ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

قتل درختان سبز توسط شهرداری اصفهان


واقعه هولناک دیگر به دست عوامل شهرداری اصفهان:

قطع درختان مادی نیاصرم در اصفهان 

در هنگامه‌ای که سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی بیش از پیش و به صورت سازمان یافته تضعیف شده‌اند، شهرداری‌ها یکه تاز میدان شده‌اند و کمر بسته‌اند تا ریشه بر تیشه میراث فرهنگی و طبیعی شهرها بزنند. روزی نیست که در رسانه‌های مختلف خبر تخریب بافت تاریخی، فروریختن میراث فرهنگی و از بین بردن میراث طبیعی به خاطر سوء مدیریت مدیران دولتی و همدستی شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهرها و عوامل استانداری‌ها در شهرهای مختلف کشور منتشر نشود ولی هیچ نهادی مسئولیت رسیدگی به این تخلفات را برعهده نمی‌گیرد. این در حالی است که با روی کار آمدن دولت فعلی، بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به بهانه‌های مختلف به تعطیلی کشانده شده‌اند و اکثر فعالان مدنی نیز با فشارهای آشکار و نهان مجبور به سکوت شده‌اند. بی‌گمان باید علت به وجود آمدن این وضع یعنی تضعیف سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست و به تعطیلی کشاندن سازمان‌های غیردولتی را در نفع کلان کسانی دانست که منافعشان در گرو پروژه‌های چند میلیاردی به ظاهر عمرانی در شهرهای بزرگ است. شهر اصفهان نیز همچون بسیاری دیگر از شهرهای کشور درگیر همین شبکه مخوف است که برای به دست آوردن سود کلان حاضر به هرگونه تخریب منابع طبیعی و فرهنگی شهر است.

آنچه در اینجا خواهید خواهند، گزارشی از قطع درختان کهنسال شهر به دست عوامل شهرداری اصفهان است که در روز روشن و با وجود اعتراض شهروندان در کنار مادی نیاصرم و در یکی از محلات مرکزی شهر صورت گرفته است. این گزارش را اهالی محل پس از آن که صدایشان به جایی نرسید و گوش شنوایی برای اعتراضشان نیافتند تهیه کردند و در اختیار این رسانه قرار دادند تا شاید با پیگیری دوستداران محیط زیست از تکرار موارد مشابه جلوگیری شود.

مادی نیاصرم شامل مجموعه نهرهایی است که قرن‌هاست به منظور تقسیم بخشی از آب زاینده‌رود در شهر اصفهان ساخته شده است و افزون بر نقش مهم در آبرسانی، با ایجاد فضای سبز نقش مهمی در تلطیف هوای شهر دارد. مادی نیاصرم یکی از بلندترین مادی‌های اصفهان به شمار می‌رود که به دلیل حریم گسترده و جایگاه ویژه، در سال 1389  در فهرست آثار ملی ثبت شد. طول مادی نیاصرم 17 کیلومتر است و طول انشعابات شاخه اصلی این مادی به 25 کیلومتر می رسد که از پل مارنان تا پل شهرستان ادامه دارد. 

در ادامه، متن گزارش تهیه شده توسط یکی از شهروند – خبرنگاران و عکس‌هایی را که از این واقعه هولناک گرفته است، بدون کم و کاستی، منتشر می‌کنیم و امیدواریم که دوستداران محیط‌زیست صدای بغض فروخورده مردم را به گوش مسئولان برسانند:


 

نابودی میراث تاریخی- طبیعی توسط شهرداری اصفهان

قطع درخت 400 ساله مادی نیاصرم در اصفهان، خشم و نفرت طبیعت دوستان، اهالی منطقه و مردم این شهر را برانگیخته است. این درخت کهنسال به عنوان سندی طبیعی و تاریخی در اقدامی ضربتی و نابخردانه توسط شهرداری اصفهان قطع شده است در حالی که منطقه مورد نظر به عنوان میراث این شهر تاریخی به ثبت رسیده است و درخت مذکور نیز جزء درختان شناسایی شده حاشیه مادی نیاصرم به شمار می‌رفته است.

مادی‌های اصفهان، نهرهایی هستند که آب را از رودخانه زاینده رود گرفته و به اکثر مناطق شهری و روستایی می رسانند. به هنگام ایجاد آن‌ها در سالیان دور، دو طرف مادی ها، درختان سایه‌دار با فاصله مناسب کاشته شده است تا به‌واسطه این درختان، سایه آن‌ها و کاهش دمای ناشی از آن، مانع تبخیر آب مادی‌ها شوند و جریان آب در آن‌ها حفظ گردد. مادی نیاصرم به دلیل داشتن موقعیتی ویژه، مهم‌ترین و معروف‌ترین مادی شهر اصفهان به شمار می‌آید که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر از آن بازدید می‌نمایند. وجود درختان کهنسال در اطراف مادی نیاصرم حاکی از قدمت آن است و آن را به میراثی تاریخی- طبیعی مبدل نموده است.

صبح روز جمعه، 29 اردیبهشت ماه 1391، عده‌ای که به ظاهر از جانب شهرداری اصفهان ملزم به قطع چندین اصله درخت واقع در حاشیه‌ی مادی نیاصرم، بین خیابان‌های چهارباغ عباسی و شمس آبادی بودند، مبادرت به بریدن شاخه‌ها و تنه درختان و در نهایت قطع درختان نمودند. این اقدام با مخالفت اهالی محل و عابران روبرو شد، چرا که پس از قطع درختان، همگان شاهد سلامت و زنده بودن برخی از درختان قطع شده بودند.

اما اعتراض اهالی و عابرین زمانی اوج گرفت که پیمانکار شهرداری اصفهان، خود را برای قطع یکی از کهنسال‌ترین درختان مادی نیاصرم آماده می‌نمود. این درخت با ارتفاعی بالغ بر 30 متر و شاخه‌هایی سرسبز و با نشاط و برگ‌هایی سبز و تازه، هیچ نشانه‌ای از پوسیدگی و یا آفت را به بیننده منتقل نمی‌کرد و از این رو باعث شکل‌گیری اعتراضات گسترده ساکنین آن منطقه شد.

در پی این اعتراضات و درخواست ساکنین مبنی بر مشاهده مجوزهای لازم به منظور قطع این درخت کهنسال، افرادی که از صبح مشغول قطع درختان این منطقه مهم بودند، اظهار کردند که سرپرست‌شان فعلا حضور ندارد و برای ناهار محل را ترک کرده است. اما اهالی که شخصی را به عنوان سرپرست از ابتدای صبح در محل زندگی خود ندیده بودند، خواهان توقف کار تا زمان رسیدن سرپرست گروه پیمانکار شدند.

 در این میان عده ای از اهالی سعی در تماس با شهرداری و اطلاع یافتن از چگونگی صدور مجوز برای قطع چنین درختی شدند که به علت تعطیل بودن شهرداری، امکان تماس با شهردار و معاونان وی میسر نشد. البته برخی تماس‌ها نیز حاکی از "جلسه داشتن معاون مربوطه شهردار منطقه یک شهرداری اصفهان" در آن روز جمعه و تعطیل بود که اعلام داشتند پس از جلسه، ایشان به محل خواهند آمد. اما یا جلسه تمام نشد و یا اصولا جلسه‌ای در کار نبود و این مطلب، دروغی بود که از جانب شهرداری به اهالی محل گفته شد! شاید هم انتخاب روز جمعه برای قطع چنین درختی، عامدانه صورت گرفته باشد که مسئولان مربوطه به منظور پاسخگویی به مردم، دچار زحمت نگردند.

گروه اره به دست، که گفته می شد از پیمانکاران چندین ساله شهرداری اصفهان به شمار می‌آیند از تجربه خود استفاده نموده و یکی از آن ها در فرصتی مناسب از درخت 400 ساله بالا رفته و مبادرت به قطع شاخه‌های اصلی درخت نمود. چنین عملی، آن هم در زمانی که همگان منتظر مشاهده برگه مجوز شهرداری برای قطع درخت 400 ساله مادی نیاصرم اصفهان بودند، خشم مردم را بیشتر دامن زد به نحوی که با "گشت تخلفات شهری" و پلیس تماس‌هایی برقرار شد. در پی این تماس‌ها و بعد از گذشت ساعتی، دو مامور از جانب شهرداری به محل اعزام شدند که یکی معاون بخش فضای سبز شهرداری منطقه یک و دیگری مامور گشت تخلفات شهری بودند.

پس از ورود این دو نفر به ماجرا و درخواست اهالی برای مشاهده مجوزهای لازم که بایستی از سوی شهرداری صادر شده باشد، معاون فضای سبز شهرداری اصفهان در جهت پاسخگویی برآمد ولی به دلیل عیان بودن سلامت درخت، اظهار می‌شد که درخت از داخل پوسیده است و اهالی و ناظران پس از قطع درخت پوسیدگی آن را ملاحظه خواهند کرد. در هر حال آن پاسخ‌ها قانع کننده واقع نشدند، زیرا با وجود قطع چند شاخه بزرگ از درخت، هیچ‌گونه اثری از پوسیدگی در شاخه‌ها دیده نمی‌شد و سرانجام پس از صحبت‌های طولانی مشخص شد که معاون بخش فضای سبز شهرداری نیز بدون در دست داشتن مجوز به محل اعزام شده است و مجوز در اختیار رئیس وی که معاون شهردار منطقه محسوب می‌شود، می‌باشد.

 در این میان دو نفر پلیس موتورسوار نیز به محل رسیدند ولی بدون هیچ‌گونه مکث و یا پرسشی به راه خود ادامه داده و از محل خارج شدند. توقع مردم از پلیس در این صحنه، درخواست مشاهده مجوز قطع درختان از عوامل شهرداری و پیمانکارشان بود که متاسفانه این خواسته حداقل نیز مرتفع نشد.

 هنگامی که ساکنین مشغول بحث با معاون بخش فضای سبز شهرداری بودند، گروه مذکور با مناسب دیدن زمان و موقعیت به دست آمده اقدام به قطع کامل درخت نمودند و اره برقی را به جان سالم و با طراوت درخت انداختند.

 درختان کهنسال در طول سال‌های متمادی، تنش‌های نامساعد اقلیمی و محیطی را پشت سر می‌گذارند و می‌توانند گنجینه ژنتیکی بسیار دقیق و ارزشمندی باشند. اما متاسفانه این ذخایر ملی به علت غفلت و نا آگاهی آسیب می‌بینند و برخی نیز نابود می‌گردند. این درخت تنومند اگرچه طی 400 سال در برابر خشکسالی‌های این منطقه کویری، توفان‌های بی‌شمار، تندبادهای سرد پاییزی و زمستانی، سرما و گرمای شدید هوا و سایر عوامل سخت و طاقت فرسا، طاقت آورده بود و سرزنده و شاداب به حیات خویش ادامه می‌داد و علاوه بر آن به هزاران انسان نیز سلامت، سرزندگی و شادابی را هدیه کرده بود ولی این بار در برابر انسان‌هایی که با اره برقی به او حمله‌ور گشته بودند، تاب نیاورد و با تمام شکوه و جلالش از پای درآمد و بر زمین افتاد.

تنه بریده شده آن نیز خبر از سلامت درخت می داد. تنه درخت کاملا مرطوب و سالم، بدون هرگونه زدگی و اثری از پوسیدگی، در حال فعالیت و رساندن آب و غذا به شاخ و برگ‌های سبز خود بود که ظاهرا به‌واسطه نظر کارشناس و یا کارشناسان شهرداری اصفهان، پوسیده (!) شناخته شده و دستور قطع آن صادر شده بود.

پس از قطع نابخردانه و غیر مسئولانه این درخت و به دلیل عدم حضور سرپرستان ذیربط شهرداری، با افتادن این درخت بر زمین، چندین اصله درخت نوپا و چند ساله که در اطراف این درخت، مشغول زندگیشان بودند نیز شکسته شدند و زندگیشان پایان یافت.

لرزه ای که از سقوط این درخت تاریخی شهر اصفهان بر وجود ناظران، مردم فهیم و طبیعت دوستان افتاده است، اکنون با گذشت نزدیک به دو هفته، همچنان باقی است و بُن این درخت نیز کماکان نشانه‌های حیات را در خود حفظ کرده است. گویی انتظار می کشد، انتظار انسان هایی را که ...

با گذشت چند روز از قطع این درخت 400 ساله، هیچ ارگانی به این مساله رسیدگی نکرده است. سازمان منابع طبیعی که احتمالا خبر ندارد. سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان که مسئولیت کارشناسی و عواقب این کار کارشناسی نشده را به عهده داشته است نیز احتمالا در جریان قطع این درخت نبوده است. سرپرست گروه پیمانکار شهرداری که با مدرک "فوق دیپلم برق" مبادرت به قطع درختان منطقه کرده است نیز از شهرداری دستور می‌گرفته است و نقشی جز قطع درختان نداشته است. سازمان محیط زیست نیز اصولا در رابطه با قطع درختان اقدامی انجام نمی‌دهد. سازمان میراث فرهنگی هم کاری به میراث طبیعی ندارد. بنابراین وجود و عدم وجود این درخت 400 ساله برای هیچ ارگان رسمی و غیر رسمی تفاوتی ایجاد نمی‌کرده است.

 حال می توانید امتحان کنید و یک درخت 40 ساله را در حوالی منزلتان قطع نمایید، ببینید چه ارگان‌هایی با شما برحورد خواهند کرد و شهرداری چند میلیون تومان پول نقد به عنوان خسارت از شما دریافت خواهد کرد؟! البته پیشنهاد می‌کنیم این کار را امتحان نکنید. چون علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست محله، ممکن است طبق قانون علاوه بر جریمه نقدی، به حبس نیز محکوم شوید و چند ماهی را هم در زندان سپری کنید ولی این قانون فقط در مورد شما اعمال خواهد شد و نه در مورد شهرداری و یا هر سازمان دیگری!

گر تضرع کنی و گر فریاد                 دزد، زر، باز پس نخواهد داد

        "سعدی" 

 

 

   

  

 

 

نظرات 19 + ارسال نظر
توصیه گر 13 خرداد 1391 ساعت 03:02 ق.ظ

توصیه ام این است که اسمش را بگزاریم شهردار مغول. مگه دوره قاجار این کار را نکردند و درخت های کهنسال را قطع کردن و فروختند ۲۰ تومان؟ این شهردار اصفهان را باید اسمش را بگزاریم شهر بر سر دار

پگاه 13 خرداد 1391 ساعت 09:28 ق.ظ

جالبه!
یکبار درخت کهنسال ارزشمند را بخاطر این قطع میکنند که وسط مسجد قرار گرفته و فضا اشغال کرده یکبار هم بخاطر اینکه از درون پوسیده؟؟؟؟؟!!! فوق دیپلم برق از ظاهر درخت درونش را می بیند؟!!!!
مطمئن باشید اینها آدمهای کلاه برداری هستند که بدون هیچ مجوزی این کارها را انجام می دهند!

درود
ما فکر می کنیم کاسه ای زیر نیم کاسه است. دوستان دارند بررسی می کنند. اگر به نکته جدیدی پی بردیم اعلام می کنیم.

جعفریان 13 خرداد 1391 ساعت 02:16 ب.ظ http://sisakht-tourism.blogfa.com/

درود
این جور مواقع زبان انگار بند میاد وقتی که ادم نمی دونه باید کجا فریاد بزنه
دیروز تا حالا خیلی ناراحتم
وقتی رفتم به یکی از مناطق گردشگری سی سخت و دیدم چقدر آشغال اونجا ریختن تو آبی که زلالیش آدم رو مجذوب می کرد و حالا شده بودآشغال دونی یه مشت ادم که هنوز نمی دونند قدم زدن تو طبیعت لیاقت می خواد
مثل شهردار شدن مثل رئیس میراث فرهنگی مثل رئیس محیط زیست و و و همشون لیاقت می خوان
ولی این روزها هیچ کس لایق نیست
بیچاره درخت . . .

دکتر شفیعی کدکنی:


گر درختی از خزان بی برگ شد
یا کرخت از سورت سرمای سخت

هست امیدی که ابر فرودین
برگ ها رویاندش از فر بخت

بر درخت زنده بی برگی چه غم
وای بر احوال برگ بی درخت

سیاوش آریا 13 خرداد 1391 ساعت 02:21 ب.ظ

درود و سپاس از تلاش ها و کوشش هایتان

ننگ باد بر این انیرانیان(غیر ایرانی) که به درخت هم رحمی ندارند

درختی که بریدنش د فرهنگ ایران گناه محسوب می شود
و همان گونه که آوردید همه ی کوشش گران فرهنگ ایران را به سکوت وا داشته اند؟ در دیار پارس(استان فارس) وضعیت به همین گونه و حتا بدتر است و تازه تهدید هم می شویم که چرا پاس دار بازمانده ها(آثار) و سر زمین اهورایی خویش هستیم!!
ولی ما باز هم امید داریم و به یاری اهورا مزدا و تلاش های ایران دوستانی چون شما و دیگران در شهرهای مختلف،سرانجام نیکی بر بدی پیروز می شود
پاینده و جاوید باد ایران

درود
سپاس از مهرتان. پایدار باشید.
پاینده ایران.

سیمین 13 خرداد 1391 ساعت 03:59 ب.ظ

تاسف انگیزه!
مگر دخل و تصرف در جایی که به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده امکان پذیر است؟!
چطور این درخت را قطع کرده اند؟!
شهرداری اصفهان که به تنهایی نمی تواند بنا به تشخیص خودش یک درخت را در این مادی قطع کند! حتی اگر درختی ۴ ساله باشد!
این درخت که در عکس مشخص است چند صد ساله بوده است!
مادی نیصرم به ثبت رسیده است!!!

محمد 13 خرداد 1391 ساعت 04:07 ب.ظ

این درخت که اصلا پوسیدگی نداره!
تنه درخت هم توی عکسها پیداست که سالمه!
کارشناس چطوری تشخیص داده که درخت پوسیدست؟!؟!؟!

آزاده 13 خرداد 1391 ساعت 09:54 ب.ظ

من این درختو از نزدیک دیده بودم
این درخت کاملا عمود و قائم بود و خیلی هم سرسبز بود
فاجعه بزرگیه که قطعش کردن
کارشناسش کی بوده؟
میشه اسم کارشناسشو پیدا کنیم؟

سیمین یا آزاده یا محمد عزیز
درباره کارشناس و میزان صلاحیت او . شما که از نزدیک ماجرا را دنبال کردید بهتر می توانید نظر بدهید.

کیوان 13 خرداد 1391 ساعت 11:27 ب.ظ

سلام
با تشکر
این خبر که منتشر کردید در این سایت ها هم منعکس شده. دست شما درد نکند. البته برخی از سایت ها اخلاق را رعایت نکردند و منبع خبر خود را نقل نکردند و یا اسم جعلی به عنوان منبع خبر نوشتند:

http://www.atynews.com

http://www.shenidi.com/368604.html

www.mkmkmkfar.persianblog.ir

http://www.persigulf.com/home/

http://animal.persianblog.ir/post/698

http://esfahanefarda.com/index.aspx/n/1452

http://greenblog.ir/index.php/archives/13849


درود و سپاس از توجه شما

البته برخی دوستان اجازه گرفتند و برای دیگران هم خودم فرستادم. آن ها هم که اجازه نگرفتند و کار کردند حتما نیتشان خیر بوده است و می خواستند کمکی کرده باشند. جای نگرانی نیست دوست عزیزم.

شهره وثوق 13 خرداد 1391 ساعت 11:33 ب.ظ

خوش به حال اصفهان که مردمش این قدر مواظب شهرشان هستند و زود واکنش نشان می دهند و اعتراض می کنند و با دوربین و خبر وارد عرصه می شوند. در شهر ما - که اجازه بدهید نامش را ننویسم-اگر به جای درخت سر آدم را هم ببرند همه رویشان را آنور می کنند.

درود و سپاس
البته در هر کجای دنیا و در هر شهری مردم دلسوز و گاه بی تفاوت وجود دارند. شما که نام شهرتان را ننوشتید . خدا کند در ایران خودمان نباشد شهری که مردمش بی تفاوت باشند.
شاد باشید

علیرضا افشاری 14 خرداد 1391 ساعت 09:55 ق.ظ http://khordegiri.blogfa.com

درود. من که متوجه نشدم و از متن دستگیرم نشد چرا اصرار بر قطع درخت داشتند. فقط به عنوان خشک بودن؟ آیا سد راه طرحی بود؟ آیا مزاحمتی برای کسی یا جایی داشت؟
با توجه به روند انجام شدن این کار و این که درخت سالم بوده - بهتر است برگه‌ی کارشناسی هم تهیه شود ـ می‌توان و باید شکایت کرد و آمران و عاملان را به دادگاه کشاند.
کمکی هم از دست ما برآید در خدمتیم.

درود
مشکل اینجاست که نه خشک بود و نه سد راه طرحی بود و نه مزاحمتی برای کسی داشت و هیچ دلیلی هم نیاوردند.

به نظر شما چه کسی باید شکایت کند و شکایت به کجا برد؟

mana 16 خرداد 1391 ساعت 02:36 ق.ظ http://mana-ravanbod.blogspot.com

سلام دوستان
اول اینکه دنبال تصاویر آثار ارژنگی رسیدم اینجا و دیدن این عکسها ویرانم کرد
دوستی هست که اگر بشنود دق خواهد کرد
4 سال تمام تمام دیدارهای عاشقانه‌اش را اطراف این درخت میگذاشت و می‌دیدم با چه ذوقی از درختها حرف میزد

دوم اینکه باز هم سپاس از تصاویر آثار ارژنگی بزرگ که کسی نمی‌شناسد و یک سوال
در متنی دانشگاهی از ارژنگی و کارهاش حرفی زده شده، بخصوص یکی از این تصاویر که شما گذاشتید
به وبلاگ شما ارجاع داده شد
اما کتابی یا چیزی هست که بتوان تمام آثار را آنجا دید؟

.... در پاسخ این دوست ارجمند باید بگویم که شور بختانه تا کنون نتوانسته ام کتابی که در برگیرنده تمامی آثار پدر گرامیم زنده یاد استاد رسام است منتشر کنم.اینکاربسیار پر هزینه است. برای برگزاری نمایشگاه نیز بارها تا پله پایانی رفته ام ولی به دلیل نبود اطمینان از امنیت آثار منصرف شده ام. پیش از سفرم، مراحل پایانی ایجاد یک تار نما را با گروهی جوان و میهن دوست پیش بردم که آمیدوارم با گشایش آن، یاران هنر دوست بتوانند ازدیدن انها بهره ببرند.
در فیس بوک هم بخش بزرگی از آثارشان به نشانی زیر قابل مشاهده است.

Rassam Arjangui

باسپاس مهر افزون
iهما ارژنگی

مهرداد سپهر 16 خرداد 1391 ساعت 02:26 ب.ظ

درود بسیار به شما
به سهم خود ضمن اعلام آمادگی برای هر گونه پی گیری ای٬ از آگاهی رسانی شما که نیز نقش بسیار زیادی در ایجاد حساسیت همگانی در جهت پاسداری از منابع طبیعی دارد٬ سپاس گزارم.
رو سیاهان بیشتر باید بدانند که:
زمستان خواهد رفت ولی رو سیاهی به زغال خواهد ماند.

درود بر شما
سپاس از بیان دیدگاهتان
امیدوارم با کمک دوستانی چون شما و هنرتان بتوانیم در ثبت این رویدادهای ناگوار و اطلاع رسانی به هموطنان گامی بزررگتر برداریم.

[ بدون نام ] 16 خرداد 1391 ساعت 04:40 ب.ظ

سلام، امکانش هست برای انعکاس بیشتر و اطلاع بیشتر همشهریان و هموطنان خبر را در facebook هم قرار دهید؟

درود. بله دوست عزیز. در فیس گذاشتیم. سپاس از شما

[ بدون نام ] 16 خرداد 1391 ساعت 04:43 ب.ظ

امکان پیگیری قضایی وجود دارد؟

بله . البته معمولا دیر به نتیجه می رسد به نظرم بهتر است از طریق دیگر موضوع را پیگیری کنیم.

محمد درویش 17 خرداد 1391 ساعت 03:05 ب.ظ http://darvish.info

خیلی شگفت زده و غمگین شدم ...
چرا شهرداری شهری که می داند نبض زنگیش به وجود همین سبزینه ها بسته است؟

امین 17 خرداد 1391 ساعت 03:24 ب.ظ

یکی از رسالتهای اصلی شهرداری حفاظت از درختان میباشد و جهت اطلاع عرض کنم برای قطع یک درخت بارها کارشناسی میشود و مستندات مکتوب جهت اخذ مجوز جمع آوری میشود.
بعید است که این کار بدون کار کارشناسی انجام شده باشد
صرفا جهت اطلاع عرض میکنم درخت کبوده بیش از 50 تا 60 سال عمر نمیکند چطوری میشه 400 سال عمر داشته باشد؟!!!

سن درخت در حدود 50 سال بوده ولی در گزارش مردمی که اهالی محل تهیه کردند 400 سال آمده و ما حق تغییر آن را نداشتیم. این موضوع نشان می دهد که نزد این مردم این درخت ها کهنسال بوده و ارزش دیرین داشتته اند.
می دانیم که درختان سپیدار ( کبوده / Populus alba) به دلایل مختلف همچون پوسیدگی ساقه پس از یک دوره عمر طبیعی (50-40) و شکسته شدن از محل پوسیدگی با وزش باد یا ضربه، و یا کج شدن ساقه به خاطر تامین نور مورد نیاز و رشد یک‌سویه و در نتیجه شکسته شدن در فصول سرد، ممکن است آسیب هایی را به شهروندان وارد سازند؛ اما پرسش اینجاست که با وجود تجربیات ارزشمندی که سال‌هاست درباره گونه‌های مختلف گیاهی در دسترس است، چرا همچنان شهرداری اقدام به کاشت گونه هایی می‌کند که با طراحی شهری کمتر سازگارند و اکنون چرا برای حذف نمونه‌هایی که به تشخیص پیمانکار پوسیده هستند، این کار بدون آگاه‌سازی مردم از دلایل و نتایج آن و به بدترین شکل ممکن انجام می‌شود و چرا درختان جوان‌تر که هیچ نشانه‌ای از پوسیدگی در آنها مشاهده نمی‌شود، همراه با درختان دیگر قطع می شوند و هیچ نهادی پاسخ قانع کننده به نگرانی‌های مردم نمی‌دهد.

[ بدون نام ] 17 خرداد 1391 ساعت 08:22 ب.ظ

در یکی از سایت ها خواندم که گفته اند سن درخت کمتر بوده است ولی به نظر من بهتره آقای داریوش فتحی به عنوان سرپرست سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان حداقل یک بار به محل درخت قطع شده مراجعه کنند تا دیگر از پوسیدگی درخت قطع شده صحبت نکنند. درخت 40 ساله هم در این شهر کویری بسیار ارزشمند است و اصل ماجرا قطع درخت سالم است، نه سن آن.

[ بدون نام ] 18 خرداد 1391 ساعت 01:37 ب.ظ

kasi dar miane doostan hast ke dar rabete da derakhtan etelaate kafi dashte bashe be nazar mirese in derakht sepidar nabashad chon ba jostojooee ke kardam in derakht motafavet mibashad va ya gooneii khas ast

رهگذر 2 آذر 1391 ساعت 03:00 ق.ظ

به تازگی از این مادی گذر کردم ولی ظاهرا الان تمامی کنده های باقیمانده از درختان سالم و سبز قطع شده را نیز از ریشه درآورده اند...
تا شاید کسی دیگر نتواند از این واقعه هولناک عکسی یا فیلمی منتشر کند...
تا شاید بتوانند بازهم درختان سالم دیگری را قطع کنند ولی این بار در فصل زمستان...
تا دیگر کسی نگوید چرا درختان سبز و زنده و سالم را سر می برید؟!
تا شاید بگویند این درختان خشک شده بودند!!!
تا شاید دیگر ما حرفی نزنیم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد