ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعلام اصفهان در میانه راه متوقف شد


جلد چهارم اعلام اصفهان مجوز چاپ نگرفت

ایران نامه- شاهین سپنتا: چهارمین جلد کتاب "اعلام اصفهان" که تاکنون 3 جلد از آن منتشر شده است، به خاطر صادر نشدن مجوز نشر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از انتشار بازماند.

اعلام اصفهان نوشته مصلح الدین مهدوی با تصحیح غلامرضا نصراللهی، شرح حال بیش از 12000 نفر از شاعران، هنرمندان، عارفان، دانشمندان و دیگر ناموران اصفهان است که اکنون پس از 10 ماه سرگردانی جلد چهارم در راهروهای اداره ارشاد اصفهان و صادر نشدن مجوز نشر، سرنوشت سایر مجلدات آن نیز مبهم است.

غلامرضا نصراللهی مصحح کتاب که بیش از 2 سال به کار ویرایش جلد چهارم اعلام اصفهان مشغول بود در این مورد به ایران نامه گفت: «امیدواریم با تغییر شرایط  دشوار فعلی در پرتو اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کنار گذاشته شدن تنگ نظری ها و کج سلیقگی ها اهالی فرهنگ بتوانند آثار خود را زودتر و راحت تر منتشر نمایند.»

این در حالی است که سال گذشته، معاون مرکز اصفهان‌ شناسی و خانه ملل گفته بود: «جلد چهارم کتاب "اعلام اصفهان" به زودی منتشر خواهد  شد و  از آنجایی که ما تنها یک نسخه دست نوشته از این مجموعه را در اختیار داریم نمی توانیم در مورد تعداد قطعی جلدهای این مجموعه اظهار نظر کنیم اما پیش بینی می‌کنیم این مجموعه به 10 جلد برسد.»

 

سید محمد حسین، نامزد به سید مصلح الدین، ادیب و پژوهشگر اصفهان شناس در بامداد روز یکم آذرماه 1294 خورشیدی در محله قدیمی بیدآباد اصفهان دیده به گیتی گشود.

او هم‌زمان با فراگیری علوم جدید در دانش سرای عالی تهران در رشته کارشناسی تاریخ و جغرافی، به مدرسه علمیه صدر اصفهان رفت و  صرف و نحو، معانی، بیان، فقه و اصول را فراگرفت. آشنایی با "آقامیرزا محمدعلی معلم حبیب‌آبادی" نویسنده "مکارم‌الآثار" او را به تاریخ و رجال علاقه‌مند ساخت چنان که  سال‌های بسیاری از عمر خود را صرف پژوهش و نگارش " اعلام اصفهان" نمود.

 او به زنده نگاه داشتن نام و آثار ناموران اصفهان بسیار علاقه‌مند بود و چون شاهد تخریب آرامگاه برخی از ناموران بود، برای پیشگیری از این روند و شناساندن بیشتر چهره های فرهنگی اصفهان، به نگارش کتاب‌هایی همچون "مزارات اصفهان" و  "سیری در تاریخ تخت فولاد اصفهان" پرداخت. او در 4 تیرماه 1374 درگذشت.

نظرات 1 + ارسال نظر

با سلام و احترام
خواهشمند است نکات زیر را در زندگینامه مرحوم استاد مهدوی اصلاح بفرمائید.
1- نام اصلی ایشان سید محمد حسین و لقب مصلح الدین است و ایشان به سید مصلح الدین شهرت داشته اند.
2- نام پدر ایشان سید محمد تقی و معروف به سید شهاب الدین نحوی است.
3- ایام تحصیل ایشان همزمان با تحصیلات متوسطه در اصفهان بوده و ایشان در تهران در رشته ی تاریخ و جغرافیا در دانشسرای عالی موفق به اخذ لیسانس شده اند . و در تهران تحصیل حوزوی نداشته اند.
4- نام صحیح کتابی که ایشان درباره ی تخت فولاد نوشته اند " سیری در تاریخ تخت فولاد اصفهان " است .
برای اطلاعات دقیق و مستند لطفا به مقدمه ی جلد اول کتاب اعلام اصفهان مراجعه کنید.
ااز این که به موضوع انتشار کتاب اعلام اصفهان پرداختید بسیار ممنون هستم. وبلاگ شما لینک گردید. اگر مایل بودید وبلاگ ما را هم لینک کنید.

درود
نکاتی را که اشاره فرمودید ویرایش شد.
خواهشمندم با توجه به آگاهی هایی که در این مورد دارید سری هم به سایت ویکی پدیا بزنید و صفحه مربوط به ایشان را هم خودتان ویرایش نمایید.
سپاسگزارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد