ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعتراض های مردمی درباره متروی اصفهان ادامه دارد

 

نامه سرگشاده گروهی از مردم اصفهان به استاندار

درباره خطرات گذر مترو از بافت تاریخی

در پی تلاش های گروه های مختلف مردم و سازمان های غیر دولتی دوستدار میراث فرهنگی و محیط زیست برای منصرف نمودن مسئولان شهرداری و شورای شهر اصفهان از تخریب میراث فرهنگی و محیط زیست این شهر به بهانه گذر مترو از بافت تاریخی ، گروهی از مردم درنامه ای سرگشاده به مرتضی بختیاری استاندار اصفهان، از وی خواستار شدند تا از این روند مخرب جلوگیری کند. در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است: تلاش برخی از مدیران شهری برای عبور تونل متروی اصفهان از بافت تاریخی شهر نگرانی های فراوانی را برای مردم فرهنگ دوست شهر اصفهان به وجود آورده است.تلاش برای عبور مترو از بافت تاریخی در حالی صورت می گیرد که شورای عالی ترافیک در سال های 1381 و 1385 حکم بر عدم عبور مترو از خیابان چهارباغ بالا داده است و همچنین بازپرس شعبه 5 دادگستری اصفهان در پی شکایت بیش از 2000 نفر از شهروندان اصفهانی دستور به توقف عبور مترو از محور خیابان چهارباغ عباسی داده است. 

حتی اگر چهارباغ عباسی ، مدرسه علمیه چهارباغ و سی و سه پل و دیگر آثار باستانی برای برخی از مدیران شهری بی ارزش و کم ارزش باشد ولی بی توجهی به دستورات عالی ترین مرجع تصمیم گیری در خصوص مسائل ترافیکی و همچنین سرپیچی از حکم قضایی اتفاقی بی نظیر و غیر قابل قبول است .همچنین در کنار این مسائل ، خسارات بین المللی ناشی از عدم ثبت جهانی 120 اثر تاریخی محور چهارباغ عباسی نشان از تحمیل هزینه های گزاف فرهنگی ، هنری ، تاریخی برای شهر اصفهان دارد.

امروز میراث تاریخی فرهنگی ایران در معرض آسیب جدی و غیر قابل جبرانی قرار گرفته است و مدیران استان در معرض آزمونی هستند که سالیان سال ملاک وطن دوستی و فرهنگ دوستی آنها خواهد بود .متاسفانه در ماه های گذشته هر بار که شهروندان اصفهانی با اعتراض نسبت به عبور مترو از بافت تاریخی خواهان اجرای قانون شده اند ، برخی از مدیران شهری به طرق مختلف مخالفان خود را به سیاسی رفتار کردن متهم کرده اند و از پاسخ گویی و اجرای قانون فرار کرده اند.

 به گزارش زیستا ، در همین راستا گروهی دیگر از شاکیان پرونده متروی اصفهان که در سال 1385 با وکالت به دکتر دادخواه، خواستار پیگیری قانونی این پرونده شده بودند، با ارسال دوباره شکوائیه ای به دادستان دادسرای عمومی و انقلاب استان اصفهان، با توجه به وظیفه قانونی دادستانی، خواستار تعقیب مدیران قانون شکن و مقابله با متخلفان شدند. این شکوائیه پس از چندین بار ارسال نامه برای بازپرس پرونده طی هفته های اخیر از سوی شاکیان و درخواست تعقیب متخلفین، زمانی برای دادستان تنظیم شد که نه تنها تغییر محسوسی در روند اجرای پروژه مشاهده نگردید، بلکه شهروندان شاهد حفاری در نزدیکی سی و سه پل، قطع مجدد درختان چهارباغ در نزدیکی میدان آزادی و اعلام حمایت استاندار از اجرای طرح بدین شکل بودند.در بخشی از این شکوائیه آمده است:

از آن روی که در هر جامعه­ای، تنظیم امور و رعایت نظم و پاسداری از حقوق افراد نیازمند قانون است، و قانون وجهه ممیزه آن ضمانت اجرا و تحقق انجام است، در نظام­های قانون مدار و حقوق نوشته، مبنا بر این پایه استوار است که قانون شکنان مورد پرس و جوی حافظان قانون قرار گیرند.

نظر به اینکه رسالت دادستانها، نظارت بر رعایت حقوق جامعه است و بی­گمان بزرگترین مسئولیت افتخارآمیز دادستانی در همین موضع بروز و ظهور می­کند، و عدول از این مهم همه اعتبارات قانون و اجرای آنرا به چالش می­کشد، امضا کنندگان ذیل این شکوائیه توجه دادستان محترم را به یک آسیب بزرگ که رخداد اندوهباری را تداعی می­کند جلب می­نمایند:

دادستان محترم، به خوبی واقفید که شعبه پنجم بازپرسی دادسرای شما پس از پرسش از اداره حقوقی قوه قضائیه مبادرت به صدور قرار مبنی بر تعطیل و توقف طرح عبور مترو از خیابان چهارباغ کرد. اکنون احراز شده است که مدیران شهری هیچ توجهی به این دستور قضایی روا نداشته­اند و علیرغم تصمیم بازپرسی محترم شعبه پنجم دادسرا، به کار خود ادامه داده­اند. لذا بموجب این شکوائیه اعلام می­دارد که شایسته است با توجه به ماده 42 قانون آئین دادرسی کیفری مبادرت به تعقیب همه مدیران و مسئولانی که گام در پی ادامه طرح عبور قطار شهری از چهارباغ عباسی نموده­اند، بشود.

بی­اعتنایی از همه افراد زشت و زیانبار است. اما این نحو رفتار از ناحیه مدیران شهری و مقامات مسئول یک فاجعه اجتماعی است که در صدر تکالیف دادستانی مقابله با این نحو قانون ستیزی انتظار و تکلیف قانونی آن است که سریعا" با این متخلفان مقابله شود.

نظرات 2 + ارسال نظر

زنده باد مردم خوب اصفهان.

سلام

در شهر پاریس این مشکل را حل کرده اند هر جا آثار ارزنده دارند خط مترو بجای زیر زمین از هوا عبور کرده است !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد