ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

از این پس، زنان هم می توانند موبد شوند

 

برای نخستین‌بار، زنان به مقام موبدی دست خواهند یافت

 ایران‌نامه: برای نخستین‌بار، هشت بانوی زرتشتی به انتخاب انجمن کنکاش موبدان، جهت احراز مقام موبدی برگزیده شدند. به گزارش تارنمای خبری - تحلیلی "برساد"، انجمن موبدان از موبدیار شدن 8 بانوی زرتشتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. بر اساس این گزارش، دکتر موبد اردشیر خورشیدیان با اعلام این مطلب، گفت: «از سال‌ها پیش و از زمان موبدان آذرگشسب و شهزادی مساله موبدی بانوان همواره مطرح بوده است، ولی شاید هیچ‌گاه این شرایط پیش نیامد». وی به برابری زنان و مردان در باور زرتشتیان اشاره کرد و افزود: «در طول تاریخ هم اگرچه اسمی از موبدان زن باقی نمانده، ولی همواره زنان نقش بزرگی را در نگهداری و پاسداری از دین داشته اند». رئیس انجمن موبدان درباره علت انتخاب این هشت بانو به موبدی گفت: «انجمن موبدان در این زمینه بیشتر به دانش دینی، پاسخگویی شایسته و زیباخوانی اوستا توسط بانوان توجه کرده است». 

موبد پدرام سروش‌پور، دیگر هموند انجمن موبدان نیز با تاکید به برابری زنان و مردان در دین زرتشتی در سخنانش به پوروچیستا دختر اشوزرتشت اشاره نمود و گفت: «در گات‌ها، اشوزرتشت دختر خود را پورچیستا نام می‌برد، چیستا به معنی دانش دین است و پور یعنی زیاد، پس او دختر خود را دارنده دانش بالای دین نام می‌برد».  

وی در ادامه افزود: «بر این اساس انجمن موبدان تصمیم گرفته تا موبدی زنان که یک اصل بازمانده دینی است و اتفاقا کاملا منطبق بر پایه‌های باور زرتشتی می‌باشد را اجرا نماید، وی از تنظیم آیین‌نامه جدیدی جهت موبد‌شدن خبر داد که بر اساس آن بانوان نیز می‌توانند موبد شوند و در ادامه به توضیح نحوه انتخاب این بانوان پرداخت و از معیارهایی چون سابقه و شخصیت اجتماعی، تحصیلات و سوابق پژوهشی و بالاخره آوای خوش اوستا‌خوانی و نگاه زیبا به دین، در این انتخاب سخن گفت.  

از نگاه موبد سروش پور وجود پتانسیل بسیار بالای دانش دینی یکی از دلایل این انتخاب از سوی انجمن موبدان بوده و با اشاره به برگزاری 17 دوره همایش مانتره توسط کانون دانشجویان زرتشتی گفت: «این برنامه باعث تربیت گروه زیادی از بانوان شده که هم دین را زیبا درک می‌کنند و هم زیبا بیان می‌کنند». این هموند انجمن موبدان سپس به برگزاری دوره‌های مختلف تکمیلی موبدیاری در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: «درحال حاضر این افراد آزمون‌های نهایی دوره را پشت سر می گذارند تا پس از آن طی مراسمی رسما به عنوان موبدیار معرفی شده و در لباس موبدی به پاسداری از دین و فرهنگ زرتشتی بپردازند.  

میترا مرادپور، راشین جهانگیری، سرور تاراپوروالا، پروا نمیرانیان، فریبا مالی، بهناز نعیم آبادی، پریا ماوندی و مهرزاد کاویانی از شهرهای تهران، یزد، کرمان و کرج، هشت بانویی هستند که از سوی انجمن موبدان برای موبدی انتخاب شده اند و به زودی در جشنی باشکوه به جرگه موبدیاران خواهند پیوست.

نظرات 6 + ارسال نظر
نادیا 3 بهمن 1389 ساعت 12:34 ق.ظ

چه خبر خوبی
شادمان شدم. باید خیلی زودتر از اینها این اتفاق می افتاد. اا حالا هم جای تشکر دارد. فرهنگ ایرانی همیشه پیشتاز بوده و باید باشد.

خواندن اوستا هنر نیست. این بانوان باید خرقه سالوس و ریای موبدی و آخوندی را بریزند بیرون و جایش سرودهای شادمان بگذارند. فرهنگ ایرانی زمانی در زمینه شعر و شاعری پیشتاز بوده است نه در دیگر زمینه ها. وسط جاده ابریشم پلی بودیم و پل نشین. بر ما یأس و حرمان و زلزله و چپاول باریده است. خواندن حماسه مادها- پارسها در اوستا دلخوش کنکی بیش نیست. از قافله تمدن بر جای مانده ایم. در آخوندستان هستیم.
خوش باشید ولی نه خوشبین افراطی

خسرو مرادپور 3 بهمن 1389 ساعت 10:36 ق.ظ

http://www.amordad6485.blogfa.com/post-6830.aspx
منبع دیگر

نسرین فرهمند 3 بهمن 1389 ساعت 08:46 ب.ظ

من اصلا با آقای مفرد موافق نیستم. اتفاقا خواندن اوستا نه تنها هنر است بلکه دانش بالایی هم می خواهد. اگر کسی نتواند اوستا را بخواند چگونه می تواند به مفاهیم درون آن دست یابد و برای مردم بازگو کند؟
آقای مفرد می خواهد مردم را از مفاهیم اوستا و پیام اشو زرتشت دور کند و بجایش همه بنشینند و کرسی شعرخوانی کنند.
البته نظرات ماتریالیست ها همیشه درباره آیین های مردمی اینگونه بوده است و انتظاری بیشتر نمی توان داشت.
می توان به مسائل یک شک فلسفی داشت اما بد بین نباشید آن هم بدبین افراطی!
بین دوغ و دوشاب هم تفاوت قائل بودن یک هنر است که باید با آن آشنا شد.

بختیار 8 بهمن 1389 ساعت 04:46 ق.ظ

رخداد و تصمیم جالب و بهنگامیست و قطعا نتایج مثبتی که در بر دارد، نه تنها متوجه خود مزدیسنا بلکه ادیان دیگر هم می شود و انها را هم تحت تاثیر قرار داده و به سمت آدمیتٍ بیشتر سوق می دهد.
نظر اقای کهلان هم جالبست اما نه در ایران و مردم دینی ما. برای مردم ما تا آنجا که من متوجه شده ام، دین نه تنها افیون بلکه اکسیر حیاتش است و اصلا با فرمولهای غربی در نگاه انسان به دین سازگار نیست. حتا آنرا با فرم ترکیه ای هم نمی توانم مقایسه کنم.
رفرم های دینی معمولا در ادیان کهنسالتر رخ میدهد. بنده فرمولی در اینباره دارم که می گوید هرچه دینی کهنسالتر میشود، تعصب و تندخویی و خودخواهیش هم کمتر میشود و اعتدالش بیشتر. البته باز هم در اینجا شخصیت این دین و باورمندانش نیز مهمند و منظورم از ریفرم هم فرقه گرایی در یک دین نیست. بلکه هنگامیست که یک دین با کلیت خود و بر اساس باوری درست و بر پایه ی اصول خود، متحول می شود. بگونه ای که با موازین حقوق بشری سازگارتر می شود.

دوست گرامی
جناب بختیار
از بیان دیدگاهتان سپاس‌گزارم.

مریم شریعتی ورنوسفادرانی 8 بهمن 1389 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام
به آقای مفرد از قول من بگویید. اوستا و بخصوص گاهان، نخستین و بهترین نمونه های سرود یا شعر در دنیاست
شما می گویید: (خواندن اوستا هنر نیست جایش سرودهای شادمان بگذارند. فرهنگ ایرانی زمانی در زمینه شعر و شاعری پیشتاز بوده است )
شما آیا تابحال سرودهای زرتشت را با چشم دل دیده اید و خوانده اید؟ و آیا اشعاری کهن تر و زیباتر و با معنی تر از آن سراغ دارید که هنوز خیلی ها هم آن را درست نمی شناسند؟

با درود
مریم جان
نظر شما منتشر شد. حتما از نظر ایشان خواهد گذشت.
شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد