ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

روز جهانی کورش در شیراز


نکوداشت روز جهانی کورش در شیراز

انجمن مهرگان شیراز، روز جهانی کورش را برگزار کرد. این برنامه که به مناسبت هفتم آبان ماه روز کورش در خانه هنرمندان شیراز برپا شده بود، با استقبال باشندگان روبرو شد.

به گزارش خبرنگار امرداد- سیاوش آریا، انجمن مهرگان برای هفتمین سال پی در پی، روز جهانی کورش را پاس‌داشت. این انجمن در سال‌های گذشته برای نخستین بار در ایران روز کورش را در پاسارگاد در کنار آرامگاه این شهریار هخامنشی برگزار کرده بود و پس از آن در پارسه، نقش رستم و خانه هنرمندان این روز بزرگ را پاس داشته است.

سرود ای ایران و نماهنگی از چکامه کورش سروده استاد هما ارژنگی، آغازگر برنامه بود.  در این همایش دبیر انجمن مهرگان شیراز درباره کورش و جایگاه فرمان تاریخی او که به نخستین منشور حقوق بشر نامور است به سخنرانی پرداخت. وی گفت: «پژوهش‌گران باختری بیش از همه جهانیان به شخصیت، رفتار و منش کورش پرداخته‌اند و آثار بسیاری را از خود به جای گذاشته و این نشان از ارجمندی این شاهنشاه ایرانی نزد آنان است. دوست و دشمن، او را ستایش کرده و در برابر او سر کرنش فرود آورده و به نیکی از او یاد کرده و هنوز هم چنین می‌کنند.»

دبیر انجمن مهرگان ادامه داد : «آغاز شاهنشاهی کورش و ورود او به بابل را نباید به عنوان یک رخداد معمولی یاد کرد بلکه باید در جایگاه یک دگرگونی ویژه و نقطه عطفی در تاریخ جهانیان بر شمرد و ارزیابی کرد که دورانی نوین را نه درتاریخ ایران و میان رودان که در تاریخ همه بشریت به وجود آورد.»
دبیر انجمن مهرگان، به این شبه که آیا کورش همان ذوالقرنینی است که در نسک‌های دینی آمده است و برخی از نویسندگان و پژوهش‌گران ازآن یاد می‌کنند، پرداخت و گفت : «ذوالقرنین هیچ پیوندی با کورش بزرگ ندارد و این دیدگاه عامیانه از دید باستان شناسی، هنر و حتا تاریخ قابل دفاع نیست. نخستین بار ابوالکلام آزاد نویسنده و سفیر فرهنگی هند، این نظریه را بیان کرد. جالب است بدانیم روان‌شاد استاد علی سامی از آزاد دعوت کرد که به شیراز آمده و از نزدیک پاسارگاد را ببیند اما وی بیمار شده و هیچ‌گاه نتوانست از نزدیک تندیس نامور به کورش در پاسارگاد را ببیند و بر پایه باورها و پندارهای خود ذوالقرنین را به کورش نسبت داد و کتابی را هم در این مورد چاپ کرد که دکتر باستانی پاریزی آن را برگردان کرد. اما این کتاب پر از اشتباه و ایراد تاریخی است و جنبه علمی ندارد و شوربختانه دیگران بدون پژوهش و تحقیق به پیروی از آن نسک‌های زیادی را روانه بازار کردند که بیشتر به افسانه می‌ماند تا تاریخ.»

این گردهمایی با اجرای  سخنرانی درباره شخصیت کورش و برنامه های ادبی و هنری شاد و سرشار از مهر میهن ادامه یافت و به پایان رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد