ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نگهداری از ماهی قرمز را آموزش دهیم


آموزش شهروندان برای نگهداری بهتر از ماهی های قرمز نوروزی


«ماهی قرمز خود را درست نگهداری کنیم»، عنوان پوستری است که امسال انجمن صنفی مسئولان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان در آستانه نوروز منتشر نموده است. این پوستر آموزشی در بازارچه ها و فروشگاه هایی که ماهی قرمز نوروزی را به مردم ارائه می دهند، توزیع و نصب شد تا با آموزش شهروندان، از آسیب های ناخواسته به این مهمان کوچک نوروزی سفره های هفت سین کاسته شود.

 به گزارش انجمن وت، دکتر فرهاد حکیمانه رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مسئولان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان در این مورد گفت: «با توجه به این که بسیاری از خانواده‌های ایرانی یک یا دو تا از این ماهی‌های زیبا را برای سفره هفت‌سین خود می‌خرند و بچه‌ها نیز علاقه زیادی به تماشا و نگهداری از ماهی قرمز دارند ما در راستای حمایت از این موجود زنده و رعایت بهداشت عمومی، با هدف  آموزش مردم و آگاهی رسانی برای نگهداری درست از آنها، این پوستر را منتشر نمودیم.»

یکی از شهروندان اصفهانی به نام مجید 12 ساله که به هنگام خرید ماهی قرمز با این پوستر آموزشی روبرو شده، می گوید: «بجز یکی دو مورد بقیه را نمی دانستم. من شنیده بودم اگر در تنگ ماهی یخ بیاندازیم یا آن را در یخچال بگذاریم عمر ماهی بیشتر می شود. یا شنیده بودم اگر چند ساعت در روز ماهی را زیر نور مستقیم خورشید بگذاریم رنگش قرمزتر می شود اما حالا فهمیدم که همه اینها غلط بوده.»

فریبرز، 38 ساله ، یکی از فروشندگان ماهی قرمز در اصفهان، که این پوستر را برابر دید خریداران نصب نموده، در این مورد به خبرنگار انجمن وت گفت: «در سال های قبل تبلیغات زیادی برای حذف این ماهی‌ها از سفره هفت سین شد، غافل از این که میلیون ها نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از پرورش و فروش آنها امرار معاش می کنند و این ماهی ها جای خود را در اقتصاد نوروزی این خانوارها دارند. البته تبلیغات منفی سال های اخیر خوشبختانه تاثیری در فروش ما نداشته و با توجه به وضعیت اقتصادی این روزهای اکثر خانواده های ایرانی، تولید و فروش ماهی قرمز اگر بیشتر نشده باشد کمتر نشده است.»

وی ادامه داد: « نوشتن توصیه های بهداشتی در سایت ها یا روزنامه ها خوب است اما کافی نیست. خیلی از مردم که برای خرید این ماهی ها به ما مراجعه می کنند، واقعا بلد نیستند که چگونه باید به آنها غذا بدهند یا در چه میزان آب و با چه دمایی آنها را نگهداری کنند. حتی خیلی ها فکر می کنند که این ماهی ها نیاز به غذا ندارند.»

این فروشنده ماهی قرمز افزود: «در این چند سال ندیدم که هیچ اداره ای برای بهتر شدن نحوه حمل و نقل این ماهی ها از استخرهای پرورش تا محل فروش، روش بهتری به توزیع کنندگان پیشنهاد کرده باشد واگر در حین حمل و فروش هم اصول را رعایت کنیم از تلفات این ماهی ها قبل از فروش و بعد از خرید به نحو چشمگیری کم می شود.»

گفتنی است، پیش از این نیز پوسترهایی آموزشی با موضوع «آشنایی با تب خونرزی دهنده کریمه کنگو» و همچنین «روز 14 مهرماه، روز دامپزشکی»  برای معرفی بیشتر حرفه دامپزشکی نزد عموم مردم، توسط این انجمن منتشر شده بود.

                      

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد