ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

آیین روز کورش در اصفهان



بزرگداشت روز جهانی کورش در اصفهان

  هفتم آبان ماه، روز جهانی کورش در اصفهان گرامی داشته شد. در گردهمایی دوستداران فرهنگ ایران در اصفهان، دکتر رضا عبدالهی به سخنرانی پرداخت.  این پژوهشگر گاهشماری‌های ایرانی در سخنان خود درباره اهمیت روز کورش گفت: «گرچه ممکن است به خاطر دشواری‌هایی که در کار تطبیق گاهشماری‌ها وجود دارد و با توجه به این که گاهشماری هخامنشی خورشیدی – مهی بوده است، نتوانیم با قطعیت، تاریخ معینی را برای برخی رویدادهای 2500 سال پیش مشخص کنیم اما نباید از اهمیت توجه به  تعیین یک روز نمادین به نام کورش بزرگ در تقویم خود غافل شویم.»

نویسنده کتاب «تاریخِ تاریخ در ایران، گاهشماری‌های ایرانی» در ادامه افزود:  «من معتقدم باید یک روز –حتی اگر نمادین هم باشد- به نام کورش در تقویم ما ثبت شود و الان چند سال است که مردم روی 7 آبان به اتفاق نظر رسیده اند که قابل احترام است.»

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به ویژگی های برجسته کشورداری کورش بزرگ و شیوه مردمداری او، با اشاره به اسناد دست اول آن دوران برخی از زوایای شخصیت کورش بزرگ را تشریح نمود.

بخش دیگری از سخنان دکتر عبدالهی، درباره بررسی‌های او روی لوح های گلین یافت شده در تخت جمشید که هم اکنون در دانشگاه شیکاگو نگهداری می شوند، بود. وی با استناد به این لوح ها، به بررسی ساختار اداری دوره هخامنشی پرداخت.

این گردهمایی که با سروده "کورش بزرگ" اثر استاد هما ارژنگی آغاز شده بود با اجرای سرود "ای ایران" توسط گروه موسیقی سنتی "آوا"  و همخوانی و قیام باشندگان پایان یافت. عکس ها در ادامه ... 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد