ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

بله؛ کورش بزرگ بود


دویست‌ و‌ هفتاد و هفتمین شماره‌ امرداد چاپ شد

بله؛ کوروش، بزرگ بود

به گزارش امرداد نیوز، دویست‌ و ‌هفتاد و هفتمین شماره‌ نشریه امرداد چاپ شد. این شماره با تیتر نخست «بله؛ کوروش، بزرگ بود» بر روی دکه‌های روزنامه‌فروشی رفت. چندی پیش روزنامه همشهری در مطالبی، با این تیتر که «آیا کوروش بزرگ بود؟»، هم مردمی را که به بزرگی و منش نیک کوروش بزرگ می‌بالند و هم کوروش بزرگ را، دستمایه‌ی شیطنت خود کرد. امرداد در این شماره در گفت‌و‌گویی کوتاه، به چرایی بزرگی کوروش بزرگ پرداخته استدر همین راستا . در ششمین رویه‌ امرداد (رویه تاریخ)، از بزرگی کوروش بزرگ خواهید خواند. گفت‌و‌گوی امرداد با مرتضا ثاقب‌فر، پژوهشگر و نویسنده، به چرایی و چگونگی بزرگی کوروش می‌پردازد. در نوشتاری دیگر، داریوش احمدی، پژوهنده‌ تاریخ به روشنی به نادرستی‌های گزارشی که در «همشهری جوان» چاپ شده و سویه‌اش زیر سوال بردن بزرگی کوروش است، پرداخته است. 

رویه‌ نخست و رویه‌ رویداد همچون همیشه، خبرها و گزارش‌هایی کوتاه و بلند از جای‌جای ایران را در خود دارند. افزون‌بر آن، «به راستی دارایی ایران، چیست؟» عنوان سخن نخست این شماره است که در رویه‌ نخست می‌توانید بخوانید. با سومین رویه‌ی امرداد، می‌‌توانید چرخی در موزه‌ی فرش رسام عرب‌زاده بزنید، جایی که زندگی در آن جاری است. بی‌گمان این گزارش کوتاه از این موزه‌ شما را مشتاق دیدار از این موزه خواهد کرد و مشتاق مردی که ٦٦ فرش دستباف را پیشکش ایران و این ملت کرد، فرش‌هایی که شاید بافت هریک از آن‌ها بیش از چند سال، زمان برده بود.

آشنایی با یکی دیگر از «نوشیدنی‌های ایرانی»، «از میان نوشته‌های رسیده» و خبرهای کوتاه گردشگری از دیگر بخش‌های این رویه است.

چهارمین رویه در این شماره ویژه‌ی ادب و هنر است و ادب‌دوستان و هنردوستان. «دمی با تنبورسازان و تنبورنوازان» عنوان گفت‌و‌گویی است با یکی از استادان تنبور نواز پیشکسوت. همچنین در این گفت‌و‌گو با یکی از تنبورسازان بنام کشورمان آشنا خواهید شد، هنرمندی که هنرش را پدرش آموخته و پدرش نیز آن را از پدر.

«نوگرایی در شعر پارسی، پیش از نوآوری‌های نیما یوشیج» و «بازتاب نابسامانی‌های سیاسی بر ادب و هنر پارسی»، دو نوشتار دیگری هستند که می‌توانید در رویه‌ی ادب وهنر بخوانید. در این رویه می‌توانید از تازه‌های کتاب، تازه‌های نمایش و تازه‌های موسیقی نیز آگاه شوید.

پنجمین رویه‌ی امرداد(رویه اندیشه) در نوشتار آغازین خود به ریشه‌یابی واژه‌ «مزدا» در زبان‌های اوستایی و هخامنشی پرداخته است. واژه‌ی «مزدا» از واژگانی است که واژه‌شناسان ایرانی و خارجی بیش از یکصد سال است که هنوز درباره‌ی معنای دقیق آن گفت‌و‌گو می‌کنند

«خنیاگری پس از ساسانیان» و «من به هیات ما زاده شدم» دو نوشتار دیگری هستند که در این رویه چشم به راه شما خوانندگان هستند

در ششمین رویه‌ی امرداد (رویه تاریخ)، از بزرگی کوروش بزرگ خواهید خواند. گفت‌و‌گوی امرداد با مرتضا ثاقب‌فر، پژوهشگر و نویسنده، نوشتاری است که در این رویه به چرایی و چگونگی بزرگی کوروش می‌پردازد

در نوشتاری دیگر، داریوش احمدی، پژوهنده‌ی تاریخ به روشنی به نادرستی‌های گزارشی که در همشهری جوان چاپ شده و سویه‌اش زیر سوال بردن بزرگی کوروش است، پرداخته است

جنگ‌های ایران و اعراب، نوشتاری دیگر از علی‌غفوری، نویسندهی صد جنگ بزرگ تاریخ است. او در این نوشتار از یورش تازیان و چرایی شکست ایرانیان نوشته است

هفتمین رویه‌ امرداد که رویه‌ی زرتشتیان است در این شماره به زنده‌یاد پرویز شهریاری، ویژه شده است. در این رویه می‌توانید گفت‌و‌گوی امرداد را با پسرش، شهریار شهریاری و برادرش، هرمز شهریاری بخوانید.

«دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم» گفت‌و‌گویی از استاد محمد آستانه‌ی اصل که شاگرد و همکار استاد شهریاری بوده و یادی از استاد از فیروز نادری، یکی از مدیران ارشد سازمان ناسا که شاگرد استاد شهریاری بوده از نوشتارهایی است که در رویه‌ی هفتم، آن‌ها را خواهید دید.

رویه‌ی پایان یا هشتم نیز، این‌بار با یک موضوع تازه به‌نام «بازتاب» به آن‌چه دانشمندان دیگر کشورها درباره‌ ایران گفته‌اند، پرداخته است. همچنین در این رویه مانند شماره‌های پیش، روزشمار تاریخ، بریده کتاب، سخن‌بزرگ، خوب است بدانیم را خواهید خواند و در بخش ایران‌گردی به غار «کرفتو» در کردستان خواهید رفت. امرداد را از دکه‌های روزنامه‌فروشی می‌توانید خریداری کنید

نظرات 5 + ارسال نظر
سلام 11 خرداد 1391 ساعت 05:35 ق.ظ

بالاخره نفهمیدیم امرداد یا مرداد. تفاوت این دو واژه و مفهوم آن را کاش کسی توضیح میداد

دوست گرامی
هرگاه تشنه دانستن درباره واژه ای بودید نیازی نیست منتظر بمانید تا کسی از راه برسد و برایتان درباره آن واژه توضیح دهد.
برای دانستن درباره واژه ها باید به واژه نامه مراجعه کنید.
برای نمونه در مورد همین واژه امرداد و تفاوت آن با مرداد می توانید به لغت نامه دهخدا جلد دوم صفحه 2868 مراجعه کنید.
اگر مجلدات دهخدا را در خانه ندارید به هر کتابخانه ای که در نزدیکی محل زندگی شما هست مراجعه کنید مجلدات لغت نامه دهخدا یا دیگر واژه نامه ها را می توانید دریافت کنید.
اگر اهل کتابخانه رفتن هم نباشید به کمک رایانه و اینترنت با یک تلنگر به دکمه رایانه می توانید روی سایت لغت نامه دهخدا یا واژه نامه های دیگر بروید و معنی واژه مورد نظر خود را پیدا کنید.

اگر همین کار هم برایتان دشوار است من زحمت شما را زیاد نمی کنم. در نشانی زیر در مورد امرداد و مرداد توضیح لازم داده شده است:

http://www.loghatnaameh.org/dehkhodaworddetail-
18764a8e80dd47c88fde718eb855e693-fa.html

این توضیحات:

امرداد. [ اَ م ُ ] (اِ) در اوستا امرتات ۞ است جزء اخیر آن که تات ۞ باشد پسوند است که جداگانه مورد استعمال ندارد همین جزء در خرداد نیز دیده می شود. پاره ٔ دیگر این واژه از دو جزء ساخته شده نخست از «اَ» که از ادوات نفی است یعنی نه از برای این جزء در فارسی «نا» یا «بی »آورده می شود. جزء دوم ، مرت ۞ یا مرت ۞ است یعنی مردنی و درگذشتنی و نیست شدنی و نابودگردیدنی . بنابراین امرداد یعنی بی مرگ و آسیب ندیدنی یا جاودانی و باید امرداد با ادات نفی «اَ» باشد نه مرداد که معنی برخلاف آن را می دهد. امرداد در دین زردشتی امشاسپندی است که نماینده ٔ بی مرگی و جاودانی یا مظهر ذات زوال ناپذیر اهورا مزداست . در جهان خاکی نگهبانی گیاهها و رستنیها به او سپرده شده است . (از فرهنگ ایران باستان پور داود ص 59). و رجوع به مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی تألیف دکتر معین و امشاسپندان شود.

محمود دهقانی 12 خرداد 1391 ساعت 07:01 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

در فیس بوک هم بگزارید. دیدم بسیار با ارزش است که جوانان و نوجوانان هم از مطالعه آن بی بهره نباشند در فیس بوک گذاشتم. بر این باورم برخی مطالب در فیس بوک هم می تواند برای عموم کارساز باشد

درود
سپاس از مهر شما. در فیس بوک هم گذاشته بودم. شما هم که زحمت کشیدید لطف بسیار بزرگی بود. شاد باشید

؟ 12 خرداد 1391 ساعت 02:38 ب.ظ


Reza M. Ghiasabadi

کوششی برای جبران گزارش پیشین و ارائه متنی نزدیک به واقعیت از منشور کورش. در این کتیبه اشاره‌ای به لغو برده‌داری و آزادی ادیان و آنچه که به حقوق بشر مربوط است و اشرف پهلوی آغازگر تبلیغ آنها بود، نشده است. «لشکر پر شمار کورش که همچون آب رودخانه شمارش ناپذیر بود، آراسته به انواع جنگ‌افزارها در کنار او ره می‌سپردند»:

مهرداد. الف 12 خرداد 1391 ساعت 03:54 ب.ظ

یکی از رنج های بشری دست کم در کشور ما این است که یکی از نامدارترین شاهنشاهان ما و یکی از مشهورترین دوره های تاریخی ما ابزاری شده در دست حکومت ها تا به کمک آن سیاست های خود را اعمال کنند.
یکی به نام آنها مراسم جشن برگزار می کند تا اقتدار توخالی خود را به جهانیان نشان دهد و یکی با حمله به کورش و خشایارشا می خواهد به زعم خود، جنگ روانی و یهود ستیزی در ایران را اندازد تا از فشارهای لابی یهودی در مراکز قدرت جهانی بر ضد خود بکاهد.

خلاصه کورش بزرگ این روزها دست آویزی شده برای عوامل حکومتها که با کمک آن رقیب را تضعیف کنند.
پس از ماجرای آوردن منشور کورش توسط تیم رحیم مشاعی به ایران و مطرح کردن موضوع مکتب ایرانی و دوستی بین ملت ایران و اسرائیل برخی عوامل حکومت که چند سال بود از گرایش جوانان به فرهنگ ایران باستان نگران بودند تصمیم گرفتند به اشکال مختلف حمله به کورش و تاریخ ایران را آغاز کنند تا مبادا رقیب با استفاده از همین گرایشات گوی سبقت را از آنها برباید.
ابتدا سعی کردند کتابهای تاریخ را عوض کنند و نام شهان را در بیاورند بعد رفتند عده ای قلم به مزد را اجیر کردند تا با مطرح کردن همان سخنان پوریرار درباره تخت جمشید و جشن پوریم در سایت هایشان به کورش و دوران هخامنشی حمله کنند.
بعد هم در روزنامه قالیباف -که به تبلیغات انتخاباتی زودهنگام برای جلب نظر حاکمیت روی آورده- موضوع آیا کورش بزرگ بود را مطرح کردند.
کسانی هم بودند که از مدت ها قبل با جعل کتاب های دیگران خود را مترجم منشور کورش می دانستند و با روز جهانی کورش علنی یا در خفا مخالفت می کردند اما کسی تره هم برایشان خرد نمی کرد پس رای کسب شهرت و احتمالا کتاب سازی دوباره برای این که از قافله عقب نمانند به میدان آمدند و حالا کاسه داغ تر از آش شده اند و راست و دروغ را به هم می بافند و کورش و داریوش را فاشیست می نامند.
البته روشن است که این حملات ناشیانه به کورش نه تنها از جایگاه کورش و دوران پرافتخار او نزد مردم نمی کاهد بلکه اهمیت او را دو چندان می سازد.
این حملات قلمی هرچه هم که شدید باشد از ساخت سد سیوند که مهلک تر نبود. دیدیم که آن توطئه نه تنها به سرانجام مورد نظر نرسید بلکه گرایش روزافزون جوانان را باعث شد.
این چهارتا سایت مزدور هم دورانی دارند. می آیند و می روند.
این چارتا قلم فروش هم چند خطی می نویسند و می روند.
اینهایی که حالا دارند ویرایش سوم و جهارم منشور کورش را در می آورند چه بسا در ویرایش ششم و هفتم باز آمدند و گفتند که قبلا اشتباه کرده اند. یک روز تحت تاثیر ترجمه اشرف پهلوی گول خوردند یک روز با چراغ سبز فلان جناح حکومتی!
اصولا اینها بادهای موسمی هستند که می آیند و می روند.

s 13 خرداد 1391 ساعت 12:19 ق.ظ

کوروش فقط یک استعمارگر کبیر بود، یک جهانخوار مثل هیتلر. اگر کوروش به کلیمیان کمک کرد، هیتلر هم به مسلمانان کمک کرد، اگر کوروش سران دشمن را نکشت، هیتلر هم ژنرال پتن فرمانروای فرانسه را نکشت...

اگر کورش یک استعمارگر بود کاش همه حاکمان دنیا چون او استعمارگر بودند. هیلتر چقدر خوشبخت شد که شما او را با کورش مقایسه می کنید.
همین دوسه خطی که شما نوشتید نشان می دهد که حمله به کورش دست آویزی برای منافع سیاسی یک اقلیت سیاسی بیش نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد