ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پاسخ به سخنان غیرمسئولانه سرپرست اداره میراث اصفهان

 

پاسخ کارگردانِ فیلم نقش نهان به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان

کارگردان فیلم «نقش نهان» در پاسخ به سخنان غیر مسئولانه سرپرست موقت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و اقدامات دخالت‌جویانه معاونت این اداره در جلوگیری از اکران این فیلم مستند که با موضوع وضعیت بحرانی آثار تاریخی اصفهان ساخته شده است، جوابیه‌ای صادر نمود. به‌تازگی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، طی سخنانی در مورد مخالفت این اداره با اکران فیلم نقش نهان گفته بود: «باید بدانیم به طور کل کارگردان این مستند به دستور چه کسی و به چه منظوری این مستند را تهیه کرده است. » محسن مصلحی، با توجیه اقدام غیرقانونی این اداره در جلوگیری از اکران یک فیلم مستند تصریح کرده بود: «این حق میراث فرهنگی است که بداند هر فردی با چه زاویه‌ای دوربین را در دست می‌گیرد و به مسائل نگاه می‌کند و آیا این زاویه‌ها بر اساس اصلاح یا تنش‌ است.» وی افزوده بود: «بدون مجوز وزارت ارشاد اقدام به ساخت این فیلم شده و هیچ مرجع ذیصلاحی این فیلم و فیلم‌بردار آن را تایید نمی‌کند و از دوستان کارگردان نیز درخواست ‌شد تا قبل از اکران فیلم یک نسخه از آن به سازمان میراث فرهنگی داده شود که آن افراد از این کار ممانعت کردند.» در پاسخ به این سخنان، محمد معماریان کارگردان فیلم نقش نهان، جوابیه‌ای به شرح زیر منتشر نموده است:

اینجانب محمد معماریان کارگردان فیلم نقش نهان لازم می‌دانم نکاتی را در خصوص گفته‌های سرپرست محترم اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اعلام نمایم:

1. این مستند با هدف ساماندهی و بهبود اوضاع وخیم دومین میدان بزرگ تاریخی جهان ساخته شده است و حاصل ماه‌‌ها تحقیقات مستمر و کارشناسی‌های دقیق در این حوزه است.

2. راه یافتن این مستند به بخش رقابتی جشنواره‌های مطرح بین‌المللی ایران، مُهر تایید کوچکی بر قبول این فیلم از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

3. لازم به ذکر است این مستند از طریق نماینده سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) در چندین سینمای مهم تهران به اکران عمومی درآمده است.

4. انتخاب این مستند به عنوان فیلم برگزیده بخش ترویج فرهنگ از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، پاسخی جامع و محکم است در خصوص این ادعا که این فیلم به قصد ترویج فرهنگ و اصلاح رفتارهای انسانی در دست تولید قرار گرفته است.

5. جهت تذکر: تولید مستندهایی از این دست، نیاز به دستور از هیچ نهاد یا سازمانی نداشته و تنها نیازمند اجازه رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. لذا تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها بر مبنای نظر و سلیقه شخصی خود، به ساخت چنین فیلم‌هایی اقدام خواهند کرد.

6. تعدادی از مجوزهای صادر شده برای ساخت این مستند در طول مراحل تحقیقات و ساخت به شرح زیر می باشد:

الف: پروانه ساخت مستند نیمه بلند از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان.

ب: مجوز تصویر برداری و عکس برداری حرفه‌ای از کلیه بناهای تاریخی میدان نقش جهان از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان.

پ: مجوز تصویر برداری حرفه ای در کلیه نقاط شهرستان اصفهان علی‌الخصوص میدان تاریخی نقش جهان از معاونت اجتماعی نیروی انتظامی .

ت: مجوز حمل و نقل و عبور عوامل و تجهیزات حرفه‌ای تصویر برداری در حوزه میدان تاریخی نقش جهان از شهرداری اصفهان.

ث: مجوز ورود به ابنیه تاریخی از یگان حفاظت از میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان.

ج: مجوز تصویر برداری و ساخت فیلم از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان.

چ:مجوز تصویربرداری از محیط عمومی میدان نقش جهان از دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان اصفهان.

7. تهیه کننده و کارگردان این فیلم طبق قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان محترم میراث فرهنگی را جهت دریافت مجوز اکران به رسمیت نخواهد شناخت .

8. دریافت مجوزهای فوق، گواه بر مُهر تایید سازمان‌های دست اندرکار در حوزه سینما، میراث فرهنگی و... بر فعالیت کارگردان، تهیه کننده، مجری طرح و کلیه عوامل زحمت کش این فیلم بوده و خواهد بود.

محمد معماریان

گفتنی است، فیلم مستند «نقش نهان»، برگزیده بخش ترویج فرهنگ در چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد و راه یافته به بخش رقابتی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) که با موضوع بررسی وضعیت بحرانی میراث فرهنگی اصفهان به ویژه میدان نقش جهان ساخته شده است، قرار بود طی روزهای گذشته به نمایش عمومی در بیاید اما اداره کل میراث فرهنگی این استان با اکران عمومی آن مخالفت کرد. این درحالی بود که عده ای از علاقه مندان میراث فرهنگی در پشت درهای سالن نمایش، منتظر اکران این فیلم بودند.

پس از انتشار خبر نمایش عمومی فیلم نقش نهان، ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ضمن ابراز نگرانی از به نمایش درآمدن وضعیت تاسف‌بار میراث فرهنگی اصفهان، از محمد معماریان کارگردان فیلم خواسته بود که قبل از نمایش فیلم نسخه‌ای از آن را در اختیار او قرار دهد تا در صورت موافقت و صلاح‌دید او فیلم نقش نهان به نمایش عمومی درآید.

همچنین به درخواست سازمان فرهنگی - تفریحی شهرداری اصفهان قبل از اعلام نمایش فیلم، بخش‌هایی از آن نیز به صورت شطرنجی درآمده بود.

قابل توجه است که سخنان اخیر سرپرست اداره میراث فرهنگی اصفهان روشن ساخت که ادعای قطع برق تالار هنر دروغی بیش نبوده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
Hassan 14 بهمن 1390 ساعت 09:38 ب.ظ

سلام به استاد عزیز
جناب سپنتا

بسیار از زحمات شما سپاس گذارم. هموندی تارنمای شما کار نمی کند. نظر من در مورد سایت است ولی از آنجا که سایت مکانی را برای ارتباط با شما نداشت، مجبور شدم در این مکان که برای گرفتن نظرات پیش بینی شده، نظرم را وارد کنم.

احترام
حسن شیخ

درود
در حال حاضر بخش هموندی سامانه بلاگ اسکای فعال نیست اما با سپاس از مهر و توجه شما از این پس آگهی به روز رسانی ایران نامه را به نشانی ایمیل شما خواهم فرستاد.
شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد