ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پولک و نبات اصفهان ثبت ملی شد


ثبت پولک و نبات، کام اصفهانی ها را شیرین کرد

در هفتمین همایش سراسری ثبت، شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی، روش تولید سنتی پولک و نبات اصفهان را در فهرست میراث معنوی به ثبت رساند.

نبات یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب ایرانی‌هاست که در همه جلوه‌های زندگی ایرانیان از شادی تا غم حضور دارد. نهادن شاخ نبات بر سفره عقد هنگام پیمان زناشویی به نشانه آرزوی زندگی شیرین عروس و داماد، و یا استفاده از آن در هنگام بیماری‌ها در پزشکی سنتی ایرانی، نشان از اهمیت این شیرینی نزد ایرانیان دارد. از دیرباز بهترین و اصیل‌ترین نوع نبات در ایران و به ویژه در اصفهان تولید ‌شده است. پولکی نیز یکی از سوغات و شیرینی‌های معروف و مخصوص اصفهان است.

در حال حاضر اکثر کارگاه‌های سنتی پولکی و نبات اصفهان روی به تعطیلی می‌روند و تنها تعداد معدودی گارگاه سنتی تولید نبات و پولکی اصفهان در برخی نقاط اصفهان به صورت پراکنده باقی مانده و فعال هستند و عمده پولکی و نبات اصفهان در کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ به روش صنعتی یا نیمه صنعتی تولید می‌شود. از بازار قنادها در بازار بزرگ اصفهان که در گذشته یکی از کانون‌های تولید و فروش نبات و پولکی اصفهان بود، جز نام چیزی باقی نمانده و اکنون حجره‌های آن به عطاری و لباس فروشی تغییر کاربری یافته‌اند. گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی را درباره اهمیت ثبت پولک و نبات اصفهان در این نشانی بخوانید. آگاهی های بیشتر درباره پولکی و نبات اصفهان را در این نشانی بخوانید.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن 10 بهمن 1391 ساعت 05:50 ب.ظ http://charbagh.blogfa.com

درود
جشن سده بر شما خجسته باد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد