ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

قطع یکی دیگر از درختان کهنسال


چنار کهنسال نیاسر قربانی شد

ایران‌نامه- شاهین سپنتا:  چنار کهنسال نیاسر که در شمار میراث طبیعی این شهر بود، از بُن کنده شد. چند نفر از اهالی محله تالار نیاسر با همکاری هیات امناء مسجد امام حسن عسگری، اقدام به قطع درخت چنار کهنسال و تنومند موجود در گوشه حیاط این مسجد نمودند و تنه آن را از محل خارج کرده و جای آن را سیمان ریختند. این چنار کهنسال با عُمری نزدیک به 1200 سال، در حریم چارتاقی نیاسر و در محور فرهنگی – تاریخی شهر نیاسر قرار داشت و این محور به شماره 18106 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.  پس از این رویداد پایگاه میراث فرهنگی نیاسر و شهرداری این شهر از عاملان قطع چنار شکایت کرده‌اند که پرونده در دست بررسی می‌باشد. عاملان، انگیزه خود از قطع این درخت را توسعه محدوده مسجد بیان کرده‌اند. این چنار تنومند در نزدیکی چشمه‌ای کهنسال و در محدوده مسجدی قرار داشت که به نظر می‌رسد بازمانده نیایشگاهی باستانی باشد که به مسجد تبدیل شده است. همه ساله مردم محلی در پای این درخت کهنسال و در کنار حوض بزرگی که از آب چشمه سیراب می‌شود، آیین قربانی گاوی آذین‌بندی شده را برگزار می‌کردند که به نظر می‌رسد بازمانده آیین‌های کهن باشد. اما این بار چنار کهنسال که در شمار میراث طبیعی شهر نیاسر بود قربانی زیاده خواهی مردمان شد.

                        

                                                چناری که از بیخ کنده شد! 

         

         دیوار را خراب کرده اند و کارگران در حال درآوردن بقایای ریشه درخت چنار هستند !

چنارهای کهنسال نیاسر از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر هستند. دو چنار کهنسال و مشهور دیگر یعنی چنار پای چارتاقی و چنار روداب نیز که هر دو از میراث طبیعی نیاسر هستند، در حال حاضر بسیار آسیب‌پذیر بوده و در معرض خطر قرار دارند و اکنون که این چنار کهنسال قطع شده است، بیم آن وجود دارد که به دلایل واهی چنین سرنوشت ناگواری برای دیگر درختان کهنسال نیاسر روی دهد.

چنار پای چارتاقی،  در محله تالار از شمال به مسجد امام حسن عسگری، از جنوب به قبرستان ، از شرق به مقسم تالار و از غرب به چارتاقی تاریخی و زیبای نیاسر و از شمال به سرچشمه منتهی می‌شود. این چنار با ارتفاع در حدود 15 متر و قطر خارجی 35/2 متر، در فاصله حدود 65 متری از چارتاقی و 20 متری از سرچشمه اسکندریه و 5 متری قبرستان قرار دارد.

یادگاری‌نویسی بر تنه این چنار و عدم تعیین حریم آن و پیشروی قسمت خالی شده درخت و همچنین تبدیل به محلی برای ریختن زباله در پای آن طی سالیان گذشته، آسیب‌پذیری این درخت کهنسال را دوچندان کرده است.

علی ابوالفضلی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی نیاسر در این مورد گفت: وضعیت این درخت ساماندهی شده و پرونده ثبت چنار پای چارتاقی تهیه شده و به زودی کار ثبت آن انجام خواهد شد.

کهن‌شهر نیاسر در 25 کیلومترى شمال غربى شهرستان کاشان در حاشیه کویر مرکزى ایران و در استان اصفهان واقع است که به واسطه وجود میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی ارزشمند، یکی از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می‌رود .

 

                    

  این هم تصویر چنار پای چارتاقی که هنوز پابرجاست و ربطی به چنار مسجد که قطع شد، ندارد

نظرات 7 + ارسال نظر
سپاس 28 بهمن 1390 ساعت 05:40 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

با درود و سپاس عرض شود در قانون کشور استرالیا اگر درخت به پنج متر قد رسیده باشد دارای هر سنی که باشد قطع آن جریمه بزرگی دارد. اما اگر درخت ۱۲۰۰ ساله در ایران قطع می شود باید تعارف را کنار گذاشت که قدمت تبدیل به قداست شده و در دست و پای مسجد و اماکن متبرکه می دود و جدیدا برای پیش گیری دخیل بستن ها به درختان تبر را بر گردن درختان پیر فرود می آورند - وگر نه به گفته: م سایه - که عمرشان طولانی باد: وگر نه بر درخت ؛تر؛ کسی تبر نمی زند. مانا باشید و تندرست.

سلام و درود فراوان بر شما
مطالب مفیدی بود و باعث افتخار بنده است که برای سربلندی کشورمان ایران تلاش می کنید
خوشحال می شوم که به وبلاگ بنده سر بزنید و مرا نیز با نظرات خود یاری کنید
اگر با تبادل لینک موافق هستید خبرم کنید که شما را با چه نامی لینک کنم
سلامت و تندرست باشید

درود
سپاس
شاد و تندرست باشید.

میلاد دهقان 29 بهمن 1390 ساعت 04:47 ب.ظ

درود
خبر ناگواری بود کاممان تلخ شد.دریغ از این همه ناآگاهی باید به ان نامردمان بی خرد گفت در ایین اسلامی خودتان هم امده که شکستن یک شخه مانند شکستن بال فرشته است....دردا از این بی خردی

درود و سپاس از شما دوست گرامی و عزیزم

پگاه 1 اسفند 1390 ساعت 08:14 ق.ظ

درود
زمانیکه برخی از افراد "محله" تشخیص می دهند که وجود خانه ی قدیمی و تاریخی بیهوده است و همگی باهم دست به تخریب آن میزنند دیگر چه انتظاری از تصمیم گیری اینگونه افراد درمورد درخت دارید.....؟!!!!
سپاس از آقای دهقان:
دردا از این بی خردی............
سپاس دکتر سپنتا

درود
بله حق با شماست. یکی از مشکلات ما این است که علم جای خود را به سلیقه داده است. خرد جمعی جای خود را به خرد فردی داده و استاندارد جای خود را به عرف و تشخیص افراد داده است.
نتیجه این وضعیت همین نابسامانی ها را پدیدار ساخته است.

جواد مفرد کهلان 2 اسفند 1390 ساعت 07:15 ق.ظ http://far-hang.blogspot.com

در ویلاگ غیاث آبادی گفته شده است که خبر قطع این درخت شابعه است. خوش باشید

درود بر شما دوست عزیز
این بار هم مثل همیشه آقای غیاث آبادی مغلطه کرده است. چون ایشان علاقه دارد همیشه مرجع اخبار مربوط به نیاسر باشد و این بار اتفاقی افتاده که ایشان خبر ندارند. پس تصمیم گرفته اصل خبر را تکذیب کند.

مغلطه ایشان این است که نوشته چنار مشهور نیاسر قطع نشده است در حالی که در متن گزارش ما نیز قید شده که این چنار قطع شده با آن چنار پای چارتاقی متفاوت است و چنار پای چارتاقی قرار است به زودی ثبت شود. ما در گزارش نوشته ایم چنار کهنسال و همه می دانند که نیاسر فقط یک چنار کهنسال ندارد.

خوشبختانه گزارش ما با عکس همراه بود و کاملا مستند بود و ایشان تلاش بیهوده ای کرده تا ثابت کند که گزارش ما آدرس غلط داده درحالی که ما آدرس غلط ندادیم اوست که دارد با مغلطه کردن آدرس غلط می دهد.

مساله قربانی را هم باز مغلطه می کند. چنار مذکور و حوضی که آب چشمه در آن جمع می شود در چند قدمی هم هستند و چون در این گزارش،موضوع چنار قطع شده است پس به موضوع قربانی نیز اشاره شده است. در گزارش ما این موضوع به روشنی بیان شده و نوشته ایم: «همه ساله مردم محلی در پای این درخت کهنسال و در کنار حوض بزرگی که از آب چشمه سیراب می‌شود، ...»

آدرس غلط را آقای غیاث آبادی چند سال است که به مردم می دهد که چارتاقی نیاسر را بنای تقویمی معرفی کرده و در ویکی پدیا و جاهای دیگر هم این دروغ شاخدار را می رود می نویسد و خوشبختانه چند سال پیش آقای مهندس کاظمی کاملا مستدل ثابت کردند که چارتاقی نیاسر ربطی به بنای تقومی ندارد و آقای غیاث آبادی هم پاسخی برای استدلال های او نداشت و سعی کرد با سکوت از کنار موضوع بگذرد و چون نظریه اش در بین باستان شناسان ایرانی خریداری نداشت حالا رفته در جاهای دیگر دنیا شاید آدم های ساده لوحی را پیدا کند که نظریاتش را بپذیرند.

اینها را می گویند آدرس غلط عزیزم

این را به شما دوستانه عرض می کنم این نوشته های آقای غیاث آبادی را من خودم معمولا با اشتیاق می‌خوانم و همیشه از نوشته های او لذت برده ام و چون او یکی از نادر کسانی است که در ایران در میان رشته ای به نام « طنز باستان شناسی» یا دقیق تر بگویم «طنز باستان نویسی» کار می کند.

شما هم خوش باشید

[ بدون نام ] 3 اسفند 1390 ساعت 06:27 ب.ظ

درود سرور گرامی اشاره خوبی به رفتار قیاس آبادی کردید. یاد زنده یاد مشق قاسم بخیر از اهالی همان جا بود!

درود و سپاس از بیان دیدگاهتان.
البته راستش را بخواهید من از صمیم قلب اصلا راضی نیستم که ایشان مورد تمسخر قرار گیرند. من فقط امیدوارم ایشان روش اشتباه خود را تغییر دهند و دست از ناسزاگویی به افراد و مغلطه نویسی بردارند. مطمئن باشد در آن صورت مثل گذشته من اولی کسی هستم که به ایشان کمک خواهم کرد تا در کارهایشان موفق شوند.
آقای غیاث آبادی جوان علاقه مندی هستند و اگر به جای حواشی و شهرت طلبی بر روی فعالیت های خودشان تمرکز کنند مطمئنا می توانند موفق شوند.

عسل 14 آذر 1391 ساعت 04:59 ب.ظ

سلام به همه دوستان. بنده نیاسری هستم. تا اونجایی که ما می دونیم و از بچگی دیدیم چنار پای چارطاقی رو دارای قدمت می دونستن نه چنار داخل محوطه مسجد رو . مراسم قربانی هم برای چنار و ... نبوده. برای زیاد شدن آب چشمه این آئین انجام می شده. که الان تقارن پیدا کرده با عید قربان. اصلا ربطی به درخت نداره. به نظر شما عکسایی که گذاشتین به درخت 1200 ساله می خوره؟ فقط عکس آخری که پای چارطاقی هست دارای قدمته که الان هم سر جاشه. با سپاس از زحمات شما

عسل خانم سلام

ما ننوشتیم مراسم قربانی برای چنار بوده. این را شما نوشتید.
ما نوشتیم مراسم قربانی «در پای درخت و در کنار حوض بزرگ» بوده است.

لطفا به واژه ها و کاربرد آنها دقت کنید و متن را دقیق بخوانید.


دوست عزیز اشتباه نکنید ، این درخت هایی که شما در عکس می بینید در حیاط مسجد در حقیقت پاجوش های تنه اصلی هستند برای همین شما فکر می کنید جوان هستند. عمر درخت کهنسال را از پاجوش ها تعیین نمی کنند بلکه از تنه اصلی تعیین می کنند.

در هر حال ما تنها نظر خودمان را بیان نکردیم. نظر مردم نیاسر و پایگاه میراث فرهنگی نیاسر و سازمان میراث فرهنگی را هم بیان کردیم که همگی این موضوع را تائید می کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد