ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

قاچاق خاک از ایران


عرب‌ها خاک ایران را به تاراج می برند

خاک حاصلخیز ایران بر باد می‌رود و مسئولان انکار می‌کنند

ایران‌نامه- معصومه شهباز: در حالی که از سوی وزارت کشاورزی  ایران  اعلام شده که خاک کشاورزی  در سیاهه کالاهای  ممنوعه  در گمرکات کشور است اما طبق شواهد و  اظهارات سال گذشته سفیر ایران در قطر قراردادهایی به منظور افزایش تولیدات کشاورزی در قطر بسته شده که مبنی بر آن مقدار زیادی از خاک حاصلخیز ایران به این کشور عربی وارد می‌شود. از سویی دیگر، دولت امارات متحده عربی و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس و دریای عمان، اخیراً اعلام کرده‌اند که قصد دارند سیاست خود را در زمینه تولیدات کشاورزی تغییر دهند و به جای این که صرفاً وارد کننده مواد غذایی باشند، بیشتر نیازهای کشاورزی خود را در داخل کشور خود تامین کنند. این درحالی است که کشورهای یاد شده  فاقد خاک حاصلخیز هستند و نمی‌توانند در سطح گسترده به تولید انواع محصولات کشاورزی بپردازند. جنس خاک این کشورهای عربی بیشتر قلیایی است و برای حاصلخیز شدن و در نتیجه عملی‌شدن سیاست خودکفا‌شدن این کشورها در زمینه تولیدات کشاورزی نیاز به تلفیق با خاکی از جنس خاک منطقه زاگرس در غرب و یا خاک و لای تالاب رودخانه‌ها در استان‌های جنوبی کشورمان دارد.

چندی پیش، به نقل از آژانس خبری  خوزستان، سفیر ایران در قطر، برای انتقال خاک بستر رودخانه بهمن‌ شیر به کشور قطر اعلام آمادگی کرده بود که با رسانه‌ای شدن اظهارات وی در رسانه های قطر و ترجمه آن در منابع داخلی، جنجالی در بین فعالان محیط زیست پایتخت به پا شد. از این روی منابع خبری پایتخت نوشتند «سالانه میلیون‌ها تُن از خاک حاصلخیز خوزستان به ویژه خاک «پیت» به ۲ صورت قاچاق از مبادی غیرقانونی و یا در قالب صادرات گل و گیاه از کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات قاچاق می‌شود».

اما همه این اتفاقات در حالی در جریان هستند که به موجب قوانین داخلی ایران، صادرات خاک حاصلخیز از ایران به سایر کشورها، ممنوع و غیر قانونی است و حیرت‌آورتر آن است که مدیران دولتی تاکنون در برابر قاچاق خاک سکوت کرده یا این پدیده را انکار کرده‌اند.

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست در این خصوص  به ایران‌نامه گفت: سزاوار است تا جمهوری اسلامی ایران با اعزام کارشناسان ماهر و بررسی خاک مورد استفاده در مزارع این کشورها از یک سو منطقه برداشت این خاک ها را دقیقا شناسایی کند و از سوی دیگر، نحوه دفن ضایعات بسیار خطرناک  باقی مانده از آب شیرین‌کن‌ها را در این کشورها مورد بررسی قرار دهد تا مبادا در هیبت توفان‌های منطقه ای و به شکل ریزگرد، بخش هایی از ایران را مجددا متاثر کنند.

عضو هیات علمی جنگل‌ها و مراتع ایران یاد آور شد: بسیاری از مناطق ایران خاک حاصلخیز دارد و دقیقا معلوم نیست که از کدام یک از این مناطق قاچاق خاک صورت می‌گیرد اما گزارش‌های اغلب غیررسمی فراوان  حکایت از قاچاق خاک حاصلخیز کشور دارد. به عنوان مثال سال گذشته فرمانده یگان منابع طبیعی استان اردبیل، از دزدی خاک حاصلخیز در منطقه باغر و سبلان به همراه گونه‌هابی مرتعی آن خبر داد.

وی افزود: هم چنین خاک حاصلخیز در خراسان رضوی در بسیاری از مناطق معروف چراگاه برای مصرف گلخانه‌ها و تولید گل های صادراتی برداشت می‌شوند.

درویش با اشاره به استعداد حاصلخیزی خاک بسیاری از مناطق در پایاب رودخانه‌ها و همچنین خاک  تالاب‌ها گفت: من خود به عینه شاهد برداشت غیر قانونی خاک حاصلخیز از اراضی جنب برخی از تالاب‌های کشور از جمله گندمان بودم.

در اینجا باید گفت در حالی که طبق نظر کارشناسان، تولید هر  سانتی‌متر مکعب خاک، به‌طور میانگین  ۶۰۰ سال زمان می برد، چگونه است که مسئولان کشور در برابر قاچاق خاک حاصلخیز برخی از مناطق ایران سکوت کرده‌اند و چشمانشان را بر به فنا رفتن سرمایه‌های ملی بسته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد