X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی
ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی
بایگانی
دسته بندی
19 مرداد 1390
نقشه حریم آتشگاه اصفهان

 

نقشه، ضوابط و مقررات حریم آتشگاه اصفهان

به شماره ثبت 380، مصوب کمیته حرائم سازمان میراث فرهنگی  6/9/ 1378 

 

  

 

 الف) ضوابط حریم اثر:

1- هرگونه اقدامی که منجر به تخریب عرصه اثر تاریخی گردد، ممنوع است.

2- هر نوع دخل و تصرف در عرصه اثر اعم از حفاری، مرمت، توسعه، تعمیر، تجدید و تغییر در نحوه استفاده از اثر در تمام یا بخشی از آن بدون صدور مجوز و نظارت از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور ممنوع است.

ب) ضوابط حریم درجه یک:

1- این محدوده به صورت باغات و زمین کشاورزی باقی مانده و هرگونه ساخت و ساز و احداث بنا در آن ممنوع است.

2- در صورتی که در جهت استفاده از وسائل کشاورزی و نیاز کشاورزان  به انبار و غیره نیاز وجود داشته باشد ساختن انبار، محل وسائل کشاورزی و ماشین آلات، استراحتگاه و امثالهم  با تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور در محدوده حریم درجه یک قابل اجرا خواهد بود. 


18 مرداد 1390
از خانه نواب تا آتشگاه اصفهان ...

 

چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم!؟

ایران‌نامه – شاهین سپنتا: این روزها خبر تخریب و سوزاندن خانه نواب و همچنین آغاز عملیات ساختمانی در حریم آتشگاه اصفهان، دو خبر مهم و نگران‌کننده‌تر از میان صدها خبری است که روزانه درباره تخریب و تهدید میراث فرهنگی در اصفهان منتشر می‌‌شود. در مورد خانه نواب، اسفندیار حیدری‌پور مدیر کل میراث ‌فرهنگی اصفهان اعلام کرده است که از عاملان تخریب و آتش‌سوزی این خانه تاریخی شکایت خواهد کرد تا به استناد مواد 558 و 560 قانون مجازات اسلامی نسبت به تعقیب و مجازات عاملان تخریب و به آتش کشیدن آن اقدام شود و به زودی پرونده شکایت از این افراد در دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان بررسی خواهد شد. حیدری‌پور در ادامه تاکید کرده است که: حفظ و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی کشور در جهت حفظ هویت فرهنگی جامعه و تبدیل این آثار ارزشمند به ثروت ملی از وظایف عمومی آحاد ملت ایران است و برخورد با متخلفان امری ضروری و لازم است. 

دنباله نوشتار را در اینجا بخوانید...


16 مرداد 1390
بازخوانی بیتی از شاهنامه

 

«هنر نزد ایرانیان است و بس!» در شاهنامه فردوسی

شاهین سپنتا 

شاهنامه شناسنامه فرهنگی ایرانیان و سند هویت ملی ماست؛ اما گاه در خواندن آن چنان دچار برداشت اشتباه می‌شویم و بیت‌های آن را نابجا به کار می‌بریم که ناخواسته زمینه‌ بازگویی بدترین سخنان ناروا را به فردوسی و شاهنامه‌اش فراهم می‌آوریم.  

در این راستا، بسیار دیده‌ایم برخی از دوست‌داران فرهنگ ایرا این مصراع از شاهنامه «هنر نزد ایرانیان است و بس!» را نشانه تفاخر و برتری ایرانیان در انواع هنر نسبت به دیگر ملت‌ها می‌دانند. برای نمونه:

«...دیر زمانی‌ست که از حاکمیت نظریه "هنر نزد ایرانیان است و بس" می‌گذرد و گویا تاریخ مصرف آن دیگر به پایان رسیده ؛ در کشوری که زمانی مهد هنر محسوب میشد فعلا هنر نزد بخش اعظم مسئولین و دولت‌مردانش مشکلی بغرنج تلقی شده و انگار دیگر باید گفت: "هنر مشکل ایرانیان است و بس!". بسیاری از سیاست‌مداران کشور در جناح‌های مختلف، هنر این زمان را جز حربه فرهنگ بیگانه و دشمن نمیپندارند...» 11 (بخشی از بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر درباره مشکلات تئاتر کشور،21/3/90)

و یا : «...هزار بار این جمله را شنیده‌ایم که: "هنر نزد ایرانیان است و بس". هزار بار گفته ایم که هنرمندیم و هنر دوست و هنرپرور و هزار بار فخرفروشی کرده‌ایم و بر خود بالیده‌ایم و گفته‌ایم که هنر نزد ماست و با افتخار، کلمه‌ای بر افتخاراتمان افزوده‌ایم که: «و بس!». انگار همه چیز را به حد اعلای آن خلق کرده‌ایم و حالا به تماشای پایان هنرمندی‌مان نشسته‌ایم و وای که چقدر هنرمندیم! چقدر قدر هنر را می‌دانیم و آن را ارج می‌نهیم. سالن‌های سینمایمان روز به روز خالی‌تر از پیش می‌شوند و دیگ هنر هفتم ما چند سالی است، ته گرفته است. تیاترمان که سال‌‌های سال است در چند سالن کوچک و چند جشن و جشنواره فرمایشی و سفارشی محدود شده و هنوز به جوانی نرسیده، نفس‌های آخر را می‌کشد و جای خالی معماری و هنر ساخت ایرانی را به راحتی می‌توانیم در لابه‌لای غول‌های آپارتمانی شهرها ببینیم. نقاشی و خط و موسیقی و ... آه که جای همه شما چقدر در خانه‌های ما خالی است. جای شاهنامه و حافظ را هم سال‌هاست به تلویزیون و برنامه‌های پرمحتوای  (!)این جادوگر در همه جا حاضر، داده‌ایم. همه هنرها را بوسیده‌ایم و روی تاقچه گذاشته‌ایم که دیگر حتی تاقچه‌ای هم برای به یادگار گذاشتن چیزی در خانه‌هامان نداریم...»12 (مهدی نصیری، روزنامه قدس،21/5/87)

 به نظر می‌رسد این نگاه سطحی به شاهنامه یا استفاده دلخواه از ابیات آن بدون رویکرد منطقی و وفادار به متن اصلی، ابزاری در دست بدخواهان ایران است تا بر ایرانیان و به ویژه فردوسی و شاهنامه بتازند و فردوسی را به ناروا «ناسیونالیستی فاشیست» و «ملی‌گرایی نژادپرست» بخوانند و یا در جایی بنویسند: «...هنر نزد ایرانیان است و بس”! شوونیست‌های ایرانی هرجا که کُمیت‌شان لنگ می‌شود و مدرکی برای هنرمندی اسلاف خود نمی‌یابند، به این گفته شاعر بزرگ‌شان متوسل و غرق افتخار می‌شوند!...» 

دنباله نوشتار را در اینجا بخوانید...

15 مرداد 1390
تجاوز آشکار به حریم آتشگاه اصفهان

 

آغاز ساخت هتل در حریم آتشگاه

تخریب منظر نماد تاریخی پایداری سرزمین سپاهان

ایران نامه – شاهین سپنتا: ساخت مجتمع تجاری - اقامتی در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان آغاز شد. با وجود اعتراض دوستداران اصفهان و مخالفت سازمان میراث فرهنگی نسبت به هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان، نه تنها شهرداری از صدور مجوز ساخت هتل و مجتمع تجاری در نزدیکی آتشگاه خودداری نکرده است بلکه شرکت پیمانکار مراحل اولیه ساخت هتل را آغاز نموده است. در چند روز گذشته کار تخریب خانه قدیمی و مسطح نمودن زمین و نصب تابلوی کارگاه ساختمانی در زمین مقابل آتشگاه صورت گرفته است و در صورت عدم جلوگیری از این تخلف آشکار به زودی مرحله گودبرداری و بتون ریزی نیز انجام خواهد شد. طبق تابلوی نصب شده در محل، کاربری پروژه تجاری (هتل آتشگاه)، کارفرما: گلکار و شرکاء، تعداد طبقات: 6 طبقه، ارتفاع: 14 و نیم متر، متراژ کل 7433 متر، نوع سازه: فلزی، طراح و ناظر معماری: سید رضا موسوی، ناظر سازه: عبدالعلی تابش، ناظر تاسیسات: حسن شادفر، برق و مکانیک ایرج رحمتی خواهند بود.

دنباله نوشتار را در اینجا بخوانید...

14 مرداد 1390
یادی از سردار ملی و سالار ملی

 

ستار خان، سردار ملی  

سروده ای پرشور با صدای بانو هما ارژنگی را در اینجا بشنوید  


14 مرداد 1390
بدون شرح!

 

اصفهان و مبارزان انقلاب مشروطه - اصفهان امروز 

ای مردم آزاده کجایید، کجایید؟ / آزادگی افسرد، بیایید، بیایید!

در قصه تاریخ چو آزاده بخوانید / مقصود از آزاده شمایید، شمایید

 


12 مرداد 1390
آتش سوزی در خانه تاریخی نواب

 

خانه تاریخی نواب در اصفهان به آتش کشیده شد

ایران نامه - مهدی فقیهی: خانه تاریخی نواب در اصفهان که تاکنون چند بار مورد تعرض و تخریب از سوی افراد سودجوی محل قرار گرفته بود، به آتش کشیده شد و بخش هایی از آن نابود شد. خانه نواب که در سال 1384 به شماره 12124 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده، در ضلع جنوبی خیابان ابن سینا و در بافت تاریخی محله دردشت در ابتدای کوچه مسجد آقانور واقع است.خانه نواب پس از رهاشدن از طرف صاحب خانه، به تدریج روی به ویرانی رفت و در سال گذشته به تاریخ 13/7/1389 بخشی از این خانه توسط افراد ناشناس تخریب شد و فردای آن روز آوارهای بر جای مانده نیز تخلیه گردید. اهالی محل علت این امر را متروک ماندن خانه و تجمع افراد بزهکار در این محل و تنگی گذر زیر ساباط خانه دانستند که به بهانه دشواری تردد وسائل نقلیه و عابرین پیاده تخریب شد. اما روند تخریب خانه نواب به همین جا ختم نشد و بارها شاهد وارد آمدن آسیب هایی به خانه بودیم. در همین راستا چند روز پیش دیواره کاهگلی خانه که در جبهه غربی کوچه قرار داشت به کلی تخریب شد و درگاه ورودی آن از جا کنده شد ولی با تلاش سازمان میراث فرهنگی اصفهان این قسمت از بنا مرمت و بازسازی گردید. اما متأسفانه لجاجت و غرض ورزی ها ادامه یافت به طوری که دیگر بار دیوار تازه ساز و آجری این خانه تاریخی تخریب شد. پس از این اتفاق و به گفته یکی از ساکنان محل، شب هنگام افرادی ناشناس وارد ساختمان شده و خانه را به آتش کشیدند که با حضور مأموران آتش نشانی، شعله ها فرونشانده شد؛ اما دراین حادثه عمدی در و پنجره های گره چینی و ارزشمند خانه به کلی از میان رفت و تزئینات اطراف حیاط و دو اتاق سه دری آن که جلوه ای از میراث فرهنگی ایرانیان بود در آتش ناآگاهی و نابخردی نامردمان سوخت و دود شد.

دنباله نوشتار را در اینجا بخوانید...

11 مرداد 1390
خانه های تاریخی اصفهان، 10) خانه امیرقلی امینی

 

خانه تاریخی امیرقلی امینی، روزنامه‌نگاری توانا و مردمی

بخش نخست - مهدی فقیهی

یکی از ابنیه بازمانده از عصر پهلوی در شهر اصفهان خانه زیبایی است که به نام «امیرقلی امینی» شناخته می‌شود. این خانه تاریخی در غرب خیابان کاشانی و در نبش کوچه شهید دهقان قرار دارد. خانه مذکور به همراه چاپخانه‌ای قدیمی که اکنون به کتابخانه تبدیل شده در گذشته به امیرقلی امینی روزنامه نگار فقید اصفهانی تعلق داشته است. امیرقلی امینی نویسنده، روزنامه نگار، مترجم و پژوهشگر توانایی بود که در سال 1276 (ه.ش) در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش «ابراهیم‌خان امین‏‌الدوله صدری» یکی از بازماندگان صدر اعظم اصفهانی و بانی مدرسه صدر خواجو و مادرش زنی از خاندان نمازی شیراز بود. امیرقلی پس از سپری نمودن ایام کودکی در سن دوازده سالگی به درد مفاصل مبتلا گردید که این درد پس از شنیدن خبر شهادت برادرش به دست سربازان انگلیسی که در جنگ جهانی اول اتفاق افتاد، به فلج هردوپا منجر شد ولی معلولیت جسمی این مرد بزرگ در تعالی روح بلند او به سوی قله‌های موفقیت چندان تأثیری نداشت و مانع از علم‌آموزی و تحصیلات او نگردید. در هر حال مرحوم امینی پس از سپری کردن دوران تحصیل در سنین جوانی با بانو بتول ابوعطا ازدواج نمود که ثمره آن پنج فرزند پسر و یک دختر بود. شخصیت جذاب و دوست داشتنی مرحوم امینی در آن زمان همگان را به خود جذب می کرد چنان که یکی از کسبه محل به نام «مصطفی عدالتی جوزدانی» که در آن زمان با مرحوم امینی ارتباط دوستانه‌ای داشته در این رابطه می گوید:

دنباله نوشتار را در اینجا بخوانید...

9 مرداد 1390
معرفی کتاب اصفهان‌شناسی

 

نشست نقد کتاب جامع گردشگری اصفهان برگزار شد

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: نشست نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های جامع گردشگری استان اصفهان برگزار شد. در این نشست که با حضور اصفهان‌شناسان و زبان‌شناسان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برپاشد، مجموعه کتاب‌های هفت‌زبانه «اصفهان این همه هست، این همه نیست» مورد ارزیابی کارشناسان، ویراستاران و زبان‌شناسان قرار گرفت. این مجموعه، حاصل کار پنج ساله شماری از راهنمایان گردشگری استان اصفهان است که با در نظرگرفتن ‌نیازهای گردشگران داخلی و خارجی به عنوان کتاب راهنما به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، آلمانی، روسی و عربی ترجمه شده و در قطع رقعی (فارسی و عربی) و قطع پالتویی (انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، آلمانی و روسی)، با تصاویر بی‌شمار و با طراحی پرکار در صفحات، ضمن رعایت استانداردهای بین‌المللی در ارائه کامل‌ترین حجم اطلاعات فرهنگی، هنری، تاریخی و ... به چاپ رسیده است. 

دنباله نوشتار را در اینجا بخوانید...

<< 1 2 3 >>
برای هموندی در آگاهی نامه این تارنگار نام کاربری خود در سامانه بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
شمار بازدیدکنندگان : 2178646


Powered by BlogSky.com

آخرین یادداشت ها