فرسایش شتابناک سرستون ساسانی در اصفهان
نگاهی به وضعیت نابسامان مجموعه سنگ در باغ- موزه چهلستون
ایراننامه- معصومه شهباز: درحالی که شهر کهن اصفهان از داشتن یک موزه درخور برای نگهداری از اشیاء تاریخی خود محروم است، سنگسازههای تاریخی این شهر در ایوانهای شرقی باغ-موزه چهلستون به حال خود رها شدهاند. مهمترین سنگسازه در این مجموعه "سرستون ساسانی" است که در حال حاضر در یکی از ایوانهای جنوب شرقی باغ در معرض صدمات ناشی از عوامل متعدد طبیعی قرار گرفته است. سنگابها، سنگنگارهها، شیر سنگی و پایهستونهای سنگی با سر شیر به همراه تعدای گورسنگ از دیگر آثار تاریخی دوران صفوی و پس از آن است که در ایوانهای این باغ در شرایط نامطلوب نگهداری و در معرض دید عموم قرار گرفتهاند. گرچه بیشتر موزههای ایران و به طبع آن موزههای اصفهان، از داشتن بخشهای مرمت، نگهداری و بهرهبرداری محروم ماندهاند، نحوه شکلگیری اکثر این موزهها نیز علمی و روشمند نیست که نمونه بارز آن باغ- موزه چهلستون میباشد که علاوه بر این که شرایط کافی برای نگاهداشت سنگهای یاد شده را ندارد، سنگسازهها را به بدترین شکل ممکن و بدون معرفیهای لازم معمول در موزهها، در برار دید مردم قرار دادهاند. بازدیدکنندگانی که نه تنها گردشگران داخلی بلکه گردشگران خارجی هستند که جز تماشای تعدادی سنگ ِ منقوش، برداشتی از این به اصطلاح "موزهی سنگ" نخواهند داشت.
سرستون ساسانی اصفهان:
در گوشهای از این باغ، یکی از دو سرستون ساسانی ــ که در سال 1306 خورشیدی در محوطه هفتحوض تالار تیموری اصفهان از زیر خاک پیدا شدند ــ به بدترین شکل نگهداری میشود. مقایسه مستندات تصویری که از این سرستون از سه سال پیش تاکنون موجود است، به خوبی نشان از تخریبهای ناشی از عوامل طبیعی و محیطی دارد. به طوری که نقش آناهیتا که پیشتر بخش هایی از آن قابل مشاهده بود، اکنون تقریبا محو شده است.
سرستون ساسانی نگهداری شده در چهلستون 68 سانتیمتر ارتفاع دارد و در یک روی آن نگاره یکی از پادشاهان ساسانی دیده می شود که دکتر علیرضا جعفری زند، باستان شناس، در کتاب «اصفهان پیش از اسلام» آن را نگارهای از خسرو پرویز میداند. در ضلع دیگر سرستون نیز نگاره یگانهای از نیمتنه آناهیتا در هالهای همراه با شعلههای آتش و تنپوشی مرواریددوزی شده، نقش شده است. در حال حاضر قسمتی که نقش آناهیتا را بر خود جای داده شکسته شده و صورت نقش را از میان بردهاند.
پیش از این، قسمتی از موها که بر شانه ریخته و هالهای که بر گرد او قرار داشت دیده میشد. هاله دور سر او عبارت بود از دو دایره تو در تو که نقش زبانههای آتش بر خود داشت و به عقیده دکتر جعفریزند این هاله در نمونه سرستون موزه ایران باستان و نمونههای تاقبستان و هیچ نقش برجسته شناخته شده دوره ساسانی، تاکنون دیده نشده و در واقع منحصر به فرد بود.
در دو ضلع دیگر سرستون هم نگارههایی از درخت زندگی دیده میشود که یکی از رو برو و دیگری از پشت سر شاه غنچه گلی را به او تقدیم میکنند. از این دو، تنها یک نگاره به صورت کامل باقی مانده و دیگری سال به سال فرسایش می یابد.
خوشبختانه سرستون ساسانی دیگری که در اصفهان یافت شده، از سرنوشت بهتری برخوردار است و اکنون با شماره ثبت 608 در موزه ایران باستان نگهداری میشود. بر پهلوهای آن سرستون هم نگارههایی از خسروپرویز و آناهیتا همراه با نقشهای گل گندمی در کنار گل سرخ ایرانی دیده میشود.
برخی از پژوهشگران از جمله هرتسفلد حدس زده اند که سرستون های ساسانی یاد شده را از کرمانشاه به اصفهان آوردهاند. با این همه دکتر جعفری زند معتقد است: بدون هیچ تردیدی سرستونهای یاد شده به بنایی در اصفهان تعلق داشتهاند که احتمالا جایی در نزدیکی میدان نقش جهان بوده است، یعنی منطقهای از جی باستان؛ و شاید زمانی که کاخ های صفوی پیریزی میشدند، آنها به دست آمدهاند و دوباره در زمانی کوتاه بعد از فلاندن به دلایلی که نمیدانیم، سر از خاک برآوردهاند و یا در گوشهای، از نظرها مستور ماندهاند، تا سال 1306 که وجود آنها گزارش شده است.
پایهستونهای کاخ سرپوشیده:
در این میان با آنچه که از وضعیت نگرانکننده سنگسازههای باغ چهلستون توصیف شد، پایهستونهای چهارگانهای که در چهارسوی حوض میانی باغ چهلستون قرار داده شدهاند، وضعیت بهتری دارند و اخیرا این چهار پایه ستون به وسیله پوشش شیشهای پوشیده شدهاند تا از گزند عوامل محیطی و طبیعی در امان بمانند. هر یک از این چهار پایهستون، دربرگیرنده چهار تندیس از دخترکانی با بالاتنه برهنه، دامن کوتاه و موهای نمایان، چهره ای آراسته با گردنبد مروارید بر گردن و بازوبندی به بازو هستند در حالی که چهار سر شیر را در دست دارند. این پایه ستونهای چهارگانه در اصل متعلق به "کاخ سرپوشیده" از کاخهای صفوی اصفهان بودهاند.
گزارش پیشین ایراننامه در همین موضوع:
با سپاس از شما خانم شهباز
من احتمال می دهم که این سرستون ها متعلق کاخ شکر یا همان کاخی باشد که خسرو پرویز برای شکر اسپهانی ساخت که بعدا در دوره اسلامی قصر جمیلان برجای آن ساخته شد.
با درود و سپاس از شما آقای دکتر دهقانی
به دلیل نقص فنی در سایت نظر شما متاسفانه پاک شده است. اگر برایتان زحمت نیست لطفا یک بار دیگر نظر خودتان را درج فرمایید که قطعا برای همه ارزشمند است.
باسپاس فراوان از سرکار خانم شهباز که دوره باشکوه ساسانی سپاهان را که از آن بسیارکم و شاید هیچ نمی دانیم یادآوری کردند تا جستجوگران را به جستجوی بیش از بیش وادارند!.
و نیز جناب سپنتابرای پراکنش های به جا
همسان های این سازه های سنگی را درتاق بستان هم می توان دید که به هرحال مربوط به کرمانشاه است حتا اگر در جای اصلی آن نباشد
چند سال هم نمونه ای که به عنوان آوار بی آنکه خاستگاه آن شناخته شود که مربوط به چه بنایی است واز کجا بدانجا آورده شده است در زباله گاه ساختمانی بیرون شهر کرمانشاه کشف و خوشبختانه نجات یافت که اکنون ذر آنجا نگاهداری می شود اطلاعات بیشتری مورد نیاز بوددریغ نخواهد شد.م ک
الاع دهید
ون شهر کرمانشاه
درود بر جناب مهر کیان عزیز
در مورد این سرستون ساسانی و نمونه دیگری هم که در موزه ایران باستان است گفته می شود که از کرمانشاه به اصفهان آمده اند. چنانکه در متن گزارش خانم شهباز هم آمده : هرتسفلد حدس زده بود که سرستون های ساسانی یاد شده را از کرمانشاه به اصفهان آوردهاند. البته هرتسفلد خود این دو سر ستون را ندیده بود و بر اساس گراوری که در کتاب فلاندن و کست دیده بود از آن یاد کرده بود.
حتی شاردن در اظهار نظری شگفت انگیز آنها را متعلق به تخت جمشید می داند.
با این همه دکتر جعفری زند معتقد است: بدون هیچ تردیدی سرستونهای یاد شده به بنایی در اصفهان تعلق داشتهاند که احتمالا جایی در نزدیکی میدان نقش جهان بوده است.
در ضمن با مقایسه دقیق آنها روشن می شود که آنها جفت نیستند و دارای تفاوت های زیادی هستند.
اگر فرضیه آمدن آنها از کرمانشاه به اصفهان را بپذیریم این پرسش مطرح است که آیا اینها در همان زمان ساسانی از کرمانشاه به اصفهان آمده یعنی در آنجا ساخته شده و به اصفهان فرستاده شده و یا در سده های بعد از اسلام بر دوش چارپایان این راه دور را طی کرده تا به اصفهان بیاید و چرا باید چنین کاری انجام شده باشد؟
البته شما استاد ما هستید اما تا آنجا که من می دانم اشیاء موزه ای را بر اساس محلی که به دست آمده اند نام گذاری می کنند.
در ضمن تا آنجا که من می دانم تفاوت های آشکاری نیز بین سرستون های کرمانشاه و سرستون های اصفهان هست.
با این همه به نظرم باید در این مورد بیشتر پژوهش کنیم و اگر برای شما امکان داشته باشد که تصاویری از نمونه های مشابه در کرمانشاه را برایمان بفرستید و شرحی بر نقوش آنها و ابعاد سرستون ها در اختیار ما بگذارید از شما سپاسگزار خواهیم شد.
درود
گزارش هایی که شما دلسوزانه به آن اشاره میکنید مرا وادار به تفکر عمیق به کوچکترین بخشهای تاریخی شهرمان میکند از اینرو بسیار بسیار سپاسگذارم.
درود و سپاس
با سپاس از نوشتار" فرسایش شتابناک سرستون ساسانی در اصفهان" از سرکار خانم معصومه شهباز که بسیار بموقع و ارزشمند است و این که نیم تنه آناهیتا در اصفهان سائیده شده، باید عرض شود دیروز شهر باستانی بیشاپور در نزدیکی کازرون ، از برجسته ترین شهرهای روزگار ساسانی را هم به آتش کشیدند. نیایشگاه آناهیتا و تالار جشن ها نیز در بیشاپور با دوده آتش سیاه شده است. تاکنون گفته نشده به چه سبب بیشاپور را به آتش کشیده اند.
با درود
از آگاهی رسانی شما و این که لطف کردید مجددا پیامتان را ثبت فرمودید سپاسگزاریم.
سلام سرستونهای مربوطه مربوط به طاقبستان زیبای کرمانشاه است اثار تاریخی اصفهان فقط سی ویک پل خشکه
با سلام مدیر وبلاگ نظر مارو نشان بده همان طور که گفتم سرستون ساسانی ازکرمانشاه به اصفهان برده شده خاستگاه طاقبستان باستان است
این سرستونها هردومتعلق به طاقبستان کرمانشاه است نقش و اندازه هم کاملا یکسان است بنده چندین بار موضوع رابا میراث فرهنگی کرمانشاه درمیان گذشتم آنها هم قول پیگیری دادن
نظرمارولطفا نشان بدید تا استرداد سرستونها ی ساسانی طاقبستان به محل مبدا واصلی خودش تلاش خواهم کرد
با سلام سرستونها بانقش خسروپرویزوسرستون دیگرکه سابقا درچهلستون نگهداری می شد هردو متعلق به طاقبستان کرمانشاه می باشد و دقیقا لحظه ستاندن حلقه فرایزدی ازدست موبد موبدان رادرطاق بزرگ طاقبستان نشان می دهد که بنده چندین بار با میراثفرهنگی کرمانشاه درمیان گذاشتم واونهاهم قول پیگیری واسترداد به خاستگاه اصلی سرستون که طاقبستان زیبا و باستانی است ودادن اگه شهراصفهان هم همچین طاق وبا چنین نقوشی روداره روکنه واگرنه جناب زندی لطفا افسانه سرایی نکنن با تشکر فراوان از مدیریت وبلاگ
هردو سرستون معلق به طاقبستان است
مدیر جدید میراث فرهنگی قول پیگیری و استرداد سرستون ساسانی در داخل چهلستون رو که با وضعی اسف بار نگهداری میشه چون متعلق به خودشان نیست واصلا سنخیتی با اون ساختمان نداره رو با سرستون دیگر که سابقا در چهلستون بود والان درموزه آیران باستان هست رو داده قرار انشاله طاقبستان باستان و زیبا ثبت جهانی بشه وباید کل متعلقاتش روجمع ودرموزه منطقه ای کرمانشاه باستان به نمایش بگذارند آقای زند من با مدارک باستان شناسی قوی و معتبر ثابت می کنم مبدا سرستونها کرمانشاه وطاق وسان زیبایی کرمانشاه است
سلام و درود خدمت جناب مهرکیان عزیز که به درستی و زیبایی مبدا اصلی سرستون های ساسانی روکه طاقبستان است معرفی نمودند امید وارم منت سرما بگذارید سفری به کرمانشاه داشته باشید با درمعیت شما از نزدیک طاق های طاق بستان زیبا را ببینیم ولذت ببریم با تشکر از مدیریت سایت