ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

جلوی تخریب غارها را بگیریم

 

تخریب غارهای ایران شتاب یافته است

ایران‌نامه: روند تخریب غارهای ایران از طریق توریستی کردن آن‌ها، یادگاری نوشتن روی دیوار غار، رنگ‌پاشی بر روی غارسنگ‌ها و شکستن آنها، زباله‌ها و پسماندهای به جامانده از بازدید کنندگان، معدن‌کاری و سد‌سازی در اطراف غارها، تخریب و باز کردن دهانه غارها برای سهولت ورود و خروج افراد، گنج‌جویی و حفاری‌های غیر مجاز در غارها شتابی روز افزون یافته است. به گزارش ایران‌نامه، مهرداد حاجی‌هاشمی عضو انجمن غارشناسان و غارنوردان ایران با بیان این مطلب افزود: «شوربختانه گروه‌های کوهنوردی و گردشگری با نفرات زیاد از حد و بدون پوشاک مناسب غارنوردی، کلاه کاسک، هدلامپ و بدون دانش و آگاهی، به صورت بی‌رویه از غارها بازدید نموده و علاوه بر این‌ که غارها را تخریب می‌کنند به خودشان هم آسیب می‌زنند.

سرپرست گروه غارشناسی و غارنوردی اصفهان در ادامه گفت: «در ایران، کوهنوردان و سنگ‌نوردان پس از مدتی که به کوهنوردی، سنگ‌نوردی و گردشگری پرداختند در وقت‌های بیکاری یا باز نشستگی و به قول خودشان (زنگ تفریح) به غارپیمایی و غارگردی با نفرات زیاد می‌پردازند که نتیجه چشمگیر این غارپیمایی‌های بی‌رویه و غیر اصولی،  به صورت تخریب، شکستن غارسنگ‌ها، نوشتن یادگاری ها، به هم زدن اکوسیستم جانوری غارها، انباشته شدن زباله ها و آلوده‌سازی محیط حساس غارها بروز پیدا کرده است».

وی در ادامه ضمن انتقاد از روش‌های فعلی مطالعه بر روی غارهای ایران تاکید کرد: «کوه‌های ایران با وجود بافت‌های آهکی گسترده هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته و مناطق کارستی زیادی که غارهای آهکی در آن شکل می‌گیرند، در ایران کاوش نشده است و متاسفانه در ایران اکثر غارهای کشف شده توسط محلی‌ها، گنج‌جویان و سود جویان بر اساس افسانه‌های قدیمی پیدا شده‌اند و یا به صورت اتفاقی توسط کوهنوردان کشف شده‌اند».

این مربی غارنوردی در ادامه به بیان اهمیت مطالعات غارشناسی پرداخت و گفت: «غارشناسی و غارنوردی در تمام دنیا به گونه‌ای دیگر است و کاربرد های آن در آب‌شناسی، طرح‌های بزرگ ساختمانی، سد‌سازی، راه‌سازی، در ساخت پل‌ها و تونل‌ها و در رشته‌هایی نظیر زمین‌شناسی، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی، چینه‌شناسی، دیرینه‌شناسی اهمیت و کاربرد فراوانی دارد».

حاجی هاشمی در ادامه خواستار توجه بیشتر به رشته غارشناسی و غار نوردی شد و گفت: «انقلاب غارنوردی در ایران 2 سال است که آغاز شده و آن را هم مدیون اتحادیه جهانی غارشناسی هستیم؛ متاسفانه تا قبل از اردوی بین‌المللی غارشناسی در سال 2008، غارنوردی در ایران کم اهمیت بود زیرا غارنوردی زیر نظر فدراسیون کوهنوردی بود و هیچ تلاشی برای بهبود و گسترش علمی و عملی این رشته توسط این مرجع مدعی صورت نگرفت. امروز فدراسیون، هیات‌ها و گروه‌های کوهنوردی باید خود را به دانش روز این رشته تجهیز کنند تا کمتر شاهد حوادث مرگبار در غارنوردی و همچنین تخریب غارها باشیم». 

سرپرست گروه غارشناسی و غارنوردی اصفهان از همه غارنوردان و گردشگران و دوستداران طبیعت خواستار شد: «بیایید جلوی تخریب غارها را بگیریم و از آنها حفاظت کنیم. غارها را به همان وضعیتی که هنگام ورود شما بوده ترک کنید، وقتی به غاری می‌روید از خود چیزی در آنجا جانگذارید و هنگامی که از غاری خارج می‌شوید، هیچ چیز با خود بیرون نیاورید. این کار فقط با بالا رفتن دانش خود و دیگران در مورد غارها ممکن است».

         

          

         

         

                    

نظرات 3 + ارسال نظر
جلال زارعی 8 اسفند 1389 ساعت 11:55 ق.ظ http://farzand-iran.blogspot.com/

سلام
مطلب درست و بجایی رو بیان کردین
در وبلاگ جدیدم شمارو لینک کردم

گرامی دوستان عزیز،
من نیز با شما هم رای میباشم که ناهنجاری درگرفته است و جلوی آنرا نمیتوان گرفت الا با رساندن آگاهی بمردم و وضع قوانینی درخور که عمل به این آگاهی رسانیها را پشتیبانی و ملزم نماید. تا رسیدن به این مرحله بایستی از کسانی همانند شما سپاسگزار بود که توجه دیگران را به امری که ظاهرا بی اهمیت جلوه مینماید و در واقع گرانقدر است، جلب مینمایید.

موفق و پیروز باشید.

فرزند طبیعت 13 اسفند 1389 ساعت 11:47 ب.ظ

درود
بسیار جای افسوس داره که ملت ما یادشون رفته از چه فرهنگی برخاستند
امروز وقتی به دیواره های خط خورده باغ دولت آباد یزد نگاه می کردم
خدا می دونه چه حسی بهم دست داد
شاید تنها چیزی که باید بگیم اینه که متأسفیم برای قومی که نابخردانه دارن نابود می کنن آن چه که باید برای فرزندانشون به یادگار بمونه
فرهنگ ما خیلی وقته نابود شده
شاد زید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد