ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اهدای کتاب به کتابخانه تاجیکستان


انجمن دوستی ایران و تاجیکستان

Анчумани дўстии Эрон ва Точикистон ** Iran-Tajikistan Friendship Association

طرح اهدای کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان

  هم‌زمان با بیستمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان طرح اهدای 20 هزار نسخه کتاب به کتابخانه ملی  تاجیکستان را با مشارکت مردمی و نیز موسسات و سازمان‌های علمی و فرهنگی در دستور کار خود جای داده است.  کتابخانه‌  ملی تاجیکستان با گنجایش 10 میلیون نسخه کتاب، بزرگ‌ترین کتابخانه در آسیای میانه خواهد بود که چنین کاری از سوی کشور دوست،  هم فرهنگ و هم آیین تاجیکستان، جای ستایش، تحسین و حمایت بسیار دارد. در همین راستا، این انجمن، فراخوان اهدای کتاب به این کشور را با کمک فرهنگ دوستان، برنامه‌ریزی نموده است. هدف از این طرح، گسترش و پایداری زبان فارسی و نیز انتقال نوشته و پژوهش‌ها در زمینه های گوناگون (نویسندگان ایرانی یا ترجمه) به این کشور، دانش و فرهنگ دوست و زادگاه پدر شعرفارسی-رودکی- می‌باشد.

برنامه‌ریزی شده است که دوستداران کتاب و اهل فرهنگ با پیشکش کتاب ( حتی یک نسخه دست دوم)، در این همایش فرهنگی شرکت نمایند. کتاب‌ها به کتابکده انجمن فرستاده و پس از ثبت نام اهداکننده و فهرست‌نویسی آنها، در لیست اهدایی در بسته‌هایی به مؤسسه‌ فرهنگی اکو برده می‌شود و در زمانی مشخص، همراه مراسم و جشنی که تاریخ آن به آگاهی همگان می‌رسد، با شرکت همه اهداکنندگان، به کتابخانه ملی تاجیکستان فرستاده خواهد شد.

یک نکته مهم: با توجه به این که، این انجمن یک سازمان غیرسیاسی و غیردولتی با روش و منش علمی و فرهنگی می باشد و نیز برای پرهیز از هرگونه حاشیه‌ای و احترام به قوانین ،سنت‌ها و مذهب‌ها و موارد عقیدتی و سیاسی کشور تاجیکستان، خواهشمند است از فرستادن کتاب‌هایی که جنبه تبلیغ سیاسی و مذهبی و نیز کتاب درس و کمک درسی و نیز مجله و روزنامه خودداری شود.

جای تحویل کتاب ها:

 خیابان فاطمی، خیابان پروین اعتصامی، بن بست پنجم، پلاک 7، کتابکده انجمن دوستی ایران و تاجیکستان. 

  تلفن:  09191010984-09122234309 و  88989098

  ایمیل:   irantajik992@gmail.com 

  تارنما:    www:irantajik.blogfa.com

نظرات 3 + ارسال نظر

کاری نیکو

موفق و پیروز باشید

با درود 7 دی 1390 ساعت 01:28 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

با درود و شاد باد زاد روز عیسا و سال نو به سرور دکتر سپنتا. دوست ایرانی من ساشام در حال خواندن این مطلب از کامپیوتر من در منزل داشت می خندید و صدایم زد. از آشپزخانه آمدم و با خنده گفت :خب حالا که کتابخوانی در ایران طرفدار نداره بهتره بدهیم دوستان تاجیک بخونند!! اما شنیدم کتاب هائی را که به برادران افغان داده بودند امریکائی ها آن ها را برگردانند. به هر روی طرح اهدا کتاب کاری است پسندیده و باید بر مبتکران آن درود فرستاد.دست شما درد نکند. مانا باشید و تندرست

درود
اگر دوستان به متن نامه توجه کرده باشند در آن قید شده که کتاب ها سیاسی یا مذهبی یا تبلیغی نباشد.
آن کتاب هایی که دولت ایران فرستاده بود افغانستان همه پر بود از مطالب سیاسی و مذهبی و برای همین دولت آمریکا با آن مخالف بود و آنها را برگرداندند.

تا آنجا که من شنیده ام در تاجیکستان، اهالی فرهنگ تمایل زیادی به آموختن خط فارسی و خواندن کتابهای فارسی از خود نشان می دهند و این می تواند در ایجاد پیوند بین دو ملت هم ریشه نقش مهمی داشته باشد.
امیدوارم همه ما در این کار مهم مشارکت کنیم.

پگاه 17 دی 1390 ساعت 11:00 ق.ظ

درود
بسیار خبر جالبی بود و جالبتر صحبت کردن اشخاصی که پاسخگوی تماسها بودند; بسیار دلنشین فارسی صحبت میکردند.
فکر میکنم معرفی کردن تاریخ و آثار زیبای شهرمان از این طریق پسندیده باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد