ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ناکارآمدی مدیران، فرصتی طلایی را از اصفهان ربود!

 

فرصت ثبت محور تاریخی – فرهنگی- طبیعی اصفهان از دست رفت!

امسال به جای 399 اثر، تنها پرونده دو اثر از ایران جهت ثبت جهانی فرستاده شد  

 

عکس:  اصفهان- باغ شهر *  

با عدم ارسال پرونده ثبت محور تاریخی- فرهنگی اصفهان به یونسکو، فرصتی استثنایی برای ثبت همزمان 399 اثر تاریخی و ثبت بلندترین محور تاریخی به طول 6 کیلومتر به نام ایران از دست رفت. پس از تغییرات مدیریتی در اداره میراث فرهنگی اصفهان، با وجود وعده‌های محسن مصلحی، سرپرست این اداره و مسئولان وقت پرونده محور تاریخی– فرهنگی مبنی بر ارسال این پرونده در موعد مقرر به یونسکو، این امر تحقق نیافت و پرونده ای دیگر جایگزین آن شد و فرصت دفاع، پیگیری و رفع موانع موجود جهت تکمیل پرونده نیز از حامیان و دوستداران آن گرفته شد. گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها طی یک ماه و نیم گذشته نشان می دهد که پس از علنی شدن تغییر مدیریت سازمان متولی این امر، یعنی اداره میراث فرهنگی اصفهان، بسیاری از سازمان های مردم نهاد، نهادهای خصوصی، مراکز دانشگاهی و به عبارتی دیگر بیشتر کارشناسان مستقل با این تغییر به مخالفت برخاستند و اعلام نمودند که این تغییر مدیریت درست یک ماه مانده به ارسال پرونده ثبت محور تاریخی، ضربه جبران ناپذیری بر پیکره آن وارد آورده و مانع از تحقق آن خواهد شد.

اما علویان صدر، معاون سازمان میراث فرهنگی در اوایل دی ماه سال جاری، خبر اتمام 95 درصد از مراحل پروژه و در نتیجه آن برنامه ریزی دقیق مسئولان مربوطه برای ارسال پرونده در اواخر دی ماه سال جاری را اعلام کرد ولی متاسفانه 5 درصد مراحل باقی مانده که بنابر سخنان وی مستلزم همکاری نهادها و سازمان های مرتبط با این محور نظیر شهرداری ها، تمامی ادارات آب، برق، گاز و ... در ارائه اطلاعات مورد نیاز بود تا بتوان پلان مدیریتی محورتاریخی – فرهنگی اصفهان را در موعد مقرر تدوین نمود، به علت عدم همکاری پاره‌ای از نهادها میسر نشد. هرچند که علت اصلی را باید در یک ماه توقف و تعلل در روند پروژه در طی مدت زمان خروج مدیر سابق و انتصاب سرپرست جدید جستجو نمود.

به این ترتیب در زمانی که سرپرست و معاون میراث فرهنگی اصفهان به مخالفت با اکران فیلم  نقش نهان دل‌مشغول بودند، پرونده‌ای دیگر جایگزین پرونده محور تاریخی- فرهنگی شد و به همین سادگی فرصت طلایی ثبت همزمان 399 اثر واجد ارزش از ایران و ثبت طولانی‌ترین محور تاریخی – فرهنگی – طبیعی جهان با طول بیش از شش کیلومتر ، به یک باره از دست رفت و به منافع ملی و محلی شهروندان ایرانی و اصفهانی و همه دوستداران میراث فرهنگی در سراسر جهان، در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری لطمات جبران ناپذیری وارد آورد. کارشناسان برخی از این منافع را به شرح زیر برمی شمرند:

1- امکان استفاده از تجربیات کارشناسان جهانی در حفظ این آثار.

2- همکاری برای به روزرسانی اطلاعات تمامی کشورها از ارزش‌های فرهنگی – تاریخی و گردشگری این آثار.

3- فراهم آورن بستر مناسب برای جلب گردشگران از سراسر جهان  که منافع اقتصادی بسیاری برای کشور دارد.

4- معرفی شهر و بناهای واقع در محور فرهنگی- تاریخی به بیش از سی زبان مختلف در رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی بین المللی.

5- تبدیل این محور به نقاط امن در زمان جنگ، چرا که به همه جهانیان تعلق دارد.

6- از لحاظ داخلی نیز توجه بیشتر دولت و مردم، افزایش کیفیت حفاظت، فراهم سازی زمینه های بهتر و بازتر برای پژوهش و ...

رییس دانشگاه هنر اصفهان درباره اهمیت ثبت این محور گفت: «ثبت جهانی محور فرهنگی تاریخی اصفهان این فرصت را فراهم می‌کرد تا پس از گذشت سال‌ها این محور مجددا به محور توسعه شهری اصفهان تبدیل شود.»

مظفر افزود: «پس از ثبت جهانی محور فرهنگی – تاریخی، مجموعه عناصر قرار گرفته در این محور به عنوان بخشی از تاریخ و تمدن جهان محسوب می‌شد و با توجه به اینکه برای اولین بار در کنار محور فرهنگی – تاریخی، محور طبیعی نیز ثبت می‌شد، این اقدام  اعتبار و حیثیت اصفهان و ایران را در زمینه میراث فرهنگی در سطح جهان بالا می‌برد.»

رییس دانشگاه آزاد خوراسگان نیز با اشاره به ضرورت ثبت محور تاریخی اصفهان گفت: «اگر مناطق تاریخی و باستانی جهان را بررسی کنیم به طور قطع هیچ شهری را نخواهیم یافت که در یک محور تاریخی فرهنگی آن حدود400 اثر تاریخی با ویژگی‌های منحصر به فرد وجود داشته باشد چون در محور فرهنگی تاریخی اصفهان آثار شاخصی مثل مجموعه دولتخانه صفوی، میدان تقش جهان، پل‌های تاریخی سی و سه پل، خواجو، مارنان و شهرستان قرار دارد که هر کدام به تنهایی خود واجد شرایط ثبت به عنوان عناصر خاص معماری و شهرسازی در فهرست آثار جهانی یونسکو هستند همچنان که میدان نقش جهان و باغ چهلستون در حاضر به عنوان عناصر خاص معماری شهر اصفهان در این فهرست قرار دارند.»

 احمد علی فروغی افزود: «ثبت محور فرهنگی تاریخی اصفهان به طول شش کیلومتر به عنوان بزرگترین محور فرهنگی - تاریخی جهان می‌توانست در معرفی و اعتبار بخشی شهر اصفهان و ایران در حوزه میراث فرهنگی بسیار تاثیر گذار باشد.»

اکنون که جریان پرونده محور فرهنگی- تاریخی اصفهان با وجود همه وعده‌های محسن مصلحی و ناصر طاهری معاون این اداره، به انحراف کشیده شد و به یونسکو ارسال نشد، این پرسش مطرح است که چه کسانی، به چه علت و با چه انگیزه ای چنین ضربه ای را بر پیکره شهر اصفهان وارد نمودند و حال چه دلیلی برای توجیه کارشکنی های خود دارند؟ آیا پرونده محور تاریخی – فرهنگی اصفهان طی سال‌های آینده به یونسکو ارسال می‌گردد یا سال آینده نیز به بهانه‌ای دیگر دوباره این فرصت از اصفهان گرفته می‌شود؟ آیا عدم ارسال این پرونده به یونسکو، دست شهرداری اصفهان، سازمان قطار شهری (مترو)، و شرکت‌های پیمانکاری را برای انجام پروژه‌هایی که بافت تاریخی را به شدت تهدید می‌کنند، باز خواهد گذاشت؟ 

-----------------------  

 * برگرفته از کتاب «باغ ایرانی، بازتابی از بهشت»، مهدی خوانساری، محمدرضا مقتدر، مینوش یاوری، ناشر: دبیرخانه همایش بین المللی باغ ایرانی، تهران، 1383 خورشیدی.

نظرات 5 + ارسال نظر
زهره 15 بهمن 1390 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام
این آرزو بر دل ما ماند که یک بار به اینترنت سر بزنیم و یک خبر خوشحال کننده درباره میراث فرهنگی کشورمون بشنویم!

درود
من از شما عذر خواهی می کنم.
به امید روزهای بهتر

کیوان 15 بهمن 1390 ساعت 09:27 ب.ظ

سلام
از خبرتون تعجب نکردم چون اگر گذرتون به اداره میراث فرهنگی افتاد به دفتر معاون میراث(آقای طاهری) سز بزنید میبینید که اکثر اوقات یا ماموریت خارج از استان هستند یا اصلا نیستند!
میراث فرهنگی مردم ایران را چه کسانی اداره می کنند!

پگاه 16 بهمن 1390 ساعت 02:20 ب.ظ

ای کـــــــــاش مدیران دلسوز حداقـــــل برای سازمانها و ادارات میراث فرهنگی انتخاب میشدند....!
حسرت.......

ای کاش ...

محمود دهقانی 17 بهمن 1390 ساعت 02:47 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

آقای دکتر سپنتا با درود اگر اشتباه نکنم این عکس پیش از انقلاب گرفته شده. عکس بسیار زیبائی است. این موضوع را برای شنیدن پاسخ نوشتم تا ببینم حدسم درست است یا بقول فرانسوی ها یک (دیجاوو) است. اما در رابطه با میراث فرهنگی دیروز از مسئولی در یکی از استان های کشور ایمیلی داشتم که سپاسگزاری کرده و خیلی خودمونی نوشته .... کارمند های من این را ندیده بودند . از قزوین هم عزیزی با پیامی داستان افتادن ماشین در چاله سقف را نوشته و می گوید: (من سرگشته باید از شما در سیدنی گزارش چرخ ماشین را بشنوم!!.....). مانا باشید و ایران عزیز گردن فراز و به کوری چشم دشمنان و گرگ ها و کفتارهای بین المللی پیشرفته باد. محمود دهقانی

درود و سپاس از توجه شما آقای دکتر دهقانی

حدس شما در مورد زمان این عکس کاملا درست است. این عکس با توجه به اطلاعاتی خود عکس به ما ارائه می کند در سالهای آخر دهه 50 خورشیدی گرفته شده است.که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

یک - مهم ترین دلیل این که هنوز مجسمه شاه بر روی ستون سنگی در وسط میدان مجسمه (میدان انقلاب) وجود دارد.

دو- بر روی سی و سه پل خودرو عبور می کند.

سه - هتل کوثر یا همان هتل کورش در گوشه سمت چپ دیده می شود. ساخت هتل کوثر اصفهان در سال 1344 با نام هتل کوروش در 6 طبقه آغاز شد و پس از یک سال از آغاز پروژه، شهرداری اصفهان عملیات احداث هتل را برای 3 سال متوقف کرد و مجددا از سال 1348 کار ادامه یافت و سرانجام هتل کوروش، از زیر مجموعه هتل‌های شرایتون در سال 1350 افتتاح شد.
پس تاریخ عکس باید بین سال های 50 تا 57 باشد.

چهار- ساختمان مهارت که اکنون خراب شده در عکس دیده می شود. در بدنه خیابان چهارباغ بالا نیز در دو طرف خبری از مجتمع های تجاری نیست و هنوز چند خانه قدیمی با حیاط های بزرک در میانه خانه را می توان دید.

پنج - هنوز شرکت قطار شهری به جان چهارباغ بالا نیفتاده بود و درختان میانه خیابان از بیخ کنده نشده بودند.

شش- هنوز زاینده رود لایروبی نشده بود و پوشش گیاهی درون بستر زاینده رود باقی است.

هفت- هتل سوئیت و هتل پل و سینما ساحل وجود دارند ولی هنوز مجتمع کوثر ایجاد نشده است.

هشت- از سازه های بی خاصیتی مثل باغ نور و ... در بستر و حریم زاینده رود اثری نیست.

نه- هنوز درختان حاشیه زاینده رود را برای بهتر دیده شدن مجمتع کوثر نبریده بودند . چون مجتمع تجاری کوثر هنوز ساخته نشده بود که کسانی منافعشان در بهتر دیده شدن مجتمع از دور و فروش رفتن واحدهای تجاری آن باشد.

خلاصه کلام: امروز از آن باغ شهر که روزگاری باعث افتخار همه ما بود کمتر نشانی به چشم می خورد.

دوستان علاقه مند برای مشاهده جزئیات عکس می توانند با استفاده از نشانی URL عکس آن را روی رایانه خود ذخیره نموده و با بزرگنمایی جزئیات عکس را مشاهده نمایند.

ارداتمند شما- سپنتا

محمود دهقانی 20 بهمن 1390 ساعت 02:48 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

با درود و سپاس از توضیح بسیار ارزشمند. دکتر سپنتا عزیز این عکس در کتاب باغ های ایرانی البته به انگلیسی از نویسندگان خانم دکتر یاوری و آقای خاکساری و مقتدر چاپ شده و مربوط به سال های پیش از انقلاب است. صاحب عکس اگر حافظه ام خطا نکند مهندس اشراق است. آدرس کتاب:
An aerial view of Chahar Bagh Avenue. Khansari, Moghtader and Yavari, “Persian Garden Echoes of Paradise”, p . 90

درود دوباره

بله. همانطور که در زیر نویس مطلب نیز اشاره کرده ام این تصویر برگرفته از متن فارسی همان کتاب است که البته متن فارسی در سال 1383 منتشر شده است

* برگرفته از کتاب «باغ ایرانی، بازتابی از بهشت»، مهدی خوانساری، محمدرضا مقتدر، مینوش یاوری، ناشر: دبیرخانه همایش بین المللی باغ ایرانی، تهران، 1383 خورشیدی.


شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد