ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

کتاب شناخت: حسن‌آباد جرقویه


 

کتاب "حسن آباد جرقویه" منتشر شد 

دوست فرهیخته مهندس یاغش کاظمی در تارنگار خود «از این اوستا»، خبر انتشار کتاب  «حسن‌آباد جرقویه» را منتشر نموده است. حسن‌آبادِ جرقویه علیا" در 115 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع است؛ روستایی نسبتاً بزرگ که در سال 1373 شهر شد، در منطقه ای با قدمت تاریخی و تمدنی غنی.

وی در تشریح چگونگی شکل گرفتن کتاب نوشته است: در تاریخ 19 شهریورماهِ 1387 جناب آقای سید حسن فاطمی، در اقدامی ‌ابتکاری وبلاگی با عنوانِ  "حسن آباد جرقویه" با همت و همراهیِ اهالی ِ "حسن آباد" راه‌اندازی نمودند، که گزیده مطالب و گفتارهایِ پژوهشی ِ آن پس از گذشتِ سه سال از راه اندازی، در کتابی با همین عنوان جمع آوری و به طبع رسیده است.

این کتاب مشتمل بر دوازده فصل است که در آن، اسناد و تصاویری از گذشته‌ی "حسن آباد"، شناختِ فرهیختگان و سرشناسان حال و گذشته، مردم شناسی و زبان ِ کهن، و  قابلیت‌هایِ منطقه، مورد مداقه و توجه قرار گرفته است. فصل ِ سوّم ِ این کتاب، مختص ِ مطالعاتِ تاریخی و پیشینه شناسیِ منطقه است. یکی از مقالاتِ مهندس یاغش کاظمی نیز تحتِ عنوانِ "آتشـگاهِ دستگرد" در این فصل -صفحاتِ 116 تا 135- بازنشر یافته است.

وی در این مقاله، ضمن ِ معرفی ِ بنای ِ یک "چارتاقی" که نزدِ اهالی، مشهور به "آتشـگاهاست، و ساختمان ِ مجاورش - موسوم به  "جاپا حضرت"- ، به شرحی تطبیقی از آیین‌های ِ نوروزی ِ برگزار شده در آن با آیین‌هایِ نوروزی ِ "مسجد آدینه"ی روستایِ جواهردهِ رامسـر پرداخته، و تشابهاتِ ساختاری آن را با نمونه‌هایی از بناهایِ "چارتاقی" ِ عهدِ ساسانی برشمرده، و نهایتاً مدلی از کارکرد و کاربریِ اولیه بنا پیشنهاد نموده است. برای دانلود این مقاله می‌توانید از تارنگار « از این اوستا» دیدن کنید.

نظرات 4 + ارسال نظر
با درود 11 اسفند 1390 ساعت 01:52 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

روستا شناسنامه ایران است. یکی این که حافظ زبان و فرهنگ بوده دوم این که از گذشته های دور نیز سنگرهائی مستحکم در برابر یورش بیگانگان بوده اند. ایرانی های با نام و نشان از نظامی تا خالقان ادبیات بیشتر از روستاها سر برون آورده اند. در روستاهائی که آثار تاریخی وجود دارد مردم صمیمانه تر از آن نگهداری کرده اند. برخی از روستاهای ایران لایق پژوهش در مورد تاریخ خود هستند. بر این باور م که در ایران به روستاها کمتر اهمیت داده شده. رمان روستائی کمتر نوشته شده و تاریخ روستاها نیز مورد بی توجهی بوده است. تولد کتاب (حسن‌آباد جرقویه) را به مردم آن و خالق کتاب شادباد می گویم.

درود
خیلی از شهرهای بزرگ امروز ما مثل تهران زمانی روستا بوده اند و هنوز هم بسیاری از روستا هایمان در یک روند رو به گسترش در حال شهر شدن هستند. نمونه اش همین روستای حسن آباد جرقویه که امروز برای خودش شهری شده است.
من هفته قبل آنجا بودم. شهر شدن حسن آباد برای مردمش هم خوبی دارد هم بدی.
خوبی اش این است که سطح امکانات زندگی آنها بهبود نسبی پیدا می کند و بدی اش این است که در رهگذر شهر شدن خیلی از ارزش های فرهنگی و میراث کهن رنگ می بازد.
شناخت درست روستاهای ایران به ویژه آنها که مقصد گردشگری هستند می تواند به حفظ میراث فرهنگی و طبیعی آنها کمک کند و در گذر شهر شدن یا همنشینی با شهرها کمتر آسیب به آنها وارد شود.

یاغش کاظمی 14 اسفند 1390 ساعت 09:19 ب.ظ http://asha.blogsky.com

سپاسگزارم دوستِ ارجمند برایِ این اطلاع رسانی.
پاینده باشید.

درود و سپاس از شما دوست گرامی

بابت معرفی کتاب حسن آباد جرقویه در تارنمای وزینتان سپاسگزاریم.
محبت شما را در وبلاگ حسن آباد جرقویه انعکاس دادم
برایتان آرزوی سربلندی دارم

درود و سپاس

من نیز از اینکه کتاب حسن آباد را معرفی کردید تشکر می کنم.

درود و سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد