ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ماهی قرمز بخرید


دوستداران حیوانات و محیط زیست:

برای سفره هفت‌سین، ماهی قرمز بخرید ولی درست از آن نگهداری کنید 

امسال نیز همچون چند سال گذشته، در آستانه نوروز بحث داغی بین طرفداران و مخالفان گذاشتن ماهی قرمز بر سفره هفت‌سین در رسانه‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی درگرفته است. گروهی از مخالفان ماهی قرمز برای اثبات نظراتشان، می‌کوشند با به بازی گرفتن احساسات مردم، آنها را از خرید ماهی قرمز منصرف کنند و در رسانه‌های مختلف داخل و خارج از کشور ادعا می‌کنند که ماهی قرمز از چین وارد ایران شده و  یا به دروغ متوسل شده و اعلام می کنند که ماهی قرمز سفره هفت سین می‌تواند باعث بیمار شدن افراد شود. در همین ارتباط، دوست گرامی،  سپهر سلیمی که خود از دوستداران محیط زیست و حیوانات است و از اعضای فعال انجمن حمایت از حیوانات اصفهان می‌باشد و علاقه‌مند به حفظ فرهنگ و جلوه‌های زیبای آیین‌های نوروزی نیز هست، در وبلاگ خود با نام «دوستداران حیوانات و محیط زیست» به بررسی دیدگاه‌های مخالف با نگهداری ماهی قرمز سفره هفت سین پرداخته و مجموعه‌ای از مطالب متنوع را درباره این موضوع گردآورده است. پرونده ماهی قرمز در تارنگار سپهر سلیمی را می‌توانید در این نشانی بخوانید و از نظریات و استدلال‌های جالب او بهره‌مند شوید. 

نظرات 4 + ارسال نظر
محمود دهقانی 23 اسفند 1390 ساعت 10:30 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

با فرخنده باد نوروز نمی دانم چرا برخی ضد همه چیز فرهنگی هستند. افتاده اند جان مردم و گر و گر تبلیغ که داشتن ماهی قرمز سفره نوروز خوب نیست. حضرت دکتر ی نطق فرموده اند بچه هائی که آتش بازی شب چهار شنبه سوری می کنند اگر حادثه ای رخ داد آن ها را معالجه نکنید. خب که چی؟! راستش غربت یعنی همین که توی کشور خودت باشی و اجازه برگزاری جشن های فرهنگی نیاکانی ات را به سخره بگیرند!!!

احسان 23 اسفند 1390 ساعت 02:50 ب.ظ

بعید هم نیست که ماهی قرمز از چین آمده باشد.

لطفا مستندات خود را ارائه کنید.
مستنداتی که ما در مقاله قبلی ارائه کردیم نشون میده که از قرنها قبل ایرانیان با ماهی قرمز آشنایی داشتند.
اینجا را بخوانید
http://drshahinsepanta.blogsky.com/1389/12/25/post-557/

sahar 24 اسفند 1390 ساعت 06:15 ب.ظ

نظرخاصی ندارم اما یقین دارم نمیتوانم با محدود کردن ویا ازبین بردن حیات موجودی بی دفاع منتظرانواع واقسام برکات و الطاف خداوند باشم که او مارا اشرف مخلوقات قرارداد تایاریشان کنیم.جنگ هفتادو دوملت همه راعذربنه

درود
همین که نظرتان را نوشته اید یعنی نظر دارید و همین ارزشمند است. اگر هرکس از عهده نگهداری این موجودات زیبا برنیاید با شما موافقیم که نباید آن را نگه داری کند

مهناز . الف 24 اسفند 1390 ساعت 08:15 ب.ظ

در این‌باره می‌توان پرسید از نظر حق برخورداری از حیات آیا فرقی هست میان ماهی قرمز و ماهی قزل‌آلا؟ چرا برای یکی دو ماهی سرخ که هر خانواده ایرانی فقط در نوروز خریداری می‌کند، این‌قدر حساسیت وجود دارد اما برای ده‌ها قزل‌آلا یا ماهی دیگری که در طول سال در تابه‌های هر خانه سرخ می‌شود، هیچکس دلسوزی نمی‌کند؟

درود
به نکته خوبی اشاره کردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد