ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

خطر گذر مترو از زیر چهارباغ جدی است

اعتراض ایران دوستان به گذر مترو از چهارباغ اصفهان

در اعتراض به گذر مترو از زیر خیابان چهارباغ اصفهان ، گروهی از ایران دوستان در مقابل دادسرای اصفهان تجمع کردند و شماری از این گروه با حضور نزد بازپرس شعبه پنجم ، اعتراض خود را در این مورد به صورت رسمی اعلام نمودند. دکتر محمد علی دادخواه وکیل هزار و پانصد تن از معترضان به عبور متروی اصفهان از خیابان چهارباغ در این مورد به ایلنا گفت: در حدود سه سال پیش شرکت مترو اصفهان تصمیم گرفت که قطار شهری را از خیابان چهارباغ عبور دهد که این اقدام مورد اعتراض بیش از هزار و پانصد نفر از اهالی ادب و فرهنگ و تاریخ قرار گرفت. پرونده در این خصوص تشکیل شده ولی دادسرا از پذیرفتن آن امتناع ورزیده است. در همین رابطه در نهایت از اداره حقوقی قوه قضاییه کشور سوالی پرسیده شد مبنی بر این که آیا اعتراض در این زمینه وارد است یا خیر، که در جواب اعلام شد که نه تنها باید رسیدگی و پیگیری شود بلکه در زمره امر به معروف و نهی از منکر است.

                    

وی ادامه داد: در آن زمان بازپرس وقت شعبه پنجم دادسرای عمومی انقلاب اصفهان دستور تعطیلی و توقف عملیات اجرایی مترو را صادر کرد اما رییس وقت مترو اصفهان به این مساله توجه نکرد که با حکم دادسرا جلب شد.

دادخواه با بیان این که اخیرا رییس شورای شهر اصفهان اعلام کرده است که طبق مصوبه شورای شهر اصفهان ، قطار شهری باید از خیابان چهار باغ عبور کند، اظهار داشت: جمعی از متخصصان ایرانی از فرانسه به اصفهان آمدند تا نظر کارشناس در این رابطه ارایه دهند که در نظریه کارشناسی خود اعلام کردند عبور قطار از خیابان چهارباغ باعث ایراد خسارت به هشت بهشت، بازارچه بلند و مدرسه چهارباغ خواهد شد و بهترین گزینه این است که مترو از خیابان شمس آبادی گذر کند.

وی تصمیم شورای شهر اصفهان را مغایر دستور قضایی و نظر کارشناسان دانست و گفت: صبح امروز  جمعی از ایران دوستان در مقابل دادسرای اصفهان تجمع کردند که گروهی از این جمع نزد بازپرس شعبه پنجم رفته و اعتراض مجدد خود را اعلام کردند.

دادخواه افزود: بازپرس شعبه پنجم دادسرای عمومی انقلاب اصفهان امروز اعلام کرد که این مسیر توقیف است و هیچ کس حق ندارد از این مسیر عبور کند و حتی اقدام قانونی نسبت به این موضوع خواهد کرد.

دادخواه در پایان تصریح کرد: تصمیم شورای شهر اصفهان خلاف موازین علمی و مغایر با قانون و ضدهویت تاریخی چهارباغ است چرا که نخستین خیابان سه‌‏سویه جهان شناخته شده است و این اقدام باعث خسارت به میراث فرهنگی است.

گفتنی است ، با این که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیش تر اعلام کرده بود که ورود مترو به چهارباغ عباسی حتی به اندازه یک متر ممنوع است، مسئولان مترو اصفهان اعلام کردند که حفاری‌های خط یک مترو اصفهان وارد محدود چهارباغ شده است. همچنین به تازگی "حاج‌رسولی ‌ها " رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام نموده است که مترو اصفهان از پیاده‌روی غربی خیابان چهارباغ عباسی عبور می ‌کند. وی در این مورد گفته است که مصوبه شورای عالی ترافیک مشخص کرده است که مترو به سمت خیابان شمس‌آبادی، یعنی غرب خیابان چهارباغ حرکت کند؛ ولی منظور این نیست که به خیابان شمس‌آبادی وارد شود.

این تصمیمات غیر اصولی مدیران شهری در اصفهان در حالی صورت می گیرد که کارشناسان مستقل بارها درباره خطرات گذر مترو از خیابان چهارباغ اصفهان و آسیب های جبران‌ناپذیری که به آثار تاریخی چهارباغ به ویژه مدرسه چهارباغ وارد می‌شود ، هشدار داده اند.

برپایه گزارش های تائید نشده منابع غیر رسمی ، در حال حاضر بدون توجه به مصوبه شورای عالی ترافیک ، کار احداث مترو در خیابان چهارباغ اصفهان رو به پایان است و به زودی دوستداران میراث فرهنگی در برابر عمل انجام شده قرار خواهند گرفت.

نظرات 3 + ارسال نظر
مجتبی گهستونی 6 مهر 1387 ساعت 11:30 ق.ظ

سلام . از سایت زیبای شما لذت بردم. آدرس شما را لینک کردم. از وبلاگ سخنگو و سایت تاریانا هم بازدید بفرمایید. متشکرم.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا و روزنامه نگار

محسن ادیب 14 مهر 1387 ساعت 03:10 ب.ظ http://www.irandeserts.com

درود
با توجه به نزدیکی محتوایی وبلاگ شما و سایت کویرهای ایران پیشنهاد تبادل لینک دارم.
در انتظار پاسخ شما هستم
پاینده باشید.

درود
قصه تضاد میان حاکمیت وهویت ملی وتاریحی ما قصه بیگانگی حاکمان با مردم وخواسته های آنان است امروز قرار است مترو را از زیر چهارباغ بگذرانند .دیروز جنجال برج جهان نما بود پریروز سدسیوندو....
راستی اینها که میراث خواران صفویه اند پس چرا با تاریخ خودشان هم اینگونه تا میکنند؟....بنشسته بر شاخه بن میبرند...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد