ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

کاشت کبوده با چه هدفی؟


آیا کاشت درختان در پارک‌ها برای تولید چوب انجام می‌شود؟

پس از انتشار خبر قطع تعدادی از درختان مادی نیاصرم اصفهان در چند روز گذشته و اعتراض شهروندان و اهالی محل، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، کاربرد این درختان را «صنعتی» اعلام نمود و افزود که قطع درختان مذکور به علت درون‌پوسیدگی بوده است. این درحالی بود که برخی کارشناسان پس از مشاهده درختان بریده شده، اعلام کردند که تعدادی از درختان قطع شده جوان بودند و هیچ نشانه‌ای از دیرزیستی یا آفات در آنها دیده نمی‌شد. برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقد بودند که این گونه‌های گیاهی در کشورهای دیگر برای تولید چوب استفاده می‌شوند و به درد اماکن عمومی شهری مثل پارک‌ها نمی‌خورند. کارشناسان تاکید داشتند که شهرداری با انتخاب اشتباه برخی از گونه‌ها برای کاشت در پارک‌ها و کنار مادی‌ها در عمل موجب اتلاف سرمایه شهر می‌شود. به عقیده این کارشناسان انتخاب گونه‌هایی مثل کبوده Populus alba برای کاشت در پارک‌ها اشتباه است چون این درختان گونه‌هایی تند رشد هستند و سریع به دیرزیستی می‌رسند و به آفات گیاهی و عومل استرس‌زا مثل خشکی یا کم‌آبی حساس هستند و  در اثر تنش خشکی، درخت ضعیف شده و آفات و امراض آن را از پای در می‌آورد. لذا شهرداری‌ها باید یاد بگیرند و عادت کنند که قبل از انتخاب گونه‌های گیاهی شرایط محل را در نظر گرفته و با انتخاب صحیح گونه مناسب از کاشت درختانی که زود به «دیرزیستی» می‌رسند در پارک‌ها و فضای سبز خودداری کرده و از گونه‌هایی استفاده کنند که مقاوم‌ترند.

 

پس از بیان دیدگاه کارشناسان درباره اشتباه بودن کاشت درختان کبوده توسط شهرداری، یکی از عوامل پشت پرده این سازمان با توهین به کارشناسان در یکی از شبکه‌های اجتماعی‌ نوشت: « امان از خریت این متخصص نماها...  زمان کاشت آنها موقعی بوده که هنوز مدیریت فضای سبز در شهرداری ایجاد نشده است و مردم اصیل اصفهان (نه روستائیان مهاجر) می‌دانند که اکثر درختان حاشیه مادی‌ها و انهار جهت بهره‌برداری توسط ساکنین و مالکین بلغات مجاور کاشته شده است و در ان زمان هم هیچ‌گاه آب زاینده رود خشک نمی‌شده که این درختان تحت تنش خشکی قرار بگیرند. ضمنا از بیش از بیست ساله قبل کشت این گونه درختان توسط شهرداری متوقف شده است. امان از دست این بیسوادان روشنفکرنما که برای اهداف خود هر اراجیفی را تحویل مردم می‌دهند.»

پس از توهین‌های به عمل آمده توسط این عوامل، برخی از شهروندان با فرستادن تصاویری از فضای سبز و پارک‌های تازه احداث شده ( و نه کنار مادی‌ها) از اصفهان نشان دادند که تعداد زیادی نهال کبوده که سن بیشتر آنها زیر 10 سال است در ردیف‌های مشخص توسط شهرداری ( و نه ساکنین و مالکین) شاید به عنوان بادشکن در چمن‌کاری‌ها و پارک‌ها کاشته شده‌اند. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که با وجود این که کارشناسان کاشت برخی گونه‌ها همچون کبوده را در فضای سبز شهری مناسب نمی‌دانند، چرا هنوز این گونه در پارک‌های اصفهان کاشته می‌شود و چرا برخی عوامل پشت پرده با کتمان حقیقت، اطلاعات غلط به مردم می دهند و می نویسند: «... از بیش از بیست ساله قبل کشت این گونه درختان توسط شهرداری متوقف شده است. » آیا به زودی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اره به جان این درختان خواهد افتاد و آنها را به علت کاربرد «صنعتی» قطع خواهد نمود؟ چه کسی مسئول این اتلاف سرمایه‌هاست؟ تصاویری را که شهروندان از درختان جوان کبوده در پارک‌های اصفهان فرستاده‌اند، در ادامه می‌توانید ببینید:  

نظرات 4 + ارسال نظر
عباس 7 تیر 1391 ساعت 10:52 ق.ظ

جملات پیامی که شما به آن اشاره کرده اید توسط کسی نوشته شده است که در استدلال و ارائه دلیل علمی کم آورده است و مجبور شده از این روش استفاده کند. در این پیام چندین اشتباه وجود دارد. شما یکی از آنها را جواب دادید ولی به نظر من ارزش مطرح کردن و جواب دادن نداشت.

درود
بله همانطور که شما اشاره نمودید نکات دیگری هم در پیام ایشان بود مثلا موضوعی که درباره زاینده رود نوشته بودند که می شود به همه پاسخ داد. اما من مناسب دیدم یکی از آنها را که ایشان بیشتر روی آن مانور می دهد پاسخ دهم. البته این تنها پیام او با نام ( باغ منظر) نبود. او چندین پیام دیگر هم که همگی توهین بود گذاشته بود.
او در یکی از پیام هایش ادعا کرده که به اندازه سن من در شهرداری درخت کاشته است و از کارشناسان فضای سبز است. جالب اینجاست که او با دادن اطلاعات غلط می خواهد خرابکاری های خود و همکارانش را توجیه کند.

به نظر من اگرچه سخنان او بی پایه و سست بود اما باید در چنین مواقعی سکوت نکرد . از شما و دیگر دوستان هم که اطلاعات و پاسخ هایی دارید خواهش می کنم در همین جا بنویسید تا بر آگاهی همه ما افزوده شود.

[ بدون نام ] 8 تیر 1391 ساعت 02:02 ب.ظ

بیش از 50 سال است در این محل زندگی می کنیم(خانه پدری) همیشه مسکونی بوده است باغی نبوده پس اگر نویسنده درست بگوید که اینجا باغ بوده سن درختان باید خیلی بالا باشد. می توانید به نقشه های شهرداری مراجعه کنید و ببینید اینجا کی باغ و از چه تاریخی مسکونی شده است.
در ضمن اهالی این محل هیچگاه نیازی نداشتند با بریدن چند تک درخت در حاشیه مادی کسب در آمد کنند و این کار را غیر اخلاقی می دانند چون اصفهانی اصیل بودند و اعتقادات برایشان مهم بود. و برعکس آبادانی اینجا زحمت کشیده اند. اینگونه اظهار نظرها توهین به مردم اصفهان است.

[ بدون نام ] 9 تیر 1391 ساعت 05:08 ب.ظ

لطفا جناب کارشناس به جای این همه توهین به مردمی که محیط زیست برایشان با ارزش است، در مورد قدمت مادی ها و کاربری آنها کمی مطالعه کنند و بعد اظهار نظر نمایند.

درود
بله حق با شماست. من هم از ایشان توقع داشتم حال که ادعا دارند کارشناس فضای سبز هستند کمی با مطالعه سخن بگویند ولی ایشان فقط توهین کردند.
متاسفانه برای برخی از این گونه افراد نه محیط زیست و نه افکار عمومی هیچ کدام اهمیت ندارد.

[ بدون نام ] 10 تیر 1391 ساعت 11:48 ق.ظ

به قول ایشان مشتی ابله گفته بودند 400 سال نه 300 سال شهردارای هم گفته بود 40 سال که ایشان می گویند 30 سال. ایشان برای خواندن مطالب باید تمرین بیشتری بکنند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد