ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

کورش از دیدگاه فریدون جنیدی

حقوق جهان در منشور کورش

پسندیده آن است که ما در شیوه حکومت داری و حکومت مداری از بزرگان خود یاد کنیم و بر راهی رویم که نیاکانمان پیش از این بر آن رفته اند. کوروش در دورانی به بابل و آشور می رود که حکومترانانی تنگ نظر بر آن حکمفرمایی می کردند اما او در چنان دورانی، با گذشت و مردانگی وارد بابل می شود و عدل و داد در آن خاک می گسترد. فریدون جنیدی، ایران شناس و نویسنده کتاب « حقوق بشر در جهان امروز و حقوق جهان در ایران باستان» با بیان این مطلب به " سرمایه " گفت : نگاه به شیوه حکومت داری کوروش در حقیقت هشداری برای گردانندگان سیاست جهان است تا این روایت را باور کنند که نام پادشاهان و حکومتگرانی جاودان خواهد ماند که نامشان در یادها پایدار باشد. در تمامی کتاب ها و متون باستان از ادیان مختلف از کوروش به نیکی یاد کرده اند و این تنها به دلیل شیوه حکومتگری مردم مدارانه اوست. 

اما باید نکته ای را هم درباره عنوانی که بر منشور کوروش نهاده اند بگویم، این که نام حقوق بشر پسندیده این منشور نیست. حقوق بشر به باور من ابزاری برای بهره برداری برخی کشورهایی شده که امروز بر جهان سلطه گری دارند کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و اخیراً آلمان که ادعای حقوق بشر دارند خود بر ضد جهان و بر ضد بشر حرکت می کنند. ما امروز نه به حقوق بشر که به «حقوق جهان» نیازمندیم. انسان چگونه می تواند برای خود حقی بپندارد در حالی که حق تمامی اجزای جهان را نادیده می گیرد. چگونه می توان شعار حقوق بشر داد در شرایطی که قدرت ها دارند، زمین، آسمان و تمامی اجزای جهان را در میانه هیاهوی پر از آزار و ستم و آتش و دود و خاکستر دفن می کنند. جهان به نظمی پایدار بر اساس «حقوق جهان» نیازمند است، حقوقی که برای تمام اجزای جهان ارزش قائل باشد. کوروش و حکومتگری او نمونه خوبی برای بازخوانی قدرت ها و حکومت هاست، نام و روشی که در طی قرن ها مورد توجه افراد و تاریخ ها قرار گرفته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
جواد مفرد کهلان 10 اسفند 1387 ساعت 10:06 ق.ظ http://far-hang.blogspot.com

از حقوق مردم جهان در منشور کورش صحبت میکنیم ولی نمی دانیم که کورش قهرمان اصلی نواده دختری پادشاه تاجدارماد (فرائورت آستیاگ) نه همین کورش سوم کشورگشا (=فریدون ثانی) بلکه پدر بزرگ وی کورش دوم (سپهسالار توس شاهنامه) است که سپهسالار ایران در عهد کی آخسارو (کیخسرو، هوخشتره) ویرانگر آشور و شکست دهنده سکاها به رهبری مادیای اسکیتی (افراسیاب) بوده است. پدر کورش دوم یعنی چیش پیش دوم که همچنین نام اروکو (ایرج) را داشت به همراه فرائورت آستیاگ در شهر گنجه در حمله غافلگیرانه مادیای اسکیتی/افراسیاب تورانی کشته شده بود. پس فریدون به عنوان پدر ایرج همان کورش اول بوده است. محبوبیت ملی کورش سوم بیشتر ارثیه نام نیک نیاکانش بوده است و الا چه بسا کشورگشای ایرانی که نام نیک نبرده اند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد