ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات

 

دوستداران میراث طبیعی و فرهنگی پیشنهاد کردند:

20 شهریورماه، روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات

انتشار خبر دردناک کشتار خرس‌های قهوه‌ای در یکی از شهرهای مرکزی ایران، موجی از اعتراضات مردمی را نسبت به این عمل شنیع، ضد اخلاقی و غیر انسانی برانگیخت. در تاریخ ایران زمین این نخستین بار است که شاهد چنین حجمی از اعتراضات مردم، فعالان حقوق حیوانات و حامیان محیط زیست نسبت به کشتار، آزار و اذیت حیوانات کشورمان هستیم.حیوان‌آزاری و نامهربانی با حیوانات رخدادی نادر نیست اما گاه برخی رخدادها جریان‌ساز می‌شود و می‌تواند برای همیشه در ذهن انسان‌های با وجدان جای بگیرد.باور داریم در کنار پیگیری‌های قضایی که برای مجازات و تنبیه متخلفان صورت می‌گیرد، باید فضایی ایجاد شود تا بهترین بهره‌برداری فرهنگی از این حوادث دردناک صورت گیرد. خرس‌ها مُردند و خاطیان دیر یا زود و کم یا زیاد مجازات خواهند شد و رسانه‌ها چون همیشه مساله را به فراموشی می‌سپرند. برای ما مجازات یک فرد هدف نیست، بلکه وظیفه ماست که نگذاریم حوادثی نظیر این حادثه دردناک بار دیگر رخ دهد. ما گروه‌های فعال حقوق حیوانات و محیط زیست، سازمان‌ها و گروه‌های زیست‌محیطی و فرهنگی به همراه شخصیت‌های حقیقی این عرصه خواستاریم که فاجعه مرگ خرس‌ها برای همیشه در تاریخ ایران ثبت و ضبط شود. بدینوسیله روز ۲۰ شهریورماه را «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» می‌نامیم.  

 

۲۰ شهریورماه ۱۳۹۰ روزی است که مرگ خرس‌ها برای بار نخست از رسانه‌ها منتشر شد و باعث ایجاد خشم عمومی و موج گسترده انزجار مردمی از این فاجعه دردناک گشت.

این روز به واسطه نزدیکی به فصل پاییز و ورود مهاجران طبیعی به کشور به عنوان میهمان طبیعت ایران زمین و آغاز فصل شکار و صید از اهمیت بالایی برخوردار است. بی‌تردید نزدیکی این روز با فصل شکار می‌تواند بر اثرگذاری این نام‌گذاری بیفزاید.

رویکرد برخورد با «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» گسترده و پر دامنه خواهد بود. به جای این که گاهی با مرگ شیرها، یوزپلنگ‌ها، خرس‌ها، آهوها و دیگر حیوانات ایران زمین به یاد زیستمندان این سرزمین بیفتیم، می‌توان با نام‌گذاری این روز، این دغدغه را همیشگی کرد.

در این روز می‌توان به مسایلی پرداخت برای توجه دادن بیشتر فعالان حقوق حیوانات، دوستداران محیط زیست، ادارت و سازمان‌های دولتی و مسئولان محترم در قوای مقننه و قضائیه به مقوله حقوق حیوانات و همچنین ایجاد حساسیت عمومی به کشتار و آزار حیوانات.

پیشنهاد می‌شود در این روز موارد زیر مورد توجه خاص قرار گیرد:

- کشتار و آزار حیوانات:  مسایل قانونی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مرتبط با پیشگیری و مقابله با آن.

- شکار: اصلاح و به روزسازی قوانین شکار و صید، جرایم و ضرر و زیان وارده به طبیعت.

- حمل سلاح: اجرایی کردن قوانین و احکام قضایی حمل و استفاده غیر مجاز از سلاح.

- حقوق حیوانات: به رسمیت شناختن حقوق حیوانات و رایزنی با ارگان های مرتبط برای تصویب ضوابط و قوانین در زمینه حقوق حیوانات.

بیستم شهریورماه به حق باید روز ملی مبارزه با حیوان آزاری و کشتار حیوانات باشد، چرا که بی‌سابقه‌ترین برخورد عمومی و اجتماعی با پدیده کشتار و آزار حیوانات در این روز آغاز گشته است؛ رخدادی که سبب‌ساز آن، قتل شنیع ماده خرسی مظلوم و آزار منجر به مرگ دو توله کوچکش به دست فردی ناآگاه بود.

 مسئولیت اجتماعی و فرهنگی مرگ این سه خرس بیش از آن که به عهده قاتل خرس‌ها باشد، بر دوش فعالان حقوق حیوانات و محیط زیست سنگینی می‌کند که پس از سال‌ها تلاش هنوز شاهد چنین رخدادهایی هستیم.

امیدواریم با نام‌گذاری «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات»، مادام که حیوانی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد ضجه نمادین توله خرس‌ها در گوشمان طنین افکند و سکوتمان را بشکند.

___________________________

دیده‌بان حقوق حیوانات – ایران

انجمن یوزپلنگ ایرانی

گروه پرنده‌نگری طرلان

پایگاه خبری خلیج فارس

انجمن حمایت از حیوانات اصفهان

دانشنامه اینترنتی پستانداران ایران

انجمن پرندگان ایران

کانون بارگاه مهر

جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست شاخه اصفهان

انجمن اندیشه جوان

کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ

ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان

کانون صدای زمین

انجمن حمایت از حیوانات میهن پت

اصفهان بلاگ، شبکه اجتماعی وبلاگ‌نویسان اصفهان

انجمن راز بقا

انجمن جوانان وارث زمین

سایت خبری تحلیلی عصر فردا

کانون طبیعت و تمدن

انجمن پایشگران محیط زیست

دیده‌بان زاگرس

___________________________

این فهرست به‌روز خواهد شد…

گروه‌ها و افراد علاقه‌مند می‌توانند برای امضای بیانیه، با فرستادن رایانه‌نامه به نشانی زیر، این بیانیه را امضاء کنند:

animalrightswatch@yahoo.com

منبع خبر: دیده‌بان حقوق حیوانات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد