان معتقد است؛ «رطوبت بخشی از طبیعت خاک است و کل آثار موجود در پاسارگاد با طبیعت منطقه به تعادل رسیده اند اما باید تلاش کرد تا یک سیستم مونیتورینگ جامع و علمی در پاسارگاد تاسیس شود و 24 ساعته شرایط محیطی پاسارگاد را اندازه گیری کرد.»

با این وجود مشخص نیست در حالی که مسوولان بنیاد پارسه و پاسارگاد زودتر از خبرنگاران از رطوبت و آسیب های دیگر بر آرامگاه خبر داشتند چرا منتظر شدند تا خبرنگار میراث خبر این موضوع را در رسانه ها منتشر کند و بعد واکنشی از خود نشان دهند.

به گفته طالبیان، در حال حاضر یکسری از سنگ ها با طبیعت زمین سازگار شده اند. این موضوع در تخت جمشید نیز به چشم می خورد. بسیاری از سنگ های این بنا در همان زمان حفاری، حدود 60 سال پیش هنگامی که از خاک بیرون آمدند پوسیدند و این موضوع فقط به خاطر تغییر شرایط زیستی سنگ است.

وی همچنین افزود؛ «به همین دلیل هخامنشیان همیشه چند کف در نظر می گرفتند یعنی پس از زیرسازی اولیه از چند لایه سنگ دیگر نیز استفاده می کردند. این موضوع چند دلیل داشته است. یکی از آن دلایل فنی زلزله بوده و دلیل دیگر آن بالا بودن آب های زیرزمینی در منطقه است.»مونیتور کردن وضعیت رطوبت در منطقه سبب می شود تا تکلیف گروه مرمت برای تعیین اندازه رطوبت منطقه مشخص شود. به این ترتیب معلوم می شود کجا لازم است رطوبت پایین آمده یا در کجا نباید به رطوبت منطقه دست زد.

اما طالبیان درباره رطوبت منطقه گفت؛ «در نزدیکی پاسارگاد دو چاه اندازه گیری آب های زیرزمینی به اندازه 5/3 و 7 متر داریم که در حال حاضر چاه 5/3 متری خشک و آب چاه 7 متری نیز به شدت پایین رفته است. از طرفی آب رودخانه پلوار نیز پایین است و به همین علت بحث ها درباره بالا آمدن میزان آب های زیرزمینی منتفی است.»

طالبیان گفت؛ «برای این کار باید یک برنامه ریزی پژوهشی و علمی زمان دار در نظر گرفت ولی اگر بدون سنجش های علمی در منطقه دخالت کنیم راه را به اشتباه رفتیم.» این گفته طالبیان ما را به یاد سخنان مدیر پژوهشگاه باستان شناسی می اندازد که معتقد بود رطوبت را ما باید در طی سال ها بررسی کنیم و نمی توانیم در کوتاه مدت به نتیجه برسیم. شاید همین سخنان فاضلی کافی بود تا به اهمیت حفظ آرامگاه کوروش در میان مسوولان سازمان میراث فرهنگی پی برد.به گفته وی مدیریت انجام این پژوهش ها و اجرای محلی و منطقه یی آن به عهده بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد است. اما پژوهش های ملی و بین المللی این قبیل مطالعات به عهده پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار است.

گفتنی است ، در همین مورد تارنمای کانون پژوهش های ایران باستان  ( CAIS ) با انتشار عکس هایی از آرامگاه کورش و اثرات تخریبی ناشی از رطوبت سد سیوند ، یادآور شد در حالی که مسئولان دولتی مدعی شده اند که هیچ خطری برای آرامگاه کورش بزرگ نیست، این عکس ها اثرات تخریب ناشی از آبگیری سد سیوند بر آرامگاه کورش بزرگ را تایید می کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
الناز 12 فروردین 1389 ساعت 11:52 ق.ظ http://www.pat-mat88.blogfa.com

واقعا ما باید از داشتن چنین مقامات بی فکری ابراز تاسف بکنیم امیدوارم هنوز هم کسانی وجود داشته باشند که نگران ایران وزحماتی که گذشتگان وبزرگان این مرز و بوم کشیده اند باشند *با آرزوی سرافرازی ایران و ایرانیان*
بادرود و بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد