ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

همایش نوروزی شاهنامه خوانی

 

همایش بزرگ نوروزی شاهنامه خوانی بختیاری

Loading szh12-jpg.jpg, please wait...شاهنامه خوانی از دیر باز در بین ایل بختیاری وجود داشته واین فرهنگ دیرپا و جاودانه سینه به سینه به نسل امروز منتقل گشته است و در چند سال گذشته به صورت همایش های بزرگ و با حضور گسترده مردم برگزار می گردد. سوم فروردین امسال نیز همچون سالیان پیش روستای سی میلی در نزدیکی مسجد سلیمان استان خوزستان پذیرای هزاران نفر از مشتاقان فرهنگ ایرانی و شاهنامه خوانی بود. این برنامه با حضور پرشور بیش از ده هزار نفر از مردم ایران دوست خوزستان و مهمانان نوروزی برگزار گردید و شاهنامه خوانان دیار مسجد سلیمان به اجرای گوشه هایی از اثر جاودانه حکیم فرزانه استاد ابوالقاسم فردوسی پرداختند.

اجرای دو قطعه از کارهای جاودانه و زیبای زنده یاد بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری) خواننده نامدار دیار زاگرس خاطراتی خوش را برای دوستداران موسیقی بختیاری زنده کرد؛ پس از آن گروهی از استان کهگیلویه و بویر احمد به اجرای موسیقی سنتی و گروهی از شمال کشور به نواختن موسیقی محلی دیار سرسبز شمال پرداختند که با تشویق حاضرین و سپاس گزاری میهمانان مازندرانی از مردم خوزستان همراه شد.

پوشش زیبا و رنگارنگ زنان و مردان و کودکان بختیاری نمودی از فرهنگ اصیل زاگرس نشینان ایران است که در این روز چشم مهمانان را خیره می ساخت؛ در میان بخش های گوناگون شاهنامه خوانی، نوای ساز و دهل بختیاری شور و حالی وصف ناپذیر و به فضا می بخشید که همراه با دستمال بازی و شادی مردم فضایی بسیار زیبا از فرهنگ شاد مردم ایران را به نمایش گذاشته بود.

با وجود جمعیت بسیار زیاد شرکت کننده در همایش این برنامه با نظم و هماهنگی بسیار خوبی برگزار شد اما به دلیل استقبال بی مانند مسافرین نوروزی و ترافیک سنگین ماشین در راه های ورودی روستا بسیاری از مردم نیز نتواستند در همایش شرکت کنند.

همایش شاهنامه خوانی بختیاری که از ساعت ۱۴ پس از نیمروز با اجرای زنده و روح بخش سرود جاودانه " ای ایران " آغاز گشته بود در ساعت ۷ پَسین با نواختن ساز و دهل و دستمال بازی چند هزار نفری در میان هلهله و شادی به پایان رسید.

عکس های همایش 

 Loading sha-1-jpg-0.jpg, please wait...

 Loading szh12-jpg.jpg, please wait...   

Loading sh7-jpg-0.jpg, please wait...

Loading sh-2-jpg-1.jpg, please wait...  

Loading sh-5-jpg-0.jpg, please wait...

Loading sh-3-jpg-0.jpg, please wait...  

Loading sh-6-jpg-1.jpg, please wait...  

Loading sh-8-jpg-0.jpg, please wait... 

Loading sh10-jpg.jpg, please wait... 

خاستگاه: ایران پرس نیوز با تشکر از دوست گرامی "میلاد دهقان" که این گزارش را تهیه نمود 

تارنگار میلاد دهقان 

http://www.miladdehghan.blogfa.com/

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر آرمین 8 فروردین 1388 ساعت 06:52 ب.ظ

با سلام خدمت شما دوستان گرامی
ممنون از مطالب وعکس های زیبای که در مورد بزرگترین شاهنامه خوانی بختیاری ایران نشر نمودید.

امیر َآرمین از روستای سی میلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد