ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سخان امین پور درباره مترو

سازمان میراث فرهنگی خواستارشد:

تونل مترو در چهارباغ باید پر شود

به گزارش خبرنگار کمیته نجات پاسارگاد، پس از مخالفت های گسترده گروه های مختلف مردم اصفهان نسبت به عبور مترو از زیر محور تاریخی اصفهان به ویژه خیابان چهارباغ عباسی و در حالی که بر پایه گزارش های مردمی، برخی از مدافعان سرسخت مترو که منافع شخصی خود را در خطر می بینند ، می کوشند تا با جمع آوری امضا و صدور شب نامه مواضع خود را در خصوص گذر مترو از خیابان چهارباغ توجیه کنند ، " احمد امین پور " رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان ، در یک چرخش صد و هشتاد درجه ای ، به ایسنا گفت : تونل مترو در مسیر چهارباغ عباسی برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک در مقابل مدرسه چهارباغ حفر شده و باید هرچه سریع تر پر شود.

وی در ادامه گفت: از ابتدای تشکیل شورای عالی ترافیک، همه مصوبات این شورا در راستای دور شدن تونل مترو از محور چهارباغ تصویب شده است اما متاسفانه امروز شاهدیم که مجریان به راه  خود رفته و تونل را برخلاف مصوبات شورا حفر کرده اند.

وی افزود: نظر کارشناسان میراث فرهنگی این است که حفر این تونل از مقابل مدرسه چهارباغ در هرکجای این محور که واقع شده باشد، برخلاف استانداردهای میراث فرهنگی و نظر شورای عالی ترافیک است و باید متوقف شود.

احمد امین پور،  این سخنان را در حالی بر زبان راند که چندی پیش گفته بود: " مهم نیست که مترو از چه مسیری عبور می ‌کند" و ظاهرا به استناد همان سخنان ، رئیس شورای شهر اصفهان " عباس جاج رسولی ها " هم که از مدافعان عبور مترو از چهارباغ است به خود اجازه داده بود که با زیر پا گذاشتن احکام حقوقی و مصوبات قانونی بگوید: « ... با نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این پروژه در حال اجراست.»

البته سخنان امروز رئیس میراث فرهنگی اصفهان، اگرچه از زبان او تازگی دارد اما همین مطلب را چند روز پیش ، فریبرز دولت‌آبادی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چنین بیان کرد: ما همچنان اصرار داریم که مترو اصفهان از زیر چهارباغ عباسی عبور نکند و مسیر فعلی که به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.

وی ادامه داد: آنچه در مصوبه شورای‌عالی ترافیک بیان شد، این بود که مترو از چهارباغ به سمت شمس‌آبادی حرکت کند؛ ولی استنباط مسوولان مترو از این مسئله این بود که مترو در چهارباغ به سمت شمس‌آبادی متمایل شود، به همین دلیل این کار را کردند و به چهارباغ عباسی وارد شدند.

به گفته او، اکنون تونل مترو به منتهی‌الیه چهارباغ به سمت شمس‌آبادی چسبیده است، درحالی‌که این استنباط از مصوبه شورای‌عالی ترافیک، برداشت اشتباهی است، زیرا مصوبه تصریح کرده است که مترو در محور چهارباغ نباید باشد.

دولت‌آبادی در ادامه تاکید کرده بود : باید تونل اصلاحی حفر شود و سپس این تونل را در چهارباغ پر کنند.

باید منظر ماند و دید که در روز های آینده آیا مسئولان به خواسته های مردم و نظر کارشناسان غیر وابسته ، برای حفظ میراث فرهنگی اصفهان احترام خواهند گذاشت، یا مافیای متروسازان با توسل به قدرت و نفوذی که در نهادهای مختلف دارد ، خواهد توانست اهداف خود را حتا به بهای گزاف نابودی میراث فرهنگی به قول خودشان " پایتخت فرهنگی جهان اسلام " به پیش برد.

نظرات 1 + ارسال نظر
خدادادیان 13 آبان 1387 ساعت 08:26 ق.ظ http://www.azfarshid.blogsky.com

درود
اخبار فرهنگی پارسیان بختیاری در وبلاگ
ایران -خوزستان -مسجدسلیمان
منتشر شد
پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد